Wat ik me eigenlijk afvraag..Mensen in mijn omgeving zeggen dat ik niet zwanger word omdat ik zelf echt twijfel of het me gaat lukken momenteel. Ik ben nogal ziek geweest en herstellende en het zaad is ook niet goed. Nu hoor ik van verschillende kanten dat het bij ons niet lukt omdat ik dus dénk dat het niet lukt. Iemand vertelde me dat het ook wetenschappelijk bewezen is en ik las in een boek ook zoiets. Nu ben ik helemaal geen stresskip en ik maak me ook niet druk erover. Ik denk gewoon dat het niet lukt,pas als ik me helemaal beter voel. Is dit raar? En hoe denken jullie erover? Een eitje en een zaadje kunnen toch niet denken '' oh ze denkt dat het niet lukt dus we smelten maar niet samen?"
Wil je ook een wetenschappelijk antwoord? Er is wetenschappelijk aangetoond dat in ziekteprocessen (kanker ed) de genezingskans groter is als de patient positief tegenover zijn/haar behandeling staat. Onbewust beinvloedt dit stressfactoren (dus ook als je zelf niet het idee hebt dat je stress hebt), het beinvloedt hormoonprocessen (en dan heb ik het niet specifiek over hormonen die bij voortplanding een rol spelen) en dingen als bv doorzettingsvermogen. Vanuit dit oogpunt zeg ik: Ja, het heeft zeker effect om positief in de behandeling te gaan staan. Aan de andere kant denk ik dat sommige mensen dit geregeld te ver doorstrekken. 'Je bent er te veel mee bezig' zeggen ze dan. 'Ga lekker op vakantie, dan ben je zo zwanger!' Iemand vertelde eens dat haar gyn had gezeg: 'Mevrouw X, als dat waar was, dan stuurde ik mijn patienten wel op vakantie ipv ze aan een hormoonbehandeling te zetten'. Met andere woorden: Niet alles is met een positieve houding te bewerkstelligen.
O jeetje! Ik denk dat je nog heeeeel veel reacties gaat krijgen, maar: Meid, laat je niet gek maken!!! Dat je niet zwanger zou worden omdat je er niet in gelooft is echt je reinste onzin!! Stress kan best invloed hebben op het menselijk lichaam, maar absoluut niet dusdanig. Ik wil het onderzoek dat zegt van wel nog wel eens zien. Maar los van dat dat volgens mij niet eens bestaat, kan ik je wel vertellen dat ik een onderzoek heb gelezen (wetenschappelijk, gevonden op google scholar, ben helaas de link kwijt), dat juist het tegendeel bewijst. Het blijkt dat bij mensen stress absoluut geen invloed heeft op de vruchtbaarheid. Bij muizen is wel gebleken dat dat zo is, die houden op met jongen krijgen bij veel stress. Misschien bedoelt jouw omgeving een dergelijk onderzoek? Maar mensen zijn dus geen muizen en dit onderzoek bevestigd ook dat het voor mensen gewoon niet zo werkt. Het is ook logisch te onderbouwen. Ze hebben in oorlogsgebieden (over stress gesproken) statische gegevens verzameld en in tijden van oorlog en ander onheil, worden er nog steeds exact even veel babies geboren. Daarbij komt nog dat het gewoon veel logischer is dat het niet lukt door het zwakkere zaad van je man bijvoorbeeld. En zeg nou zelf, wordt zijn zaad zwakker doordat jij er niet in geloofd?!? Eerlijk gezegd denk ik heus wel dat je omgeving het niet heel slecht bedoeld en zelf gelooft wat ze zegt. Maar ik denk ook dat mensen zonder vruchtbaarheidsproblemen of nog zonder kinderen, dit soort dingen ook heel graag wil geloven, omdat dat veiliger voelt. Want dan is het namelijk niet meer iets dat iedereen zomaar kan treffen, maar waar iemand zelf een beetje schuld aan heeft. En dat voelt een stuk veiliger. Het is hetzelfde principe als dat mensen graag willen horen dat als iemand is vermoord of verkracht, dat iemand uit het criminele circuit was, of iemand die iets heel doms heeft gedaan. Dan kunnen we weer verzuchten: gelukkig, dat zou mij nooit gebeuren! Ik weet wel dat als je dit soort gedachten toe laat, het hele mmm proces nog zwaarder wordt dan het al is. Dus hoe moeilijk het ook is, ga daar niet in geloven. En gooi desnoods dit onderzoek maar terug in hun gezicht en geef aan dat het je reinste onzin is en je het niet meer wil horen. Das ook wel goed voor die mensen, want misschien maken ze er daarna anderen niet meer gek mee. Veel sterkte meid en hopelijk ga je niet te veel aan jezelf twijfelen. Want hoe lullig ook: jullie hebben gewoon een geval van dikke pech dat jullie medische problemen hebben!
zoals ik al zei, ben ik het in dit geval niet met Merah eens (meestal wel!). Het klopt wat je schrijft, maar volgens mij mag je niet de conclusie trekken dat stress dus per definitie negatief is. In extreme gevallen kan het inderdaad wel invloed op de hormoonprocessen hebben en dan bv de eisprong wat uitstellen. Maar als er gewoon een eisprong is, dan is dat effect al weer te niet gedaan. En de hoeveelheid stress die een eisprong volledig laat verdwijnen, moet ik nog meemaken. Dus inderdaad, zoals Merah zelf ook al zegt, het is veel te ver doorgetrokken!
Ik heb het niet specifiek over stress Vasca. Er nog veel meer factoren die een rol kunnen spelen. Ook verschilt het per persoon. Bij de ene kan een hoeveelheid stress minder invloed hebben dan bij een ander. Bij patienten in mijn aandachtsgebied is hetgeen ik beschreef echt aangetoond. Maar je had een mooie tip, waar ik het 100% mee eens ben: Laat je niet gek maken door andere mensen!!! Als jij gewoon kunt beredeneren waarom jullie kansen op het moment niet optimaal zijn (door jouw ziekte en zwak zaad man), dan is daar niets mis mee. Klinkt mij zelfs heel logisch. Voor mensen die niet in de mmm zitten is het soms zo makkelijk l*llen...
Dank jullie wel voor de berichtjes! Merah,wat jij bedoeld in je berichtje is ook wat mijn omgeving beweerd. Ik heb trouwens wel veel paniekaanvallen dat valt natuurlijk ook onder de noemer stress Ik heb het idee dat iedereen in mijn omgeving me ook niet zo serieus neemt qua MMM dus daarom hou ik mijn mond er maar over. Ik ben dus ook de enigste die niet spontaan even 3 babies eruit poept. Het is natuurlijk altijd wel beter ergens positief in te staan. Ik weet niet of ik het onderzoek van kankerpatienten moet geloven. Maar goed ik ben geen wetenschapper. Vasca,wat jij zegt,zo denk ik er zelf ook eigenlijk over Maar als ik dat tegen mijn omgeving zeg,zeggen ze toch dat ik niet moet denken dat het niet lukt want dan mislukt het ook. (de IUI) Dat vind ik dus zulke onzin en ik erger me er kapot aan. Het is inderdaad zo dat mijn vriend heus niet minder zaad heeft omdat ik denk dat het niet lukt Dank je wel in ieder geval voor je opbeurende berichtje; godzijdank ben ik niet de enigste die er zoals jou over denkt. enne nog gefeliciteerd trouwens!
ik ben lotgenoot én psycholoog (wetenschappelijk opgeleid), dus ik denk dat ik wel iets mag zeggen over je vraag. In de psychologie spreken we over ''magisch denken'' als iemand denkt dat zijn/haar gedachte ook daadwerkelijk uitkomt, zodra hij/zij de gedachte ook toelaat. Dit zien psychologen als een denkfout die niet reeel is. De nieuwste ontwikkelingen in psychologie-land laten zien dat veel mensen psychisch lijden omdat ze zich verzetten of vechten tegen negatieve gevoelens en gedachten. Beroemd wetenschappelijk experiment wat ooit is uitgevoerd: groep A mocht niet denken aan een olifant en groep B mocht wel denken aan een olifant. Beiden moesten opschrijven hoevaak ze er toch aan dachten. Wat bleek? Groep A dacht VAKER aan een olifant dan groep B. Gedachten onderdrukken leidt dus tot toename van die gedachte!!! Als psycholoog help ik dus juist mensen om gedachten (ook nare en negatieve gedachten) toe te laten maar dan wel op een manier dat ze zich er niet in verliezen. Dit wordt met een mooi woord ''defusie'' genoemd. Je kunt gedachten zien als produkten op een lopende band. Jij kunt de lopende band niet stilzetten maar je kunt er wel op een afstandje naar blijven kijken zonder dat je elke gedachte meteen ''oppakt'' ofzo. Je laat ze komen en je laat ze gaan... Lees anders het boekje ''Het leven is geen feest'' van Ando Rokx. Ik kan het je aanbevelen! mbt stress: natuurlijk is stress schadelijk voor je, maar het is zeker niet een 1-op-1 causaal (oorzaak-gevolg) effect (''veel stress dus niet zwanger''). Er zijn veel mensen die zwanger raken onder stressvolle omstandigheden en ook veel mensen die niet zwanger raken terwijl ze zeer relaxt zijn. heb ik je zo nog een beetje meer geholpen??
Ik ken ook een leuke... "Je moet geloven dat het gaat lukken en dat alles zal goed zijn, de gedachten zijn materieel". Met name mijn moeder zegt dat vaak tegen mij. Ja hoor... Dus als ik ergens bang ben dat het misschien niet zal lukken, dan is het mijn schuld als het daadwerkelijk niet lukt? Maar hoe kan ik niet bang zijn? 32 jaar, dus niet zo jong meer, man slechte zaad, eerste zwangerschap na de IUI ontstaan en werd een MA, andere IUI pogingen mislukt en nu moeten we met de IVF beginnen... Waar moet ik de optimisme vandaan halen? Natuurlijk ben ik bang! Natuurlijk wil je dapper zijn en positief blijven, maar het is niet zo dat alle feiten heel getuststellend zijn en je lekker onbezorgd kan blijven...
kishka, je hebt he-le-maal gelijk!! Laat die gedachten en gevoelens toe; verzink/verdrink er niet maar geef er ruimte aan. Geef je moeder maar het boekje van Ando Rokx (zie vorig berichtje) kado want ze heeft nog iets te leren!!! Je bent nooit te oud om te leren
Nana, bedankt! Ik zou graag jouw advies volgen, maar mijn moeder spreekt helaas geen woord Nederlands, want ze woont 2000 km verderop (ik ben op mijn 20ste naar Nederland gekomen voor mijn studie, heb mijn man leren kennen en ben hier blijven hangen ). Maar kan ik dit boek gewoon in een boekwinkel kopen, of moet ik hem op internet bestellen? Zou hem graag zelf willen lezen...
ooh, ja, dat is inderdaad lastig(er) als je moeder zover weg zit en geen Nederlands kan. Heftig voor je! Dit boek kun je op bol.com bestellen; ja, ik vind het echt een aanrader! Het heet ''het leven is geen feest'' van Ando Rokx. Heerlijk nuchter en verademend om te lezen dat je niet hoeft te vechten tegen nare gevoelens, zoals ik al eerder schreef.. suc6!
Dank je, ik ga kijken. Overigens gelukkig denkt natuurlijk niet iedereen die zelf makkelijk kinderen kreeg zo... Ik heb bijvoorbeeld veel aan een collega van mijn leeftijd die zelf twee kleine kinderen heeft. Daarvoor begrijpt hij beter dan de rest wat voor sterke wens het is en wat het met je doet als het niet lukt. Hij heeft nooit tegen mij gezegd dat ik positief moest blijven en zegt juist dat ik me niet gek moet laten maken door dit soort uitspraken... Hij begrijpt heel goed dat zulke mensen geen idee hebben waar ze het over hebben...
Nana,dank je wel voor je berichtje en je helpt me er ontzettend mee. Ik ga het boekje ook eens lezen,denk dat het zeker zal meehelpen. Wat natuurlijk ook zou meehelpen is dat het zkh me binnenkort iets geeft om mijn LF,fase tussen ei en ongi verlengd Dan geloof ik er ook meer in haha.
Hoi, Ik krijg ook wel eens de vraag: denk je dat het niet lukt omdat je er 'teveel mee bezig bent'? Maar dat is volgens mij idd gewoon dikke onzin. Er is bij ons geen medische oorzaak dat ik niet zwanger ben geworden. En dat maakt het extra lastig. Het is zeker mogelijk dat je door stress geen eisprong (of een latere eisprong) hebt. En dan wordt het inderdaad moeilijker. Ook kan de zaadkwaliteit van een man negatief beinvloed worden als hij stress heeft. Maar als dat ei er is. En het zaad is OK. En het spul wordt bij elkaar gebracht. Dan is de kans voor iedereen even groot. En ook ik zit regelmatig te sippen: waarom ik. Waarom lukt het niet. etc. Fijn om te lezen dat ik die gedachten dus gewoon toe mag laten. Eens kijken of er ook een e-variant is van dat boekje. Lijkt me een mooie voor op vakantie.
meiden, heel veel sterkte toegewenst in dit alles; vooral ook de extra stress die je soms hebt van nare en onhandige reacties uit de omgeving!!! ik hoop het boekje voor jullie net zo helpend is als voor mij!
Sluit me volleig aan bij nana. In de periode dat ik zwanger werd had ik juist enorm veel stress!! Het was de derde poging en ik was behoorlijk moedeloos, maar toch was dat de rake poging. Denk dat t boek waar nana het over had een hele goeie is. Veel sterkte en succes!