gestopt met borstvoeding, maar veel stuwing

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Minja, 7 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minja

Minja Nieuw lid

7 mei 2008
    1
    0
    0
    Hallo,
    Ik ben mbv Dostinex gestopt met borstvoeding, dit na een drietal borstonstekingen. Ik heb na 1 dag medicatie erg veel last van stuwing, wat kan ik hier aan doen? daarnaast heb ik het idee dat dit medicijn invloed heeft op emoties en ben ik behoorlijk in onbalans. Hebben jullie een goed advies?
    En hoelang duurt gemiddeld de stuwing weten jullie dat?
    Minja

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Minja,

Wat een rot situatie. Wil je stoppen na allelei ellende krijg je dit nog.

Als ik lees dat je al 3 borstontstekingen hebt gehad neem ik aan dat je melkprodcutie al wel op gang was.

Ik weet niet welke dosering je hebt gekregen van de dostinex. Vaak wordt 2 tabletten ineens of bij lactatie die goed op gang is 4x 1/2 tablet voorgeschreven.

Meestal wordt het middel gebruikt ter voorkoming van het op gang komen van de melkproductie. Als je gewoon je productie op gang hebt wordt het een ander verhaal.

Ik heb zelf geen ervaring met gebruik van Dostinex in deze situatie.
    Uit de boeken kan ik me een casus herinneren waarin men zegt dat juist in combinatie met mastitis dit middel niet de eerste keuze zou zijn. Het prolactine wordt dan niet voldoende onderdrukt met de Dostinex (waardoor de productie wél doorgaat) maar het uitvloeien van de melk wordt wél belemmert, waardoor je dus grote problemen kunt krijgen.

Ik zou jou harde plekken heel goed in de gaten halen en zo nodig je borsten legen door te kolven. Er mag in geen geval een harde plek achterblijven.

Ik heb het middel zelf niet gebruikt maar van moeders die dit wel hebben gedaan begreep ik dat ze zich erg belabberd voelden. Labiel zoals je zelf al zegt. Ze omschreven het alsof ze een soort zombie waren zeg maar.

Dus dat jij omschrijft dat het effect heeft op je emoties dan kan ik me daar wat bij voorstellen.

Succes en houd je borsen goed in de gaten.

Ilse

Deel Deze Pagina