Blauwe schimmelkaas

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Anabella, 13 jul 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anabella

Anabella Fanatiek lid

2 feb 2006
    2.742
    1
    0
    Mag je dit nu wel of niet eten?
    Ik weet wel hoe het zit met 'au lait cru' maar hier en daar lees ik ook iets over die blauwe kaas.
    Ik heb gisteren 2 crackers met best wel dik die kaas gegeten..
    (dacht dat het geen kwaad kon, maar ben daarna toch maar eens gaan googlen)

2. Saona

Saona Fanatiek lid

24 jun 2006
    4.529
    640
    113
    Volgens mij niet, maar iedereen eet, drinkt en rookt wel eens wat tijdens de zwangerschap wat beter niet was gebeurd...

3. simalex

simalex Bekend lid

Alle schimmelkaasjes moet je voortaan helaas laten liggen, als ik het goed begepen heb.

Maar hoe het nu met vis zit? Mag ik nog zoute haring eten? en gerookte zalm???

Groetjes Simone

4. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Nee dat mag je niet meer eten Helaas Helaas Helaas.

5. ik had mee kregen uit mijn vorige drie zwangerschappen dat je alles waar 'au lait cru' op staat niet meer mag eten
    maar vis is juist gezond omdat er een heleboel goede voedingstoffen in zitten zeiden ze

6. Otje

Otje Fanatiek lid

10 apr 2006
    4.703
    0
    36
    Hier een stukje van www.voedingscentrum.nl

Mag ik tijdens mijn zwangerschap buitenlandse kaas eten?

Harde kaas en kaas die is gemaakt uit gepasteuriseerde melk kan tijdens de zwangerschap zonder problemen worden gegeten. Het is echter beter zachte schimmelkazen van rauwe melk te vermijden omdat deze besmet kunnen zijn met de listeria-bacterie. Listeria kan schadelijk zijn voor het kind en zelfs een miskraam tot gevolg hebben. In de praktijk is de kans op een listeriabesmetting, vrij klein. Daarom is er geen reden voor paniek als er per ongeluk een ‘fout’ kaasje is gegeten.

Verreweg de meeste kaas die in Nederland wordt verkocht, kan veilig worden gegeten tijdens de zwangerschap. Zachte kaas van Nederlands fabrikaat is bijna altijd gemaakt van gepasteuriseerde melk. Dat geldt ook voor de meeste buitenlandse kaassoorten die in Nederland te koop zijn. Nederlandse boerenkaas is weliswaar gemaakt van rauwe melk, maar omdat dit een harde kaas is, kan de listeria-bacterie hierin niet overleven of groeien. Kwark, cottage cheese, Hüttenkäse, smeerkaas en kruidensmeerkaas zijn geen schimmelkazen en dus veilig.

Bij voorverpakte kaas staat op het etiket vrijwel altijd of deze is gemaakt van rauwe of gepasteuriseerde melk. Bij Franse schimmelkaas, zoals brie, camembert, roquefort en gorgonzola, staat er ‘au lait cru’ op de verpakking als de kaas is gemaakt van rauwe melk. ‘Au lait pasteurisé’ betekent dat de kaas is gemaakt van gepasteuriseerde melk. Deze is veilig, omdat bij pasteurisatie van de melk alle ziekmakende bacteriën inclusief de listeria-bacterie, worden gedood. Bij onverpakte zachte schimmelkaas is het verstandig bij de fabrikant of in de winkel navraag te doen.

Liefst geen gerookte zalm of vacuümverpakte rauwe vis eten

Ook deze kunnen de Listeria bacterie bevatten. Die ernstige gevolgen kunnen hebben op het ongeboren kind

7. noura

noura VIP lid

27 apr 2006
    8.819
    0
    0
    bijna alle kaasjes die in de nederlandse supermarkten verkocht worden mag je eten. zolang er geen au lait cruet opstaat. maar bijna alle franse kaasjes zijn gemaakt van gepasteuriseerde melk.
    eerst even de verpakking checken, en dan lekker genieten hoor!

8. Saona

Saona Fanatiek lid

24 jun 2006
    4.529
    640
    113
    Ja klopt helemaal, als ze maar niet rauw zijn... Haring is rauwe vis, dus geen Hollandse nieuwe voor ons voorlopig :)

9. Sjalleke

Sjalleke Fanatiek lid

21 okt 2005
    2.158
    405
    83
    Hollands nieuwe is weer gepekeld en mag ook gewoon.... Toch????

10. Saona

Saona Fanatiek lid

24 jun 2006
    4.529
    640
    113
    Ik weet niet beter dan dat het niet mag, maar als dat zo is wat jij zegt... dan heb ik mezelf tekort gedaan :confused: ! Neej hoor, ik ben er nu al aan gewend, aan mijn dat-mag-jij-niet-eten dieet... En als je borstvoeding gaat geven is het bij bevallen nog niet over, dus ik hou me er maar even aan :rolleyes:

Ben wel benieuwd, is een Hollandse nieuwe ondanks dat het rauwe vis is omdat ie gepekeld is weer wel okay?!

11. Nala

Nala Fanatiek lid

29 okt 2005
    1.236
    1
    0
    Groningen
    Ja, haring wordt inderdaad bewerkt waardoor je het weer wel mag eten. En volgens mijn vk mag je gewoon blauwschimmelkaas eten als er inderdaad maar geen au lait cru op staat. Valt allemaal weer mee toch? :D

12. noura

noura VIP lid

27 apr 2006
    8.819
    0
    0
    was ook het eerste wat mijn verloskundige zei, de franse kaasjes (mits er au lait cruet op staat)
    en haring mag je ook eten want die is gepekeld, en juist erg gezond!
    ik heb me er al heel erg tegoed aan gedaan.

13. ElleE

ElleE Actief lid

4 jun 2006
    223
    0
    0
    Het enige waar je met haring op moet letten is dat het niet al de vorige avond gesneden is, in sommige viskraampjes ligt haring soms al een dag klaar voordat het verkocht wordt! Zoek dus een haringboer waar de haring direct wordt schoongemaakt voor je en vraag er anders om, de meeste visboeren maken daar geen probleem van!

Groetjes van een voormalig viswijf ;)

14. Roba77

Roba77 Fanatiek lid

11 jul 2006
    1.079
    0
    0
    En zure haring uit zo'n pot, of zalm uit zo'n blikje (ik maak daar nl altijd zalmsalade van).
    Vissalades etc mag toch wel of ook niet?

15. Panda

Panda Fanatiek lid

6 feb 2006
    2.248
    0
    0
    Klopt. Voor alle zekerheid vermijd ik de kraampjes en ga ik naar een goede viswinkel waar ik zeker weet dat het heel vers is. Dan is er niets aan de hand.

Vis uit pot of blik mag gerust. Alleen rauwe zalm enzo kan gevaarlijk zijn, dus ook even geen sushi. :cry:

16. sim

sim Niet meer actief

ja, ik had laatst ook een vraagje over haring, zoute haring, toen vertelde iemand mij (was jij dat elle??) dat je aan de kleur kon zien of ie goed was, nu weet ik niet meer moest dat nou roze zijn?? en daar stond toen ook als het velletje binnen 5 minuten zwart verkleurd heeft de visboer vieze handen gehad...

17. ElleE

ElleE Actief lid

4 jun 2006
    223
    0
    0
    Nou, voor zover ik het me kan herinneren (het is al weer een paar jaar geleden dat ik m'n laatste haring schoon heb gemaakt) is een beetje rozig en vooral stevig haring'vlees' wel het meest vers, maar dat wil niet zeggen dat wat witter/grijzer vlees niet goed is hoor! Haring wordt vaak bevroren bewaard en kan zo wel een tijdje goed blijven!

Als er een velletje op de haring zit is 'ie sowieso niet goed schoongemaakt, dat wordt er namelijk altijd af gehaald omdat het heel vies smaakt...

18. Anabella

Anabella Fanatiek lid

2 feb 2006
    2.742
    1
    0
    Dank je, dit stelt me wel gerust!
    Ik zat er toch wel mee.

19. Angel80

Angel80 Lid

21 mrt 2006
    44
    0
    0
    Rotterdam
    mag je feta kaas eten??

Liefs angel

20. Daphne1980

Daphne1980 Bekend lid

5 dec 2005
    842
    0
    0
    Aspirant projectleider
    Rotterdam
    Hoi,

Voor zover ik weet is er maar 1 kaasje in NL wat nog met rauwe melk is gemaakt, roquefort. Voor de rest mag je gewoon alle kazen eten! Als er inderdaad maar geen rauwe melk in zit!

Wat vis betreft mag je geen zalm, maar wel haring (JUIST! omdat het zo gezond voor je is).

En feta kaas mag je ook gerust eten hoor!

Ik ben een vis en kaasgek, dus dat was het eerste wat ik ging uitzoeken (vooral de blauwe kaasjes..hmmmm). Ik heb er al hartstikke veel van gegeten en tot nog toe heb ik een hartstikke levend, druk en gezond kindje in mn buik! Hihi :)

Liefs,
    Daphne

Deel Deze Pagina