Geen fruit in stukjes eten

Discussie in 'Voeding' gestart door Olifantje1991, 17 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hallo,

Mijn zoontje is bijna 11 maanden en krijgt vanaf 4 maanden al bijvoeding. Vanaf 6 maanden kreeg hij ook regelmatig zacht fruit in stukjes, maar sinds hij zo'n 8/9 maanden was wilde hij dat niet meer.
    Ik dacht dat het lag aan het doorkomen van de boven tanden, hij heeft weken lang met dikke bobbels in z'n mond gelopen en ik kan me voorstellen dat dat zeer doet.
    Maar inmiddels zijn z'n tandjes door en eet hij alles in stukjes, behalve fruit.
    Hij eet stukjes kaas, worst, komkommer, koekjes, brood noem maar op, maar als ik een stukje peer, appel of banaan aan hem geef smeert hij ermee over zijn kinderstoel en gooit het vervolgens op de grond.
    Ik maak dus nog steeds gepureerde fruithap voor hem of hij krijgt een potje.
    Iemand nog tips om hier mee om te gaan?
    Hem maakt trouwens niet uit of ik hem een stukje in zijn hand geef of met een vorkje een stukje in z'n mond wil doen. Bij dat laatste houdt hij gewoon bij het zien van het fruit zijn lippen al stijf op elkaar. ;)

2. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Hihihihi, lekker portret! Hij denkt ook: doe mij maar een plakje worst. Misschien gewoon een tijdje niet aanbieden, zodat hij vergeten is wat het is? Nu is fruit zien -> weigeren een vast patroon. Misschien als je het een paar weekjes niet geeft, dat het patroon doorbroken is?
    Vindt hij zijn fruithap wel lekker? Of vindt hij fruit gewoon niet zo lekker? Anders stukjes groente geven in plaats van fruit? Ik zou me er niet al te druk om maken...komt vast wel weer. Hier gingen ze pas echt flink fruit eten op de psz en op school. Zien eten...

3. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Haha nou hij krijgt normaal helemaal niet zo maar een plakje worst maar vorige week op een verjaardag pakte hij het stukje van een bord met zn grijp grage handjes:p
    Ik bied 1x per dag fruit aan en 9 vd 10 keer (vr)eet hij het bijna met lepel en al op, maar stukjes wil hij dus echt niet. Ergens heb ik ook zoiets van laat maar lekker, komt vanzelf wel, maar aan de andere kant ben ik bang dat hij straks helemaal geen fruit meer lust omdat hij t zo lang gepureerd kreeg.
    Ik ben zelf ook niet zo'n fan van fruit, eet t veel te weinig en was blij dat hij zo dol was op fruit.
    Overigens heb ik vanmiddag voor zn neus een appel zitten eten en van de week ook al een peer, maar zelfs dan wil ie t niet ;)

4. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Als ik trouwens een potje geef eet hij die voor kindjes van 12 maanden, dus met stukjes enz... eet ie allemaal zo op, geprakt fruit gaat ook wel aardig.

5. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Haha, wilde ook niet suggereren dat je hem standaard worst in plaats van fruit geeft, hoor! :D Vind het gewoon hilarisch hoe slim die kleintjes al zijn en hoe duidelijk ze hun voorkeur aangeven.
    Maar als hij zijn fruithap echt bunkert, zou ik dat gewoon geven. Gepureerd is het nog steeds fruit. Ik denk echt niet dat hij als hij vier is een afsluitbaarbakje appelmoes mee naar school wil nemen, dus ik zou er maar even van genieten dat die vitamientjes er zo goed ingaan. Over een paar weken nieuwe ronde, nieuwe kansen zou ik denken. En anders een keer heel ander fruit proberen? Kleine stukje druif, meloen, mango?

6. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Nee hoor dat wist ik ook wel, maar inderdaad wel grappig om te zien ja!
    Ik denk dat ik het dan voorlopig maar even bij gepureerd fruit houd en het over een paar weken gewoon weer probeer.
    Het zorgt nu natuurlijk van beide kanten voor veel frustraties als hij niet wil.
    Ander fruit heb ik ook al geprobeerd, druiven, mango, mandarijn, aardbei, kiwi, ananas, meloen en 't maakt allemaal niks uit :p
    Maar wat je zegt inderdaad, het zal vast wel over zijn voordat hij naar school toe gaat ;)

7. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Ik zou juist voor een hele andere aanpak gaan en stoppen met gepureerd fruit geven, anders leert hij het nooit. Dus alleen in stukjes (of heel) aanbieden en hem lekker aan laten klooien. Eet hij niet, prima, maar dus geen alternatief aanbieden. Een tijd geen fruit eten is echt niet erg dus je hoeft niet bang te zijn dat hij niet genoeg vitaminen binnen krijgt.

8. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hmm... ja dat zijn dus de 2 mogelijkheden waar ik tussen twijfel. Ik heb zoiets van hij leert het vast wel een keer, maar ja, wanneer dan...
    Maar hoe lang zou jij zoiets volhouden dan? Want ik zie mijn zoontje er gerust voor aan om dit heel lang vol te gaan houden.
    En hij heeft zijn tussendoortje echt wel nodig, anders wordt hij stront vervelend van de trek. Gaat bv. om half5 al om z'n eten jengelen enz. terwijl hij het met een tussendoortje makkelijk uit houdt tot half 6.
    Lastig dit...;)
    Ik was met 6 maanden zo blij dat hij alles in stukjes at en dan ook werkelijk waar alle soorten fruit.

9. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Tja, pick your battles. Ik zou geen strijd maken van dingen waarbij het niet nodig is. Ik geloof echt niet dat hij het anders nooit leert. Het is een baby van 10 maanden! Over een tijdje wil hij echt geen babyvoeding meer hoor. Mocht hij nou moeilijk blíjven doen, dan kun je over een half jaar of een jaar altijd nog cold turkey stoppen met fruithappen maken.
    En tuurlijk kán hij best een tijdje zonder fruit. Maar het lijkt me toch beter als hij het wel krijgt.

10. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ja ik zit zelf te denken om hier mee door te gaan tot hij 1 jaar is. Dan zitten we in de zomer en heb je ook weer wat meer variatie aan fruit enz.
    Hij zit nu ook gewoon in de lastige 11- maandensprong.
    Op zich vind ik het ook helemaal niet erg dat hij zijn fruit gepureerd of geprakt eet, alleen wanneer is het moment dat je daarmee stopt ;)
    In elk geval bedankt voor jullie meningen en adviezen! Zo zie je maar dat het een hele persoonlijke keuze is.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Gewoon allebei aanbieden. Hij zal op z'n 18e hooguit nog appelmoes willen, maar echt geen banaanprut meer hoeven hoor!

12. pepe

pepe Fanatiek lid

29 okt 2012
    1.021
    0
    36
    Gewoon lekker gepureerd geven. Ik doe dat ook nog steeds hoor met de hardere stukken fruit ( appel, nog harde peer bijv.)

En als je hem zelf laat eten? Dus bijvoorbeeld stukjes mango of zachte peer op een bordje leggen en kijken wat hij doet?

13. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Als ik gewoon stukjes op zijn blad leg, smeert hij ermee over zijn blad, knijpt ze fijn en gooit ze vervolgens op de grond ;)

14. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Dat is heel normaal. Het is onderdeel van ontdekken en leren eten. Het maakt niet uit wanneer je met stukjes geven begint, met 10 maanden of 18 maanden. Het fijnknijpen, smeren, in de mond doen, uitspugen en weer terug in de mond doen zal blijven want dat hoort er nou eenmaal bij.

15. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Maar volgens mij heeft hij deze fase allang gehad, omdat hij vanaf 6 maanden al stukjes voor z'n neus krijgt.
    Stukjes vlees, groente, aardappel, brood, kaas, worst, komkommer, koekjes, crackers enz. worden allemaal zo naar binnen gewerkt, behalve fruit, daar gaat hij mee zitten 'viezeren'.
    Dus ik heb toch sterk het idee dat het aan het fruit ligt en niet zo zeer aan de stukjes eigenlijk.

16. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Ik zou er niet moeilijk over doen. Andere dingen eet hij wel met stukken, dus het is niet dat hij de stukjes niet wil of kan eten.
    Nu eet hij een fruithap als je het pureerd, anders eet hij niets. Dan zou ik het wel weten ;)

Onze zoon at NIETS als het koud was, koelkastkoud. Nou, dan maar warm, dan hij at als een bootwerker. Je wilt echt niet weten wat hij warm at, tot sojavla aan toe.
    Hij ging huilen als hij ijs kreeg :p

Nu eet hij het wel.

Deel Deze Pagina