Toxoplasmose

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Bolle Buik, 30 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bolle Buik

Bolle Buik Actief lid

21 feb 2009
    281
    0
    0
    Hallo Meiden,

Ik zit even met het volgende.
    Ik ben een echte vleeseter. Medium biefstukje, broodje filet american, broodje rosbief... en ga zo maar door vind ik allemaal heerlijk.
    Maar nu las ik dat als je zwanger bent je dat soort dingen niet mag eten. Vind ik natuurlijk absoluut geen probleem om dat te laten als het zover is.
    Maar nu is mijn vraag: moet je dat ook laten staan als je zwanger wilt worden?
    En dat toxoplasmose kan het zijn dat ik dat al heb? Kan mijn eventuele kindje dit dan ook krijgen?
    Uit voorzorg eet ik nu al een week of 3 geen rauw vlees meer!

Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Alvast bedankt!

Groertjes Bolle Buik

2. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik ben pas gestopt toen ik wist dat ik zwanger was. heb 4 dagen voor mijn nod nog filet americain gegeten.
    volgens mij is er de eerste dagen overtijd nog geen band tussen jou en je beebje, zijn voedingsstoffen haalt hij uit de bm wand.

overigens vind ik het geen punt het te laten staan, maar wat heb ik er die eerste weken trek in gehad! ik was echt in staat te moorden voor een broodje filet americain met uitjes :)

3. Dani11

Dani11 Niet meer actief

idd als je het weet dat je zwanger bent zou ik er wel gelijk mee stoppen. Maar ik heb het gewoon gegeten toen we nog aan het proberen waren.

4. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Uit voorzorg stoppen kan geen kwaad, maar niet nodig volgens mij. Ik zou er dus gewoon lekker van genieten.

Ik meen me te herinneren dat je hier aan het begin van je zwangerschap op getest wordt, maar dat weet ik niet meer zeker.

Het kan zijn dat je het hebt (hoef je niet te merken geloof ik als je gewoon gezond bent), of hebt gehad en dan heb je er dus antistoffen tegen.

5. angelina23

angelina23 Niet meer actief

ik geniet nu lekker van alles hoor t kan nog wel 3 jaar duren zodra ik weet dat ik zwanger ben zal ik er alles aan doen om te letten op me eten eerder niet

6. Trees

Trees Niet meer actief

Van het eten van rauw vlees, vacuum verpakte vis etc. kun je besmet raken met de listeriosebacterie. Van het in aanraking komen met de ontslasting van katten, zoals bijv. het werken in de tuin, verschonen kattenbakken etc. kun je toxoplasmose krijgen. Als je eenmaal toxoplasmose hebt gehad (en daar merk je niks van) raak je imuun en kun je het niet meer krijgen. De listeriosebacterie kun je zo vaak krijgen als je mee in aanraking bent geweest. Het zijn dus twee verschillende besmettingen.
    Zelf heb ik lange tijd er alleen rekening mee gehouden na mijn eisprong. Tegenwoordig hou ik er helemaal geen rekening mee omdat we al anderhalf jaar bezig zijn en het soms beu ben. Toch als ik maar ergens het idee heb ik ben zwanger voordat ik mag testen vermijd ik het wel. Je weet maar nooit en ik neem in dat geval liever geen risico, omdat ik al meerdere miskramen heb gehad.

7. angelina23

ja dat doe ik precies t zelfde ja als je t gevoel hebt van heey misschien ben ik wel zwanger ja dan let ik er ook op

8. Trees

Trees Niet meer actief

Het smaakt mij dan ook helemaal niet meer, omdat ik veels te bang ben dat het besmet is. Je wilt niet achteraf het gevoel hebben 'had ik maar...'.

9. borntotry

borntotry Actief lid

11 jan 2009
    132
    24
    18
    Nieuw Vennep
    hoewel ik wel let op wat ik eet zodra ik weet dat ik zwanger ben, want ik wil ook niet achteraf hoeven zeggen "had ik maar..." heb ik toch steeds meer vraagtekens over bepaalde voedingsmiddelen waarvan men zegt dat je die moet laten staan tijdens de zwangerschap.

ik bedoel, mijn moeder en waarschijnlijk een heleboel moeders van de aanstaande zwangere vrouwen hier, hebben vroeger toch ook niet op hun eten gelet en gewoon alles gegeten en ik ben toch ook zoals velen kerngezond geboren.

ik heb meerdere reacties gehad toen ik zwanger was, zo van: Wat een onzin dat je dat laat staan! vroeger aten we(zwangere vrouwen) ook gewoon alles.

herkend iemand dit ook?

10. angelina23

ja maar jammer genoeg is t in onze tijd heel anders met die ozonlaag enzo.....vroeger was t veel gezonder,maar t mooie is dat je vroeger bepaalde dingen niet mocht eten als je borstvoeding gaf en nu tegenwoordig mag je alles eten omdat t kind er toch aan moet wennen......misschien is dit ook wel weer achterhaalt wat je niet in de zwangerschap mag eten..iemand heeft dit ooit bedacht en de meeste luisteren daar streng na.

ik werk dan in de kraamzorg en als je ziet hoeveel regels er daar ook zijn veranderd omdat dat weer achterhaalt is of toch niet zo gevaarlijk als ze dachten of juist heel gevaarlijk waardoor t nu niet meer mag..

11. Trees

Trees Niet meer actief

Herkenbaar maar tja vroeger ging het ook vaker fout. Ik ben blij dat we tegenwoordig de kennis hebben om te weten wat wel en niet mag. Sommige 'verboden' voeding is wat overtrokken, maar ik beschouw de lijst van het voedingscentrum wel als betrouwbaar. Daar is toch jarenlang onderzoek naar gedaan en waarom zou je het risico nemen als je eenmaal een positieve test hebt? Als ik eenmaal zwanger ben heb ik er echt geen problemen mee om mijn biefstukje of glaasje wijn te laten staan. Als ik daarmee de kans op een gezonde zwangerschap kan vergroten, graag zelfs!

12. Bolle Buik

Bolle Buik Actief lid

21 feb 2009
    281
    0
    0
    Bedankt meiden!

Voor jullie reacties! Ik eet nu toch nog maar even geen rauw vlees enzo. Maar als ik ongie word EN DAT HOOP IK NATUURLIJK NIET dan mag ik best van mezelf een broodje filet american eten! :)
    Nogmaals bedankt voor de reacties!

Groetjes Bolle Buik (hoop ik heel snel)

Deel Deze Pagina