Opdringerige schoonmoeder?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Assi, 15 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Ik heb mijn schoonmoeder eigenlijk nooit gemogen.
    Vanaf het begin ben ik door neven, nichten en tantes van mijn vriend gewaarschuwd voor haar. Ze doet haar aardig, maar weet mensen goed te gebruiken voor haar eigen doeleinden...
    Ze dringt zich aan iedereen op. Komt het liefst langs wanneer zij het wil en gaat ervanuit dat mensen daar maar gewoon zin in hebben.

Ook blijft ze het liefst heerlijk bij mensen logeren die wat verder weg wonen. Dat ziet zij als vakantie :confused:
    Een waargebeurd voorbeeld : tante en oom van mijn vriend hebben geen contact meer met zijn moeder (mijn schoonmoeder). Toen deze oom en tante op vakantie gingen, wilde mijn schoonmoeder hun huissleutels hebben zodat zij daar lekker een maandje kon verblijven :rolleyes:

Nog een voorbeeld:
    Twee weken geleden vroeg ze ons te eten bij haar thuis (ze kookt nooit, dus ik dacht HUH?)
    Wij 1,5 uur rijden om daar te eten.. Hebben we gewoon zelf de ingredienten moeten kopen en ja hoor, we hebben zelf moeten koken!

Ik irriteer me mateloos aan haar... En ook aan zijn kleine zusje van 13 jaar want zij begint op haar mama te lijken..

En ja, nu komt het...
    Sinds ik zwanger ben voel ik me een soort van bijna bezit van hen.
    Ik moet altijd maar gezellig meegaan op visite en als ik er niet ben dan staat ze direct op het punt om de volgende dag bij ons langs te komen! Brrrr....

Heb hierover deze week ook een kleine ruzie gehad met vriendlief want hij laat het allemaal maar toe!
    Sterker nog, hij en zijn moeder bepalen sinds kort mijn agenda maar eventjes.
    Deze week was het weer raak waardoor de bom bij mij barstte.
    Ik was niet mee naar zijn moeder en zusje. Zij teleurgesteld natuurlijk dus spreken ze achter mijn rug om dat ze de volgende dag bij mij langskomen.
    Of ik tijd en ZIN heb, vraagt niemand me. Ik krijg dit soort afspraken met zijn ma van mijn vriend als laatste te horen, als alles al is vastgelegd [-X
    Dus ik heb hem dat flink duidelijk gemaakt. Come on hey...!

Ik heb gewoon nooit zin in mijn schoonmoeder.
    Als ik haar 1 vinger geef, neemt ze mijn 2 handen.
    Het is dat we nu inwonen bij mijn broertje thuis, maar anders was ze allang komen logeren!!!!
    Vraag me al angstig af hoe dat straks gaat als de kleine er is EN we onze eigen woning hebben. No way dus....

Hoe pak je zo iemand nou effectief aan?
    Ik vind haar zo opdringerig en het liefst zie ik haar zo min mogelijk, vooral als de kleine er straks is. Mijn gevoel over haar is nooit goed geweest en dit is alleen maar bevestigd..ze heeft mijn vriend ook echt wat naaistreken geleverd, haar eigen zoon! Ook financieel want ze is best een geldwolfje!

Misschien zijn er meiden die zich herkennen in mijn verhaal want ik ben gewoon hartstikke bang dat ze zich nog meer gaat opdringen zodra ons meisje is geboren #-o

2. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Hoi meis, ik herken mij hier een heel klein beetje in. Bij mij is de situatie niet zo ernstig behalve dan dat mijn schoonmoeder alles beter denkt te weten en vind dat wij onze hond (die poeslief is alleen een beetje groot -engelse bulldog- ) weg moeten doen voordat de baby er straks is. Mijn vriend zag het in het begin ook niet en vond het allemaal goed bedoeld. Ik vond het toch belangrijk dat hij achter me stond dus heb het gewoon niet opgegeven. Nu ziet hij het zelf ook en spreekt hij haar regelmatig aan op haar gedrag.

Wat ik zou doen als ik jou was is in ieder geval zorgen dat ze geen sleutel krijgt van jullie huis. Ook is er niets mis mee om op een nette manier aan je schoonmoeder duidelijk te maken dat je erg op je privacy gesteld bent en niet houdt van onverwachts bezoek. Mits er iets ernstigs is.

Als ze daar boos om wordt is dat haar probleem. Jij moet je er goed bij voelen en je niet druk hoeven te maken om een schoonmoeder die ieder moment in de kamer kan staan en bij je komt inwonen .

Wellicht ook belangrijk je vriend in te laten zien hoe erg jij ermee zit.

Nou ben benieuwd hoe alles gaat lopen. succes. hopelijk heb je wat aan de tips.

3. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.424
    448
    83
    Limburg
    Ik denk dat het enige is wat jij cq jullie kunnen doen op dit moment is haar ff goed duidelijk maken hoe je erover denkt. Kan best op een nette manier. Misschien heeft ze het zelf wel niet in de gaten dat ze een beetje te bezig is.
    Mocht het op een nette manier niet gaan baten dan maar een keer op een minder nette manier.
    En ik zou ook je vriend vragen om voordat hij iets regelt ff overlegt met jou, kan best ff bellen naar jou of als hij terug is bij jou met zijn moeder.

4. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Luna & Panda,
    bedankt voor de reacties!

Ik woonde tot voor kort nog in dezelfde stad als zij, maar toen ik net zwanger bleek wilde ik al snel verhuizen. Want ze kwam ineens erg vaak langs. Als ik om 22.30 uur moe van mijn werk kwam zat zij gezellig op de bank. En toen ik een keer aan het douchen was, stond ze gewoon voor de deur van de badkamer mijn naam te schreeuwen.
    Op dat soort momenten voel ik ook kwaadheid naar mijn vriend toe, zoiets laat je toch niet gebeuren!?
    Ik zou me schamen als het mijn moeder was die zo zou doen tegen mijn vriend, hoor...
    Maargoed...zelfs toen heb ik niks gezegd!

Nu zijn we verhuisd en kom ik naar mijn gevoel nog niet van haar af.
    Misschien denkt ze nu wel: oh gezellig, kan ik lekker zo nu en dan daar blijven logeren!
    MOOI NIET...DAT GAAT NIET GEBEUREN.

5. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Herken je verhaal wel ja. Al denk ik dat het hier wel minder erg is.
    Mijn schoonmoeder woont een uur reizen hier vandaan en heeft geen auto. Dus dat verhindert haar wel om heel vaak te komen.

Een paar weken geleden zei ze dat ze een bed voor ons gekocht had. Niet voor ons, maar voor haar. Dan zou ze die bij ons neerzetten en kan ze mooi elk weekend komen logeren :( .
    En vooral na de bevalling kon ze dan mooi een paar weken blijven.

Nou, dacht het niet! Gelukkig zei mijn vriend ook meteen dat we helemaal geen bed nodig hebben, want als we eenmaal een baby hebben zitten we helemaal niet op logees te wachten.
    Ben erg blij dat hij daar ook zo over denkt.

Zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen waarbij ze zich enorm opdringt. Probeer er wel duidelijk in te zijn, maar vind dat niet altijd even makkelijk.
    Doe het nu gewoon beetje bij beetje. Vorige week gezegd dat we na de bevalling rusttijden willen op een dag dus dat ze dan niet de hele dag kan blijven hangen. Normaal komt ze rond 11u 's ochtends en gaat pas 's avonds laat weer weg. Dus nu vast duidelijk gemaakt dat dit niet meer kan. Hoop dat de boodschap overkomt.

Zou als ik jou was hier eens goed met je vriend over hebben. Vind dat als je je schoonmoeder ergens op aanspreekt je vriend hierover moet beginnen. Het is zijn moeder. En vind het ook wel belangrijk om hier als 1 in te staan. Dus als jij iets tegen haar zegt moet hij je niet gaan tegen spreken.

Wens je veel succes. Weet hoe moeilijk het kan zijn.

xxx Suzie

6. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    gewoon zeggen wat je dwars zit. mijn eigen ma is ook wel redelijk zo. en mijn vriend irriteert zich ook mateloos aan haar. als je niet duidelijk rechttoe rechtaan bent, dan zullen dit soort mensen het nooit begrijpen! geef desnoods je hormonen de schuld als je je achteraf schuldig voelt ;) maar mijn tip: gewoon zeggen! wat heb je te verliezen?

7. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ik herken je verhaal gelukkig helemaal niet maar zit het met afschuw te lezen.

Persoonlijk vind ik dat je eerst je vriend er op moet aanspreken want hij plant gezelig de afspraken voor jou agenda mee met zijn moeder.
    Wees eerlijk en duidelijk tegen hem ook al komen daar even strubbels van.

En dan je schoonmoeder..... poeh wat een geclaim aan je lijf zeg.
    Als ze nou weer zo'n afspraak maakt met of zonder jou weten aangeven dat je er geen behoefte aan heb en haar niet elke week 3 keer op bezoek wil hebben.
    Ook tegen haar duidelijk en eerlijk zijn want jij en je kleine zijn nummer 1.
    Als ze dan ineens voor de deur staat vragen wat ze komt doen en dat jij al andere plannen heb omdat ze niet van te voren heeft gebeld.

Suces meid

8. Chrissie

Chrissie Niet meer actief

Ik zou eerst ff gesprek met je vriend aangaan, en hem (nogmaals?) duidelijk maken hoe jij er over denkt. Dat jij dit soort dingen niet op prijs stelt, en ook verwacht dat hij jou steunt daarin.
    Ik kan me voorstellen dat hij zijn moeder ook 'wat gunt' (beetje moeilijk uitleggen wat ik bedoel, bedoel dat hij misschien ook zn moeder wel snapt en haar ook aandacht wil geven en betrekken bij de kleine) maar dat het jullie beebje is, en dat jij zelf wel bepaald wie je wanneer ziet en er dus niet op zit te wachten dat je vriend dan wel afspraken maakt zonder met jou te overleggen!!
    Richting je schoonmoeder zou ik ook recht voor zn raap zijn, anders dringt het niet door denk ik. Dan maar bot reageren, vind zoals zij zich gedraagt ook niet getuigen van fatsoen. En anders gooi je t idd maar op hormonen als je (achteraf) vind dat je toch te heftig gereageerd hebt (joehoe, lang leve de hormonen :) :) :) )
    Succes!

9. amanda23

amanda23 Actief lid

22 feb 2008
    395
    0
    0
    activiteitenbegeleidster
    arnhem
    Hoi,

Ik zit het ook met afschuw te lezen.
    Zo erg is het bij ons niet, maar nu Milan er eenmaal is, heeft ze van die ''goedbedoelde adviezen'', zoals : Als Milan huilt, en ik hem uit bedje haal, zegt ze: Zou je hem niet even laten huilen, das goed voor de longen :confused: . Euh, pardon? Het is toch zeker mijn kind?? Ja maar das echt waar, daar worden de longen sterk van! Mens, dat is allang achterhaald 8) , bemoei je er niet mee :evil: :x . Ik bepaal zelf wat ik doe.

En zo zijn er wel meer dingen, zul jij straks ook wel krijgen (hoop het niet voor je).
    Ben alleen bang als ze straks gaat oppassen, dat ze Milan ook laat huilen. Laat ik er maar niet achter komen, want dan is het gelijk de laatste keer geweest :evil:

10. Florentine

Florentine Actief lid

28 jan 2009
    107
    0
    0
    Jemig zeg, afgrijselijk dat gebemoei. Heb zelf ook wat opdringerige dominantjes in mijn omgeving, maar zo erg als dit toch gelukkig niet. En ik plof om minder al uit mijn vel, kun je nagaan. Als schoonmoeders een shirtje en broekje geeft voor onze Spruit en daaraan toevoegt dat hij dat wel aankan als hij na zijn geboorte uit het ziekenhuis komt bijvoorbeeld. Hallo?! Hij heeft een paar ouders hoor, die heel goed weten wat ze willen en zelf wel bepalen wat meneer aankrijgt na zijn geboorte. En daarbij: ík lever de inspanning van een bevalling, lijkt me dat ik de eerste rechten daartoe heb.
    Of mijn moeder die me betutteld en zegt wat ik wel of vooral niet meer 'moet' doen nu ik zwanger ben. Alsof ik van een redelijk intelligent en weldenkend persoon ineens verworden ben tot een fruitvlieg met het IQ van een amoebe. Maar ik zeg het ze gewoon dat ik zelf wel bepaal of ik iets doe of nalaat. Dan vinden ze me maar een kat. Lekker Belangrijk! Not!! Of ik vraag ze overdreven vriendelijk of hun eigen moeder ze ook vertelde dat zij 'het altijd zus of zo deed' en of dat voor hen dan aanleiding was om dat advies blind te volgen of zelf hun weg daarin te vinden. Bovendien: nogal arrogant om te veronderstellen dat jouw manier de enige juiste is, of niet? Laat mensen lekker zelf hun ding doen en in hun waarde!
    Vraag me nu al af hoe dat allemaal gaat als ons Spruitje eenmaal geboren is. Maar onaangekondigde logé's en dergelijke verwacht ik toch niet. Overleggen en rekening houden met elkaar en vooral je ook kunnen verplaatsen in een ander lijkt toch wel erg moeilijk te zijn voor veel mensen. En met name met types die dat niet kunnen en een enorm blok beton voor hun hoofd hebben ben ik tegenwoordig heel snel klaar. Die krijgen het ongezouten op hun bord. Leve de hormoontjes! =D>

11. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ook ik zit dit vol afgrijzen te lezen bleeegh..die schoonmoeders hebben volgens mij zelf geen leven.
    Maar wat ik zelf dus niet snap is dat je dit toelaat!! Sorry maar als iemand bij mij voor de deur staat waar ik geen zin in heb doe ik mooi niet open of ze nou weten of ik er ben of niet. En op je badkamerdeur bonzen en je naam roepen ik had serieus waar (zeker nu met de hormonen) geroepen dat ze op moest rotten en mij met rust zou moeten laten.
    Ook je vriend snap ik hierin in niet. Ben je wel duidelijk tegen hem geweest over dit alles en heb je hem duidelijk laten merken dat je geen zin in hebt elke dag bezoek van haar te krijgen?
    Ik zou met beide een stevig gesprek aangaan wel netjes blijven, als zij niet luisteren wil gewoon steeds bozer worden en niet over je heen laten lopen.

12. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    :) idd ik heb dat ook gehad met mijn schoonvader en zijn vrouw walgelijke mensen zijn dat. die konden niet begrijpen dat ik hun zoontje (12 jr erg vervelend omdat ie thuis geen aandacht krijgt) niet op mn verjaardag wilde hebben terwijl ik het netjes heb gevraagd hem 1x thuis te laten..Ik rukte een gezin uitelkaar met deze vraag :) en daarna heb ik lekker mijn hormonen hun gang laten gaan en gewoon gezegd wat ik vond opzouten met dat soort types.

13. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

haha, ik moest hier erg om lachen!
    Maar inderdaad goed dat jullie zo van je af praten. Ik heb daar wel moeite mee.
    Morgen heb ik (omdat ik zondag jarig ben) een ontbijtje georganiseerd voor de hele familie omdat ik geen zin heb in aanloop het hele weekend. Ben nog aan het herstellen van flinke misselijkheid etc. Nou, ik dat georganiseerd. Willen ze NOG allemaal op zondag op mijn eigen verjaardag komen. Nou toedels!! kan ik weer boodschappen gaan doen voor die uitvreters. Ik heb gewoon gezegd dat we een dagje weggaan. Allemaal zwaar gepikeerd. Maar dan ben ik ervan af!
    :D

14. Florentine

Florentine Actief lid

28 jan 2009
    107
    0
    0
    Goed zo! De hele opzet van je ontbijtje gaat teniet als je ze zondags nog zou laten langskomen. Dat was natuurlijk net níet de bedoeling. Ze hebben overigens helemaal geen reden om gepikeerd te zijn, ze krijgen een heerlijk ontbijt voorgeschoteld! Het is nou bepaald niet zo dat je aan ze voorbij gaat...nee hoor, voel je niet schuldig en laat je niets aanpraten.

Enne...alvast gefeliciteerd!

15. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Bedankt voor de reacties.
    Ik moet gewoon wat harder zijn.

Mijn schonmoeder lijkt op het eerste gezicht aardig en terughoudend, maar ik ben er wel achter dat het niet zo is!
    De laatste keren deed ik ook best bot tegen haar. Twee keer trok ik me terug in imjn slaapkamer wanneer zij op visite was. Wat zij dan gaat doen is de volgende dag kleertjes voor de baby kopen en dan staat ze onverwachts weer op mijn stoep.
    En dan belt ze mijn vriend op en zegt: 'We komen zo naar jullie toe, oke?'
    Ik snap niet waarom ze dat nog vraagt want ze zat dus al in de auto onderweg naar ons want 1 minuut later ging de bel al. :S

Ze woonde toendertijd een kwartier van ons vandaan. Brrrr...
    Mijn gevoel zei meteen al: verhuizen!!!
    We zijn sinds februari verhuisd van Z-H (R'dam omgeving) naar H-H (Alkmaar).
    Ze is gelukkig nog niet langsgeweest...valt me nog mee.
    Maar dat komt puur omdat ik weerstand heb geboden de afgelopen keer.

Mijn vriend en ik zouden gaan trouwen voor de kleine zou komen, maar zelfs daarover heb ik nu twijfels. Wil ik nu wel trouwen?!?
    Ik wil graag afwachten hoe het straks gaat met de kleine erbij. Ik vind dat mijn vriend zich soms passief kan gedragen, hij laat zijn familie maar over zich heen lopen...en dat kan weleens een groot struikelpunt gaan vormen in onze relatie.
    We hebben alle papieren al rond, maar moeten alleen nog in ondertrouw + datum prikken.
    Maar ik hou nu mijn mond erover... Voor mij is het even goed zo.

16. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    En dat ik het probeer aan te geven bij mijn vriend hoe ik denk over mijn schoonmoeder haar acties en gedrag....

Hij is dan direct beledigd..
    Ik kreeg de laatste keer meteen te horen: "Ik zal je niet meer lastigvallen met mijn familie, sorry ervoor!"
    Beetje sarcastisch bedoeld dus!

Terwijl ik alleen maar zei: "Het is jouw moeder en zusje. Verwacht niet dat ik altijd zin heb of kan wanneer het hen uitkomt. Jij kan toch met hen op stap morgen? Ik heb morgen andere plannen. Jij of je moeder maken afspraken zonder te overleggen!"

Dat was de eerste keer dat ik zoiets naar voren bracht, het was waarschijnlijk schrikken.
    Maargoed, pfff. Ik dring hem mijn familie ook niet op! Ik let er juist op dat mijn familie zo min mogelijk op onze huid zit.
    Als ik op visite ga bij mijn moeder, gaat hij ook nooit mee. Ik bedoel maar...

Het lijkt wel of van schoondochters meteen een innige band met de schoonfamilie wordt verwacht?

17. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ik zou dan zeggen idd doe dat maar niet meer!! Mijn vriend en ik hebben duidelijke afspraken en gelukkig is mijn schoonmoeder niet zo opdringerig,maar zij werkt 7 nachten en dan nog 2 dagdiensten dus die heeft haar eigen leven.
    Het is moeilijk maar als jouw vriend niet accepteerd dat jij geen zin hebt om je schoonmoeder en schoonzusje om je heen te hebben,moet je gewoon heel vaak jouw eigen moeder uitnodigen en afspraken voor hem maken met je vader ofzo. Kijken hoe hij dan reageert!
    Ik denk ook dat het wel aan ligt hoe je er zelf mee omgaat. Ik zou nooit zo mijn leven laten bepalen door anderen, het is mijn leven,mijn lichaam en mijn huis. Als ik ergens geen zin in heb dan doe ik dat ook niet.

18. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Balen dat je daar moeite mee hebt, het is wel belangrijk voor jezelf op te komen. Ik snap niet dat fam zo moelijk kan doen om een verjaardag. Het is toch niet hun verjaardag :(

19. kbloem

kbloem Bekend lid

2 feb 2009
    854
    0
    16
    pfff..Ik denk dat zo'n mensen heel moeilijk te veranderen zijn..
    Met mijn schoonmoeder zijn er vervelende dingen gezegd tijdens de zwangerschap.(en dat is nog heel zacht uitgedrukt, een vriendin zei toen nog tegen mij; ik had haar meteen uit mijn huis geschopt..)dus ik kan heel weinig van haar hebben voortaan.

Mevrouw heeft een huissleutel van ons gekregen voor een noodgeval ofzo, maar die wordt op zijn zachtst gezegd voortaan voor de verkeerde dingen gebruikt.Het is zo erg dat ik voortaan aan de binnenkant van de deur een sleutel laat zitten zodat ze niet in één keer voor mijn neus staat..En zij maar raar vinden dat die sleutel niet werkt...:)

20. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    @Kbloem kan je die sleutel niet terug vragen dan en iemand anders die sleutel geven.
    Mijn schoonvader heeft onze sleutel nog maar die willen wij terug en geven hem dan aan iemand anders weten nog niet wie.
    Zou echt kapot gaan flippen als mn schoonma zomaar die sleutel zou gebruiken.... :confused: :evil: maar gelukkig is mijn schoonmoeder niet zo...

Deel Deze Pagina