Hoi, Ik heb net ook al bericht achter gelaten bij de lactatiedeskundige. Maar mijn mannetje krijgt vanaf de geboorte bv. Nu tien weken oud. Ik maak heel veel melk aan. Heb nu over de 30 voedingen in de vriezer staan. Mijn kleine man kreeg eerst voor elke voeding infacol en we waren daar een week mee gestopt, omdat hij weinig krampjes had. Nu heeft hij weer meer last van kramp en ben toch maar weer begonnen met infacol. Mensen om me heen zeggen dat ik misschien beter over kan gaan naar flesvoeding ivm krampjes omdat hij misschien last heeft van wat ik eet. Ik hou zoveel mogelijk rekening met eten, maar soms eet ik wel gekruid eten. Dat heb ik al die tijd eigenlijk gedaan. Wat vinden jullie, wordt zo onzeker hiervan. Ik moet volgende week weer werken en omdat ik zo een flinke produktie moedermelk heb verwacht ik behoorlijke stuwing... Hij slaapt snachts niet door dus dan wordt het ook een heel gedoe elke keer flesje maken en naar beneden nu leg ik heel makkelijk aan de borst. Wat zouden jullie doen,
Ik zou allereerst absoluut niet luisteren naar de mensen om je heen, die snappen er duidelijk geen bal van. Dan zou ik naar borstvoeding.com surfen en het artikel over hyperlactatie (veel melk) bestuderen. Stop met Infacol, dat is onzinspul. Krampjes hebben eerder te maken met (te) veel melk dan met wat je eet, tenzij je merkt dat je kind nadat je iets gegeten hebt last heeft (maar dat is zeldzaam). Om, en deze is voor je omgeving: bij kunstvoeding hebben ze veel pijnlijker krampen als bij moedermelk... Zorg dat je volgende week onder werktijd regelmatig kolft.
(Bijna) iedere baby heeft krampjes, dat is bij bv en bij kv. En wat dirksmama zegt je moet idd van die overproductie af. De darmen zijn nog niet ontwikkeld en daarom dus de krampjes juist bv is hier veel beter voor want dat is het meest natuurlijke wat er is, afgestemd op Jou baby. Gooi de infacol mooi weg ( dat is geldklopperij) ik ben zelf venkelthee gaan drinken LK zij me dat het een enk3le keer leek te werken en baad het niet schaad het noet toch? Je kan ook op zoek gaan naar een goede osteopaat ( kan ook veel verlichting brengen) wij dachten ook krampjes destijds maar bleek een verb reflux, sluit dus al het andere uit. Veel Suc6 en lekker doorvoeren en je omgeving mooi laten kletsen. En wat je werk betreft. Je kan natuurlijk een paar leer lang kfen maar ook wat vaker kort. En bijvoorbeeld in je pauze even kort als je over je tijd denkt te gaan,maar ik heb ruimschoots genoeg aan de kolftijd, laat mij. dochter mijn norsten op het kdv voordat ik weg ga nog ff drinken ( scheelt kolven, en een voefing mee nemen)
Flesvoeding zorgt inderdaad vaker voor ergere krampjes, dus zou zeker niet overstappen!! Juist met zo'n productie kun je prima blijven geven terwijl je werkt. Kolven gaat je goed af en je hoeft niet bang te zijn dat je productie te snel achteruit zal lopen. Wel kun je eens precies bijhouden wat je eet en drinkt en wanneer hij last heeft van krampjes. Sommige kindjes zijn echt wel gevoelig voor wat je eet. Ik heb gemerkt dat onze meid erge krampjes krijgt als ik knoflook heb gegeten, dus dat eet ik niet meer en nu gaat het prima. Laatst wel weer gegeten en meteen kramp de volgende dag. Het hoeft niet dat de krampjes komen door wat je eet, maar het kan wel, dus probeer eens te kijken of je er een regelmaat in kunt vinden. Maar niet overstappen hoor! Ik ben nu aan het afbouwen en babylief heeft weer krampjes, vanwege de flesvoeding Zeker met nachtvoedingen is borstvoeding zo fijn!
Ik zou alleen zelf geen venkelthee drinken met een overmatige productie melk. Dar verhoogt namelijk je melkproductie. Wat ook schijnt te helpen is rooibosthee tegen krampjes
Bedankt voor jullie tips. Ik denk dat ik gewoon lekker bv blijf geven. @babyproject, ik heb nu zoveel voedingen in de vriezer staan en weet niet meer wat ik de dag daarvoor heb gegeten. Wordt dus moeilijk, want ik pak geregeld een voeding omdat ik niet graag voed waar mensen bij zijn en dan kolf ik later af. Ik wist trouwens niet dat flesvoeding voor meer kramp kon zorgen. Ik ga ook eens informeren wat ik kan doen aan de overproduktie, hoewel ik het niet als vervelend ervaar, kan het best zijn dat mijn mannetje juist daardoor last heeft. Hij is erg gulzig en door de hoeveelheid snel klaar maar hapt wel aardig wat lucht mee.
Ik heb dat ook gehad! (overproductie) Deed altijd eerst wat ,elk in een hydrofiel "schieten", dan verslikte mijn kindje zich minder aan de borst. Verder zo rechtop mogelijk voeden of ik op mijn rug en hij dan op mijn buik liggend (gebruik maken van zwaartekracht). En natuurlijk goed boeren.. Is even aanpoten maar uiteindelijk apst je productie zich aan. NIet teveel erbij kolben: dat verhoogt je productie weer. Wel een lekkere voorraad hoor
Je kunt je vriezervoorraad beter bewaren voor noodgevallen. Als je straks gaat werken kun je je kind beter verse moedermelk laten geven, dat blijft als je het goed behandelt 5 dagen goed. Moedermelk leeft, het bevat levende cellen, witte bloedlichaampjes en levende antistoffen. Die gaan dood als je de melk invriest. De voedingswaarde van ontdooide melk is nog altijd stukken beter als die van kunstvoeding, maar je bent wel een deel van de bescherming kwijt.
Ooh @dirksmama ook dat wist ik niet. Fijn dat je me daar op wijst. Dan ga ik zeker de "verse" melk eerst gebruiken. Bedankt voor jullie reacties. Vandaag is het heel goed gegaan heel erg goed op het boeren gelet en niet gekolft. Heb wel dikke borsten, maar volgens mij heeft de kleine ook erg last van de warmte gehad. Fijn dat jullie mij weer moed gaven om door te zetten.
Dat is fijn om te lezen! Hier ging het met 3 maanden een stuk beter, gelukkig net voor ik moest werken. Je kunt de melk in de vriezer niet onbeperkt bewaren, 3 maanden in een vriezer in je koelkast, 6 maanden in je diepvries. Persoonlijk gad ik hem liever vriezermelk als ik daarmee voorkwam dat ik het weg moest gooien, zou dat zeker in de gaten houden. Verder: als je kolft en je doet dat in een schone fles met schone kolf, en je bewaard het achterin je koelkast (zeker niet in de deur) dan kun je het 5 dagen bewaren. Het is normaal dat je een vetlaagje krijgt erop, en dat de melk blauwig wordt. NIet schudden! Als je de melk verwarmd dan kun je rustig zwenken en mengt het weer. SUcces!