Zo onzeker over slapen baby

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door SportySteenbok, 23 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Hallo,

Mijn dochter is twee weken oud. Ik heb al eerder berichtjes geplaatst hier, maar ik kom er met het slapen nog niet uit.
    De eerste week was de kraamhulp er elke dag en kwam de verloskundige om de dag, maar dat is nu voorbij en ik mis echt iemand om advies bij te vragen. Behalve hier, weet ik niet zo goed waar ik met mijn vragen terecht kan.
    Mijn dochter slaapt slecht in haar eigen wiegje. Na de borstvoeding kan ze prima bij mij in slaap vallen. Ook bij mijn man kan ze prima slapen. De box is over het algemeen ook geen probleem. En af en toe slaapt ze bij ons in bed (op haar eigen matrasje, tussen ons in) en dan slaapt ze heerlijk, zo 5 uur.
    Maar als ik haar na een voeding in haar wiegje leg, die bij ons eigen bed staat, kan ze de slaap niet vatten. Leg ik haar er slapend in, dan wordt ze direct of na een minuutje of 10 huilend wakker. Ook wakker in haar wiegje leggen, heeft dit effect.
    En dan heb ik het over 's avonds en 's nachts. 's Middags wil ze wel een slaapje doen in haar wiegje.
    Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet. Ik wil haar geen verkeerde slaapgewoontes aanleren. Ik wil haar ook niet te lang laten huilen, want slapen is belangrijk. En het ritme raakt zo ook uit de voedingen... :(

2. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

F.ay doet precies hetzelfde. Ze kan ook hele gedeeltes van de dag niet alleen slapen ook snachts kan ze dat niet. Hier slaapt ze snachts naast me in de co-sleeper. (heel makkelijk zelf te maken) En overdag draag ik haar in een draagdoek. Haar lange middag slaapje doet ze in de kinderwagen als ik met haar ga wandelen. Daarna slaapt ze nog lekker verder.

Bij borstvoeding kan je ook het beste voeden op verzoek. Je baby geeft dan het ritme aan. Ook daar merk je straks dat er ritme in komt.

Gewoon lekker je baby bij je houden. Ze gaat vanzelf een ritme ontwikkelen. Een baby kan je nu echt nog niet verkeerde slaapgewoontes aanleren.

3. Anke1986

Anke1986 Bekend lid

22 jan 2012
    775
    0
    0
    Druk aan de studie
    Overijssel
    Hier ook zoiets, ben gaan inbakeren gaf veel rust en baby sliep veel beter.
    En de standaard .. Optijd in bed, wakker maar moe hielp hier ook. Een oververmoeide baby gaat ook huilen zodra je hem neerlegt.

Heb trouwens eerst ingebakert met hydrofiel en toen overgestapt op .

Succes ermee en maak je niet te veel zorgen wordt alles alleen maar onrustiger van.

4. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Dat is heel normaal hoor! Hier kon ik haar pas na ruim een maand wegleggen in de cosleeper, daarvoor sliep ze dicht tegen mij aan.
    Nu meestal s avonds in de cosleeper en vanaf de nachtvoeding naast mij tenzij ik wakker blijf tijdens het voeden, dan leg ik haar terug.
    Overdag slaapt ze vanaf 3,5 maand in haar eigen bedje.
    's Avonds waren beide kindjes de eerste 3 maanden onrustig en gewoon bij mij. Vanaf 4 maanden lagen ze om 19u op bed.

5. Koon

Koon Niet meer actief

Zo herkenbaar. Voor heel veel ouders denk ik. Weet dus dat je hier niet alleen in staat en je een heel normaal kindje hebt.
    Geef je kindje de tijd om te wennen aan het leven buiten jouw buik en laat haar lekker bij jullie slapen.
    Over een aantal weken gaat dit (hopelijk) veel beter.

6. Delta

Delta Niet meer actief

Had ik ook heel erg, nu nog soms, maar het gaat beter. Heb ingebakerd met de pacco, maar hier werd ze vreselijk gefrustreerd van (na 2 weken dat ding gebruikt te hebben nog) Nu heeft ze prikken gehad en zonder pacco gaat het beter, ze kijkt ook dan ook erg graag naar dr handje en heb niet het idee dat ze zichzelf wakker slaat..
    Lastig is het, maar zo jong kun je ze niet verwennen hoor!

7. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Geloof echt niet dat je mee 2 weken het verkeerd kan aan leren hoor! Komt over tijdje wel!
    Rustig aan, geef er aan toe en laat het los....zal je zien hoe snel het goed komt!

8. Babette8

Babette8 Bekend lid

29 nov 2011
    727
    0
    0
    Inbakeren... en het moet ook aan ritme wennen, overdag was je druk en savonds rustig en je baby was in buik dus andersom en daar moet je baby wennen.

9. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    laat haar lekker tussen jullie liggen (op een veilige manier). Ze heeft daar gewoon nog veel behoefte aan, lekker veilig zo dicht bij papa en mama.
    Mijn zoontje had op het begin ook moeite met in zijn wiegje slapen. Wij zaten om de beurt uren naast zijn wiegje met onze hand op zijn buikje, dan werd hij rustig. Achteraf gezien had ik hem gewoon bij me moeten nemen, maar dacht dat dat niet goed was.
    Nu slaapt hij super goed in zijn eigen bedje, maar na de ochtendvoeding leg ik hem lekker tussen ons in en slapen we nog even fijn verder.
    Komt allemaal goed, luister goed naar je meisje en volg je moedergevoel. Niet te bang zijn dat je verkeerde gewoontes aanleert, dat kan nu echt nog niet.

10. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Tot 6 weken kun je ze nog niet "verwennen" volgens het cb.

Hier precies hetzelfde. Eerste weken sliep ze alleen bij ons in bed en overdag op de arm of borst bij mij of man. Zodra we d'r neerlegden in wieg of box begon ze na 5 min te huilen of meteen en raakte ze overstuur. De overgang van buik naar alleen liggen is erg groot dus lekker bij je pakken zodra ze huilt. Zo leer je de geluidjes kennen en kan zij wennen.

Hier bij drie weken ging het makkelijker overdag af en toe in de wieg of box en die momenten worden steeds langer. Moet ook wel want manlief is weer aan het werk en zelf moet je ook af en toe wat dingen doen (koken wassen naar t toilet ;))
    Komt dis allemaal vanzelf hoor en verwennen doe e echt nog niet.

11. Koon

Koon Niet meer actief

Volgens mij duurt dat wel langer dan 6 weken. Dat CB kan toch zo kletsen.
    Mijn zoontje is bijna 5 maanden en ook die kan je ook nog niet verwennen. Die heeft alleen door dat er iemand komt als hij moet huilen en hoe fijn is dat!

12. Nescio

Nescio Niet meer actief

Precies! Tot 6 weken? Wat is dat voor een belachelijke aanname? Tot 1 jaar kun je ze niet verwennen, omdat ze dat gewoon nog niet snappen!

13. Kara

Kara Fanatiek lid

2 dec 2010
    3.037
    15
    38
    Randstad
    ik snap je gevoel heel goed: je wil toch graag van iemand die het weet horen dat je het goed doet, of wat je 'moet' doen.. maar (zegt deze nog steeds kersverse moeder) het is me inmiddels wel duidelijk dat er heel veel verschillende adviezen en meningen zijn, en je moet vooral uitvinden wat bij jóu past! een kindje, zeker zo jong als het jouwe, heeft nog niet een vast ritme. hier eentje waarbij het ritme ook nog steeds ver te zoeken is! juist als er enigszins regelmaat in lijkt te komen, gooit ze de hele boel weer om. ik heb er geen problemen mee (ben zelf ook niet zo gestructureerd), maar ik kan me voorstellen dat het lastiger is als je zelf wat gestructureerder bent..
    maar goed, wat ik wil zeggen: lekker haar laten bepalen en zelf mee varen. doe wat goed voelt (bij je houden, of juist niet). probeer je niet teveel zorgen te maken over bepaalde tijden, aantal voedingen, etc.. komt vanzelf goed! tenminste, daar ga ik nog steeds vanuit ;)

14. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Wat een lieve reacties allemaal! Dank jullie wel! :)
    Ik probeer zoveel mogelijk mijn eigen gevoel te volgen, dan zal het inderdaad wel goedkomen. Stomme kraamtranen blijven hier een beetje hangen. Jullie reacties doen me goed.

15. Greyhound

Greyhound Actief lid

27 feb 2012
    405
    0
    0
    NULL
    NULL
    Weet je zeker dat het krampjes zijn? Dat dachten wij in het begin ook, terwijl hij toch echt honger had (ook al had hij al meer dan genoeg gedronken volgens ons). Wat blijkt, meneer kan alleen in slaap vallen met een slokje op. Dat hebben wij een tijdje gedaan, daar sliep hij prima op. Het was een fase, want nu hoeft het al niet meer.

Onze man heeft de eerste weken ook alleen maar bij ons geslapen. Lekker aan toe geven! Hij is nu twee maand en slaapt nu het liefste in zijn ledikantje.

Je zult echt merken dat het fases zijn en dat dingen zo veranderen. Lekker meegaan in het ritme van de baby!

16. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Dit klinkt heel erg herkenbaar voor mij... ik heb me de eerste weken heem erg druk gemaakt hierover... wij zijn ook gaan inbakeren...dat heeft zeker geholpen... maar eigenlijk valt mijn zoon nog steeds het liefst naast mij in slaap... ik voed hem dan in het midden van ons grote bed en laathem daarna lekker liggen... snachts moet hij wel in zijn eigen bed omdat ik anders echtniet slaap omdatik veel te bang ben om over hem heen te rollen.... dit lukte ook nietzomaar hoor.... het heeft 6 weken geduurt, en heel wat nachten langs zijn bedje met een hand op zijn hoofdje... maar nu gaat het snachts heel erggoed.

17. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Herkenbaar! Tot week 10 bij mij in bed gelegen! Daarna in de kinderwagenbak op de grond naast mij, ik met mijn hand erin, en rond 12 weken in het ledikantje naast mijn bed, slaapt ie nog altijd :).

Overdag sliep hij in de bondolino.

Rond de drie maanden ging hij snachts in zijn bedje slapen. En pas sinds kort slaapt hij ook overdag in zijn bedje. Jippie!

18. catherina

catherina Actief lid

25 okt 2009
    103
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heel herkenbaar.
    Ik ben er mee naar osteopaat geweest en na de 2de keer slaapt ze
    super. Mss is dat een optie.
    Normaal kun je niet meteen terecht bij osteopaat, maar als je uitlegt hoe oud en waarom zullen ze vast een gaatje hebben.
    Succes!

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Lekker tegen je aan houden hoor! 9 maanden in je warme buik...dan is daarna slapen tegen mama's buik toch veel lekkerder dan in een wieg? Die wieg komt vanzelf wel aan bod, koester je kind maar lekker, je merkt vanzelf wanneer je kind alleen kan liggen.

20. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    Ik deed in de avond altijd haar wiegje al voorverwarmen met een kruik.
    Dan sliep ze meestal erg goed.
    Hier kwam na 6 weken een ritme.
    Nu gaf ik wel fv en niet op verzoek, wel geprobeerd maar vast ritme werkte hier beter en nog steeds.

Deel Deze Pagina