Avondfles niet meer willen (2.5 maand)

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by sweetchocolate, Dec 11, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sweetchocolate

sweetchocolate Niet meer actief

#1 sweetchocolate, Dec 11, 2012
    Last edited by a moderator: Dec 11, 2012
    Beste voedingsdeskundigen,

Onze dochter, van 2.5 maand en ruim 5 kilo, weigert haar late avondfles van 23:00 uur. Wij maken haar wakker, net als de fles van 19:00 uur (dus wij maken haar al 2 keer wakker, wat voor mijn gevoel al niet goed is). De fles van 19:00 uur drinkt ze leeg, maar de fles van 23:00 uur drinkt ze maar 60cc max van op. Wij hebben al geprobeerd om hem te vervroegen naar 22:00 uur, maar dan nog weigert ze hem. Vervolgens komt ze daarna iedere 3-4 uur weer voor een voeding, terwijl ze door sliep. Ze houdt het dagritme ook door aan in de nacht. Inclusief 2-3 uur wakker zijn dan vervolgens in de nacht.

Nu weet ik nog van mijn zoon dat hij deze kuren ook kreeg toen hij geen avondfles meer wilde en dus ook ging weigeren. Volgens mij hebben wij bij hem destijds zijn hele 'schema' om gegooid en toen ging hij weer doorslapen. Nu wil ik dat bij mijn dochter ook gaan doen. Haar niet meer wakker maken voor de late avondfles geeft als resultaat dat je 's nachts zo'n 3 uur lang bezig bent om haar eens te doen laten slapen na de fles, waarbij ze natuurlijk uiteindelijk helemaal overstuur raakt van vermoeidheid (wij proberen immers ook alles om haar weer te laten slapen). Als ze weer in slaap valt, kan je er zelf weer uit. Dus die optie gaan wij dus niet doen.

Nu is mijn vraag: Hoeveel cc mag ze per keer? En als ze 's nachts komt, hoeveel cc mag ik dan geven? Ik zat zelf te denken aan 5 keer 150+5 met als schema:

06:00
    09:30
    13:00
    16:30
    20:00

Is van 20:00 uur tot 06:00 (als ze het redt hoor!) niet te lang zonder eten voor een klein, smal meisje van ruim 5 kilo? Ik weet niet hoeveel ze precies weegt. 2 weken geleden woog ze 4790 gram dus ze zal nu echt wel ruim boven de 5 kilo zitten.

Vervalt als ze nog 's nachts komt voor de fles dan, de fles vanzelf? Of 'moeten' wij haar hier een 'handje bij helpen' door bijvoorbeeld 120+3 (ipv 120+4) te doen? Zoonlief sliep vanzelf met 3 weken al van 22:00 tot 06:00 uur.

Alvast bedankt.

Groet,
    Marijke

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi,

Wanneer je kindje per 24 uur op 5 voedingen uit komt, dan mag je flesjes van 180 ml water met 6 schepjes voeding geven. Komt je kindje 6 keer, dan is 150 ml water met 5 schepjes prima. Het is belangrijk dat er niet meer dan 10 uur tussen 2 voedingen in zit, maar dat gaat nu ook goed.

Groetjes Eveline

Share This Page