Slaapritme kindje 1,5 jaar

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door debq, 4 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    M slaapt vooral overdag nooit op vaste tijden en, naar mijn idee, erg weinig. Hebben jullie tips hoe hier meer ritme in kan komen, of zouden jullie het gewoon zo laten?

Bij het kdv, 3 dagen in de week, slaapt M 1 keer en dat varieert in 20 minuten tot heel soms 1,5 uur. Meestal slaapt ze 45 minuten.
    Thuis slaapt ze vaak ook maar 45 minuten, maar soms (eens in de 2 weken ongeveer) lijkt ze een inhaal slag te maken en slaapt ze wel 3 of 4 uur, vaak verdeeld over 2 slaapjes.

Het weinige slapen overdag maakt dat ze regelmatig om 17:00 uur al in bed ligt en dan nog geen avondeten op heeft. Haar dan langer op houden heeft echt geen zin, ze wil dan letterlijk niks meer, alles wat je haar geeft gooit ze door de kamer, gaat slaan, krabben, knijpen en schoppen als iemand iets doet wat haar niet zint en is continu aan het huilen. Echt moe is ze dan dus.

Ze is elke dag tussen 6 en 7 uur wakker, dus ook als ze geen avondeten op heeft en om 17:00 uur naar bed gaat. Haar ‘normale’ bedtijd is ongeveer 19:00 uur.

2. honkeytonk

honkeytonk Fanatiek lid

5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    Als ze er last van heeft zou ik kijken waarom ze overdag te kort slaapt? Kan je haar na 45 min nog eens neerleggen?

Mijn zoontje slaapt overdag ook variërend van een half uur tot een uur, maar heeft er geen last van, gaat gewoon rond 20 uur naar bed en is rond 7 uur weer wakker. Heeft gewoon niet zoveel slaap nodig. Heeft rond 17 uur wel een dipje trouwens, maar dat heb ik zelf ook. Da lezen we meestal even een boekje, ik ga koken, zet hem voor tv en dan na het eten is het weer gezellig.

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik zou vooral héél blij zijn dat ze zo goed slaapt 's nachts.

Mijn 1,5 jarige slaapt 's nachts in het beste geval van 20u tot 6u, en overdag meestal een uurtje, soms anderhalf uur.

Vind je het toch een probleem, dan misschien even kijken waaróm ze wakker wordt? Te licht in de kamer? Te veel lawaai? Honger?

Of misschien nog een kort dutje om vijf uur laten doen van een half uurtje?

4. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik zou een strak ritme met vaste tijden aan gaan houden. S middags om 13.00 erin en s avonds rond 19.00 en niet al om 17.00. Dan maakt ze namelijk zo'n lange nacht dat ze (logisch ook) s middags niet lang meer kan slapen omdat ze s nachts al 13-14uur heeft geslapen wat het gemiddeld aantal uur per etmaal is op deze leeftijd. Dus eigenlijk slaapt ze dan gewoon genoeg uur, maar de verdeling klopt niet tussen nachtslaap en middagslaap.

5. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

Dit denk ik ook inderdaad!

6. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Poe ik weet het niet, die van mij is bijna 1.5 maar haar ritme is anders.
    We hebben niet echt vaste tijden maar wel een vast ritme.
    's Ochtends wordt ze wakker: ergens tussen 6.15 en 7.30.
    2 uur later gaat ze naar bed (met een vroegste tijd van 9u dus soms is ze langer wakker). Dan slaapt ze tussen de 45min en 1.5u.
    Dan is ze 3 uur wakker en gaat dan weer naar bed (met een vroegste tijd van 12.45 en een laatste tijd van 14.15). Ook dan slaapt ze ergens tussen de 45min en 1.5u.
    Dan is ze 4u wakker en gaat ze naar bed met als vroegste tijd 18.15 en als laatste 19.45u.

7. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Hier wel iets ouder dan 1,5 jaar.

Is het een idee om even een ommetje of iets te maken rond die tijd dat ze moe begint te worden of een korte powernap van hooguit een half uur. Haar daarna wakker maken om te eten. Ik snap wel dat ze in de middag slecht slaap om eerlijk te zijn.

8. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Je zal vast al wel van alles geprobeerd hebben om haar 's middags langer te laten slapen, maar als dat niet lukt dan houdt het een beetje op denk ik. Strak schema valt nog te proberen, en haar dan ook nog even laten liggen als ze snel weer wakker is . Tenzij ze dan weer de boel afbreekt.
    Als ze maar kort slaapt zou ik haar trouwens om 16 uur een boterham geven, dan heeft ze in elk geval iets op als ze om 17 uur omvalt.
    Het lost zichzelf wel op als ze ouder wordt, maar tot die tijd Is het een beetje schipperen.

9. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Een strak schema werkt idd niet, ze is behoorlijk pittig en wanneer ik haar naar bed breng als ze niet moe is gilt ze de hele buurt bij elkaar. Ze houdt daar ook echt niet mee op (heb het een keer een half uur vol gehouden maar dat vond ik echt de max.). Haar wakker maken is ook geen succes, dan is het totdat ze weer naar bed gaat een groot drama, overal om huilen, gillen, slaan, niet eten, niet drinken, etc.

De tip om even met haar te gaan zitten en haar dan tv te laten kijken zal ik eens uitproberen. Tot voor kort had ze geen geduld om voor de tv te zitten, maar naar dingen met diertjes kan ze nu goed kijken. Bij Q werkte dat ook altijd wel maar zij kon op veel jongere leeftijd al rustig 3 afleveringen dora achter elkaar kijken.. Heb daar dus niet meer aan gedacht, bedankt!

10. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Hier in de nacht ook een goede slaper en overdag slaapt hij van 12.00-13.00 (heeeel soms 14.00).
    En hij lijkt daar genoeg aan te hebben.

11. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.008
    113
    Hier zo'n energievretertje. Op vrije dagen krijgt ze in de ochtend (we hebben een luxe kind, dus dat is 08:15-08:30 soms nog later) een schone luier en nog een fles en ze draait zich nog ff om en tukt moeiteloos nog even verder. Rond 10:30-11:00 moah, dan is ze helemaal happy uitgeslapen en kan ze de wereld wel veroveren. Meestal tegen 14:00-14:30 is ze dan wel helemaal afgedraaid en slaapt ze varierend 45min - 1.5 uur afhankelijk van de honger. Meestal probeer ik dus nog een boterhammetje daar vlak voor te timen en dan slaapt ze prima. Daarna weer op, lekker spelen/knutselen met mama/bij opa en oma langs of ff een boodschapje doen met de wandelwagen en dan tegen 18:00 weer richting bed. Slaapt ze in de middag echt heel lang dan redt ze t bij uitzondering tot 18:30 maar 19:00 wat we eerst hadden, trekt ze echt al maanden niet meer.

12. Raaf92

Raaf92 Niet meer actief

Hier is het meestal tussen 6.30/7.00 wakker en gaat ze rond 12.30 weer naar bed, vaak slaapt ze dan ook maar 1.5 uur en als ik geluk heb 2.5 uur. Rond 17.30 eten, 18.00 in bad en dan ligt ze er vaak om 18.30 al in! Ik zou toch gaan proberen om van 17.00 naar 18.30 te gaan, dan gaat het slapen overdag misschien ook gelijk beter!

13. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Hier helpt een strak ritme wel, ze heeft ook een periode gehad dat ze maar 45-60 minuten sliep maar dan liet ik haar gewoon liggen en dan viel ze uiteindelijk wel weer in slaap. We staan gier smorgens tussen 7 en half 8 op, tussen half 1 en 3 uur mag ze slapen. Soms slaapt ze iets korter maar ik haal haar nooit voor half 3 uit bed. Tussen 19.00 en 19.30 gaat ze weer naar bed en slaapt dan weer het klokje rond.

14. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Hier juist een kindje die weinig slaap nodig heeft. Maar we hebben wel een redelijk vast ritme overdag.
    Hij gaat 's middags rond 13.00 slapen tot 15.00/15.30 en 's avonds gaat hij tegen 20.30 weer slapen.

In het begin had hij er ook moeite mee om overdag langer te slapen, maar dat ging vanzelf beter.
    Wordt ze misschien ergens wakker van? Helpt het als je haar nog een poosje last liggen als ze wakker wordt. Dat deed ik hier ook weleens en vaak bleven ze dan nog wel een half uur rustig liggen.

15. Blijdorp

Sorry even je bericht in stukken gehakt, maar is dr nachtrust echt van 18 tot 10.30? Met een schone luier en fles rond 8u?

16. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.783
    7.372
    113
    Zou ze niet honger hebben tegen die tijd? Mijn jongste eet best goed tussen de middag en krijgt in de middag rond 3 uur een snoepje. Maar rond half vijf wordt hij echt vervelend. Al van jongs af aan eigenlijk. Ik dacht altijd dat hij moe was, maar na een grote bak rauwkost kan hij er weer tegen tot 7 a 8 uur. Hij was nog geen twee toen hij overdag niet meer sliep en snachts als we geluk hadden van half 8 tot 6 ofzo. Dus veel slaap heeft hij niet nodig, maar wel vaak eetmomentjes, snelle stofwisseling denk ik.

17. Kim13891

Kim13891 Lid

14 nov 2016
    89
    8
    8
    Wij hebben vanaf het begin al een vast ritme overdag (op verzoek werkte hier averrechts)
    Dus rond 7 uur eruit. Vaste eetmomenten 7.30, 10, 12, 15, 17/17.30 en vaste slaaptijden.
    Soms slaapt ons mannetje 1.5 en soms 3 uur. Maar hij gaat nu meestal rond half 1 naar bed en soms slaapt hij gelijk en soms na een uur pas. Maar ik laat hem wel in bed liggen en haal hem er uiterlijk 4 uur uit, zodat hij wel weer op tijd naar bed kan.
    Hij gaat savonds om half 7/7 uur naar bed en is zelden wakker in de nacht en dan zijn het vaak sleep terrors dus laten we hem liggen.

Wil je een strakker ritme aan gaan houden , dan ga je wel te maken krijgen met een overgangsfase. Hier moet je dan wel even doorheen, dit is om de cirkel te doorbreken nodig.

Succes.

18. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.008
    113
    Mja, ze ligt vaak in die periode in bed. Vandaag had ze een wat langere middag tuk en trok ze t tot 19:00, wat vrij uniek is tegenwoordig. Maar dat ze in bed ligt wil niet zeggen dat ze al die tijd slaapt he? Heel sneaky wordt er boven in dat bedje van alles en nog wat geoefend en dat gaat zo verrekte stilletjes dat je zonder videocamera zou hebben gezworen dat ze sliep, babyfoon pikt t niet eens op tenzij ze ineens een kraai geeft omdat er iets lukt oid.

Maar dit werkt wel bij dr, continue strakke ochtend tijd werkte juist averechts, lang genoeg geprobeerd maar geen succes, huilen, jengelen, oververmoeid maar nog door willen spelen, niet meer willen slapen in de ochtend / begin middag, maar intussen wel lijkwit zijn met grote blauwe wallen onder dr ogen. Nu is ze vrolijk, speelt de hele dag enthousiast en is t zonnetje in huis en in de avond geen enkel probleem. Het zal wel weer omslaan hoor en dat ze ineens vroeg WAKKER is maar voorlopig genieten we nog even. Dr zijn nog genoeg jaren dat ze een wekker mag gaan zetten, zolang t niet nodig is en ze zo prima draait vinden wij t hier gescheten. Komt er wel een afspraak, dan heeft ze even pech en moet toch vroeg opstaan, doet ze dan ook niet moeilijk over mits t maar niet structureel is.

19. Blijdorp

Oh ik zeg ook niet dat je iets moet veranderen of strakke tijden aan moet houden. Alleen als mijn dochter nachten zou maken van 16uur dan zou ik ongerust zijn. Maar zoals ik het nu lees zit er ook speeltijd in en oefentijd dat klinkt toch anders dan slapen van 18 tot 10.30.

20. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.008
    113
    In eerste instantie waren wij ook ongerust. T was muisstil dus wij wisten niet beter dan dat ze lag te pitten. Totdat de camera erbij kwam, toen werd er ineens een hele hoop duidelijk :)

Blijdorp vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina