Waarden dagcurve (zwangerschapsdiabetes)

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Dalysa, 4 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dalysa

Dalysa Fanatiek lid

29 nov 2014
    1.365
    571
    113
    #1 Dalysa, 4 jan 2019
    Laatst bewerkt: 4 jan 2019
    Ik heb 2 dagen geleden een dagcurve bijgehouden omdat ik veel dorst heb en plas. In mijn 1e zwangerschap heb ik zwangerschapsdiabetes gehad en wil er dit keer op tijd bij zijn mocht het weer mis zijn.

Kunnen jullie even meekijken naar mijn waarden? Ik wil graag een suikertest laten doen maar de verloskundige wil dat pas na de 16 weken doen omdat dat standaard is. Dit zit mij alleen niet lekker omdat het in de prille stadium van een zwangerschap nogal wat gevolgen kan hebben wanneer het toch diabetes zou zijn en mocht het nog in de beginstadia zijn wil ik er rekening mee houden met mn dieet.
    Dit zijn mn waardes:
    Nuchter: 5.3
    2 uur na ontbijt: 6.0
    2 uur na lunch: 6.6 (na anderhalf uur ook gekeken toen was het 7.7)
    2 uur na avondeten: 5.3

Alvast bedankt voor het meekijken en denken ♡

2. poppetje77

poppetje77 Fanatiek lid

11 jul 2012
    3.880
    330
    83
    Vrouw
    ambtenaar
    regio rotterdam
    Prima waardes behalve dat ik ivm mijn nuchtere waarde dus nu moet prikken. Die willen ze onder de 5.2 in mijn ziekenhuis. Maar dat verschilt per ziekenhuis.

3. Loolaa4

Loolaa4 Actief lid

4 aug 2016
    216
    21
    18
    Ik moet 1,5 uur na de maaltijd prikken, en nuchter moet hij onder de 5,3 zijn. Je dagcurve ziet er dus goed uit naar mijn idee, nuchter is randje. Inderdaad hebben ze die waardes in het ziekenhuis nog niet zo lang geleden aangepast. Bij mijnvorige zwangerschap mocht hij nuchter wat hoger zijn, maar overdag juist lager (onder 7,8).

4. Dalysa

Dalysa Fanatiek lid

29 nov 2014
    1.365
    571
    113
    Bedankt dat je reageert! Dus met 5.3 zou het bij jou niet goed zijn?

5. Dalysa

Dalysa Fanatiek lid

29 nov 2014
    1.365
    571
    113
    Bedankt voor je reactie! Dus 5.3 is op het randje nog goed? En 7.7 Na anderhalf uur is oké of zouden ze dat ook op het randje vinden bij jou?

6. Loolaa4

Loolaa4 Actief lid

4 aug 2016
    216
    21
    18
    Bij de ott test moet hij nuchter volgens mij onder de 5,3 zijn en na twee uur onder de 8,5. Bij dagcurves volgens mij ook onder de 5,3 (weet niet of ze 5,3 een probleem zouden vinden) en anderhalf uur na de maaltijd onder de 7,8. 7,7 is dan dus prima denk ik.

7. Dalysa

Dalysa Fanatiek lid

29 nov 2014
    1.365
    571
    113
    Dank je! Ik ga er zeker nog achteraan bellen om toch de test te mogen doen, maar dan ga ik toch iets geruster het weekend in :)

8. rijswijkse

rijswijkse Fanatiek lid

26 nov 2008
    2.012
    191
    63
    Helaas heb ik ook zwangerschaps suiker die is ontdekt met 31 weken door het lekkere drankje.
    De eerste 2 weken kwam ik niet boven de 7 alleen sinds deze week prik ik dus regelmatig 7.8 tot 8.8 2 uur na de maaltijd of lunch.
    Hoe verder je zwangerschap hoe hoger je suikerwaarde heb ik dus gelezen als je zwangerschaps suiker hebt.
    Ik prik in de ochtend rond 4.4 elke dag.
    Het mag bij mij zijn na de maaltijd tussen de 5 en 7 dus denk dat ik volgende week aan de insuline moet :(

Moet wel zeggen dat jou waardes best hoog vind zeker als je zo kort zwanger bent.
    Lijstje van afgelopen 2 dagen van mij.
    4.4/4.4. 5.8/3.9/8.8
    4.4/ 8.4 5.4/5.6/ 6.4
    4.2/4.6. 4.8/7,5 en moet zo nog prikken

9. rijswijkse

rijswijkse Fanatiek lid

26 nov 2008
    2.012
    191
    63
    Moet je trouwens niet naar de gyn?
    Als je bij de eerste hebt gehad, krijg je het bij de 2de meestal ook.
    Bij de eerste is het niet gecontroleerd bij mij maar achteraf denk ik wel dat ik het had

Net geprikt en was 7.4 :(

10. Dalysa

Dalysa Fanatiek lid

29 nov 2014
    1.365
    571
    113
    Jeetje ik denk dat je dan inderdaad aan de insuline zult moeten. Ik heb wel gemerkt dat het mij uiteindelijk meeviel. Het was alleen wel protocol dat ik dan met 38 weken werd ingeleid. Is dat bij jou ook het geval? Het naaldje is gelukkig wel echt super dun en voel je amper. De vingerprik is erger, maar dat neemt niet weg dat het gewoon echt heel vervelend is :(

Daar is bij mij nog niks over gezegd. Vandaag intake gehad met verloskundige en aangegeven wat mijn curve was. In mijn vorige zwangerschap kwam ik zelfs in de laatste fase met hoge waardes niet boven de 4.8 nuchter dus ik wil echt volgende week even checken. De verloskundige was niet super onder de indruk en wilde volgende week wel even overleggen maar dat zat mij niet zo lekker. Ze zal vandaag nog de gyn bellen om te overleggen en dan hoor ik het morgen. In alle eerlijkheid was ik met deze waardes ook best geschrokken zo vroeg in de zwangerschap.

11. rijswijkse

rijswijkse Fanatiek lid

26 nov 2008
    2.012
    191
    63
    Ik ga maandag even bellen.
    Vrijdag moet ik voor het eerst naar de internist en woensdag voor het eerst naar de gyn.
    Ik heb afgelopen weken een paar keer in het ziekenhuis gelegen daar was de internist en diëtiste al langs geweest en natuurlijk de gyn.
    Maar moest toen beginnen met me dagcurves en die waren toen prima.
    Maar sinds vorige week zie ik hem regelmatig boven de 7.
    En deze week is echt dramatisch terwijl ik voor mijn gevoel niks anders doe.
    De gyn vond de baby groot en veel vruchtwater vandaar dat ik de test kreeg scoorde na het drankje 11 :rolleyes: dus alle alarm bellen gingen af in het ziekenhuis kreeg gelijk een diëtiste en internist aan me bed.
    Maar verder zijn we hier niet op ingegaan omdat voor iets anders lag.

12. Whoopie

Whoopie Fanatiek lid

20 jul 2015
    1.488
    308
    83
    Ik houd ivm zwangerschapsdiabetes regelmatig een dagcurve bij en vind de waardes die je noemt heel netjes. Hier geldt: nuchter onder 6 en 1,5 uur na de maaltijd onder 7,5. De richtlijnen voor een dagcurve zijn weer net iets anders dan de richtlijnen voor na de ogtt of ander soort test. Wat bij mij heel erg helpt om de waardes laag te houden is veel bewegen (lopen, fietsen enzo is al voldoende).

13. Dalysa

Dalysa Fanatiek lid

29 nov 2014
    1.365
    571
    113
    Zo apart al die verschillende regels en waardes per ziekenhuis. Ik denk dat ik inderdaad iets meer moet gaan bewegen na het eten. Met jouw max waardes dan zou mijn waarde na mijn lunch te hoog zijn geweest gezien ik 7.7 na 1.5 uur had. Ik moest van mijn ziekenhuis in het verleden 2 uur na elke maaltijd prikken.

Mn verloskundige heeft gebeld en zij denken dat het niet mogelijk is om nu al zwangerschapsdiabetes te hebben dus als ik zou willen testen dan moet dat via de huisarts. Ik neem wel het zekere voor het onzekere dus volgende week even huisarts bellen.

14. Dalysa

Dalysa Fanatiek lid

29 nov 2014
    1.365
    571
    113
    Ik weet nog hoe frustrerend het was als je je best doet met eten en toch die waardes de pan uit schoten. Wat erg dat je zoveel in het ziekenhuis ligt! Hoop dat alles met jou en de baby verder in orde is? Dan is het echt extra vervelend dat je ook nog zwangerschapsdiabetes erbij hebt!

15. rijswijkse

rijswijkse Fanatiek lid

26 nov 2008
    2.012
    191
    63
    Vind het ook raar dat het elk ziekenhuis anders is.
    Ga het vrijdag even navragen hoe dat zit.
    Ik moet 2 uur na de maaltijd prikken en dan moet hij onder de 7 zijn.
    Nuchter onder de 5.

16. Whoopie

Whoopie Fanatiek lid

20 jul 2015
    1.488
    308
    83
    Als je één keer een wat hogere waarde er tussen hebt zitten, duidt dat niet direct op zwangerschapsdiabetes. Dat kan ‘normale mensen’ ook overkomen. Zeker bij weinig beweging verder en afhankelijk van wat je gegeten hebt. Ik zou me niet direct zorgen maken. De ogtt test kon ik tussen week 24 en 28 doen. Wat je zelf wel al kunt doen, is je eetpatroon aanpassen (geen snelle koolhydraten, dus meer Volkoren producten, geen koek/snoep/oid, minder aardappels, geen fruitsappen, geen suiker in thee of koffie, 2x per dag max. fruit, enz.).

17. Loolaa4

Loolaa4 Actief lid

4 aug 2016
    216
    21
    18
    Inderdaad gek dat de waardes per zkh zo verschillen. In mijn zkh zijn de waardes dus recent aangepast. En nuchtere waarde: ik meet bij mezelf een groot verschil (0,5) wanneer ik nuchter prik voor douchen of na douchen en aankleden etcetera. Van de week mijn vriend ook voor de gein een keer laten prikken, en die kwam nuchter ook al op 5,7 uit. En dat valt nog niet onder diabetes, terwijl mijn zkh bij zwangerschap dus 5,3 hanteert. Geen idee wat ik normaal nuchter zou meten.

18. poppetje77

poppetje77 Fanatiek lid

11 jul 2012
    3.880
    330
    83
    Vrouw
    ambtenaar
    regio rotterdam
    Nee, ik spuit insuline door mijn nuchtere waarde.. de rest is normaal maar nu spuit ik heel de dag iets bij inmiddels.

19. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Prikken jullie allemaal 2 uur na de maaltijd pas? Ik moest altijd na 1 uur al prikken maar dat was in 2012 en doe ik nu dus nog steeds. Ik moest vorige week ook een dagcurve bijhouden en heb ook alles na een uur geprikt. Ik had 1x 8,2 en daarover moest ik al in gesprek met de gyn. Maar uiteindelijk laten we het zo en testen we met 22 weken weer. De ogtt kan ik niet doen vanwege sleeve.

Maar allemaal na 2 uur dus?

20. rijswijkse

rijswijkse Fanatiek lid

26 nov 2008
    2.012
    191
    63
    Ik na 2 uur sommige na anderhalf uur

Deel Deze Pagina