Kans op miskraam steeds groter?

Discussie in 'Miskraam' gestart door Miss Saxobeat, 7 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miss Saxobeat

Miss Saxobeat Niet meer actief

Hoi dames,

Twee weken terug nog dolblij met een positieve test en nu bang en onzeker omdat het er op begint te lijken dat de tweede miskraam binnen drie maanden tijd op komst is... Heb net gisteren een afspraak gemaakt voor een intake bij de verloskundige en nog geen paar uur later begint het bloeden. Gisteren erg weinig en zonder buikkrampen, nu nog steeds niet veel maar wel met het gevoel dat ik ongesteld ga worden.

Op google en forums heb ik meerdere keren gelezen dat na twee miskramen de kans op weer een miskraam steeds groter wordt. Weten jullie of dit klopt? Ja, ik ga inderdaad van het slechtse uit maar durf er niet meer op te hopen dat het nog goed komt... :(

2. MiMully

MiMully Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Ik kan je niet geruststellen helaas. Hier afgelopen jaar drie mk gehad. Dus die theorie gaat wat dat bereft voor mij wel op.

3. Nijntje01

Nijntje01 Fanatiek lid

2 dec 2012
    3.539
    422
    83
    Zuid-Holland
    Mijn gyn zegt ook dat de kans steeds groter wordt helaas.
    Wat een onzekerheid he zo'n zwangerschap.

4. marjol

marjol Fanatiek lid

14 nov 2009
    1.881
    3
    36
    Gelderland
    De statistiek is wel zo. Het enige is dat je na 2/3 miskramen wel recht hebt op onderzoeken. Als ze dan iets kunnen vinden, zijn er soms wel oplossingen. Wij hebben meerdere miskramen achter de rug en na onze laatste zwangerschap zitten wij nu volop in de onderzoeken (nog geen uitslag), maar we hebben de hoop nog niet opgegeven. Zeker met de wetenschap dat het wel kan, want we hebben al een gezond kind.

5. Yasmijnkai

Yasmijnkai Niet meer actief

Ik heb helaas al 1 MA en 2 vr.mk's achter de rug en heb sinds paar dagen weer een positieve test in de handen en die lijkt nu steeds lichter te worden. Mijn HA zei na 2e dat het gewoon domme pech was en bij de 3e had ik bloedonderzoeken waar niks uit kwam en als deze misgaat moet ik gelijk bellen en dan gaat de gyn het overnemen. Wij hebben ook de hoop niet opgegeven omdat wij ook een gezond dochtertje hebben en het dus wel kan alleen waarom het nu niet wil dat is en blijft de vraag.

6. Veer3

Veer3 Bekend lid

15 dec 2013
    805
    16
    18
    Ik heb een ma gehad met 9 weken en met 8,5 week.. Daarna onderzoeken gehad, maar niks uitgekomen. Pech zeggen ze dan...
    Daarna 2 kinderen gekregen!
    Bij de jongste vond ik het heel (heel!) onwerkelijk, want dat ging gelijk goed zonder miskramen vooraf.

Nu zwanger van de 3e, heel pril, wil niet negatief en bang zijn, heb een goed gevoel, maar ook dat vind ik lastig.. Straks is er wel een teleurstelling. Het blijft je dus zelfs na jaren bezig houden.

7. Zouzograag

Zouzograag Fanatiek lid

1 mei 2013
    1.346
    1
    36
    Mijn gyn vertelde ook dat het risico op MK groter is naarmate je er meer gehad hebt. Ik ga ervan uit dat dat (helaas) waar is.

Maar (!!) de conclusie dat je niet meer op een goede zwangerschap kan/durft te hopen, is onterecht.

Het kan "domme pech" zijn, of er kan een reden zijn. Na 2 MK kun je die reden uitzoeken. Domme pech laat je in het duister tasten bij een volgende zwangerschap.

Ik heb 2 miskramen gehad (6 en 9 weken) plus 1 heeeeele vroege miskraam met 4+2 (die ik zelf niet als mk tel maar als "overtijd ondanks streepje op test).

Tijdens het onderzoek daarnaar bleek ik zwanger te zijn. De gyn heeft "domme pech"aangehouden. En deze zwangerschap gaat helemaal goed!

Laat je hoop dus niet varen!!!

8. mickey83

mickey83 Bekend lid

30 dec 2013
    515
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wat onderzoeken ze dan precies? En wat kunnen ze er dan eventueel aan doen?? Wij nu ook tweede MA en ook een gezond kind.

9. marjol

marjol Fanatiek lid

14 nov 2009
    1.881
    3
    36
    Gelderland
    Wij hebben chromosoomonderzoek gehad.

Daarnaast hebben we onze laatste zwangerschap moeten afbreken omdat ons kindje geen menswaardig bestaan zou kunnen leiden. Het lijkt nu dat dit kindje overeenkomsten heeft met de miskraam vorig jaar met 12 weken. Nu hebben ze obductie gedaan en overal kweekjes van genomen (placenta, navelstreng e.d.) en ook meer bloedonderzoek. Door deze ervaring kan men voor ons nu meer onderzoeken omdat deze zw.schap dus tot bijna 22 weken is gekomen.

Er staat ook nog een stollingsonderzoek op de planning. Als je dit forum doorleest vind je nog meer zaken die je kan laten onderzoeken. Al moet ik wel zeggen dat de gyns in het streekziekenhuis veel minder onderzoek wilden doen als het academische centrum waar we nu lopen.

10. Eerstebeeb

Eerstebeeb Bekend lid

6 mei 2011
    585
    1
    0
    NULL
    NL
    Mijn gynaecoloog zegt dat je wel meer kans maakt daarna ja.en bij mij gaat het ook op ja..helaas

11. Miss Saxobeat

Miss Saxobeat Niet meer actief

Hmm, dat is ook weinig hoopgevend voor de toekomst. Wil niet de moed al helemaal opgeven want we zijn nog maar relatief kort bezig voor onze eerste, maar echt goed voor vertrouwen in je eigen lichaam is dit niet. Het vervelendste vind ik dat je bij elke volgende zwangerschap onzekerder en angstiger zult zijn waardoor genieten de eerste weken onmogelijk lijkt...

12. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
  13. Petra77

Petra77 Lid

13 jul 2010
    57
    0
    0
    Tegen ons is ook gezegd dat de kans op een miskraam wel groter is dan bij anderen, maar de gyn zei vorig jaar, na mijn 5e miskraam, dat de kans dat het wel goed zou gaan, in zijn ogen nog steeds groter is.
    Nu ben ik weer een miskraam verder.

Maar dat is ook het lastige aan 'kansen'.... of je 20% kans hebt op een goede zwangerschap, of 80%, het blijft onzeker.
    Voor mij voelt het gewoon als 50-50
    (wat ook niet klopt, aangezien ik 2 goede en 6 'slechte' zwangerschappen heb meegemaakt....)

Deel Deze Pagina