Vraagje/Hulp bij voeding

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door laura123, 10 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. laura123

laura123 Fanatiek lid

18 jan 2013
    1.111
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hoi hoi

Ons zoontje is 7 weken te vroeg geboren. Ik was 31 augustus uitgerekend dus zou hij nu 1 1/2 week oud zijn officieel..

Alleen zit ik met een dilemma, hij is nogal groot voor zijn leeftijd 56 cm en al boven de 5 kilo. Hij heeft ook altijd honger en komt ook elke keer precies om de 3 uur. Hij zit ik boven de bovenste lijn van de groeicurve.

Maar als ik nu omreken 5×180:8 = 114 cc ( ik pak 180 omdat hij aan minder echt niet genoeg heeft omdat hij zo hard groeit en anders komt hij een anderhalf uur later weer voor de fles) (friso comfort )
    En zelfs deze hoeveelheid is vaak niet voldoende waardoor ik er wat meer water bij doe. Maar als ik dat omreken kom ik al vaak bij of zelfs over de 1 liter per dag. En dit mag toch niet? Maar ik krijg het echt nog niet voor elkaar om de flessen af te bouwen.. Ik heb al geprobeerd 1 fles voor het slapen gaan wat meer te geven maar dat drinkt hij makkelijk weg en komt dan toch weer 3 uur later. Of 2 flessen wat korter op elkaar zodat hij met een nog voller buikje gaat slapen maar ook dat werkt niet. Opzich mag hij natuurlijk wel nog die 8 flessen gezien zijn leeftijd en het feit dat hij die 8 flessen per dag al 8 en halve week heeft gekregen ( ook tijdens de couveuse periode) .. maar hij groeit zo hard en straks krijgt hij teveel voeding binnen..
    Ik moet nog met het cb praten hierover maar misschien dat jullie tips voor mij hebben hoe ik dat kan aanpakken ..

Thnx alvast

2. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Voor zover ik weet is extra water niet erg, zolang je er dan maar niet meer schepjes bij doen.

3. Remoon

Remoon Actief lid

24 aug 2013
    148
    0
    16
    NULL
    samenwonend
    Hallo,
    Onze zoon is ook te vroeg geboren.
    Maar ik mocht inderdaad en nu nog niet over de 1 liter per dag gaan.
    Hij drinkt wel heel veel. Flessen anders verdelen bijvoorbeeld 6 a 7 flessen met aangepaste hoeveelheid voeding? Hoe gaat het snachts? Anders kun je daar de tijd pakken en overdag om de 3 uur ongeveer? Het is een beetje zoeken in het begin.
    Ik geef bijvoorbeeld sochtends en savonds meer dan overdag. Ik zit nu op ongeveer 900cc per dag.

4. Remoon

Remoon Actief lid

24 aug 2013
    148
    0
    16
    NULL
    samenwonend
    om te reageren op de hoeveelheid water. Ik mocht niet meer dan 10 cc extra toevoegen per fles.

5. Uiltje84

Uiltje84 Niet meer actief

Misschien voeding voor hongerige baby's proberen? Daar kun je dan nog los de johannesbroodpitmeel bij doen.
    Wat voor fles gebruik je? Drinkt hij snel?

6. laura123

laura123 Fanatiek lid

18 jan 2013
    1.111
    0
    36
    NULL
    NULL
    Nee ook snachts elke 3 uur ! Ik heb al los nutriton geprobeerd maar daar reageerde hij zo heftig op (ook 2 weken vol gehouden maar krampen bleven erg heftig) nu op comfort eindelijk geen krampjes meer en niet meer spugen.. Dus wil niet weer van voeding wisselen..

7. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Mijn zoontje was dysmatuur en hij dronk ook al veel ondanks zijn lage gewicht in de eerste 5 weken. Ik begreep dat prematuur/dysmatuur kindjes de neiging kunnen hebben om 'in te halen'. Geef hierin niet teveel toe, volgens de kinderarts is er dan oa meer risico op ontwikkeling van obesitas later.

Bij mij is het vanzelf gestabiliseerd, hij ging zelfs vrij snel naar 4 flessen van 180/6 dus dronk toen 'minder' dan hij mocht drinken.

Ik lees hier altijd de standaard vraag: hoe lang doet hij over een voeding. Dit hoort 20 minuten of meer te zijn zodat er een verzadigd gevoel ontstaat. Hoe gaat dat bij jullie?

Ik heb geen ervaring met comfort voeding, fijn dat hij zich daardoor beter voelt!
    Is het extra water een advies vanuit het ziekenhuis of kinderarts?
    Heb je nog contact met een kinderarts, dan kan je het ook aan hem voorleggen.

8. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Mijn dochter is 6 weken te vroeg geboren met 2 kg. En als jonge baby had ze de hele dag honger! De couveuseafdeling hield stipt 3 uur aan tussen de voedingen, en als dochter zich eerder meldde moest ik krijsende dochter maar 'gewoon' bezig houden/rekken/speentje.:( Soms was dat 1-1,5 uur rekken/huilen en vond ik echt zielig/niet kunnen. De reden waarom het ziekenhuis zich zo stipt aan de berekende hoeveelheid flesvoeding hield is inderdaad omdat een te snelle inhaalgroei de rest van je leven je risico verhoogd op diabetes, obesitas en hart- en vaatziekten (en haar groeilijn ging echt steil door alle lijntjes heen de eerste 4,5 maand).

Toen dochter na 3,5 week mee naar huis mocht lukte het echt niet 3 uur tussen de voedingen te houden, ze wilde altijd eerder. Ik ben niet zo strikt geweest als het ziekenhuis, maar zag er wel het belang van dat snelle inhaalgroei de rest van je leven nog door kan werken Dus 2 uur na de voeding ging ik vaak wandelen om te rekken. Heb heel lang moeite moeten doen om het op 8 voedingen (en geen 9) te houden op een dag, om niet over de max schepjes te komen. Ik wilde net als jij geen voeding voor hongerige babies gebruiken, omdat ze het net goed deed op een ander merk + nutriton en ze was ook niet extreem zwaar. De afbouw van 8 naar 7 ging erg moeilijk. De afbouw van 7 naar 6 flessen ging ook moeilijk. Voor mijn gevoel/terugblik ben ik echt 4 maanden bezig geweest met de hele dag proberen te rekken. Maar van 6 zat ik zomaar op 4 (en fruit/groente) en toen ze ging eten was het eindelijk geen probleem meer. Dus mijn ervaring is wel dat er een punt komt waarop ze er ineens zonder moeite 4 uur tussen gaan laten zitten! Maar tot die tijd volhouden vrees ik, zou even geen andere tips weten. Met CB overleggen kan altijd. 10 ml water is in ieder geval geen probleem. Dat deed ik ook elke fles vanwege soepelere ontlasting en inderdaad wat extra maagvulling. Het gaat inderdaad niet om water, maar om schepjes kunstvoeding. Flessen ophogen werkte hier juist averechts, daar dronk ze geen fles minder door, ging meer drinken per keer, maag meer uitrekken en wilde ze dus alleen maar meer.

Sterkte! Hopelijk gaat je zoontje snel een langere ruk slapen 's nachts, daar had ik de eerste winst van om op minder voedingen uit te komen.

9. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Weet je zeker dat het honger is en niet bijvoorbeeld reflux?
    Reflux kindjes geven het signaal af honger te hebben. Als ze drinken verzacht het tijdelijk de pijn, maar zorgt uiteindelijk voor meer pijn.

Hoelang duurt een voeding?
    Een baby moet 15-20 minuten drinken voordat de hersenen het signaal krijgen dat de maag vol is. Dus in dit geval zou ik je adviseren om te zorgen dat het 20 minuten duurt.
    Een juiste fles kan hierbij helpen.

Als je weet dat het geen reflux is kun je forte voeding gaan proberen. Dit valt wat zwaarder en geeft langer een verzadigd gevoel. Bij reflux is dit een afrader omdat een kindje met reflux een gevoeligere maag heeft.

Deel Deze Pagina