Misschien ben ik wel een van de velen die dit gevoel heeft, maar toch wil ik het even kwijt. Ik ben wat boeken aan het lezen en ook dit forum aan het afstruinen voor informatie zodat ik wat meer te weten kom over de zwangerschap. Maar hoe meer ik te weten kom, hoe angstiger ik wordt. Deze dagen ben ik lekker even weggeweest met mijn man. Ik heb naast gezond eten ook een softijsje gegeten, wat stukjes vlees van de barbeque en een roomsoes. Maar bij elke hap die ik nam, was steeds de angst of dit wel goed voor me was aanwezig, want tja, een bacterie (listeriose) is zo opgelopen en dat is helemaal niet goed voor je kindje. Ook ga ik me steeds meer afvragen of ik mijn katten wel mag knuffelen vanwege de toxoplasmose. Kattenbakken verschonen doe ik niet, maar wat nou als ze het aan hun pootjes hebben? Het kan elk moment misgaan, dus bij elk bezoek aan het toilet kijk ik of ik bloed vloei..... En ik was om alles mijn handen... Mijn man wordt er een beetje gek van (mijn onzekerheid) Ikzelf eigenlijk ook. :-s Maar ja de boeken staan er vol van. Volgens mijn gezonde verstand die af en toe om te hoek komt kijken, moet ik niet zo neurotisch doen, maar ja, de onzekerheid overwint het nu even.
Het kan geen kwaad om wat informatie op te zoeken, maar let daar wel een beetje mee op. Je maakt jezelf daar alleen maar onzeker mee. Natuurlijk moet je een beetje opletten met wat je eet. Maar de kans op een besmetting met listeria bacterie is vrij klein als je een keer iets eet wat niet mag. En wat je katten betreft. Ik heb zelf ook 2 katten. Volgens mij kan het geen kwaad om met ze te knuffelen als je je handen maar wast. Probeer te genieten van je zwangerschap. Het is zo'n mooie tijd en zonde om die te laten verpesten door angsten. liefs Chantal
Heel begrijpelijk dat je bang bent voor wat er allemaal wel niet mis kan gaan. Je bent nog maar net zwanger en je moet gewoon ook even aan de situatie wennen. Ik denk dat je je angst ook van een positieve kant kunt bekijken: je let extra goed op dat je gezond eet en geen infectie oploopt. Voor je kindje is deze angst dus eigenlijk juist goed. Ik vind je trouwens ook best realistisch. Je hebt maar liefst 10% kans dat je een miskraam krijgt, dus is het best logisch dat je bang bent. Toch is er geen reden je zorgen te maken, zolang je geen bloedverlies of buikpijn hebt. En wat je katten betreft: de kans is aanwezig dat je al een toxoplasmose-infectie hebt doorgemaakt omdat je katten hebt. In dat geval kun je die ziekte niet meer krijgen. Over een paar weken wordt je bloed daarop getest, dus dan weet je dat zeker. Ik hoop dat je ondanks je onzekerheid toch stiekem ook een beetje kunt genieten van je prille zwangerschap. En als dat niet zo is, dan komt het vanzelf over een paar weken.
Wel fijn om te lezen dat dit herkenbaar is. Als ik realistisch denk, dan ben ik ook heel blij... Natuurlijk.. Maar omdat het zo pril is, komt ook die angst... misschien als ik bij de verloskundige ben geweest en er wat antwoorden zijn gekomen, zal het hoop ik wat minder worden. (hoop ik)
Ik snap je bezorgheid zeker. Mijn gyno zei , kijk uit met kaas (kom even niet op exakte naam) en rauw vlees. Maak je niet te druk, want denk maar eens dat je opa oma, vader , moeder ook allemaal goed ter wereld zijn gekomen! succes!
Dat is ook waar.. Misschien is al die informatie tegenwoordig ook wel een beetje averechts kan werken. Mijn moeder zei ook al dat je een paar dingen niet mag en voor de rest dat het echt geen kwaad kan.
Ik heb dat ook dat ik nu zo onzeker ben, terwijl ik dat vorigeweekhelemaal niet had je moet gewoon niet te veel bij na denken en gaan genieten, je zinnen verzetten.. geniet van je zwangerschap ga ik ook doen ,, die angst gaat toch voorlopig niet weg denk bij mij,, maar na de 1e echo zal ik wel al een hoop gerust gesteld zijn .. nog 19 dagen wachten