Beste lactatiekundige, Mijn dochtertje van 5,5 week oud heeft ontzettend last van darmkrampen. Tenminste dat vermoed ik want: Ze trapt heel hard met haar benen (zwaait met armen), haar buikje is hard, het rommelt behoorlijk en ze laat vaak knetterharde winden en/of onlasting met veel geluid (zo goed als elke vieze luier (om de 2 a 3 uur) is met poep, vaak geel (met veel van die platte wittige vetdingetjes, af en toe geelgroenig (meer draderiger) en heel soms meer groenig dan geel-groen). En ze huilt er hartverscheurend bij, dat opeens opkomt. Vandaag heeft ze er bijna de hele dag last van gehad. HOE KAN IK ERVOOR ZORGEN DAT HET MINDER WORDT? Kan het wellicht zijn dat ze teveel drinkt waardoor ze erge krampen heeft? Of komt het door bepaalde voeding van mij? Doordat ze een paar dagen in het ZH heeft gelegen viel me op dat ze er toen minder last van had. Sinds maandag is het weer in alle hevigheid losgebarsten. Zondag en maandag had ze volgens mij regeldagen. Ze wilde soms uren achter elkaar om het uur aan de borst (die slap en leeg aanvoelden). ik gaf haar vaak dezelfde borst achter elkaar om goed leeg te laten drinken. Vandaag waren mn borsten weer als siliconen zo hard en nu ik de nacht in ga zijn ze nog vol. ondanks haar gulzige drinken (dan voelen ze wel iets leger) ) In het ziekenhuis en de paar dagen daarvoor had ze door ziekte minder last van darmkrampen. Ze dronk ook minder, haar ontlasting waren van die schuimende oranje-gele spuitluiers en lang niet elke luier had ontlasting. Ik voedt op verzoek en heb geen idee hoe vaak op een dag. Ik gok 8 tot 10 keer op normale dagen ('s avonds komt ze vaak sneller en 'snachts begint ze nu langer te slapen sinds haar terug komst uit het ZH. Dan voedt ik om 00 uur en dan komt ze om 5 of 6 uur. Nu drinkt ze weer met veel kracht en is in de regel binnen 10 minuten klaar (als ik veel melk heb, tijdens het regelen dronk ze langer achtereen). Ik probeer haar altijd te laten boeren maar soms lukt dat niet. (de voeding wordt af en toe ook nog uitgespuugd..) In het ZH was de kramp stukken minder. Komt dat doordat ze door ziekte minder goed dronk? Of omdat ik daar bijvoorbeeld: geen koffie, chocolade of bruin/volkoren brood heb gegeten/gedronken. Ik heb zelf de laatste tijd ook erg last van winderigheid en vermoed dat dat door brood of chocolade komt. (beide at ik tijdens mijn zwangerschap niet veel en toen waren mijn darmen ook aanzienlijk rustiger.) Sinds gisteravond heb ik Cinababy gegeven, maar heb niet echt het gevoel dat dat uitmaakt.. Voor het geval je de feiten wilt hebben: 13-11-2008: 3580 gr Geboortegewicht 16-11-2008: Op dag 4 was ze meer dan 10% afgevallen 27-11-2008: 3635 gr. bij 2 weken was ze terug op haar geboortegewicht. 11-12-2008: 4 weken oud 4450 gr (dus 800 gram aangekomen in 2wekenshock). 17-12-2008: 4320 gr: Ze is ziek geworden en opgenomen geweest in het ZH (urineweginfectie). 20-11-2008: Ze woog bij ontslag uit het ziekenhuis weer 4430 gr. Heel verhaal (beetje hak op tak, maar ben bekaf), maar ik vraag me dus af: 1) Drinkt ze soms teveel? 2) Worden de krampjes veroorzaakt door chocolade, koffie of brood? 3) Als ik last van winderigheid heb, heeft zij het daarom ook? 4) Hoe lang duurt het voordat wat ik eet in de borstvoeding zit? Alvast dank voor het antwoord!