Sensory play

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Havermout, Oct 9, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Havermout

Havermout Niet meer actief

Onze dreumes (net 1) vindt het heel leuk om op de opvang met alle thema’s (voelen blaadjes en zand etc) bezig te zijn. Favoriet zijn daar flesjes met rijst etc.

Wat zijn nou nog meer dingen die ik zelf (?) kan maken of kopen hierbij passend?

2. tuc

tuc Niet meer actief

Voor de kleinsten gebruik ik vaak eetbare dingen, zodat het geen ramp is als ze het in hun mond doen.
    - fruitloops
    - witte/bruine/zwarte bonen (droge uiteraard;))
    - spliterwten
    - cornflakes
    - pastasoorten
    De rijst en pasta kleur ik met voedingskleurstof. Pasta ongekookt dus. Alleen spaghetti is leuk om juist gekookt te gebruiken en dan gekleurd met voedingskleurstof.

Maar natuurlijke materialen zijn zeker in dit seizoen ook leuk: kastanjes, eikels, takjes, boomstamschijfjes e.d.

Scheerschuim is ook heel tof, dan zit ik er vlak naast. Orbeez voelen ook heel fijn, dan geldt hetzelfde als de scheerschuim, dat je er wel bij moet zitten.

citroenrasp and Havermout like this.
  3. Havermout

Goede tips! Vandaag waren we in het bos en in elk geval de herfst dingen al meegenomen. Maar ik moest er inderdaad bijblijven want ze stopt alles nog net in haar mond. Orbeez had ik ook naar gekeken maar ik denk net nog wat maandjes wachten. Maar cornflakes had ik dus helemaal niet aan gedacht! Wat een goed idee!

4. rijo

rijo VIP lid

Mar 5, 2014
    5,272
    2,034
    113
    Heb je al op pinterest gekeken? Hier staan heel veel leuke ideeën op!

Havermout likes this.
  5. Havermout

Ja heb ik. Alleen was ik een beetje zoekende met een dreumes wat handig is. Ze steekt alles in haar mond dus ik zag niet echt meer bomen in het bos. Maar dankzij @tuc heb ik weer wat inspiratie!

rijo likes this.
  6. artie

artie Fanatiek lid

Sep 27, 2021
    3,566
    3,902
    113
    Female
    Ik heb wel eens een deegje gemaakt voor mijn metekindje, gewoon water en bloem. Vond hij ook heel leuk om mee te spelen, en (per ongeluk) een stukje van in de mond steken kan dan ook geen kwaad.

Scheerschuim doet het ook goed
    Of als het warmer is, speeltjes in ijs invriezen

En zakje met papier en verf in, en dan zakje dicht en verven met de vingers

7. Catou

Catou Fanatiek lid

Oct 11, 2013
    3,683
    1,860
    113
    Ik vind het altijd zonde om eten te gebruiken als speelgoed.
    Droge materialen kunnen wel even mee, maar gekookte materialen moet je al snel weggooien.

Met zout brooddeeg heb ik dat minder ook omdat ik dat na afloop vaak afbak in een vorm om te schilderen of die ze hebben versierd met strijkkralen. Vanaf 1,5 a 2 laat ik ze dat doen, afhankelijk van het kind.

Heeft ze nog een speen? Anders de speen erin met dit soort dingen? Doe ik ook weleens met opeetmonsters.

Kinetic zand is ook leuk.

De tip van het zakje met verf is ook leuk met een canvasje erin.
    Dan heb je kunst na afloop. Leuk voor een jarige oma.

Laten spelen met verschillende zachte materialen als veertjes, van dat extra dunne papier, zijden sjaaltjes, fluffystofjes. Wollen draadjes van verschillende diktes en lentes.
    is ook leuk.

Orbies kunnen ook in een ziplockzakje,
    Dat maakt het iets veiliger. Maar ook met bakjes en lepels is leuk, maar dan moet je echt goed opletten. Zelfs mijn niet eetmonsters stoppen nog weleens een lepel in hun mond.

Share This Page