Voeding ophogen?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door jewelizz, 11 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jewelizz

jewelizz Bekend lid

25 dec 2008
    723
    0
    0
    Noord-Brabant
    Even een vraag aan jullie...

Mijn zoontje is nu ruim 11 weken en krijgt 5 flessen per 24 uur: 4 flessen van 150/5 (= 165 cc) en 1 van 180/6 (=200 cc). Totaal dus 860 cc. Bas woog twee weken geleden 5500 gram, zal nu tussen de 5800 en 6000 gram zitten. Qua gewicht zou hij dus genoeg moeten hebben aan die 860 cc voeding.

Toch lijkt hij er niet meer genoeg aan te hebben: hij wordt al een week om 5 uur wakker (ipv 7uur, wat voor hem gebruikelijk is) en is na de fles nog erg onrustig en aan het zoeken. Zijn speen wil hij dan eigenlijk ook niet. Het slapen overdag gaat verder wel aardig.

Wat nu... Meer voeding geven, terwijl hij qua gewicht eigenlijk nog niet omhoog mag? Of het nog even uitzingen tot hij zwaarder is en dus meer voeding mag hebben? Hij groeit wel heel hard, twee weken geleden was ik met hem op het cb en toen was hij in 2 weken tijd 3 cm gegroeid. En aangezien bijna alle kleertjes maat 62 te kort worden, heb ik het idee dat die groeispurt nog volop aan de gang is!

Dus graag jullie advies: flessen ophogen naar 180/6 of niet?

2. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    ik zou ophogen en kijken wat hij opdrinkt. heeft hij dan nog niet genoeg kun je altijd nog over naar voeding voor hongerige baby's. meestal worden ze s'nachts wakker om eten als ze overdag niet genoeg hebben.

groetjes, Miranda

3. Marijee

Marijee Fanatiek lid

21 jan 2008
    2.295
    0
    0
    mijn zoontje krijgt al vanaf hij 7 weken is 180 cc per fles.. hij had het gewoon nodig dus heb ik het zelf opgehoogt omdat hij ook heel goed zelf aan kan geven wanneer hij vol zit.

hij weegt nu 5400 gram en was ongeveer 5000 gram toen ik daar mee ben begonnen en volgens het CB kon het geen kwaad toen ik het vorige week aangaf dat hij al zoveel dronk.

dus doe wat je gevoel ingeeft en hou je niet te kramp achtig vast aan de berekeningen. als hij maar niet ver boven de 1000 cc per dag komt.

4. jewelizz

jewelizz Bekend lid

25 dec 2008
    723
    0
    0
    Noord-Brabant
    Dat laatste was idd ook mijn gedachte erbij. Vooral omdat hij al met 4 weken doorsliep 's nachts (van 00.00 tot 07.00) en nu ineens niet meer. Eerst dacht ik nog dat het kwam door het 12-weken-sprongetje, maar die is nu zo goed als voorbij en het wakker worden is gebleven. Hij krijgt trouwens al een hele tijd Friso Extra, anders komt hij na 2,5 uur alweer voor een fles :confused: Kleine hongerlap :)

5. jewelizz

jewelizz Bekend lid

25 dec 2008
    723
    0
    0
    Noord-Brabant
    Mijn zoontje geeft niet echt aan wanneer hij genoeg heeft, hij drinkt gewoon door tot de fles leeg is! Maar ja, misschien heeft hij al weken net niet genoeg, omdat ie zo hard groeit?

Dank voor jullie snelle reactie! Meneer ligt nu ook wakker in zijn bedje, terwijl hij wel moe is... Zou mij niets verbazen als dat komt doordat ie honger heeft. Eigenlijk moet hij pas om 15.00 een fles, denk dat ik die maar iets eerder ga geven en dan gelijk maar ophogen, kijken of dat helpt!

6. Marijee

Marijee Fanatiek lid

21 jan 2008
    2.295
    0
    0
    je kan gewoon kijken hoe hij het doet als je wat meer voeding geeft.. als hij echt TE vol zit dan spuugd hij het wel weer uit.. doet hij dat niet dan is het waarschijnlijk gewoon wat hij nodig heeft.

soms is het gewoon uitproberen wat het beste is en wat hij nodig heeft ;)

7. jewelizz

jewelizz Bekend lid

25 dec 2008
    723
    0
    0
    Noord-Brabant
    Dat is waar! Denk dat ik alleen wel even een 'tussenstop' maak vandaag en morgen: laatste fles blijft 200 cc, de overige flessen verhoog ik van 165 cc naar 180 cc, kan ie er even aan wennen dat ie meer krijgt ipv dat het gelijk 4 keer zo'n plons erbij is. Dus vandaag en eventueel morgen kiep ik een klein beetje weg en daarna kan ie over naar 200 cc per fles.

Pfff, lastig hoor, zo'n eerste kindje... Je weet meestal wel wat goed is voor je baby, maar tegelijkertijd ben je stiekem nog wel wat onzeker of je het wel goed doet :rolleyes:

8. Merijn

Merijn Niet meer actief

Je zegt dat je zoontje hier genoeg aan zou moeten hebben, maar ik vind dat ie wel wat aan de magere kant krijgt. Hij zou 900 cc mogen hebben, zelfs met een max van 1000 cc (als je de regel wilt aanhouden dat je niet meer dan 1000 cc aan flesvoeding mag geven, ongeacht gewicht).

Mijn mannetje krijgt nu bijna net zoveel als de jouwe (soms zelfs meer) terwijl hij 5,2 kilo weegt.

9. jewelizz

jewelizz Bekend lid

25 dec 2008
    723
    0
    0
    Noord-Brabant
    Denk dat je gelijk hebt, MerleQ (er vanuit gaande dat hij rond de zes kilo weegt)... Morgen ga ik naar het inloopspreekuur om te wegen en meten, dan weet ik gelijk hoeveel hij (officieel) mag hebben.

Heb inmiddels de flessen opgehoogd naar 180 cc voeding per stuk, nou dat ging er prima in! Wel had ie vanavond voor het eerst in tijden ineens krampjes, en niet zo'n beetje ook... Echt gillen en krijsen! Dat heeft ie al weken niet meer gehad... Begin wel weer te twijfelen of ik dan wel moet ophogen als ie daar blijkbaar zulke krampen van krijgt... Of het moet toeval zijn, maar dat lijkt me sterk :(

10. jewelizz

jewelizz Bekend lid

25 dec 2008
    723
    0
    0
    Noord-Brabant
    Daar ben ik weer... Net terug van het cb. De wijkverpleegkundige vond het een prima idee om op te hogen. Bas bleek nog steeds in zn groeispurt te zitten: sinds het laatste cb-bezoek twee weken geleden is hij alweer anderhalve cm gegroeid en 500 gram aangekomen :confused:
    Wel blijf ik nog even hangen op 180 cc (ipv 200 cc) per fles, omdat ie gisteren zoveel last had van krampjes.

Enne... Afgelopen nacht heeft Bas voor het eerst in anderhalve week weer doorgeslapen! Moest hem zelfs wakker maken om 8.15 uur (omdat we op tijd naar het cb moesten), waarschijnlijk had ie anders nog wel een uurtje doorgetukt. En dat terwijl hij zijn laatste fles om 22.45 uur gehad had gisteren... Was duidelijk toe aan meer eten, hahaha!

Iedereen bedankt voor het meedenken!

11. Merijn

Merijn Niet meer actief

Fijn! Wel vervelend van de krampen, je doet er denk ik goed aan om langzaam op te bouwen. Tobe krijgt ook meer last van krampen als ik de voeding ophoog, maar na een paar dagen is ie er meer aan gewend.

12. Marijee

Marijee Fanatiek lid

21 jan 2008
    2.295
    0
    0
    wat super dat het nu zo goed gaat!
    zo zie je maar dat je je eigen gevoel moet blijven volgen. maar ik herken die onzekerheid ook hoor ;)

die krampjes zijn indd in het begin als ze meer voeding krijgen erg vervelend. Kian heeft er ook een paar dagen last van gehad en toen was het over.

en heerlijk dat hij weer zo lang doorslaapt!

13. jewelizz

jewelizz Bekend lid

25 dec 2008
    723
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik ben ook erg blij dat het nu zo goed gaat! Zo'n supernacht kon ik zelf ook wel gebruiken na anderhalve week lang max. 4 uurtjes slapen :)
    Hij gaat ook ineens heel relaxt slapen: inbakeren, speentje, kus en aai en welterusten zeggen, weglopen... That's it! Normaal moet ik m altijd nog een paar keer zn speentje teruggeven, dus dit is wel even wennen, maar wel heerlijk dat het ineens zo goed gaat!

Ik ben benieuwd of hij vannacht ook weer doorslaapt... Zou mama wel prettig vinden in ieder geval :D

14. sukkie

sukkie Fanatiek lid

8 mrt 2008
    1.166
    1
    0
    Ik zou ook ophogen. Zo lang je niet op een liter per dag zit is er niks aan de hand. Een baby drinkt wat ie nodig heeft en wat hij teveel krijgt weigert hij of komt er weer uit. Dus gewoon proberen en kijken waar hij behoefte aan heeft.

15. jewelizz

jewelizz Bekend lid

25 dec 2008
    723
    0
    0
    Noord-Brabant
    @ sukkie: dat ben ik idd gaan doen, tot volle tevredenheid van zowel Bas als mama :D

En hij slaapt vandaag echt supergoed... Zo ken ik mijn mannetje weer!

16. Marnick

Marnick Fanatiek lid

16 mrt 2008
    1.167
    0
    0
    De laatste dagen heb ik bij een paar topics meegelezen en meegeschreven en daarbij kwam ik ook nogal eens een reactie van jou tegen. Als ik afga op wat je over je eigen situatie schrijft en wat voor adviezen je aan anderen geeft, heb je volgens mij heel goed in de gaten hoe het "werkt" met je mannetje! Gewoon afgaan op je eigen gevoel dus.

Ik vind het wel grappig dat kindjes zoveel zelf regelen. Ik heb ook vaak gedacht: hoe moet dat nu? En wanneer moet ze nou meer? En dan staat er op het pak dat ze een bepaalde hoeveelheid moet met haar gewicht en dan zeggen ze in het ziekenhuis toch weer wat anders en op het CB zeggen ze weer iets anders....... je zou er gek van worden. En intussen regelt madam het gewoon allemaal zelf! En daar ben ik dus intussen op gaan vertrouwen, dat ze het zelf wel aangeeft.
    Ze is een paar dagen ouder dan jouw zoontje, maar zij zit al weken op 5 flessen van 150/5 en soms drinkt ze die ook niet eens allemaal helemaal leeg. En ze slaapt 's ochtends echt lang door hoor. Als we haar niet wakker maken kan het wel 09.00 uur worden.

17. jewelizz

jewelizz Bekend lid

25 dec 2008
    723
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik weet het inderdaad allemaal wel eigenlijk... Maar toch is de onzekerheid op de een of andere manier sterker dan mijn intuitie en gezonde verstand :)

Bas blijft trouwens wel rommelen met zn voedingstijden... Hij wordt nog steeds om 5 uur 's morgens wakker! Gisteren heb ik het kunnen rekken tot 6 uur voor hij zn eerste fles kreeg, maar vanmorgen dacht ik: waarom zou ik eigenlijk moeilijk doen? Als het kind toch honger heeft, krijgt ie gewoon een fles en dan zie ik wel wat hij de rest van de dag doet. Dus Bas om 05.00 de eerste fles gegeven en jawel, hij meldde zich stipt om 09.00 en 13.00 voor de volgende voedingen. Dus ik verwacht m wel om 17.00 en 21.00 uur. Maar... wat dan? Normaal gesproken krijgt hij pas tussen 23.00 en 00.00 zijn laatste fles en dan wordt ie dus tegenwoordig om 5.00 alweer wakker! Ben een beetje bang dat ie zich rond middernacht meldt voor eten en dan kan ik m eigenlijk niks meer geven, want hij zit dan al aan zn max!

18. jewelizz

jewelizz Bekend lid

25 dec 2008
    723
    0
    0
    Noord-Brabant
    EDIT: Uiteindelijk meldde hij zich idd om 17.00 voor een fles. 's Avonds heb ik hem wakker gemaakt om 22.00 uur, want hij werd zelf niet wakker en ik wilde liever niet meer dan 5 uur tussen de voedingen hebben. 's Nachts is hij wel een paar keer wakker geworden, maar ik kon m sussen met zijn speentje... Tot 6 uur 's morgens, toen had ie toch echt honger (logisch). De rest van de dag keurig netjes om de 4 uur gedronken, 's avonds om half elf wakker gemaakt voor zijn laatste fles en vannacht heb ik m niet gehoord!
    Pas om 8 uur 's morgens werd ie eens wakker :)

19. Marnick

Marnick Fanatiek lid

16 mrt 2008
    1.167
    0
    0
    goh lekker zeg!
    Blijkbaar had hij een paar regeldagjes nodig?
    Hopen dat het zo blijft!

20. jewelizz

jewelizz Bekend lid

25 dec 2008
    723
    0
    0
    Noord-Brabant
    Haha, ja dat was zeker lekker! Helaas was ie vannacht alweer om 5.00 uur present, heb de fles kunnen rekken naar zes uur, maar ja... weer een kort nachtje dus. Als ie zich nou aan zn huidige 'ritme' houdt, zou hij vannacht weer door moeten slapen... :) We zien wel!

EDIT: nu ik er zo over nadenk, slaapt ie steeds door als hij de laatste fles voor 23.00 krijgt... Als ie m later krijgt, slaapt hij heel onrustig. Zou dat het hele euvel zijn? Hmmmm... Vanavond maar eens uitproberen!

Deel Deze Pagina