Doen jullie dreumessen dit ook? Ons zoontje is 17,5 maand en het enige dat hij wil (lijkt het in ieder geval) is op ons klimmen, op onze arm, op schoot, filmpjes kijken op iPad of telefoon of stoute dingen doen Ik vind het zo lastig want hij heeft volgens mij ook altijd nog Verlatingsangst dus ik kan zowat niets in huis doen. Als ik even ga afwassen of koken komt hij sowieso altijd meteen achter me aan (hij staat ook naast me als ik op de wc zit..). Soms speelt hij even, keukenkastjes leeg halen bijv, maar vaak is het na 5-10 minuten echt genoeg geweest en gaat hij aan mijn benen staan jengelen. Daar word ik soms zo gek van want dan krijg ik niets gedaan! Soms zet ik m dan in de kinderstoel of kinderwagen met een filmpje op (al zei ik altijd tegen mezelf dat ik dat niet wilde!).. Dat is de enige manier waarop ik eventjes iets rustig kan afmaken. Hoe gaat dit bij jullie? Ook kijkt hij in bed sochtends altijd filmpjes omdat hij vrij vroeg wakker is en ik dan geen zin heb om al op te staan. Na een tijdje wil ik dan met hem opstaan maar is het weer jengelen omdat hij nog verder wil kijken. Maar vind een half uur zandkasteel kijken echt meer dan genoeg! Vind het helemaal niks dat hij er nu elke keer om vraagt en huilt! Maarja eigen schuld natuurlijk ... :-/
Nu associeert hij slecht jengelend gedrag met ik krijg mijn filmpjes te zien. Ik negeer het gewoon als hij zo jengelend doet ( hier is het meestal dat hij aangeeft dat hij honger heeft) na 5 min is het dan ook voorbij en gaat hij gewoon met zijn eigen speelgoed spelen. Ik beloon wel zijn goed gedrag meestal wel met even tv kijken.
Lijkt me heerlijk als ze een half uur filmpjes willen kijken!. Hier totaal geen interesse voor tablet of tv. Telefoon ook alleen om mee te smijten Ik denk dat je t beter niet kunt geven als hij huilt. Net als keukenkastjes leeghalen, dat mag toch eigenlijk niet lijkt me? Dochter wil ook de hele dag veel stoute dingen doen maar dan heeft ze pech. Ze gaat dan jengelend op de grond liggen, wat ik benoem (ja nu ben je heel boos maar het mag niet) en verder negeer ik t. Ze staat dan vanzelf weer op om te spelen als ze merkt dat t niet helpt. Zelfde geldt met eten, ze maakt er drama van dus ik negeer t gewoon. En dan gaat er ineens een klein hapje naar binnen Afwassen doe ik terwijl zij ook een pan met een doekje krijgt zodat ze me na kan doen De was doen we samen, ze stopt dan ook wat kleren in de wasmachine, samen kijken hoe ie gaat draaien... Ik til haar vaak op, spelen vaak samen, ze krijgt kusjes en knuffels maar soms moet mama even iets doen zoals naar de wc en dan wacht ze maar. Moeten ze ook leren dus niet altijd aan toegeven
Ik laat hem ook idd geen filmpje kijken als hij jengelt nee, dan laat ik hem vaak gewoon even in zijn sop gaar koken ik laat hem soms even filmpjes kijken als ik echt iets moet doen en ik merk dat hij jengelig is . Hier had hij eerder ook totaal geen oog voor tv of wat dan ook maar nu dus wel! Vind ik ook niet zo erg, moet best kunnen af en toe eventjes tv aan of filmpje kijken. Maar het zou natuurlijk fijn zijn als hij zichzelf gewoon even kan vermaken als ik iets moet doen. Probeer het ook te negeren als hij vervelend doet maar soms is dat echt lastig! Een keukenkastje mag hij in rommelen als hij dat wil, staan alleen bakjes etc in.
Hier ook een drama queen in huis, mijn hemel! Ook onderhand verslaafd aan filmpjes op de tablet/telefoon. Ze weet ook precies hoe hij werkt. Meestal neem ik het initiatief om filmpjes te kijken en ook ik zeg wanneer het klaar is. "Nog één filmpje en dan gaat hij uit.." meestal is wat geirriteerd ervan maar dat gaat vanzelf over. Ze weet als ik zeg dat het klaar is, dat ik het ook meen. Zeuren heeft dan geen zin. Ik zorg wel dat de tablet in de kast staat, dan ziet ze hem ook niet. Ik ben heel consequent naar mn dochter toe (21 maanden) en dat werpt zijn vruchten af. Ik zou zelf niet sochtends al beginnen met filmpjes (wij kijken alleen aan het eind van de dag een kwartiertje tv en heel soms tussen de middag even) maar gewoon een boekje geven of samen lezen. Mijn dochter wil sochtends vroeg gelijk uit haar bed om 6.00 uur, ik nog niet dus we hebben een afstapje zodat ze makkelijk op het bed kan en ervanaf kan (hoog bed) en wat speelgoed in onze slaapkamer/nachtkastje. Ze vermaakt zich dan zo een uur. Misschien een idee?
Ow ja, wat betreft het been hangen. Als ze dat doet doe ik haar in de draagzak of doek op mn rug en dan is het ovrr
Jengelen heb ik een broertje dood aan. Dus negeer ik totaal. En dat werkt. Inmiddels jengelt zoon lang niet zoveel meer. Komt misschien ook omdat ik het vóór ben. Hij mag, als ik ga koken, lekker op de bank zandkasteel kijken. Hij hoeft daar niet om te vragen/jengelen, het is gewoon vaste prik. En er staat 1 keukenkastje tot zijn beschikking waar hij lekker in mag rommelen (met plastic bakjes enzo). Iedereen blij.
Er staat speelgoed in zijn kamer (bedje is open). Als hij wakker is controleer ik wel even zijn luier. Maar verder moet hij wachten tot het tijd is. Huishouden gaat makkelijker als zijn vader thuis is. Maar de dingetjes die makkelijk tussendoor kunnen als het ophangen van de was daar helpt hij mee. Speelgoed enzo moet opgeruimd worden voor hij de ruimte verlaat. Dus dat hoef ik niet achteraf te doen. Mobiel en tablet krijgt hij geen toegang toe. Soms gaat de tv even aan omdat hij het verdient heeft (en ik eraan denk), gebeurd eigenlijk bijna nooit. Koken doe ik vaak met hem in de keuken. Dan zet ik hem op de kinderstoel en krijgt hij tussendoor het 1 en ander te proeven. De was vouw ik op terwijl hij even in het ledikantje van zijn broertje zit. En dan gebruik ik dat moment om alles met hem te benoemen en tellen. Atm nog een tikje hangeriger omdat zijn gebit in 1 keer besluit te verdubbelen. Grote nauwkeurige schoonmaakacties heb ik maar even opgegeven. Dat komt wel weer.
Dat is een goede tip idd een opstapje! Dan kan hij zelf Van ons bed af en er weer op. Hij slaapt nog in een ledikant dus kan er niet zelf uit. Ga m altijd halen omdat hij vaak meteen al begint te huilen sochtends bij het wakker worden. Maar zichzelf daarna vermaken.. Nope!! Vandaar die filmpjes maar uit ellende haha maar doe het liever niet
Baby001 wat voor soort afstapje hebben jullie bij het bed staan? Denk dat het makkelijkste zon houten afstapje van ikea is? Veel andere dingen zullen waarschijnlijk te licht zijn (zie nu al voor me dat hij daar leuk op gaat staan springen etc en het dan zo onder zn voeten wegschuift :-D)
Ach, soms is even buiten de pedagogisch verantwoorde opvoeding om gaan juist heel fijn voor moeders zelf. Ik heb hier veel dagen met een zonnetje in huis, dan gaat de tv/telefoon/ipad niet aan. Hooguit tegen de avond even. Maar als hij (en ik dus) slecht hebben geslapen, dan mag het vaker. Uiteraard probeer ik eerst alternatieven. En dat werkt vaak ook wel. Als ik te moe ben om die alternatieven te bedenken (gewoon in rust wil koken) , zet ik gerust een filmpje op. Ik merk dat hij tussendoor zelf het initiatief neemt om te gaan spelen met zijn trein en hij doet de ipad na 5 minuten vaak zelf weer uit. Voor hem is het ook een rustmomentje. Zeker na een onrustige nacht, vroege ochtend. Lang zelf spelen is op de leeftijd van jou kleintje helemaal niet per sé vanzelfsprekend. Ik zou een manier zoeken waarop je je er minder aan ergert. Dat maakt het veel ontspannender. De draagzak, activititower en de tv/ipad vind ik in afwisseling een mooie oplossing.
Samarinde, daar heb je ook gelijk in! Soms moet je gewoon niet teveel nadenken en gewoon doen waar iedereen op dat moment gelukkig mee is, klaar.. Straks als ze wat groter zijn kun je ook beter communiceren met ze, ze zijn nu nog klein.. Ben dan alleen soms bang dat hij een kind wordt wat zichzelf slecht vermaakt of alleen blij wordt van filmpjes kijken...hihi :-/ Wat is een activititower?
Ik heb een wit afstapje van de kwantum. Hij is best breed en ze weet er goed mee om te gaan. Ze sleept hem door het hele huis maar weet ook goed waar ze wel en niet erop mag gaan staan. ik vind het erg handig dat ze daardoor wat beter uit de voeten kan en ik nog even kan blijven liggen