11 maanden, die nachtvoedingen....

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Lilou, 26 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lilou

Lilou Actief lid

31 jan 2011
    207
    29
    28
    Dag Heidi,

Mijn dochter van 11 maanden krijgt borstvoeding. Omdat ze erg slecht fruit/groente/brood etc. eet (weigeren, veels te kleine porties) zit ze erg laag in de groeicurve. Medisch lijkt daar geen oorzaak voor te vinden. Echter: ik heb het idee dat het feit dat ze zo weinig vaste voeding wil misschien ook te maken heeft met het hoge aantal borstvoedingen per dag, en dan met name ook het aantal nachtvoedingen.

Dochter drinkt overdag nog 5 keer (7-11-16-19-23 uur) maar 's nachts is het helemaal doorlopend 'feest'. Ze wordt erg vaak wakker, zelfs als ze bij mij in bed slaapt, en drinkt dan tussen de 1 en 3 keer per nacht.

Zacht uitgedrukt ben ik uitgeput door de opgebroken nachten en het vele voeden (omdat ze gekolfd/fv/flessen/spenen allemaal weigert doe ik ook al maandenlang alle voedingen zelf en kan dus nooit weg), bovendien maak ik me zorgen omdat dochter op deze leeftijd toch meer en meer ook de vaste voeding nodig heeft.

Is dit normaal gedrag? Of zou ik iets anders moeten / kunnen doen en heb jij tips?

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Lastig voor je inderdaad. Ik kan uit ervaring spreken: mijn jongste zoon had dit ook: dronk in de nacht wat hij overdag niet at naar mijn idee. Toch was hij nooit ziek, had nooit iets onder de leden en maakte een normale ontwikkeling door. Groei was iets trager dan gemiddeld.

Als kinderen nog niet toe zijn aan andere voeding, dan kunnen we niet zo heel veel hier aan doen. Het feit dat ze ook niets anders wil, zou nog kunnen duiden op moeite in mondmotoriek. Verder gewoon doorgaan....

Wat je wel zou kunnen doen is nog advies inwinnen bij Stefan Kleintjes, hij is lactatiekundige en kinderdietist. Je kunt groei en voedingsstoffen met hem doorspreken, dan zit je in ieder geval bij iemand met verstand van zaken en respect voor het borstgevoede kind. Hij begeleidt ook op afstand (mail, telefoon)

Veel succes verder.

3. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    ps wat ik nog vergeet te zeggen is dat nachtvoedingen op zich niet ongewoon zijn hoor, met 11 maanden...;)

Deel Deze Pagina