Ons dochtertje van 4.5 maand heeft afgelopen week 2 dagen een groentehapje gehad, verse wortel in de babystomer gemaakt en gepureerd. Nu dachten we dat ze er aan toe was omdat ze tussen de een na laatste en laatste fles niet meer wil slapen en omdat ze die 4 uur tussen die 2 flessen net iets te lang begint te vinden dachten wij het een beetje te 'breken' met een hapje. Ze stopt graag dingen in haar mond en sabbelt de hele dag op handjes en tutjes. Ook de vitamine D 'eet' ze goed van het lepeltje. Maar nu zaten wij allebei de dagen met een huilend kind in de avond wat best ontroostbaar was, wij vonden het vergelijkbaar met de krampjes die ze in het begin had toen ze pas een paar weken oud was. Wij zijn nu dus ook weer gestopt met het hapje en gister had ze nergens last van, haar darmen zijn er waarschijnlijk dus nog niet helemaal klaar voor en ze krijgt voorlopig alleen even melk. Dan maar wat meer proberen te entertainen in het laatste uur voor de laatste fles..de laatste fles is trouwens tussen 19:00 en 20:00 alleen melk geen rijstebloem, daarna slaapt ze lekker door tot de volgende dag.Zijn er meer ouders met dit soort ervaringen en is het dan verstandig om over een tijdje weer wortel te proberen of iets anders zoals bloemkool ofzo? Maandag moeten we ook naar het CB en zal ik het ook daar voorleggen, maar ik was gewoon benieuwd naar de ervaringen van anderen.
Je hoeft nog helemaal geen groenten te geven natuurlijk. Maar onze dochter raakte erg verstopt van worteltjes. Alle andere groenten gingen dan weer wel zonder kramp. Dus je kan altijd nog eens proberen met milde groenten zoals pompoen en courgette.
Ik geloof dat we bij mijn oudste om die reden een papje gaven. Iets van 60/2 melk, en dan rijstbloem erbij tot het lekker paperig was. En dan van de lepel eten.. Dat hield hem wel bezig.. Hij kreeg daarnaast 4x210/7. Dus met die 60/2 erbij zat hij ook op de max.
Mijn zoontje had met 4 a 5 maanden ook nog krampen. Ik heb daarna niet door gemarteld en gewoon met half jaar begonnen.
wachten tot 6 maanden en dan nog eens proberen... te vroeg starten is echt niet goed voor de darmpjes en het signaal lijkt me duidelijk. Die Zes Maanden - De Groene Vrouw Waarom wachten zinvol is en wat de signalen die jij schrijft meestal betekenen (signalen dat ze er aan toe zou zijn)
En misschien kun je dan beginnen met 's ochtends/'s middags een hapje geven, zo zit je niet 's nachts met een huilend kindje.
Komt vaker voor na wortel. Niet ieder kind reageert daar even goed op. Gewoon even pauzeren en later opnieuw proberen met iets anders. Het hoeft allemaal nog niet op deze leeftijd.
Onze dochter had de eerste keren ook krampjes na wortel. Ze zeggen dat bloemkool ook krampjes kan veroorzaken, maar daar had ze geen last van. Gewoon nu even stoppen en over een tijd weer proberen. Ik ben uiteindelijk met 5,5 maand begonnen met de hapjes.
Probeer eens zoals hierboven gezegd werd, overdag een hapje te geven. Het is heel logisch dat de darmpjes moeten wennen aan vaster voedsel, eerst kregen ze alleen maar melk en nu ineens wat anders erbij. gewoon beginnen met een paar hapjes tegelijk, en dat ophogen als je ziet dat het goed gaat. Wortels, dopertjes, boontjes, bloemkool en broccili zijn allemaal super zachte groenten wat ze zeker gewoon kunnen eten.
Pepe dank voor je hulp. Onze dochter had ook altijd last van darmkrampjes na een wortelprakje die ik haar gaf toen ze nog kleiner was. Ga ik even onthouden voor de tweede (alweer 10 weken onderweg ). Ik kreeg als tip van mn buuf Cinababy druppels.. volges mij van vsm ookal zou ik eerst even wachten of t aan eten ligt. succes.
Krampjes zijn een teken dat de darmen nog niet klaar zijn voor vast voedsel. Het is onzin te zeggen dat ze er 'even doorheen' moeten, kramp geeft aan dat de darmen het nog niet kunnen verwerken. 4,5 maand is ook best vroeg en heel veel kindjes zijn er dan nog niet klaar voor. Ik zou t even een paar weken rust geven en dan weer proberen, met iets anders. Ik ben hier met 5,5 maand begonnen, mijn dochter kwam toen weer elke 2 uur om een voeding, ook 's nachts. Ze heeft nooit enige vorm van kramp gehad.