krampjes en voeden op verzoek

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door marmalot, 24 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marmalot

marmalot Lid

21 okt 2009
    38
    0
    0
    Moeder
    West Friesland
    Beste Linda en/of Ilse,

Mijn tweede is nu net een weekje oud en het lijkt erop dat hij af en toe krampjes heeft. Het enige dat hem stil krijgt is toch weer even aan de borst. Vanavond ben ik een paar uur met hem bezig geweest. Geprobeerd te troosten op verschillende manieren, maar uiteindelijk werkt de borst het beste. Maar...nu heb ik van mijn kraamhulp begrepen dat het vele voeden juist de krampjes veroorzaakt en verergert. Hoe zit dit nu?

Vriendelijke groet,
    M.

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Hoi,
    Wat belangrijk is is om te weten of je baby inderdaad voldoende voeding krijgt. Zijn er voldoende zware , natte luiers en hoe is het met zijn gewicht. Soms wordt er ten onrechte gedacht dat baby's krampjes hebben terwijl ze gewoon te weinig voeding krijgen.
    Als je heel zeker weet dat hij genoeg krijgt, dat daar het probleem niet zit kunnen we er vanuit gaan dat hij krampjes heeft.

Een baby die krampjes heeft, wil erg graag zuigen en dus graag weer even aan de borst. Als het zo is dat hij telkens het eerste beetje uit je borst drinkt betekent het dat hij steeds voormelk drinkt. Dat is de eerste melk uit je borst, die is rijk aan glucose, waar hij weer opnieuw krampjes van kan krijgen.
    Je wilt dan dus dat hij een keer van de achterste melk drinkt, die is vetter, ligt wat zwaarder op zijn maag, hij slaapt er wat langer door.
    Je kunt dan eerst wat melk afkolven uit je borst en daarna je baby aan die borst aanleggen. Zo doorbreek je misschien de vicieuze cirkel van telkens een beetje voormelk, huilen/krampen, weer drinken etc

Succes
    Linda

Deel Deze Pagina