Hoi, Ik ben 26 februari uitgerekend van ons 2de kindje. Nu heb ik een probleem denk ik, want we hebben geen oppas voor haar als ik moet bevallen. Familie woont te ver weg, weinig bekende in de omgeving die ik vertrouw om op te laten passen. Enigste oplossing is dus dat we haar mee moeten nemen naar het ziekenhuis. Maar zitten hun daar wel op te wachten om even opteletten als ik aan het bevallen ben? Ze kan natuurlijk niet tijdens het persen in de kamer blijven, is ze nog te klein voor en lijkt me niet zo handig Help, wat doen we nu???!!
Moet je verplicht in het zh bevallen? Thuis zou dan een optie kunnen zijn.. En komt er wel familie direct na de geboorte (ouders oid)? Anders vragen of je hun eerder mag bellen (dus als het begonnen is) zodat hun in Zh op haar kunnen letten als jij aan het bevallen bent. Maar goed in de nacht zou dat wel heel sneu voor ie dochter zijn natuurlijk..
Ik denk dat je toch op de een of andere manier voor oppas zult moeten zorgen. Je kunt een kindje niet mee nemen tijdens de bevalling. Verpleegkundigen hebben geen tijd om op jouw kind te letten, die doen al niks anders dan heen en weer rennen. Dat hoef je echt niet te vragen, dat doen ze niet. En ook meer dan logisch. Ze zijn er om hun werk te doen, niet om op kinderen van patiënten te passen. Heb je geen vriendin of buurvrouw die kan oppassen? Of anders toch een familielid? Je zult iets moeten bedenken, ben ik bang. Anders moet je vriend/man oppassen, maar dan kan hij niet bij de bevalling zijn. Of je kind moet de hele bevalling meemaken, maar dat lijkt me ook niet zo geslaagd. Succes!
Lastige situatie. Meenemen naar het zkh lijkt mij geen goed idee. Thuis bevallen zou een optie kunnen zijn. Maar alleen snacht. Overdag vraagt zo'n kleine best wat aandacht. Maar mocht je ineens naar het zkh moeten dan heb je wel snel opvang nodig. Misschien een collega die kan oppassen? Er is geen moeder van het kdv of een buurvrouw? Of een familielid die misschien bij jullie wil logeren vlak voor de datum. Ook niet ideaal maar je moet iets.
Als er echt geen andere oplossing is, zou ik haar meenemen. Tijdens de weeën kan haar vader haar grotendeels opvangen. En eventueel eens je in 't ziekenhuis bent, of op 't moment dat je thuis vertrekt familie opbellen en die naar 't ziekenhuis laten komen? Natuurlijk afhankelijk van de afstand. Het grootste probleem lijkt mij het moment van de bevalling zelf. Tenzij je het voldoende vertrouwt om haar met eventueel nieuw speelgoed in een hoekje of een kamer ernaast te zetten.
Heeft je ziekenhuis geen crèche? Hier hadden ze een kinderopvang. Is niet ideaal natuurlijk, maar als het echt niet anders kan.. Zelf zou ik ook eens een praatje met de buurvrouw gaan maken of op zoek gaan naar een oppas (is in de toekomst ook handig!)
Maar wat verwacht je dan? Dat een verpleegkundige op je kind gaat letten? En daarnaast, een zh is toch gewoon ook gevaarlijk voor een kind dat daar zo rondloopt? Er hoeft maar wat op de grond te liggen. Ga je dan het zh aansprakelijk stellen omdat jezelf te "lui" bent om een oppas te zoeken? Ik bedoel je weet dat je gaat bevallen, zeg maar een maand of 8 van tevoren dus dan heb je toch zoveel maanden om een oppas te zoeken? Ik bedoel vind het persoonlijk een beetje laat als je een maand van tevoren pas gaat nadenken over wat je met je kind gaat doen .... Maargoed, tip ik zou nu alsnog proberen een oppas te vinden. Misschien een gastouder voor een keer? Tuurlijk kost wat, maarja wel veilig... Ik zie trouwens dat je in Sittard woont. Daar is juist de policy dat de vader erbij moet zijn (of andere ondersteuning) omdat ze daar met het minimale aantal verpleegkundige rondloopt. Dus ik zou daar ZEKER niet verwachten dat ze op je kind letten.
Nee, je kunt echt niet van de verpleegkundigen verwachten dat ze op je kind gaan letten, ik kan je op een briefje geven dat ze dat niet doen. Succes met regelen!
Bij ons hebben ze wel een créche, maar geloof niet dat deze in de avond ook open is! En dan heb je al een probleem! Daaarbij lijkt het mij ook niet fijn om je kind erbij te hebben als jij weeen hebt! Denk dat je toch echt een oplossing moet gaan zoeken! Heb je geen vriendinnen of een goede buurvrouw?
Misschien als het begint te rommelen de kinderen alvast naar familie brengen. Dan maar een weekje weg.
overleg het met je verloskundige! Die weten echt wel raad, die maken dat vaker mee! Bij ons had het weinig gescheeld of we hadden ook geen oppas, maar bij ons had de vk wel contacten voor noodgevallen. Niet dat je dat heel graag wilt, want dan krijg je een of andere oppas die je helemaal niet kent. Maar er moest echt een oppas zijn van onze vk. Gaat je kind naar een psz of kdv? Kun je daar misschien andere moeders vragen of leidsters? (bij ons zijn er pas veel leidsters ontslagen en die zoeken allemaal oppasklussen) Mijn vk zei dat we ook konden bellen met het consultatiebureau, die schijnen ook te helpen in dat soort situaties. Met een beetje geluk heb je nog 6 weken en kan je kindje nog een paar keer gaan wennen bij de nieuwe oppas
Euh, ik zou zelfs als het kon geen kind meenemen tijdens de bevalling. Lig je daar met weeën en ziet dat kindje alles. Mama die pijn heeft, dat moet toch eerder voor een klein trauma zorgen. Straks heeft ze bang. Zou ik echt niet doen. Haar even voor de bevaldatum naar familie brengen voor een paar dagen zou een optie zijn. Anders een buurvrouw of iemand van het kinderdagverblijf. Eventueel een leidster van het kinderdagverblijf die je wil helpen als je het vraagt? Ze kennen elkaar dan al en dat lijkt me ideaal. Een vriendin van me heeft dit ook aan een (ex-)leidster gevraagd (betaald natuurlijk) en deze vrouw past op als ze moet gaan werken en haar kind ziek is of zo.
Kan je kraamzorg hier niks in betekenen? Dat je kan overleggen dat die al komt als je flink ontsluiting hebt en je man bij je moet zijn in het ziekenhuis.
Wat is te ver qua familie? Hier wonen ze een uur van ons af. Ik bel gewoon op tijd mijn schoonmoeder op, dus ik wacht niet te lang met bellen. En dan stapt ze meteen de auto in en komt hier heen.
Hier wordt mijn dochter opgehaald als het begint, moet er niet aan denken dat ze er bij zou zijn. Maar goed anders eens wat meisjes uitnodigen die eventueel op haar zouden kunnen passen? Kun je het nu wat oefenen en is het niet vreemd voor der als het begint.
Mee naar het ziekenhuis?? Nee serieus, dat je dat overweegt? Zou nooit en te nimmer mijn kind mee naar het ziekenhuis willen hebben... Zou er ook niet vanuit gaan dat je thuis kan bevallen, wat als er complicaties optreden en je halsoverkop naar het ziekenhuis moet?
Bedankt voor jullie reacties en tips! Ik heb heus niet 8 maanden stil gezeten wat hierover betrefd. Maar heb gewoon weinig contacten en weinig familie. Schoon familie in buitenland verweg en eigen familie heb ik niet veel en die ik eb wonen in den haag en ik in et zuiden des lands dus best lastig pakket zal ik maar zeggen. Zal het idd eens met de verloskunige overleggen, consultatie bureau of kraamzorg misschien advies hebben. Denk ook dat ik niet de enige ben die in een lastige situatie zit. En hoef direct na de bevalling ook niet mn familie de hele dag om me heen te hebben. Als ze van zo ver komen willen ze natuurlijk een week ofzo blijven haha! Misschien dat idd de kraamzorg al wt uurtjes eerder kan komen als het begint. Thuis bevalling is ook geen optie de baby ligt in stuit en vindt et ook veiliger in het ziekenhuis. Verwacht dat ik met 40+ weken ga bevallen ivm vorige bevalling. Hopelijk heb ik dus nog wat tijd om een juiste oplossing tevinden.
misschien via een oppas centrale iemand zoeken en die dan van te voren al een paar keer laten komen om kennis te maken met je dochter, zodat je weet dat het klikt en je haar met een gerust hart thuis kunt laten. ben zelf ook wel bekend in sittard, maar zou geen opvang weten die ook eventueel s'nachts opvang biedt, voor zover ik weet heeft het ziekenhuis ook geen opvang.