Hoi Meiden, Ik heb een verschrikkelijke schoonmoeder. Toen ik en mijn man nog geen kind hadden spraken we haar nooit. Hooguit 3 keer in het jaar aan de telefoon. Maar sinds dat mijn dochter is geboren belt ze mijn man (haar zoon constant). Hij heeft geen band met zijn moeder omdat, ze hem en zijn broers vroeger niet goed heeft behandeld. Ze zijn ook uit huis geplaatst door de kinderbescherming. Zij was niet in staat om haar kinderen op te voeden. Zij heeft 2 jaar geleden nog geld schulden op mijn mans naam gemaakt en ze doet als of het niets is. Ik weet namelijk hoe ze mijn man en zwagers heeft verwaarloosd! Mijn man is een tijd heel boos op haar geweest maar zij gaat iedere keer een pleidooi houden hoe zielig zij zelf is. En tja het is toch zijn moeder al gedraagt ze zich niet zo. Mijn man kent zijn vader niet omdat zijn moeder een heel korte relatie met zijn vader had en zijn broers zijn ook van verschillende vaders. In het begin heb ik geprobeerd met haar om te gaan maar ze heeft me al verschillende streken geleverd waardoor ik het zat ben. Nu heb ik geen contact meer met haar en mijn man is de enige van haar zoons die nog contact heeft met haar. Met haar andere zoons heeft ze ook ruzie gemaakt en die spreekt ze niet meer. Mijn dochter is binnenkort jarig en ik wil haar er niet bij hebben omdat, vorige verjaardagen ze de sfeer ook al heeft verpest. En de baas liep te spelen in mijn huis. En toen ik er iets van zei ging ze huilen...en zielig doen om vervolgens de volgende verjaardag mij weer te kleineren. En steeds doet ze dit als mijn man er niet bij is. Nu wilt mijn man haar op halen voor mijn dochters verjaardag. Maar steeds als ze mijn dochter ziet gaat ze haar lopen kussen op haar mond en ik vind dat niet gepast. Zij slikt heel veel medicijnen en is absoluut niet hygiënisch omdat, ze 1 keer per week word gedoucht door de thuiszorg. Dit komt omdat zij ernstig overgewicht heeft waardoor ze van alles mankeert. Heb ik het recht als moeder zijnde om hier iets van te zeggen?? Ik vertrouw haar gewoon niet met mijn dochter! Als zij geen eens haar eigen kinderen kon lief hebben. Ik heb zo vaak geprobeerd het leuk te houden met haar maar het is me gewoon niet gelukt. Ik ben heel vrij denkend en sociaal maar met haar lukt het gewoon echt niet. De streken die ze mij heeft geflikt kan ik gewoon weg niet vergeten... Iemand ervaring..? Sorry het is een heel lang verhaal geworden maar ik zit er enorm mee...Het liefst zou ik willen dat ze mijn dochter nooit meer zag maar dat kan niet. Hoe ga ik hier mee om..? Ze is nooit een moeder geweest voor mijn man (dat zegt hij zelf) maar nu probeert ze mijn dochter op te eisen. En te doen als of ik niet besta! Hoe ga ik hier mee om????? Ik had zo graag gewild dat het anders was!!
Jeetje wat naar. Zou er ook niet aan moeten denken hoor, zoenen op de mond. Maar weet je man dat je het absoluut niet wilt?
Ja mijn man weet het maar als het over haar gaat reageer ik altijd erg fel. Hij geeft dan niet veel respons. Nu zit ik me al helemaal op te vreten dat zij langs komt voor mijn dochter...aan de ene kant wil ik er niet bij zijn maar aan de andere kant vertrouw ik haar voor geen meter met mijn dochter. Ze spuit ook insuline en vorige keer heeft ze gewoon haar spuit op de bank laten liggen terwijl er 4 kleine peuters in huis aan het ravotten waren.... Mijn kraamverzorgster heeft haar 1 uurtje gezien en die schrok zich al dood door haar gedrag..
Ten eerste, wat een vervelende situatie. Ook voor je man. Ten tweede, natuurlijk heb jij het recht om er iets van te zeggen. Onthoud goed dat het JOUW kind is. En jij de regels mag bepalen. Jij bepaalt wie jouw kind kust. En op welke manier. Ten derde lijkt het mij verstandig dat je hier eens een goed gesprek met je man over gaat voeren. Vertel hem wat je dwars zit en wat er gebeurt als ze bij jullie is. Vraag hem ook hoe hij zich voelt bij deze situatie. Ten vierde zou ik proberen het gesprek aan te gaan met je schoonmoeder. Dus niet op een verjaardag oid. Maak duidelijk dat het jouw kind is, dat je het heel leuk vindt (leugentje om bestwil mag) dat ze een goede oma wil zijn. Probeer het op een niet beschuldigende manier te doen en zeg dat jij er altijd moeite mee hebt als mensen zich te intensief met jouw leven bemoeien oid Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Natuurlijk mag je er iets van zeggen. Jij bent de moeder he. Doordat je fel uit de hoek komt, komt het misschien wel hard aan bij je man en heeft die het idee haar te moeten verdedigen. Wat je zegt het blijft zijn moeder he. Hij wil haar graag ophalen zeg je. Ik zou met hem in gesprek gaan en vragen hoe hij dat voor zich ziet. Hoelang, de sfeer, gevaarlijk gedrag, etc. Misschien kunnen jullie wel een compromis sluiten.
ja ik heb ervaring met nare schoonmoeders. Mijn man heeft geen contact meer met zijn moeder omdat ze niet op onze bruiloft mocht komen. Ze heeft een hekel aan mij en mijn man wilde haar er daarom niet bij hebben. Mocht ze ooit voor de deur staan, krijgt ze deze van mij keihard in haar gezicht. Wat mijn man doet moet hij zelf weten, maar onze dochter krijgt ze nooit te zien!
Jij hebt zeker het recht daar iets op te zeggen, het is jouw kind. Ze doet alsof jij niet bestaat en probeert jouw kindje op te eisen, en met de achtergrond die ze heeft zou het voor mij voldoende zijn om ze niet meer te willen zien en om contact met haar te verbreken, ookal is ze de moeder van m'n man... Het zal misschien niet lukken om ze nooit meer te zien maar je kan toch proberen ze zo weinig mogelijk op te zoeken? Ik heb zelf ook een schoonmoeder met wie ik zo weinig mogelijk contact zoek (ook een hele achtergrond) en ik vind het erg goed zo.
Oh, wat herkenbaar! Gewoon eng... Ik heb ook zo'n schoonmoeder. Zij heeft twee zoons, waarvan ze de oudste op z'n 11e heeft gedumpt bij de buurvrouw met de mededeling dat ze hem na het weekend op kwam halen: is nooit gebeurd. Mijn vriend is wel bij haar opgegroeid, maar vraag niet hoe. 20 adressen in 15 jaar op verschillende plekken in het land, weet-ik-niet-hoeveel relaties in dezelfde periode, en altijd geen cent te makken. Toen mijn vriend in de puberteit zat heeft ze een rechtszaak aangespannen tegen haar familie met als gevolg dat hij daar ook geen contact meer mee heeft. Zijn vader heeft hij uiteindelijk gevonden via Spoorloos (bleek ineens een Spaanse gastarbeider te zijn in plaats van de man waarvan hij toen al 18 jaar de achternaam had) en daar heeft hij eigenlijk ook geen contact mee. Ik en zijn moeder zijn ook zo ongeveer de slechtste match die je kan verzinnen. Ook zij gedraagt zich continu als slachtoffer, waar ik echt niet tegen kan. Ze is zo verschrikkelijk zielig, maar tegelijkertijd de sterkste vrouw op aard, vind zij zelf. Ze vindt mij maar een verwend nest dat nooit een poot voor een ander uitsteekt. En dat zegt de dame die al haar hele leven haar hand ophoudt en nooit heeft gewerkt. Het enige voordeel dat ik heb is dat ze in Spanje woont, thank god. Maar ik begrijp heel goed wat je bedoelt. Ik zou het liefst helemaal geen contact met haar willen, maar voor mijn vriend is zij toch zo ongeveer het enige familielid dat hij heeft. Bovendien is ze voor hem altijd heel lief geweest, behalve dan dat ze hem eigenlijk min of meer in dienst heeft gesteld van haar leven (hem als volwassen gesprekspartner behandelen als 13-jarige, vanaf zijn eerste krantenwijk geld aan hem vragen, etc.). Sinds dat ik er ben is hun relatie verslechterd en dat is natuurlijk mijn schuld. De laatste keer dat mijn vriend bij haar was (nog in Nederland) mocht mijn naam niet genoemd worden, zo erg had ze de schurft aan me. Nou goed, ik kan zo nog wel een eeuwigheid doorgaan, maar wat ik wilde zeggen is: ik kan haar ook wel schieten. Ik vrees de dag dat ze hier weer op de stoep staat, maar tegelijkertijd weet ik dat ik dit voor mijn vriend moet slikken. Ik heb haar gisteren zelfs een kaartje gestuurd (complete zoetsappige larie erin, maar daar gaat het niet om) om het contact maar aardig te houden. Ik doe dat voor mijn vriend en mijn zoon, voor niemand anders. Ook mijn schoonmoeder is nogal vies, dus ik begrijp wel wat je bedoelt. Ik weet niet of je je schoonmoeder kan wijzen op haar gevaarlijke en smerige gedrag, maar als dat zo is: doen. Als dat niet zo is (die van mij zou ook niet luisteren en om de lieve vrede te bewaren zou ik mijn mond wel houden ten opzichte van haar) zou ik haar zoveel mogelijk op een afstand houden. Bewaak je grenzen, samen met je man. Bespreek hoe ver je haar laat gaan en sluit een compromis op dat gebied. Laat je man ook het woord voeren. (Kusjes op de mond kunnen wat mij betreft echt niet!) Naja, ik weet niet of ik je echt kan helpen, maar ik begrijp in ieder geval hoe je je voelt...
Niet op de verjaardag laten komen, maar een keer apart. Alleen kun je haar in de gaten houden en een gesprek aangaan als ze zich niet aan jullie regels houdt. Succes
@ Aylin, heb er geen ervaring mee, maar wilde je toch ff sterkte wensen meid. En je hebt wel gelijk, als jij je schoonmoeder niet vertrouwd bij je dochter, moet je haar goed in de gaten houden bij je dochter en dat kan niet op een verjaardag, dus ben het met Dushi.
Meiden eigenlijk is het natuurlijk helemaal niet leuk maar ik ben blij dat ik niet de enige ben die met dit probleem zit. Mijn man weet hoe ik over haar denk en ik heb gister ook met hem gesproken. Ik heb hem gezegd dat ik de moeder van mijn dochter ben en dat ik dus uitmaak hoe zij met mijn dochter omgaat. Ik vind het al vervelend genoeg dat het zo moet gaan. Nu hebben we afgesproken dat ze apart komt zodat ik idd haar in de gate kan houden. @Lindangel meid hebben wij niet dezelfde schoonmoeder??? Hahaha ik lach nu wel maar soms kan ik er wel om janken. Leuk is het in ieder geval niet. Het is idd eng om te lezen hoe jouw verhaal op mijn verhaal lijkt. Zij is voor mijn man ook zijn enige familie. Maar die emotionele chantage en het zielige gedoe om vervolgens weer een streek te leveren ben ik zo zat. Helaas woont zij in dezelfde woonplaats maar gelukkig hou ik haar zoveel mogelijk buiten de deur. Zij is nooit een moeder voor mijn man geweest en nu ineens de fantastische oma uithangen en mij kleineren. Ze heeft zelfs mijn ouders beledigd over een heel pijnlijk onderwerp, omdat ze mij niet kan uitstaan. Wat moeten we toch met die schoonmoeders...zucht
Kun je haar niet een keertje apart uitnodigen? En dan er met de neus bovenop blijven zitten? Ze zal heus niets met je kind uithalen als je er zelf bijzit. En oke, ze mag dan vies zijn, maar je kindje zal er vast niets krijgen als ze een zoen krijgt van een vies mens. Boen je haar daarna gewoon weer extra goed schoon. Maar ja... leuk is anders natuurlijk. Succes ermee hoor!