Krampjes/reflux/onrust?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Stippie, Apr 27, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Stippie

Stippie Nieuw lid

Apr 27, 2014
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 Stippie, Apr 27, 2014
    Last edited: Apr 27, 2014
    Mijn zoontje is inmiddels een maand oud, maar sinds zijn geboorte is hij al erg onrustig. Hij viel veel af de eerste dagen, dus hebben we bijgevoed met een spuitje en later met de Breastflow fles. Hier zijn we mee gestopt toen hij boven zijn geboortegewicht kwam op dag 10 en sindsdien groeit hij ook goed (inmiddels bijna een kilo boven zijn laagste gewicht van 3860), maar de borstvoeding blijft bij mij erg veel pijn doen en we horen hem vaak het vacuum verbreken (klikken). Hij heeft hierdoor heel veel last van lucht, maar we krijgen hem eigenlijk niet geboerd, hoe lang we hem ook omhoog houden. Hierdoor komt het soms voor dat hij een hele tijd tussen de voedingen ligt te wroeten vanwege de krampjes. Hij laat dan ook veel scheetjes en af en toe komt er een mondje melk uit. Hij heeft medicatie tegen reflux (Zantac, 2x per dag 1 ml) en sindsdien geeft hij vaker melk terug in plaats van dat hij het doorslikt. Er hebben al twee lactatiekundigen meegekeken en die zeiden allebei dat zijn tongriempje en lipbandje gekliefd moesten worden, dus dit hebben we laten doen. De KNO arts wilde het pas bij ons tweede bezoek doen. Helaas merk ik hierin geen verschil. Zijn lippen komen niet echt beter naar buiten en hij blijft mijn tepel plat bijten. Een tepelhoedje helpt wel tegen de pijn, maar dan krijgt hij mijn borst niet goed leeg, dus dat is ook niet handig. Hij wil vanwege de pijn ook vaak drinken, maar aangezien dat bij mij zoveel pijn doet en ik bang ben in een cirkel van drinken-krampjes-drinken te komen laten we er meestal toch 2,5-3 uur tussen. 's Nachts laat hij er meestal zelf 3,5-4 uur tussen, maar slapen doet hij eigenlijk niet echt dan. Hij ligt dan vaak te wroeten, te trappelen en te kreunen. Hij doet voornamelijk hazenslaapjes en ik draag hem ook in een doek, zodat hij dan in elk geval even slaapt. Inbakeren vinden we niet fijn, want we willen hem niet laten huilen, maar dit is het advies dat het cb en het ziekenhuis ons mee gaven.

Nu lazen we iets over Sab Simplex of Infacol, zou dat misschien iets zijn wat we kunnen proberen? Ik las namelijk dat Infacol niet aan te raden is bij reflux, maar mag Sab Simplex dan wel?

Of wellicht kunnen we Nutriton proberen? Ik heb namelijk een hele sterke toeschietreflex, dus hij moet erg snel drinken in het begin en doet dit dus ook heel gulzig. We zouden dan kunnen proberen wat hij doet als ik melk kolf en we Nutriton in de fles doen met de Breastflow speen. We hebben ook geprobeerd een gewone fles te geven (Difrax met een S-speen), maar hij verslikte zich echt enorm. Of zouden we kunnen proberen wat hij doet met een Medela Calma speen? Heeft die een kleiner gaatje dan de Breastflow? Als het drinken uit de fles met eventueel een hulpmiddel goed gaat ga ik namelijk liever kolven dan dat we overstappen op kunstvoeding.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Wat zijn jullie aan het zoeken met je mannetje. En wat goed dat je doorzet!

Hebben jullie oefeningen gekregen na het klieven? Kan het zijn dat het weer terug vast is gegroeid? Heeft een LK meegekeken na het klieven?

Je schrijft over een sterk toeschiet reflex: kun je de eerste melkstroom weg laten lopen? zodra je merkt dat het komt kindje van de borst: spuugdoek bij de hand en kijk naar je melkstroom: buigen de straaltjes af of gaat het over in druppen: dan de borst (en zijn kin) drogen en opnieuw aanleggen: diepe hap: jij hebt de leiding hierin!!!

Houd je kindje goed gesteund, liefst met schoudertjes hoger dan billen en ook gesteund in het bekken. Heb je biologic nursing uitgeprobeerd?

Het kan zijn dat je kindje inderdaad last van reflux heeft: dan willen ze liever kleine beetjes drinken (en dus vaker over de dag) omdat dat het minst belastend voelt. DIT GAAT OVER! help je kindje door deze periode heen.

Nutriton geeft geen oplossing voor kindjes met kramp en mogelijk reflux: het maakt de voeding enkel nog zwaarder te verwerken (en bovendien is het een knoeiboel omdat het niet bindt met moedermelk)

Een andere fles zou je kunnen proberen, ik zou eerder kijken of je winst kunt halen uit aanleggen en andere houding (biologic nursing) (even googelen en LK om uitleg vragen)

Ik heb geen idee over infacol of sab simplex. Ik zou eerst andere dingen proberen voor je weer extra stappen inzet.
    Wanneer je kindje onrust blijft houden kun je eens kijken naar houding. Ligt je kindje liever in een voorkeurshouding? Vaak met het hoofd naar 1 kant? Hoe is je bevalling geweest? Daar zit ook nog wel eens een knelpunt. (wat kramp, spugen, hazenslaapjes veroorzaakt)

Tot slot: kindjes die het niet makkelijk hebben in het begin zijn echt het best af bij hun mama met borstvoeding: Wat doe je het dus al goed door hem zelf te voeden (voor je kindje is moedermelk zoveel beter te verwerken) en hem al veel te dragen. Kijk of je winst hebt bij aanleggen, en biedt troost!
    Succes!

Share This Page