Kind later erkennen -> vader onbekend?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Janneke21, 13 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Kan mijn vriend de beeb meteen bij de aangifte erkennen? Of is het toch echt belangrijk dit eerder te doen?
    Ik las net namelijk dat er dan in eerste instantie "Vader onbekend" op de geboorteakte komt te staan en dat is niet de bedoeling?!
    Dus toch echt maar eerder doen lijkt mij?

En.. kost dat ook iets?

2. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Érkennen kost geen geld. En volgens mij mag je vriend jullie kind niet aangeven als hij hem/haar niet erkend heeft, maar dit weet ik niet zeker.

3. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    je moet de baby VOOR de geboorte erkennen is mij verteld want JIJ moet er bij zijn anders kan hij hem niet aangeven, en das nogal lastig als je net bevallen bent, tenminste zo is het mij uitgelegd het liefst hebben ze voro de 24 weken dat je dat doet ivm vroegeboorte / sterfte e.d. dan komt hij als vader te boek te staan.

Dan bij de geboorte kan hij het aangeven en pakt hij een extra geboorteakte mee (kost hier 10,80 euro) en dan stuur je die met een formulier mee naar de kantonrechter en binnen 10 dagen is alles geregeld en krijg je bericht terug van de kantonrechter dat jullie dezelfde rechten en plichten hebben... et voila..

erkennen kost niets maar misschien een uitdraai van je gemeente wel die zijn niet zo prijzig..

4. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

je kunt inderdaad het beste erkennen voor de geboorte, tenminste dat lees ik overal.

5. iniminie

iniminie Bekend lid

11 okt 2008
    974
    0
    0
    ik weet niet hoe het wettelijk verplicht is,waneer te doen
    maar wij doen het altijd al regelen halverwege de zwangerschap ;)

6. Lucifertje

Lucifertje Actief lid

26 mrt 2008
    313
    1
    0
    Body Artist (piercer)
    flevoland
    maakt t trouwens uit of een van je ouders naar t stadhuis voor je gaat? Ik moet zoiezo even in t ziekehuis blijven maar ne vader zou dan t voor me doen.
    Destijds hebben mn ouders t ook gedaan. maar weet iemand of dat nog veranderd is?

7. Selmama

Selmama Fanatiek lid

20 okt 2005
    1.766
    0
    36
    Noord Brabant
    Wij hebben een geregistreerd partnerschap en we hebben bij alle 3 de kindjes voor de geboorte de erkenning gedaan.
    Vader en moeder moeten allebei de erkenning tekenen.
    Bij de aangifte moet de vader het formulier meenemen van de erkenning.

8. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

maakt niet uit wie er gaat, ALS ze maar bij de bevalling zijn geweest, dat is wel verplicht.

9. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Dus mijn vriend moet het wel voor de geboorte erkennen, anders kan hij de beeb ook niet aangeven en dan moet ik zelf binnen 3 dagen aangifte doen? Want mijn vriend is bij de geboorte, verder niemand behalve de VK enzo, maar die doen vast geen aangiftes ;)

Dus het heeft alleen maar voordelen om het nu te doen en scheelt bij de aangifte een hoop werk? Toch?

Nou dan moeten we dat toch maar eens snel gaan regelen ;)

10. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ja het is wel zo handig en heel snel geregeld, 15 minuten ofzo bij het erkennen en het is gewoon leuk voor de papa (een speciaal momentje vond ik) ook dat HIJ het kan aangeven en officieel de papa is vind ik erg fijn.

11. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

De vader moet de baby voor de geboorte erkennen. Anders kan hij het kindje niet aangevenJullie allebei moeten de akte van erkenning ondertekenen. Aangeven moet binnen 3 dagen in de gemeente waar het kindje geboren is. ( bij ons in de gemeente het erkennen gratis). Wij hebben ook formulieren meegekregen v om op te sturen naar het kantongerecht voor het ouderlijk gezag. Regel je geen ouderlijk gezag voor je vriend, dan heeft hij nog geen zeggenschap over het kindje als er iets met jou mocht gebeuren.

Tip: Laat je goed informeren bij de gemeente waarin je woont.

Groetjes Saskia

12. Lucifertje

Lucifertje Actief lid

26 mrt 2008
    313
    1
    0
    Body Artist (piercer)
    flevoland

owww ok.. nouja. mn pa is half bij de bevalling..
    voor het persen en na het persen.. op t moment zelf mag hij even buiten wachten..
    mijn moeder is er volledig bij, mn beste vriendin en de vader van mn kleintje ook
    dus genoeg keuze dan :p nouja mn ex gaat niet naar t stadhuis..
    maar dan word t 1 van de anderen die bij me zijn

13. Amfy

Amfy Niet meer actief

degene die je kindje aangeeft MOET het kindje geboren ZIEN worden.en er moet een getuige akte worden gemaakt door de vk watik heb begrepen

14. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Nou mn moeder heeft t niet geboren zien worden maar zij heeft mn dochter wel aangegeven bij de gemeente.
    Ze was wel in huis maar heeft t niet gezien.

15. Vlekje

Vlekje Fanatiek lid

12 aug 2008
    1.443
    0
    0
    voedingsdeskundige en eigenaresse van: kwestievanv
    Somewhere over the rainbow
    Hoe moet je bewijzen dan dat je het echt GEZIEN hebt ;)

16. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Idd Vlekje!
    En mijn vk's hebben bij beide kinderen niets getekend oid voor de gemeente.
    Heb alles zelf opgeschreven en zo is me ma naar de gemeente gegaan.

17. Vlekje

Vlekje Fanatiek lid

12 aug 2008
    1.443
    0
    0
    voedingsdeskundige en eigenaresse van: kwestievanv
    Somewhere over the rainbow
    Oh ik las de vraag ook helemaal verkeerd trouwens van blusvrouw, maar volgens mij is dit ook niet zo hoor.
    Ken ook alleen de manier zoals bam-jolan het aangeeft.

18. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Trouwens, het gezamenlijk gezag regel je sinds 2007 NIET meer via de sector kanton, maar via het gezagsregister van de sector handel en familie van de rechtbank. ;)

19. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

het is niet verplicht om je kind vooor de geboorte te laten erkennen...althans hier niet. Het is handig..vooral voor je partner want die kan dan ook meebslissen in bijv. de kdv enz, maar je kan je kind ook na de geboorte laten erkennen. het is idd zo dat iemand die bij de bevalling aanwezig was het kind aangeeft bij de gemeente binnen 3 dagen.

20. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

o even voor de duidelijkheid..niet dat mijn partner nu niet mee mag beslissen hoor dat bedoelde ik niet maar wij hebben zo een boekje met al deze officiele dingen en daarin stond dat zolang de vader het kind nog niet erkend heeft, hij officieel geen enkele inspraak heeft op beslissingen die gemaakt worden door de moeder. zoals het thuis bevallen of in het ziekenhuis, of naar welke kdv enz enz. wat dat betreft lijkt het me best wel kl** voor een man. het is wel jouw kind maar zolang het niet jouw achternaam heeft is het eingelijk alleen van de moeder.

Deel Deze Pagina