Wie ervaring met cyste bij zwangerschap?

Discussion in 'Zwangerschap' started by nana33, Jan 22, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. nana33

nana33 VIP lid

Nov 17, 2008
    5,536
    3
    0
    Ik weet net een weekje dat ik zwanger ben en voel de laatste dagen dat er zich aan de rechterkant een flinke cyste heeft ontwikkeld. Ik ben door al mn spuitpraktijken in de mmm redelijk bekend met cystes en ik herken het gevoel. Omdat ik op de echo's altijd mooi kon zien hoe groot de cystes waren die ik voelde, durf ik wel met een redelijke zekerheid te zeggen dat deze zo rond de 6 a 7 cm is. Ik moet me dan ook echt even voorzichtig in een stoel laten zakken als ik ga zitten en de wc bezoeken zijn op z'n zachtst gezegd niet het fijnste moment van de dag ;).

Heeft iemand hier ervaring met cystes in de zwangerschap? Zo ja, tot wanneer groeiden ze bij jou door en wanneer gingen ze weer weg? Tijdens mn bbz had ik ook een cyste van ongeveer dezelfde grootte en zei de gyn dat deze geen kwaad kon. Uiteindelijk heeft deze cyste natuurlijk niet lang kunnen groeien vanwege het moeten beƫindigen van de zwangerschap.

2. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    7,990
    6,741
    113
    zuid-holland zuid
    Bij mijn eerste zwangerschap had ik een cyste die doorgroeide en met 13 weken 10 cm was. Omdat ik acute pijnklachten kreeg zou hij met een punctie verwijderd worden, maar omdat hij op m'n baarmoeder lag konden ze er met de naald niet goed bij, toen gingen ze een beetje duwen en trekken en toen barste de cyste open.... Erg fijne en goedkope manier om van je cyste af te komen, ik kan het iedereen aanbevelen ;)

Tweede zwangerschap bij 9 weken een cyste van 4 cm, en met 11 weken 2 cm, geen probleem dus.

Over het algemeen gaan ze ingrijpen bij cystes groter dan 7 cm, benieuwd of je gelijk hebt en hij bij jou echt zo groot is!

3. karinkarin

Apr 25, 2006
    53
    0
    0
    Ik draag al sinds voor mijn zwangerschap cystes van 10 bij 4 in mijn eierstokken. Paar maanden terug voor geopereerd. Door mijn groeiende baarmoeder drukken de cystes tegen mijn buikwand, dus ik herken wel de pijn. Mijn cystes verdwijnen niet(dermoid) dus ik blijf ook onder controle. Ik hoop dat je er niet al te veel last van hebt zodat je kan genieten van je zwangerschap.

4. JolienS

JolienS Actief lid

Aug 30, 2013
    318
    0
    0
    Ja hier ook ;)

Begon met eentje van 5 bij 6 in m'n eileider, zichtbaar tijdens de eerste echo. Groeide gedurende de zwangerschap door en vanaf 16 weken ging het weer krimpen.

Overigens had ik er echt geen last van!
    Maar mogelijk dat dat ook kwam doordat ik het al druk genoeg had met het proberen binnen houden van m'n eten ;)

5. Panda1

Panda1 Bekend lid

Feb 28, 2013
    841
    117
    43
    Overijssel
    Met 12 weken waren mijn cystes weer weg.

6. pingu

pingu Actief lid

Nov 10, 2013
    142
    0
    0
    zuid holland
    Bij mij ondekte ze met 12 weken een cyste van 5 bij 6 , met 14 weken kreeg ik een extra echo (eergister) en hij was helemaal verdwenen ! :)

7. dpbovenkamp

dpbovenkamp Fanatiek lid

Jan 14, 2014
    1,628
    3
    36
    Hoi,

Bij al mijn "zwangerschappen" cystes gehad. Bij mij werden ze niet zo groot, grootste was 5 cm, maar die voelde ik al wel. Bij deze zwangerschap was het met 7 weken al schoon, maar dat was ook maar een kleintje (ik geloof 2 of 3 cm).

Groetjes Patricia

8. nana33

nana33 VIP lid

Nov 17, 2008
    5,536
    3
    0
    Bedankt voor jullie reacties. Erg fijn om te horen dat bij de meesten de cyste spontaan weer verdween! Mijn eerdere ervaring is ook dat ze uiteindelijk na een paar weken of maanden weer verdwijnen, maar dat was natuurlijk niet tijdens een zwangerschap.7 feb heb ik een echo dus dan zal ik wel zien hoe groot hij is. Ik heb niet het idee dat hij gister of vandaag nog is gegroeid, ik hoop dat dit klopt en zo blijft.

9. Mnon

Mnon Niet meer actief

Nana33:
    Bij mij werd er bij echo's ook gezegd dat ik een cyste had, echoscopist zou overleggen met gyn.
    Ik maakte me dus best zorgen (niet om mijn zwangerschap, maar om een eventuele operatie) uiteindelijk belde de echoscopiste mij (nadat ik info bij de vk had gevraagd. Er werd mij verteld dat zonder cyste je niet zwanger zou kunnen worden/zijn. Iedereen zou dit dus hebben, alleen wordt vaak niet gemeld, ivm mogelijke ongerustheid (zoals het mij gaf)
    Ze vertelde ook dat ze in de JAREN die zij er al werkt, nog nooit iemand had gehad die eraan geholpen moest worden. Ze schijnen over het algemeen na 16 weken weer te verdwijnen. (niet elke cyste wordt even groot)

Share This Page