Hallo allemaal, Ik ben van de week bij de verloskundige geweest voor een eerste echo. Helemaal goed en leuk. Ook kreeg ik toen te horen dat ik Ischias heb. Wie kent dit? en hoe gaan jullie hiermee om? Ik moet in iedergeval naar de fysio!! Maar het doet zoveel pijn, dat ik soms nu al niet meer op of om kan. Pffff. Op mijn werk gaan ze ook kijken voor aanpassingen. Ben heel benieuwd. gr Evelien
Hoi Evelien, Ik heb ook Ischias (al vanaf een week of 12 in de zwangerschap). Ik heb een zittend beroep, maar heb het uiteindelijk nog maar 3 weekjes uitgehouden op het werk. Ik zit dus al sinds de 15e week in de ziektewet. Je moet sowieso naar de fysio om officieel de diagnose ischias te stellen, want een VK heeft daar geen bevoegdheid toe en mag zo'n uitspraak ook eigenlijk niet doen. Pijn wordt, ondanks fysio, niet minder. Lopen doen gewoon pijn en slapen is een crime... ik lig maar te draaien en te draaien om de juiste houding te vinden. Het enige advies is op tijd rust nemen, maar wel in beweging te blijven (anders roest je echt vast)..... Succes.
Ik ben deze week bij de verlos geweest en die gaf aan dat ik waarschijnlijk beginnende ischias heb. Ik heb er nog niet zoveel last van als jullie 2 zo te horen, maar blijkbaar kan het dus nog wel erger worden. Ik heb vooral last van mijn onderrug, lies en heup. In de heup en rug is het een soort van "rugpijn" te noemen, de lies is enorm trekkend/stekend, wat ook deels bandenpijn is. Ze vertelde mij ook om naar de fysio te gaan als het erger wordt, maar dit hoeft niet eens verbetering te geven las ik online. Ik lees dus even mee, misschien lees ik hier nog goede tips (zelf heb ik nog geen tips, ik zit me ook vaak te bedenken hoe ik het lekkerste kan liggen of zitten)
Ik kan wel aanbevelen toch iets van zwangerschapsbegeleiding met een beetje gym erbij te doen. Na overleg met mijn fysio heb ik me aangemeld. Nu al 6 lessen gehad, en merk wel dat je ietsje betere handvatten hebt m.b.t. lichaamshouding en versterkende oefeningen. Verden gewoon fysio blijven volgen, desnoods aan het einde van de rit de behandelingen zelf betalen. (moet ik nu wel, omdat ik al vanaf week 14 fysio heb).
ìk heb het ook. al vanaf een week of 10 zwangerschap. ben naar de ha geweest, die verwees me naar de fysio. ik ben 5 weken 2 keer per dag geweest, en ik moet zeggen, het gaat echt erg goed. wel ook nog 2 keer per dag oefeningen thuis doen. ik zou het iig proberen, kan sowieso geen kwaad. ik ben toendertijd op mijn werk 2 keer zo erg door mijn voeten gezakt, dat ik thuis moest blijven, dat wilde ik niet de hele zwangerschap door! sterkte!
een vriendin van mij heeft het en kan haast niks meer........ ze heeft ook nog 2 kleintjes rondlopen dus het is echt heel erg vervelend,vk vertelde haar dat er niks aan te doen is maar hebben jullie ook iets van pijnstilling?? gr,an1984
Dat er niks aan te doen is mag de VK helemaal niet zeggen... Die vriendin moet gewoon een afspraak bij de fysio gaan maken, die bepaalt wat wel en niet kan... Pijnstilling helpt geen ene hout. Je mag trouwens ook bijna niks hebben. Paracetamol wel, maar die neemt nog niet eens de piek van de pijn weg. Echt, laat je vriendin naar de fysio gaan...
Ik Heb ook veel last gehad van de ischias, Hiervoor fysio gehad en het is een stuk minder dan dat het was. Dus inderdaad naar de fysio en niet te veel lopen, staan of stil zitten wel je rust nemen dat is belangrijk en ik slaap 's nachts met een kussen tussen mijn benen, zodat je recht in bed ligt en niet met kromme rug, misschien ook een idee groetjes babs
ken het zelf gelukkig niet maar ze staat echt op de kop van de pijn. bedankt voor alle reacties en ga het allemaal even doorgeven. gr,an1984
Hier ook zowel bij eerste als deze zwangerschap. Erg pijnlijk. Ik werk nog wel omdat ik koste wat t kost niet thuis wil zitten. Niet teveel looen en staan, veel rusten maar wel in neweging blijven. Fysio werkte voor geen meter, voetreflex therapie daarentegen wel
Bij mij hebben 2 fysio behandelingen wonderen verricht. Een verkrampte bilspier was de oorzaak en die is weggemasseerd plus nog wat oefeningen voor thuis.
Ik kreeg wel mee dat ik erg veel moest lopen, dat schijnt goed te zijn. Lopen was wel het pijnlijkste van allemaal bij mij. Hoe is het nu met je vriendin? Heeft ze al een afspraak bij de fysio?
Hier ook.. verging in het begin ook van de pijn (week 17 gekregen) en nu na veel bezoekjes aan de fysio gaat het een stuk beter! Alleen kan slecht op mijn been liggen.
Hier ook Ischias, nu al bijna 2 jaar...ben meerdere keren behandeld door de fysio en inderdaad, het gaf wel verlichting maar dat is bij mij helaas maar tijdelijk... Ben namelijk ook aan mijn rug geopereerd en denk dat het daardoor niet meer weggaat...ben benieuwd hoe het nu tijdens mijn zwangerschap gaat verlopen...