Hoi allemaal, Toch maar weer eens een topic over gewicht... Mijn zoon was bij zijn geboorte 2800gr. En niet lang daarna nam zijn gewicht alleen maar toe en zat hij al snel op de +2 lijn. Hij is nu 16 maanden oud en weegt ongeveer 13.5 kilo... Het CB doet er niet moeilijk over omdat hij deze lijn "constant" volgt. Ik heb er op zich ook eigenlijkgeen moeite mee. Tot ik dan kindjes van zijn leeftijd zie, dan denk ik OMG!!! wat zijn ze mager... haha Maar dat is natuurlijk eigenlijk "normaal". In ieder geval kan ik niet stoppen met me druk maken over zijn eetpatroon. Ik koop nu al geen toetjes meer, en geef hem bijvoorbeeld alleen fruit na. Zoetigheid krijgt hij eigenlijk niet of nauwelijks, op een meergranenkoekje of soms een stukjes peperkoek na. Ook rozijntjes heeft hij graag Maar nu denk ik vaak... hij moet toch ook wel eens wat lekkers kunnen eten! Zoals bijvoorbeeld een keer een chocokoekje, of een ijsje, of wat dan ook... Maar als ik hem zoiets geef (meestal als we op bezoek zijn bij oma ) Dan voel ik me daarna altijd erg schuldig daarover... Herkent iemand dit? Zijn er moeder met dezelfde ervaringen? En hoe heeft zich dit ontwikkeld?
Geen ervaring mee maar op die leeftijd hoeven chocoladekoekjes toch ook nog echt niet? Is echt niet zielig op die leeftijd. Hier kregen ze toen alleen nog soepstengels en rozijntjes. En een waterijsje kan prima zo af en toe.
Geen ervaring! maar hoe is zijn lengte? onze dochter oogt een beetje mollig (dikke benen en wangen) maar zat de laatste keer op +1 en lengte op +2. ik denk dat het wel los loopt, mocht je het niet vertrouwen kun je de ha raadplegen (medische dingen uitsluiten)!
Ja mmm.. Nee ik zou mijn kind geen chocola pepernoten etc geven met +2. Ik denk dat andere moeders met op gewicht kindjes denken hetzelfde als jij maar dan anders: omg wat is die groot. Niet dat het erg en zeker niet erg is als hij ook lang is maar ik zou toch niet gaan denken: het loopt los, hij moet ook lekkers hebben etc. Hangt ook van metabolisme en hoe druk het kind zelf is natuurlijk. Ik heb 0 lijn dochter maar zelfs ze krijgt alleen water met soms sap zonder t.suikers. Koekjes goodies. Ze heeft nog nooit chocolade gegeten en dat hou ik zo graag. Zal ook nooit het andere toelaten geven. Uiteraad op verjaardag of gelegenheid mag ze wat van mijn boord maar zeker geen chips, marshmallows en fruitmelk drank. Ik geef haar gevarieerd en ze mag alles eten en proefen en is genoeg aan. Ze kan zeker leven zonder fristi, chocola en patat. Dochter is hier niet mager en niet dik gewoon ideaal zoals ka zei laatst maar ik merk dat als ze paar dagen niet zo gezonder eet (pannekoeken, pizza etc ze lijkt dikkerder in kop en buik). Maar ze eet hier ook alles en jankt zowat heke dag voor eten dus ik hen strenge "controle" hier anders vreet ze het hele koelkast. Gelukkig eet ze erg goed fruit en groente dus ik geef dat veel. Bovendin van suiker krijgt ze eczeem extra dus is ook niet goed. Ik heb voor mijn ogen een kind die was tot 1 jaar op moedermelk +1 nou wel prima en erna gewoon werd los gelaten met eten. Kind at wat gezonds maar kreeg ook net zoveel ongezonds. Bij 18 mnd woog ze 18 kg. Ze moesten verplicht bij dietiste etc. Ze is nu 3 jaar en sinds 18mnd eet ze iets gezonder maar moeder heeft ook zoiets: kind moet toch wat lekkers hebben. Dus is steeds +2/3 lijn. En cb arts zei dat ze hele leven zal overgevoellig zal zijn voor overgewicht.
Hij zit met lengte op +1, dus op zich... En ik weet ook wel dat het niet "zielig" is om hem vol te stoppen met chocolade en noem maar op. Ik ben zelf ook iemand die gezond eet (maar geen gezondheidsfreak die op vogelzaad leeft), dus ik ben er niet op uit om hem zo snel mogelijk kennis te laten maken met al het lekkers op deze aarde Maar de meeste mensen weten toch wel wat ik bedoel met iets lekkers moet op zijn tijd toch wel kunnen? Een ijsje bijvoorbeeld, of een chocokoekjes met kerstmis...
Hier ook een flinkerd hij zit qua gewicht op +1,5 en lengte +2. Zijn nichtjes zitten beide op de -2 lijn dus het is echt een Mega verschil! Maar zowel ik als het cb maken zich geen zorgen. Hij is niet dik, wel breed en stevig. Ben benieuwd hoe hij zal uitgroeien. Hij eet graag, ik geef wel zo veel mogelijk gezond maar hij krijgt ook echt wel eens een koekje of snoepje. Probeer er niet te krampachtig over te doen.
Als lengte +1 is dan is prima lijkt mij. Bovendien vanaf 1.5 groeieen ze opzich in lengte alleen. Hier met vakantie in turkije onbeperkt ijs had ze ook ijs vaak etc. Is niet erg af en toe maar soms de grens is erg waag want je begint dat steeds normaler vinden en slaat door. Zo ging bij mijn vrindien ook ze had niet eens in de gaten hoeveel suiken dochter binnen kreeg. Op kdv at ze zielig een cracker terwijl andere koekjes aten omdat ze was echt te dik gewoon armen en benen soort worstjes
Goed om te horen Wij pakken toch ook wel eens een koekje bij de thee of popcorn bij de film? Ik vind mijn zoon ook niet dik. Hij is meer breedgebouwd zeg maar, heeft ook heel brede handen bijvoorbeeld. Overgewicht zit niet in onze families dus wat dat betreft is dat denk ik ook geen erfelijke factor (of hoe noem je dat, LOL) Maar het is meer dat schuldige gevoel wat ik heb, als hij bij oma bijvoorbeeld een spekkie gehad heeft...Net alsof je zelf op dieet bent en stiekem pindakaas op je dieetcracker gesmeerd hebt (herkenbaar?!?) Ben vooral bang dat ik verantwoordelijk ben voor zijn gewicht.
Ik snap dat ook niet helemaal hoor, van die mensen die hun kinderen alles verbieden en die echt nog nooit snoep/patat whatever hebben aangeraakt. Op zijn tijd moet toch kunnen, als de leeftijd ernaar is en het niet in plaats van komt en alleen bij gelegenheden? Geloof nooit dat die moeders zelf nooit snaaien. Anyway, als het binnen proporties is en je zoontje is niet ongezond, waarom dan schuldig voelen?
Maar dat lijkt mij logisch dat moeders verantwoordelijk voor kind zijn ook voor zijn gewicht. Goh als je kind volpropt met suiker erfelijk of niet zal hij dik worden en niet gezond. Laatst had ik nog iets over gezegt en kennis van mij (zonder kinderen) zei dat suiker heb je ook nodig om te overleven moest wel lachen. Maar goed hier ook schoonmoeders die bij 6 mnd gaf haar enorme choco konijn en zei: proef maar een stukje. Ik heb toen gezegt dat gaan we niet doen. Zoiezo zou ik niet toelaten dat er bij oma andere eetpatroon komt dan thuis. Maar dat is puur mijn mening omdat we hebben bijv ook hondje en die eet alleen brokjes en niets anders. En als we bij oma en ze weet al jaren dat ze niets mag, zegt zei doodleuk: o, mag die kaas??? Staat zi zielig te kijken. Zo is ook met kind. Maar nee is nee voor mij zonder dusscusies. Ik merk hier ook dat haar leeftijd ook zo meespeelt nu want als ze nu koek krijgt dan vind ze dat dag erna vanzelf sprekend dat ze die dag ook krijgt en geen rijstwafel maar wel een koek. En hoe vaker je van het eetpatroon afwijkt hoevaker ze dat normalier vindt. Met 16 mnd was ze ook tevreden met rijstwafel tegenwoordig niet meer haha
Ik bedoel zijn gewicht op dit moment waar ik me schuldig om voel. Logisch begrijp ik wel dat als ik hem vol ga stoppen met suiker hij dikker/zwaarder wordt! Maar het is niet mijn bedoeling om de discussie aan te gaan over wat wel en niet goed is om je kind te eten te geven. Ik vroeg mij af of er ouders zijn met een kindje dat ook zo zwaar is en hoe zich dat verder ontwikkeld heeft? (en in het verlengde hiervan natuurlijk ook het eetpatroon dat zij hierbij gehanteerd hebben)
Piccolina, je spreekt jezelf erg tegen. Je zegt dat je dochter erg gezond leeft, en nooit suiker krijgt, en een paar zinnen later, krijgt ze onbeperkt ijs, pizza en pannekoeken. Ook krijgt ze gewoon koek zoals in je laatste zin te lezen. En je zegt dat ze de hele dag jankt om eten, tja, mijn kinderen eten wel eens wat lekkers, maar zeuren echt niet de hele dag om eten. Krijgt ze wel genoeg? OT, gewoon gezond met zo nu en dan iets lekker is echt geen probleem!
Hier oudste dochter die met 16 maanden precies op de bovenlijn zat. Geboren met 3050, toen op borstvoeding een enorme groei. Vanaf 6 maanden minder snel, en rond 1 jaar weer gewicht omhoog. Terwijl ze qua lengte meer onderin zat... Ze is echt heel lang een bol popje gebleven. Ondanks uitgebalanceerd eten en meer dan genoeg beweging. Zeker met haar was ik vrij strikt, ook met snoep. Met nr 2 en 3 toch wat "makkelijker" en dat zijn beide geen zware kindjes....wel probeerde ik, nog steeds natuurlijk, te kiezen voor de betere optie. Dus ipv chocolade ijs, een waterijsje. Ipv koek een rijstwafel met smaakje. Rond haar 4e verjaardag kwam de verandering. En nu is ze een slanke dame Gezond eten, af en toe wat lekkers. Want kinderen moeten juist ook om leren gaan met snoep. Begrijpen dat je een snoepje mag, en er van mag genieten. Ik liet ze altijd zelf wat pakken, gaf ze die verantwoordelijkheid. Verbieden of panisch doen, dat lijkt me echt zo niet de bedoeling...
Tuurlijk moet wat lekkers kunnen af en toe. Maar hier kregen ze met 16 maanden echt geen spekjes of chocola. Ze zijn dan toch ook blij met een soepstengel ofzo? Hoef je je ook niet schuldig te voelen over wat je geeft. Bedoel het niet rot maar ik sta er wel van te kijken eigenlijk wat sommige kindjes dan al krijgen. En nee ben echt niet heilig en hier snoepen ze van alles, maar toen ze klein waren en er nog geen benul van hadden kregen ze gewoon iets gezonds.
Er is best veel afwisseling qua gezonde tussendoortjes, als je het afwisselend wilt houden. Ik ga zo nu en dan eens naar zo'n gezondheidswinkel en haal daar dan het 1 en ander. Moet er wel bij zeggen dat wij er eentje hebben die (letterlijk) een dansje doet als hij een soepstengel krijgt Zou me niet druk maken hoor, kleintjes op deze leeftijd zijn nog zo blij met (voor ons) saaie tussendoortjes!
piccolina's kind krijgt kookvocht te drinken en alles bio, ecologisch en biologisch. Daar zit NIKS in, dus je eet ook NIKS. Af en toe een vette hap vis kan echt geen kwaad! Ook een stukje chocolade is niet erg. Suiker heb je nodig want dat zet om in energie. Ze worden door het lichaam afgebroken tot glucose, de 'brandstof' voor het lichaam. Suiker heb je dus wel degelijk nodig maar zoals alles: met mate! Mijn dochter krijgt eens per twee weken een lekkere vette hap vis want de omega3 is ook belangrijk. Z is 2, weegt 11 kg dus ik maak mij er niet druk om doe maar normaal met je eten!
Fruitsuikers heb je nodig ja, maar toegevoegde suikers heb je gewoon echt niet nodig. Vette vis is idd niet slecht. Denk ook niet dat picollina dat zal beweren, want goede vetten heb je idd ook nodig. Maar chocolade koekjes of spekjes heeft een kind van 16 maanden echt nog niet nodig. Zijn zoveel gezonde lekkere dingen. En ja natuurlijk mag er best eens een uitzondering zijn.
Dat bedoel ik, ik maak mij echt geen zorgen om mijn dochters eetpatroon. Ze kan best slcht eten maar als ze haar avondeten niet 'lust' dan lust ze ook geen spekje verder komt ze heus wel aan dr voedingsstoffen.
hier zoontje die ook wat zwaarder is dan voor zijn lengte "hoort", maar daarnaast vind ik een ijsje of chocokoekjes niet nodig. Soms krijgt hij echt wel eens een koekje of een waterijsje, maar dit is echt sporadisch. Overigens heb ik ook geen streng koelkastbeleid, hij mag zelf fruit pakken als hij vind dat hij honger heeft, juist op die manier leert hij luisteren naar zijn eigen hongergevoel en lichaam. Oh ja, over de ontwikkeling. Hij woog met 1 jr bijna 13 kg en met 1 jaar en 8 mnd bijna 13 kg. Is in die tijd gaan lopen en groeit nu dus veel minder hard (200gr in 8mnd).