vliezen gebroken

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door sterr, 27 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sterr

sterr Actief lid

27 apr 2008
    213
    0
    0
    Gisteren heb ik te horen gekregen dat een oude collega van mij is opgenomen in het ziekenhuis.
    Zij is ongeveer 5 maanden zwanger en haar vliezen zijn gebroken.
    Nu heb ik gelezen dat als je te weinig vruchtwater heb je kindje het niet overleefd.
    Ik vind dit echt verschrikkelijk voor haar.
    Ik wil haar graag steunen maar ik weet niet hoe.
    Is er hier misschien iemand die ook zoiets heeft mee gemaakt.
    Hoe kan ik haar het beste steunen.
    Ik zit er behoorlijk mee,ben sinds gister toen ik het hoorde ook wel een beetje verdrietig.
    Is er een kans dat de baby het overleefd?

Edit moderator: verplaatst naar zwangerschap

2. Niet meer actief

Hey,

Ja ik kan me voorstellen dat dit je erg bezig houd. Volgens mij kunnen kindjes het vanaf een week of 25 overleven. Ik weet natuurlijk niet onder welke omstandigheden precies.
    Ik hoop echt dat alles goed afloopt. Het beste kun je haar steunen door er voor haar te zijn als ze het nodig heeft. Stuur anders een sms-je of een kaartje waar in je zet dat je aan haar denkt en dat je er voor haar zal zijn.
    Ik duim met je mee.

liefs mara

3. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    de kans bestaat dat het kindje het overleeft
    ligt eraan hoe de conditie is van het babytje
    en ook wat het zh voor ze gaan doen
    heel veel sterkte meid!
    tis niet niks voor jou en zeker niet voor je vriendin
    spreek helaas uit ervaring :(

4. Naiobi

Naiobi VIP lid

25 apr 2008
    6.397
    0
    0
    None
    Hellendoorn :)
    Ik ben zelf 3 maanden te vroeg geboren. Dat vinden ze al op het nippertje het ligt echt aan de sterkte van het kind.. Meisje geeft minder snel op dan een jongentje.

5. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    De baby van een vriendin van ons is met 26/27 weken geboren en heeft het zonder veel problemen gered. De moeder had zwangerschapsvergiftiging. Het is wel een klein kereltjes gebleven maar in principe wel gewoon gezond.

Stertke voor jou en je vriendin!

6. sterr

sterr Actief lid

27 apr 2008
    213
    0
    0
    harstikke bedankt voor jullie reactie's

Ik heb vanmorgen de buurvrouw van haar gesproken die had heel even met haar man gesproken en die zei dat er nog een beetje vruchtwater was en dat ze nu moeten aankijken of de baby het overleeft.
    Als alles goed gaat en ze goed rust houd kan het zijn dat het vruchtwater weer gaat stijgen.
    Maar als dat niet gebeurd overleefd het kindje het niet want het is nog niet genoeg levens vatbaar.
    Het worden wat onzekere dagen/uren maar we kunnen niet meer dan afwachten.

Jullie bedankt voor de steun!

7. Sterretje08

Sterretje08 Fanatiek lid

18 mei 2008
    3.850
    0
    0
    heel veel sterkte meis, dit moet heel moeilijk zijn voor je! Ik hoop dat het kindje het haalt!

8. sterr

sterr Actief lid

27 apr 2008
    213
    0
    0
    heey meiden,

Nou ze is gister bevallen van een zoon
    Hij weeg 850 gram en is 38 cm.
    Hij ligt nu op een speciale afdeling ze mogen er niet bij komen en of aanraken.
    Ze kunnen hem zien via een camera.
    De longetje zijn toch goed volgroeid want hij hoef niet aan de aparte zuurstof.
    Het is nog steeds wel afwachten of alles goed blijft gaan,maar als het zo verloopt als nu is er een goede kans.
    Hij moet als het goed blijft gaan 10 weken in het ziekenhuis blijven.

Ben echt blij dat het toch nog goed is gekomen.

9. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    waar ligt het kindje dan (gewoon ziekenhuis of academisch)? En heeft het kindje een infectie dat ze er niet bij mogen?

Normaal gesproken mogen de ouders er namelijk wel bij, en is aanraken juist goed voor de ontwikkeling (tenzij er echt een verhoogde kans op infectie is), maar het kindje ligt toch in een couveuse en dan zouden ze er toch bij moeten kunnen.

10. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

De reden dat ze niet aan hem mogen komen, is dat zijn huidje nog te gevoelig is. Een premature baby heeft een hele dunne, kwetsbare huid. Aanraking kan zeer doen en daarom teveel prikkels geven.

Sterr, ik hoop dat het goed blijft gaan met het kleine manneke. Het is wel echt heel klein en kritisch allemaal. Ik zal een kaarsje branden dat hij het wel mag halen!

11. sterr

sterr Actief lid

27 apr 2008
    213
    0
    0
    Het ligt in het ziekenhuis in utrecht.
    ik weet het verder ook niet presies, ik weet alleen dat ze er niet bij mogen.
    Ik moet zelf ook nog op verdere informatie wachten.

@ vlinder84 dank je dat vind ik echt heel lief van je

12. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.183
    113
    Brabant
    erg uitzondelijk dat als je ong 24 weken zwanger bent, t kindje niet aan de zuurtof hoeft. Tis al een enorm wonder dat ie niet beademd hoeft te worden...
    850 gram is daarentegen wel een mooi gewicht voor 24 weken (ik ga uit van 24 omdat jezegt 5 maanden)
    Succes ermee! We duimen dat de kleine man het gaat halen!

13. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Vlinder, ik heb helaas zelf ook ervaring met een prematuurtje.. en oke, was misschien wel paar weken ouder (niet geheel onbelangrijk), maar wij mochten bijvoorbeeld niet aaien, maar wel hand op hoofd, handje in hand leggen, de billen vastpakken, hand op buik. En toen de bloeddruk lijn er uit was mocht ik ook buidelen.
    Juist dit contact werd erg aangemoedigd, om te kunnen hechten.

Als het kindje in Utrecht ligt zal het wel een academisch ziekenhuis zijn.

14. Denise787

Denise787 Bekend lid

20 apr 2008
    630
    0
    0
    Ik duim met jullie allemaal mee, dat de kleine het haalt.

Veel sterkte nog!

15. Saffron

Saffron Fanatiek lid

25 mrt 2008
    1.086
    0
    0
    Hoi,

Wat vreselijk zeg! Heel veel sterkte!

Ik heb zelf een half jaar op de ic/ high care neonatologie in een academisch ziekenhuis gewerkt en er zijn dan ook wel een paar dingen die mij verbazen; ik heb bijvoorbeeld nog nooit meegemaakt dat ouders niet bij hun kind mogen, ok er uit halen en inderdaad aanraken misschien niet, maar ouders mogen altijd bij hun kind. Daarnaast ben ik erg benieuwd bij hoeveel weken dit kindje geboren is, 5 maanden is wel heel erg vroeg. Volgens mij geldt (bijna) overal een grens van 25 weken, daarvoor starten ze (voor zover ik weet ) geen behandeling. En ook het feit dat het geen zuurstof nodig heeft, verbaast mij enorm (erg fijn natuurlijk als dat zo is). Maar bij dit termijn is het wel heeeeeel bijzonder als er geen ademhalingsondersteuning nodig is. Tot 32 weken verwachten ze over het algemeen nog problemen met de longen en de ademhaling, daarom moet je ook tot die tijd in een academisch ziekenhuis bevallen.
    En meestal gaan ze er bij de vroeggeboorte vanuit dat een kind tot ongeveer de uitgerekende datum in het ziekenhuis blijft (vaak is het wel wat eerder, maar meestal moet je hier op rekenen); als ze nu al van 10 weken uit gaan, dan zou je terugrekenend om 30 weken zwangerschap uitkomen (en dan zou het ook al aannemelijker zijn dat er geen ondersteuning voor de longentjes nodig is)

Maar goed, het belangrijkste is dat dit kindje het goed gaat doen! Nogmaals sterkte!

16. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.183
    113
    Brabant
    @ mel, ik dacht dus dezelfde dingen... Heb op een gewone couveuseafdeling gewerkt.

Een wondertje, dat zal het jochie zijn!

17. sterr

sterr Actief lid

27 apr 2008
    213
    0
    0
    heey meiden.

Ik zal ff een beetje probere te vertellen hoe het nou zit.
    Kheb namelijk van sommige mensen verkeerde dingen gehoord die dachten het namelijk te weten maar zaten er flink naast.
    De baby ligt wel degelijk aan de zuurstof!
    Toen hij werd geboren was ze 26 weken en 2 dagen.
    Het is wel echt zo dat de ouders er niet bij mogen en via een camera naar hem kunnen kijken.
    Omdat hij nog niet volledig goed is onwikkeld is het te gevaarlijk omdat hij nog te vatbaar is voor van alles.
    Heb gister gehoord dat me collega /vriendin(de moeder)Weer thuis maar dat het met de baby niet zo heel erg goed gaat.(het fijne weet ik er niet van)

Sorry dat ik het niet goed neer had gezet.

18. tal74

tal74 Actief lid

21 feb 2008
    420
    0
    0
    verkoper
    delft
    Ik hoop dat het toch goedkomt met het manneke......

Jij ook veel sterkte!

groetjes chantal

19. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.183
    113
    Brabant
    ik hoop het ook! maar nu klinkt het een stuk geloofwaardiger (niet dat ik jou niet geloofde hoor, maar het klonk zo raar)
    We duimen voor het manneke (toch?)!

20. Saffron

Saffron Fanatiek lid

25 mrt 2008
    1.086
    0
    0
    Dit klinkt inderdaad al wat duidelijker en logischer!

Heel veel sterkte voor het ventje en zijn ouders! Ze hebben nog een lange weg te gaan!

Deel Deze Pagina