harde stoelgang + reflux

Discussion in 'Baby en dreumes' started by gwen84, Aug 28, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. gwen84

gwen84 Lid

Jul 14, 2012
    57
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ons dochtertje is 5 weken oud en hebben al de nodige problemen gehad met haar.
    Ten eerste heeft ze verborgen reflux waardoor we zijn overgeschakeld op andere voeding: Nutrilon A.R. met deze verhouding: 135 water en met 5 schepjes poeder en 2 schepjes koekjesmeel. Hierbij krijgt ze nog Motillium en Zantac.
    De reflux is volgens ons gevoel wel onder controle, alleen gaat de stoelgang heel moeilijk. Wij moeten haar echt helpen, anders gaat ze krijsen.
    Op advies weer van de huisarts zijn we eerst gaan proberen met hepar water. Dat hielp niet.
    Hierna water afgekookt met havermoutvlokken. Ook dit hielp niet.
    Lactulose geprobeerd, maar hier krijgt ze krampen van.
    Glycerine stopjes 2 a 3 keer iedere dag zijn ook niet echt ideaal.
    Sinaasappelsap geven we ook al 2 keer per dag een theelepel.
    Parafineolie lijkt ook geen effect te hebben.
    Niets lijkt te helpen.

Hebben nog andere mensen ideeen

2. hippydepippy

hippydepippy Fanatiek lid

Apr 23, 2013
    2,331
    3
    38
    Achterhoek
    Jeetje met al deze maatregelen betwijfel ik of het zal werken maar wij gebruiken voor onze zoon tegen de harde ontlasting Kindicol van VSM. En tegen de reflux johannesbroodpitmeel en verder de gewone verhoudingen van de voeding. Lastig hoor, het blijft zoeken hè :(

3. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

Dec 2, 2012
    1,257
    47
    48
    De nutrilon AR kan misschien ook verstoppen. Mijn zoontje had veel last van de Johannes broodpitmeel. (Bedoel je koekjesmeel=jbpm?)

Mijn zoontje krijgt alleen Ranithidine (zantac zonder alcohol) en dit werkte goed. Ik dik dus geen voeding meer in....
    (Was hier geen succes)

Over de verhouding kan ik je niet verder helpen, normale voeding is toch 150ml water met 5 schepjes (geen 135?)?

4. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Ik denk dat je te weinig water icm de hoeveelheid schepjes voeding geeft. Dit wordt doorgaans juist niet geadviseerd omdat het te belastend is voor de nieren. Daarnaast wil je meer water toevoegen bij moeilijke stoelgang, dus zal je op deze manier nooit van de harde ontlasting afkomen.

Verstopping verergert de reflux.

Eerlijk gezegd snap ik dit advies dus ook niet. 135/5? Parafineolie? Glycerine? Sinaasappelsap? Havermoutvlokken? Sorry, maar dit zijn geen (!) dingen voor een baby, zeker niet voor een baby van 5 weken. Bijvoeding mag pas vanaf 4 maanden, sinaasappelsap vanaf 9 maanden, maar liever 1 jaar.
    Sorry als ik wat grof of hard reageer, maar ik denk dat dit voor heel veel problemen kan gaan zorgen.

Als de medicatie zijn werk goed doet maakt het helemaal niets uit dat een kindje spuugt.

Dus mijn advies;
    Gooi alle extra dingen het huis uit.
    Geef je dochter flesjes van maximaal 90/3, eventueel 100/3. Gewoon de nutrilon a.r. die je geeft.
    Zorg dat de flesvoeding minimaal 20 minuten duurt. Gebruik evt een andere fles, zoals de dr browns fles.
    Gebruik koud (bron- of kraan-) water wat je verwarmt, voeg de voeding toe en roer dit. (Nooit schudden)
    Volg alle standaard reflux leefregels op (wil ik je ook geven als je ze niet kent of twijfelt of je ze allemaal kent)
    Is de voeding te dun en wil je graag indikken, gebruik dan pure jbpm (Tammi).
    Blijf je medicatie, motillium en zantac gebruiken zoals je gewend bent.

Ga dit minimaal 2 weken volhouden. Voor elke wijziging die jij doet krijgen de darmen + rest van het lichaam een klap om te verwerken. Hier hebben ze tijd voor nodig, om te herstellen.

5. gwen84

gwen84 Lid

Jul 14, 2012
    57
    0
    0
    NULL
    NULL
    We wilden morgen eerst nog eens terug gaan naar de kinderarts om te horen wat hij zegt.
    We nemen je advies zeker mee. En gaan dit hoogstwaarschijnlijk ook gewoon zo proberen.

Zou je jouw adviezen voor reflux eens willen doorsturen? Eventueel via pb.

Alvast hartelijk bedankt.

6. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Natuurlijk wil ik je mijn adviezen geven :)

De standaard adviezen, of te wel leefregels voor reflux zijn;
    - zorg voor rust en regelmaat (niet per definitie op de klok, maar een vast ritme zoals: verschonen-fles-boeren-knuffelen-'spelen'-naar bed bij eerste vermoeidheids signalen-slapen-verschonen etc).
    - zorg voor niet te veel prikkels.
    - geef je kindje vaker kleine porties per dag.
    - maak de flesvoeding op de juiste manier klaar, koud water opwarmen, poeder erbij en roeren. (Warm kraanwater wordt voor elk kindje afgeraden, schudden zorgt voor extra lucht en extra lucht zorgt voor druk op de maag waardoor er meer voeding in de slokdarm komt).
    - zorg dat de voeding minimaal 20 minuten duurt.
    - houd je kindje zo rechtop mogelijk, waarbij de fles zo horizontaal mogelijk is zonder (!) dat er lucht in de speen komt.
    - zorg dat je kindje goed boert.
    - houd je kindje na elke voeding een half uur rechtop.
    - zorg dat alles waar je kindje in ligt schuin staat (hoofdeinde omhoog).
    - til bij het verschonen niet de beentjes te hoog op, maar draai je kindje.
    - een ergonomische draagzak/doek kan wonderen verrichten.

Daarnaast de adviezen zoals ik eerder aangaf, sommige staan er nu dubbel.
    Verder denk ik echt dat de darmen eerst rust moeten krijgen (icm juiste verhouding water/schepjes) voordat de ontlasting beter kan worden.

Als je specifieke vragen hebt; stel ze gerust. Mag ook via pb.
    Ik weet absoluut niet alles, maar heb zelf wel de ervaring op kunnen doen door twee reflux kindjes te krijgen.

Als je het liever ook nog per pb wil, kan ik je het zo sturen ;)

7. Lypu

Lypu Niet meer actief

Ons zoontje van bijna 8 weken kreeg 2 weken terug ook nutrilon AR. Hier kreeg hij dus keiharde ontlasting van, soms zat er zelfs bloed bij. Wij zijn toen terug gegaan naar Nutrilon standaard 1 met Nutriton (jbpm). Dit ging bij ons gelijk goed! Zijn ontlasting is nu na 2 weken nog steeds dun en hij heeft geen pijn meer met poepen. Ook hebben wij een Dr. Brown fles. Wat ben ik blij dat ik gestopt ben met de A.R! Wat een rot spul is dat. De Nutriton is zelf te doseren. wij geven nu 5x 150/5 en 2 schepjes Nutriton. Nu spuugt hij niet zo veel meer en heeft hij het ook niet zo zuur meer.

Wel vind ik de verhouding 135/5 gek. Is het dan niet beter om 6x 120+4 te geven? Het is namelijk 1 schepje voeding op 30cc water. Wel kan je bijv 10 cc extra water geven om de ontlasting te verdunnen, dit werkte bij ons trouwens niet.

8. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

Oct 5, 2011
    1,748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heel herkenbaar dit. Bij ons ging de harde ontlasting en reflux pas beter nadat we forlax hadden gekregen van de kinderarts. Ook daarvoor echt alles geprobeerd maar niets hielp.

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Averlhach geeft goede adviezen waar ik me helemaal bij aansluit :)
    Mocht de stoelgang nou niet verbeteren, dan zou ik vragen om forlax junior. Voor onze jongste hebben we dat gebruikt, in combinatie met nexium en indikken van de voeding, en dat was hier de meest succesvolle combinatie.
    Lactulose staat bekend om de krampen die het geeft en maakt de darmen lui, dus ik snap dat nooit zo bij verstopping... :(

10. cyntje20

cyntje20 Lid

Aug 28, 2014
    61
    0
    0
    NULL
    België
    Ook wij zijn gestopt met AR melk, Nan AR. Ze krijste heel de boel bij elkaar 's avonds. Waarschijnlijk was deze te belastend voor de darmpjes.
    Terug naar onze goede oude melk, Nan Transit 1 (voor krampen en moeilijke stoelgang) en deze indikken met Gelilact. De perfecte combinatie voor ons meisje!
    En 2x per dan 1,5ml Zantac natuurlijk.

11. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,289
    10,260
    113
    Wij hebben ook een uk met reflux we gebruiken ook medicatie, standaard (kruidvat) flesvoeding 1 met nutriton die we zelf toevoegen. 135 is apart want bij verhoging van flesvoeding zijn het sprongen van 30 ml,ook ik raad 150+5 aan.misschien verstandig om eerst dit te proberen en anders over te stappen naar standaard en zelf toe te voegen.(helpt voor onze uk en die is nu 4 maanden)

Hele kleine toevoeging niet alleen goed laten boeren maar dit ook te doen halverwege de fles,hielp ontzettend tegen(minder)krampen.

12. gwen84

gwen84 Lid

Jul 14, 2012
    57
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank je voor de adviezen Averlhach, ik heb ze al gekopieerd naar een word document :). En we passen ze uiteraard toe :)!

Met de voeding volgen we nu ons eigen gevoel en jullie adviezen, ze krijgt nu de nutrilon a.r. met 150 ml water + 5 schepjes zoals het hoort. De medicatie geven we wel nog zoals de ka heeft aangegeven. Dit doen we nu sinds afgelopen vrijdag.

Sindsdien gaat het een stuk beter met haar, ze is ook rustiger en ze heeft al zelf kaka (zachte stoelgang) gedaan!

Papa en mam zijn ook content zo :)

Share This Page