dromen

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door ruby28, 27 mei 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ruby28

ruby28 Fanatiek lid

10 mrt 2007
    3.609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    brrrr word er gek van,droomde vannacht dat het mis ging en dat ik helemaal onder het bloed zat.

hebben jullie dat ook? van die heftige enge dromen?

2. peetje24

peetje24 Fanatiek lid

3 feb 2007
    3.355
    0
    0
    docente
    ja sinds ik zwnager ben droom ik heel bizar, en ik slaap ook veel lichter lijkt wel

3. Nollie

Nollie Fanatiek lid

12 okt 2006
    1.076
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik heb ook van die bizarre dromen en heb het gevoel of ik ook veel lichter slaap...schijnt erbij te horen! :)

4. Mirelle

Mirelle Actief lid

11 dec 2006
    469
    0
    0
    Oss
    Dat had ik ook in het begin van mijn zwangerschap.
    Als ik nu droom zijn ze wel intens maar niet meer zo vaak en zo heftig.

Groetjes, Mirelle.

5. Nex

Nex Fanatiek lid

5 dec 2006
    1.553
    0
    0
    Gelderland
    Ja ik heb al sinds het begin van de zwangerschap (al voor ik het wist) dat ik veel vaker / heftiger/ realistischer droom. Ik droomde toch al best veel maar nu is het wel heeel erg.

6. sandravg

sandravg Actief lid

11 apr 2006
    121
    0
    0
    zorg
    Nijmegen
    Ik droomde vannacht dat mijn opa (die al 6 jaar doos is) inens opstond uit zijn kist toen wij er allemaal omheen stonden.....
    Dat is toch te bizar!
    De laatste tijd heb ik lleen maar van di hele rare dromen. Ik heb m laten vertellen dat dat normaal is.

groetjes Sandra

7. bigdream

bigdream Fanatiek lid

21 jan 2007
    2.484
    0
    0
    Ik herken het ook, heb van de week toen ik nog niet positief getest had gedroomd dat ik weer zwanger was en beleefde ook meteen de miskraam weer. Heel heftig en naar vond ik het.

8. alice

alice Fanatiek lid

16 aug 2006
    4.014
    0
    36
    Overijssel
    Ja ken het! Als je zwanger bent schijn je op zich niet meer te dromen, alleen je onthoud het veel beter. Ook heb ik gelezen dat de nare dromen je voorbereiden op je bevalling......Maar fijn is het niet!

9. peetje24

peetje24 Fanatiek lid

3 feb 2007
    3.355
    0
    0
    docente
    ik las dat zwangere vrouwen lichter slapen. In de lichte slaap droom je met meest en kun je het ook onthouden.

10. busybusy

busybusy Fanatiek lid

17 feb 2007
    1.543
    0
    0
    Diep slapen voor mij ook onmogelijk aangezien ik iedere 2 uur wakker word om te moeten plassen :(

Dromen doe ik nu wel veel. Soms wel 4 verschillende op een nacht. gelukkig zijn het niet alleen nachtmerries.....

11. moonique

moonique Bekend lid

28 nov 2006
    663
    0
    0
    Drachten
    Intressant stukje hierover gevonden op
    http://www.e-gezondheid.be/nl/gezondhei ... 38-art.htm

Invloed van hormonen
    Geen enkele vrouw is eigenlijk voorbereid op de heftigheid en onberekenbaarheid van haar emoties gedurende de zwangerschap. Het ene moment voelt men zich stralend en evenwichtig, het andere moment wordt men wakker met een depressief gevoel en voorziet huizenhoge problemen. Een onderzoek onder 500 zwangere vrouwen heeft uitgewezen dat ongeveer 55 procent last had van stemmingswisselingen, angstaanvallen en slapeloosheid. Andere vrouwen vertellen dat ze tijdens de zwangerschap levendige dromen of fantasieën hebben of gevoelig zijn voor obsessies en fobieën.

Deze overgevoeligheid noemt men emotionele labiliteit, die gekenmerkt wordt door snel wisselende gevoelens en extreme reacties op normale omstandigheden. Emotionele labiliteit wordt in de eerste plaats veroorzaakt door de omschakeling die de zwangerschap met zich brengt, maar veranderingen in de hormoonspiegel spelen ook een rol.
    Vooral progesteron schijnt veel invloed te hebben op het chemisch evenwicht van het lichaam; de combinatie van progesteron en oestrogeen beïnvloedt in zekere mate het metabolisme van de hersenen.

De hormonale veranderingen tijdens de zwangerschap versterken dus de spanningen die in de eerste maanden ontstaan. Een verhoogde progesteronspiegel veroorzaakt allerlei bijverschijnselen, zoals de ontspanning van de baarmoeder, een speciale voorkeur voor bepaald voedsel en de zo typische vermoeidheid. Veel van deze veranderingen zijn gunstig voor het verloop van de zwangerschap. De vermindering van de natuurlijke samentrekking van de baarmoeder voorkomt bijvoorbeeld een miskraam. Progesteron versterkt echter ook depressieve buien, zoals bij vrouwen die progesteron toegediend krijgen als anticonceptiemiddel (de pil).

Daarnaast versterkt progesteron regressief gedrag, onvolwassen reacties die zich vaak uiten in dromen, fantasieën en defensiemechanismen. Dit soort reacties komt ook vier tot vijf dagen na de ovulatie voor als het progesteronniveau verhoogd is. Bovendien hebben veranderingen van de progesteron- en oestrogeenspiegel tijdens de zwangerschap invloed op de catecholaminen, chemische hormonen die, naar men veronderstelt, een belangrijke rol spelen in het emotionele leven.

Daarnaast zijn er aanwijzingen dat ook de corticosteroïden, de hormonen die in de bijnierschors worden geproduceerd, tijdens de zwangerschap veranderen en de gemoedstoestand versterken. De graad van labiliteit verschilt van vrouw tot vrouw, omdat niet iedereen even sterk reageert op hormonale veranderingen in het lichaam; daarnaast spelen ook persoonlijke aard en omstandigheden in deze periode een grote rol. Een vrouw die erg gespannen is of wier familie erg weinig begrip toont, zal eerder last hebben van wisselende stemmingen.

Afhankelijk van de omstandigheden en psychische factoren kan daarom een tweede of derde zwangerschap stormachtiger verlopen dan de eerste. Dezelfde vrouw kan verschillende zwangerschappen ook zeer verschillend beleven, zelfs als de kinderen van hetzelfde geslacht zijn. Extreme gemoedsveranderingen en grote onredelijkheid komen niet veel voor maar zijn wel een alarmsignaal; misschien is er professionele hulp nodig. Een vrouw die uiterst vijandig reageert, erg depressief is, of het gevoel heeft dat ze haar leven niet meer onder controle kan houden, beleeft een zware emotionele crisis en heeft hierbij hulp nodig.

12. lunaatje

lunaatje Actief lid

4 dec 2006
    297
    0
    0
    dienster
    deurne(antwerpen)
    ik ben uitgerekend voor 16 september
    en droomde dat de bevalling op 4 september was,dat hij 1 kg en 7 gram woog en dat ik in een coma beland was voor een jaar.
    na een jaar ging in naar men ouders om naar men kleintje te gaan zien,en daar zat ie dan
    een klein dikkerdje met een beatle kopje
    ik vroeg ,weet je wie ik ben?
    en hij antwoordde,ja tante vanessa?haha

13. CreaLinda

CreaLinda Bekend lid

31 mrt 2007
    918
    0
    0
    Juf
    Nootdorp
    Ik ben me er bewuster van dat ik droom, kan het veel beter onthouden.

Ik heb toch van de week gedroomd hoe het met Harry Potter afliep. Het was allemaal zo logisch, dat ik vond dat ik stom was dat ik dat niet eerder had bedacht. Toen ik wakker werd wist ik alleen niet meer hoe het nou precies zat. (Toch maar wachten op volgende maand, dan komtie uit).

En dingen over het werk, allerlei inzichten die ik 's nachts krijg.

Linda

14. johana79

johana79 Fanatiek lid

22 aug 2006
    4.311
    0
    36
    beslismedewerker
    overijssel
    ik droom ook een stuk heftiger sinds ik zwanger ben. Ik merk ook dat ik een stuk slechter tegen thriller en horror films kan..terwijl ik daar normaal verzot op ben. Nu droom ik erover :oops:

15. bonnievdakker

bonnievdakker Fanatiek lid

10 jan 2007
    1.081
    0
    0
    Kleuterjuf
    Sassenheim
    heel herkenbaar. ik slaap zelf erg licht en weinig. Als ik slaap heb ik vaak bizarre dromen en altijd gebeurt er iets engs of ergs met de kleine. Wordt vaak in paniek wakker, had dit voor mijn zwangerschap nooit. Heb trouwens wel eens gelezen dat (aanstaande) moeders die in hun zwangerschap veel angsten kennen, vaak rustige moeders worden. Je hersenen hebben dan op de een of andere manier alle rampsenario's al een keer beleeft en kunnen het dan beter relativeren.

Deel Deze Pagina