mijn LK is zeker gecertificeerd, ze werkt bij mijn kraamzorginstelling en ik heb bij haar ook de cursus gevolgd. Ze heeft zelfs een tijdje op dit forum gepost als LK Ze heeft het nooit over spruw gehad, omdat Lucas geen enkel wit puntje of blaasje in zijn mond heeft. Ze is twee keer bij me thuis geweest om mee te kijken. Ik legde Lucas niet goed aan, duwde hem veel te veel met zijn neus in mijn borst waardoor hij niet goed hapte. Na wat oefening met haar heb ik nu geleerd hem meer met zijn kin in mijn borst te duwen. Echter heb ik altijd al hele gevoelige borsten gehad (vroeger als tiener als we moesten korfballen in de kou buiten, had ik vaak al bloed in mijn bh van de kloven...). De overgang tussen mijn tepel en de tepelhof is heel erg gevoelig en een beetje opgezet voor mijn gevoel, er is natuurlijk ook nog nooit zoveel aan gezogen. Daar zitten soms ook erg diepe kloofjes die gelukkig redelijk snel helen. Ik leg Lucas dus ook om en om aan in de rugby houding en de volgende keer in de madonna houding. De pijn die ik heb is vooral met aanhappen, daarna wordt het snel minder. Maar als hij 20 minuten aan het drinken is, is het net alsof ze met hele kleine naaldjes in mijn tepel prikken steeds als hij zuigt, hij drinkt ook erg langzaam. Hij begint al met 3x zuigen en dan slikken en later wordt dit wel 5-6 keer zuigen voordat hij een keer slikt. Ik heb een langzame melkstroom dus voer soms ook wat compressie uit. Lucas dronk in het begin ruim een uur...nu hebben we dat teruggebracht naar 35 minuten (hij komt namelijk erg ruim aan). De pijn die ik na het drinken heb voelt een beetje branderig aan. Dit duurt zo'n half uur en dan ebt het weg. Mijn tepels worden soms ook helemaal wit, en later kleuren ze dan weer bij. Ze zijn SUPER gevoelig. Onder de douche kan ik er ook geen waterstraal op hebben, en ik heb eigenlijk ook altijd compressen in mijn bh, niet voor het lekken (want dat doe ik niet) maar vanwege de druk die anders pijn doet van de bh stof op mijn tepel. Laten drogen in de lucht doe ik altijd. Hij heeft nu om 9.15 uur gedronken tot 9.50. Hij is nu vanaf half 11 al aan het huilen....ga hem zo maar weer aanleggen dan....hopelijk helpt dat!
Je 'symptomen' klinken ook een beetje als 'Raynaud', vind ik. Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Aandoeningen - Raynauds, vasospasmen en borstvoeding Ik merk overigens ook wel dat je jezelf een beetje tegenspreekt, je zegt dat je er 3u tussenlaat omdat hij in de tussentijd slaapt en dat je hem zeker niet laat huilen maar je hebt ook al 2x gezegd dat hij aan het huilen is/was al gedurende een bepaalde tijd en dat je hem dan niet direct terug voed (waarschijnlijk om dat je denkt dat het te snel op elkaar is). Ik ben ervan overtuigd dat je dit met de beste bedoelingen doet maar ik ben er ook van overtuigd dat je er niet goed aan doet. Je verstoort hiermee echt het vraag-aanbod-proces en dat doet op langere termijn meer kwaad dan goed. Ook het afkoppelen na 35min. vind ik een slechte zaak, hiermee krijgt je kindje mogelijk niet voldoende van de vette achtermelk binnen waardoor hij misschien net de krampen krijgt. Je kindje is perfect vanuit zichzelf in staat om te bepalen hoe lang en hoe vaak hij wil/moet drinken. Probeer hier op te vertrouwen, meid.
Wij maken de flessen aan met rooibosthee en zijn overgestapt op de Difraxfles. Daardoor zuigt ze minder lucht op waardoor ze minder kans op kramp krijgt. Verder helpt soms ook het luchtfietsen met de beentjes of het op de arm op de buik vast houden. Het hoofd laat ik dan op mijn knie rusten. Laatst ben ik ten einde raad, na een dag huilen, een stuk gaan lopen. In de bugaboo wordt ze altijd rustig en sliep ze voor het eerst die dag heerlijk. Wij lopen ook bij de osteopaat voor krampjes en reflux. Sterkte er mee...
ik heb de info van reynauds gelezen, dat lijkt er inderdaad wel op!! mbt het huilen: hij huilt niet aan een stuk, zodra hij bij me ligt is hij stil. ik leg hem niet steeds aan omdat ik hem dan de hele dag kan aanleggen. hij sabbelt vanaf geboorte al de hele dag aan zijn knuistjes, ook al heeft hij net gedronken....dat viel men in het ziekenhuis al op, bij de geboorte had hij het vel van zijn handen afgezogen mijn lk heeft in overleg met het cb die 35 min aangehouden. 20 min drinken, verschonen en dan nog een kwartier. Lucas drinkt erg traag en valt vaak in slaap. zo dronk hij soms ruim een uur en was dan nog niet verzadigd. en met 9 voedingen x meer dan een uur, vond de lk en het cb dat dat te lang was. Hij komt heel goed aan dus vandaaar..... daarom wordt ik zo onzeker....ik wil het zo graag goed doen maar heb soms het gevoel dat ik lucas tekort doe...die 3 uur regel heb ik overigens echt losgelaten!! Hij komt nu wanneer hij wil (maar binnen de 2 uur is toch niet goed? En bied je dan dezelfde borst aan??)
Ik kom even als leek binnenvallen. TS, je hebt precies dezelfde klachten die ik al heel mijn leven heb!!! Wat je zegt over sporten buiten en douchen, dat heb ik ook altijd. Mijn man moet ook echt niet aan mijn tepels komen, dan is het afgelopen met de pret . En ik heb ook heel lang met de compressen rondgelopen, en ook niet tegen het lekken. Ik weet hoe pijnlijk het kan zijn, en hoeveel pijn voeden of kolven (AU) doet. Wist niet eens dat er een naam voor bestond, misschien is het gewoon te behandelen? Maar voor de rest, ik wil je echt adviseren om die 'regeltjes' rondom het voeden los te laten. Echt, ik was net zo onzeker en onwetend, en heb naar iedereen geluisterd. Had ik het maar niet gedaan..... Niks 2 uur wachten, of na zoveel tijd afkoppelen.. Luister gewoon naar Elke, of vraag het hier bij de LK op de site. Heel veel succes!
Daniƫlle is vandaag 3 weken oud en heeft ook last van krampjes,ik leg haar dan gewoon aan,zij slaapt 4 uurtjes na de borst,ik kom maar aan 6 voedingen per dag. Ze is al 1,5 kilo aangekomen in 3 weken tijd. Dus ook zij krijgt genoeg. Gewoon aanleggen hoor,met bv is dat alleen maar goed. En gewoon je gevoel volgen.
Je kunt wel kijken of hij na 35 min echt nog wil drinken of dat sabbelen goed genoeg is, door hem je pink aan te bieden. Als hij daar genoegen mee neemt, laat je hem lekker sabbelen Als hij gelijk of na een tijdje gaat huilen wil hij toch liever de borst. Je productie zal zich dan aanpassen na een aantal dagen en dan krijgt hij in die 35 min gewoon de voor- en achtermelk lijkt mij.
Binnen hoeveel tijd hij de achtermelk binnenkrijgt, hangt af van hoe actief hij drinkt. De LK die na 3 weken met mij meekeek kon mij geruststellen. Ik dacht dat hij minimaal aan elke borst 30 minuten moest drinken (zo had ik het van de kraamhulp geleerd) maar Steven viel dan telkens in slaap en dan moest ik 'm op alle mogelijke manieren wakker houden en steeds moest hij opnieuw aanhappen, wat het heel pijnlijk maakte. Toen bleek dat hij gewoon goed dronk en in 10 minuten al voldaan was. Na die 10 minuten sabbelde hij alleen nog maar, maar dan kon ik ook m'n pink en na een paar weken de speen geven en dan sliep hij rustig in. Tussendoor verschoonde ik 'm dan en dan was hij weer alert. Dan dronk hij aan de andere kant ook nog en daarna sliep hij in m'n armen in. Hij kwam (en komt) altijd goed aan, dus voor hem was het gewoon de goede manier en hoeveelheid, maar sabbelen wilde hij de hele dag wel. Als ik 'm dan de hele dag aan had gelegd, had ik geen tepels meer over gehad... Voor mij (en Steven) was dit een fijne manier. Misschien heb je er iets aan.