Help! Fles eraf, maar welke?

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door sweetchocolate, 24 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sweetchocolate

sweetchocolate Niet meer actief

Hallo,

Mijn zoontje (9.5 maand) en ik komen net van het inloopweegmoment. En hij is vorstelijk zwaar (10,830 kilo). En dat is ook goed te zien in zijn groeicurve, zit aan zijn top van de curve, valt er nog net niet uit. Goed, nu was hij niet klein bij zijn geboorte, maar toch.

Het CB adviseerde mij om er een fles vanaf te laten vallen, dan zou hij dus nog maar 400 cc melk over blijven.

Heel af en toe (1 keer per week, als hij slecht heeft gegeten) krijgt hij een pyama papje, daar moeten wij, heel begrijpenlijk, radicaal mee stoppen. Hij heeft dat niet nodig en ik denk ook wel dat hij daarmee zonder kan.

Maar hoe ga ik de fles minderen? En welke? Het CB kwam met schema van dit, maar dat is wel heel radicaal vind ik en weet niet of dat ook kan/mag.

Ontbijt: Snee brood met tussen de 100 en 150 cc opvolgmelk
    Tussendoor: Fruit met drinken
    Lunch: Brood (zoon eet 1.5 snee brood nu) met tussen de 100 en 150 cc opvolgmelk (krijgt nu 135cc)
    Tussendoor: Soepstengel, rijstewafel en drinken
    Avondeten: 1 aardappel, 2 eetlepels groente en soms wat vlees (als het geschikt is geven we dat) en als toetje babytoetje uit Duitsland gemaakt van opvolgmelk (100gram geloof ik, weet niet hoeveel opvolgmelk daar precies in zit).
    Voor slapen gaan 100cc opvolgmelk (mag ik zelfs ook laten vervallen!)

Dit vind ik wel heel erg radicaal, zeker omdat er hier wordt gezegd dat hij nog 500cc opvolgmelk nodig heeft. Dus mijn schema die ik had bedacht:

Ontbijt: Fles 180+6 (200 cc totaal) met bambix vanaf 8 maanden
    Tussendoor: Fruit met drinken (sap/water)
    Lunch: 1.5-2 sneetjes brood (met beleg) en bekertje water
    Tussendoor: Koekje/rijstewafel/soepstengel met drinken (sap/water)
    Avondeten: Wat hij normaal altijd krijgt en toetje
    Voor slapen gaan: Fles 180+6 (200cc totaal)

Kan het schema van het CB ook? Mag dat wel? Zoals jullie zien, hij groeit hard.

Ik plaats ook de groeicurve erbij, weet niet of dat nodig is, maar toch.

Alvast bedankt!

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi!

Je zoontje mag inderdaad 500 ml melk hebben. Je doet het eigenlijk al heel goed. Ik denk dat je het vooral ook moet zoeken in het weglaten van pyamapap, ervoor te zorgen dat je afwisselt in soorten ander drinken en dit niet te zoet maakt. En maar 1 klein tussendoortje per dag geven (naast het fruit natuurlijk). Je kan ook eens kijken naar tussendoortjes van Organix (Organix Goodies). Daar zitten geen suiker en andere onnodige toevoegingen in.

Hoe is het nu met je zoontje en bewegen? Kan hij al tijgeren/kruipen? Vaak als het zover is, gaat heel veel 'babyvet' eraf. Het is goed om al naar zijn eetpatroon te kijken, maar dit ziet er prima uit hoor!

Groetjes Linda

3. sweetchocolate

#3 sweetchocolate, 24 okt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 okt 2011
    Hallo Linda,

Bedankt voor de snelle reactie!

De 500cc melk is inclusief het babytoetje waar in princiepe dus ook de opvolgmelk zit?

Organix hebben wij, de rijstewafels met appelsmaak. (Andere varianten zijn vanaf 12 maanden zag ik) en dat vindt hij heel erg lekker. Hij krijgt er zo nu en dan 1 en dat is ook heel snel op bij hem want hij vindt het echt heerlijk.

Wat voor drinken mag hij hebben, naast water en diksap? Heb thee geprobeert, maar dat vindt hij niet zo geweldig.

En wat mag hij allemaal op brood? Appelstroop is vrij zoet, toch? Verder dan smeerkaas en smeerworst kom ik niet.

Hij kruipt volop, wil liefst hele dag lopen met ons aan 2 handen, hij trekt zich steeds op tot staan. Hij is dus super bewegenlijk, maar raakt dus zijn babyvet niet echt kwijt. Sterker nog, hij blijft groeien.:$

De middagfles (die wij nu nog geven van 120+4) zou er dus eigenlijk vanaf mogen?

Groetjes!

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi!

Ja dat is inclusief babytoetje. In dat geval zou de middagfles er inderdaad af mogen, zodat je op 500 ml uitkomt. Je kan dan eens ander drinken aanbieden. Thee (zonder suiker) mag inderdaad, maar daar moeten kindjes soms aan wennen. Blijf maar gewoon af en toe aanbieden en je kan een beetje wisselen met smaakjes. Bijvoorbeeld rooibos, kamille, munt, brandnetel of zonnatura zwarte theinevrije thee. Je kan ook eens afwisselen met Friso fruitdrink.

Smeerworst (leverworst) mag niet dagelijks ivm de grote hoeveelheid vitamine A die daarin zit. 2x per week is prima. Appelstroop is ook goed. Je zou verder nog jam kunnen proberen of niet-smeerbaar beleg zoals bijvoorbeeld kipfilet. Smeer het beleg niet te dik, dan is het prima.

Zo doe je het echt goed hoor!

Groetjes Linda

5. sweetchocolate

Hallo,

Oke, hartstikke bedankt! De Frisio fruitdranken vind hij erg lekker, al eens geproefd op vakantie. Was een succes. Thee vond hij niet zo geweldig, maar goed, zal wennen zijn.

Bedankt in ieder geval!

Deel Deze Pagina