Beste Lactatiedeskundige, Mijn zoontje is 4 maanden en ik geef volledige bv. Het gaat tot nu toe erg goed en ik heb tot nu toe geen problemen gehad. Sinds een paar dagen heb ik echter last van mijn borsten, eerst alleen van mijn rechterborst en nu van allebei. De tepelhuid is rood/rozig en erg gevoelig en ik voel steken in de borst tijdens en ook na het voeden. Aan de linkerkant heb ik een mini-kloofje. Ook kolven is pijnlijk. Mijn zoontje drinkt ook opeens onrustig, drinkt maar kort, is aan het klikken, gaat huilen tijdens het drinken, wil wel en wil niet drinken. Bij hem zie ik echter niets raars in zijn mondje. Ik was bij de huisarts en die wist duidelijk niet veel van borstvoeding en bijbehorende problemen af. Hij zag wel dat de tepels geirriteerd zijn en hij dacht zelf dat ik de borsten niet goed heb voorbereid tijdens de zwangerschap (?), hij gaf me een creme mee tegen schrale huid (soort zinkzalf). Nu denk ik zelf aan spruw. Misschien ook omdat je daar zoveel over leest op internet. Maar de arts had er blijkbaar nog nooit van gehoord dat je candida ook bij je tepels kan hebben. Nu is het zo dat ik niet in NL woon, maar in Bolivia. Hier wordt borstvoeding wel gestimuleerd, maar het is me al vaker duidelijk geworden dat artsen en ook verpleegkundigen hier niet veel van borstvoeding weten. Het gaat goed of niet, en veel vrouwen stoppen helaas dan ook voortijdig, maar dat terzijde. Hier bestaan geen lactatiedeskundigen. Ik weet niet goed wat ik moet doen. De zinkzalf lijkt me niet de oplossing. Zal ik zelf medicijnen kopen bij een apotheek, bijvoorbeeld Daktarin? Of eerst maar eens afwachten? Of zal ik iets van een creme kopen op basis van zuivere lanonine om eerst maar de huid te laten herstellen? Ik ben bang dat het alleen maar erger wordt als ik niets ga doen. Wat kan je me aanraden?
Hallo, Wat een verhaal zeg, exusses dat ik je bericht niet eerder kon beantwoorden. Als ik je verhaal zo lees denk ik inderdaad aan spruw. Ik zet even deze link neer omdat er op die site veel info goede staat. Dat scheelt mij weer veel intypen. Ik zou zeker starten met behandelen met een antischimmel middel. Behandel wel jullie beide! Anders blijf je elkaar over er weer besmetten. http://www.borstvoeding.com/problemen/spruwcandida/ Belangrijk is dat je een kuur wel afmaakt. Smeer nog zeker 7-10 dagen door nadat de klachten zijn verdwenen!. Ik hoop dat je hier nog wat aan hebt, heel veel succes Ilse
Dank je voor je antwoord! Ik heb inderdaad Dactarin gekocht en heb mij en mijn zoon 8 dgn behandeld en we zijn inmiddels klachtenvrij.