Daarom ben ik er principeel op tegen om ze geld te geven... dat is mijn grote punt.... mensen moeten een vast salaris hebben en niet afhankelijk zijn van de goedheid de mensen aan wie ze de folders leveren. punt 2 ik vind het oke dat jongeren wat minder geld hebben, en iets meer hun best moeten doen om een zakcentje te verdienen.... ik denk dat ze dat uit eindelijk helpt namelijk..... zie iets te veel jongeren die heel veel geld te besteden hebben, en uit eindelijk zijn ze dat zo gewent dat ze altijd veel geld willen uitgeven en niet met geld om kunnen gaan als ze ouder zijn..... en voor dat ieidereen weer komt.... nee er zijn ook jongeren die er wel verantwoord mee omspringen.... maar de schuldproblematiek onder jongeren is groot of niet? Uit eindelijk vormt het je ten goede als je al jong leert zuinig te zijn op geld......
o dan ben ik nog veel onbeschofter!! ik pak het kaartje aan zeg dankjewel en hetzelfde en doe de deur dicht
Ik doe dat ook, ze vragen mij immers niks... de bel gaat , ik opend de deur en de jongen/meisje zegt dan, de bezorger van..... noem krant/foldermaatschappij wenst u een gelukkig 2012..... dat zeggen ze bij ons tenministe.... en dan bedank ik ze en zeg ik gewoon heel vriendelijk dat ik dat hun ook toewens..... vind dat niet onbeschoft.... ze vragen niet om geld dus ik hoef ook niet te zeggen dat ik niks wil geven, en wil ook niet iedereen uitleg geven....
Dus jij geeft niets omdat je het een leerzame les vind? Vertel je dat er ook bij als ze aan de deur staan? Want dan ben ik helemaal benieuwd naar de gezichten. Zelf vind ik geef of iedereen wat of de goede bezorgers of allemaal niets. Maar niet jongeren niets omdat het jongeren zijn.
opzich zou het niet verkeerd zijn denk ik om een normale mens in de kamer te hebben gewoon werklui om zo te zeggen. die bekijken mensen net iets menselijker.
Ik snap wat je bedoelt. En kan me gedeeltelijk in je mening vinden. Aan de andere kant denk ik dan de ouders zouden z'n jongere meer moeten sturen. Het verdienen opzich zou geen probleem hoeven te zijn als bijv. de ouders zouden zeggen wij doen de helft van jou salaris op een spaarrekening. Zo hebben ze iets extra's als ze later bijv. rijbewijs willen halen of op zichzelf willen gaan wonen. En daar hebben ze dan toch zelf voor gewerkt. Zelf persoonlijk heb ik zowel jongeren als volwassen in de schulden gezien en vindt dat mensen sowieso makkelijk geld uitgeven. Dus niet alleen bij de jongeren. Maar goed zo heeft iedereen natuurlijk zijn eigen kijk op en zijn eigen ervaringen.
Ik denk zelf dat ook volwassenen met schuld , dat de wortel daarvan al ligt in hun jeugd jaren, zoals umm nou net vertelde dat ze op haar 14e haar kleren al zelf betaalde, zij heeft het zwaar gehad, en zo zwaar hoeft het van mij ook niet hoor... maar ik heb het gevoel dat zij door deze ervaring goed met geld om kan gaan en ik zie haar nog niet zo snel in de problemen komen, door haar eigen schuld dan he......
Daarom ben je het dus ook niet verplicht. En Evelien, wat je zegt is helemaal waar. Ik heb het best moeilijk gehad in mn jeugd en met jongeren die me raar aankeken omdat mijn ouders 'niet eens mijn boekengeld of rijbewijs betaalde' bijv. Maar achteraf ben ik er blij om.
hmmm, ik zal dat meisje van 15 jaar dat jankend thuis kwam met haar "kerstbonus" vertellen dat het om een wijze les ging. Volgens mij wist ik de waarde van geld wel hoor! Ik moest keihard werken voor mijn zakcentjes! Maar ik kan je wel vertellen dat ik nu echt anders zou reageren bij die mensen die de deur gewoon in mn gezicht dichtsloegen: zo mijn best doen om de krant droog te houden? Jeetje, dat ik daar gewoon mee doorgegaan ben! Ik was als puber blijkbaar een beter mens dan nu....
ik geef welw at als ik toevallig thuis ben, heb zelf ook bezorgd en was altijd erg blij met het extraatje! Mijn persoonlijke mening is dat jullie hier veel te diep op ingaan als zo iemand aanbelt dan geef je of wel wat, of niet wat... je beschadigt geen jeugdige geest over hoe ze met geld om moeten gaan..... seriously, jou 2 euro zijn niet zo invloedrijk hoor ik kon er altijd leuk van op stap 2e kerstdag
Klopt idd. Ikzelf heb ook net als umm rond die leeftijd mijn eigen kleding zelf moeten betalen. Door die ervaring zal ik er zelf alles aan doen om geen schulden te krijgen.
Hier ben ik het dan weer niet helemaal mee eens. Een systeem waarbij je altijd je geld krijgt, ongeacht de manier waarop je je werk uitvoert (net genoeg voor een zesje of wat meer doen zodat je toch een negen verdient), stimuleert nou niet bepaald een dienstverlenende instelling. Als je inkomen mede afhankelijk is van de manier waarop je omgaat met de eindgebruiker van jouw dienst, zorg je er wel voor dat je op tijd bent, de krant netjes door de bus doet et cetera. Zelfde geldt voor horecamedewerkers. Je moet dan toch extra je best doen om flink wat fooi op te halen, lijkt mij een extra stimulans om je uit te sloven voor je klant en niet alleen een wit voetje te halen bij de baas. Natuurlijk moet de basisbetaling ook in orde zijn (zou wat wezen dat je krantenbezorgers niets zou betalen; dat haal je maar op bij de lezers), maar dat je wat extra's kunt verdienen door je meer in te spannen vind ik niet verkeerd. Ten slotte: als iedereen een 'fooi inclusief' salaris moet krijgen, wordt alles duurder voor alle afnemers. Nu betalen alleen mensen die het kunnen (en willen) missen voor die extra's. Vind ik eigenlijk ook wel netjes.
Hier op inhakend, ik had een bejaardeflat en sommige dames wouden graag dat ik even aanbelde (net zolang tot ze het hoorden hahahaha) als ik de folders/krant kwam langsbrengen, vond ik sowieso geen moeite, ook als ze geen fooi konden betalen maar daar kreeg ik soms zelfs een 5gulden munt voor met kersttijd, omdat ze het zo waardeerden! dus ik deed wel wat extra's voor mijn stapbonusje
Lalala je moet wel goed lezen, ik bedoel het niet als wijze les.... ik wil een systeem niet in standhouden, dat over het omgaan met geld, was een verklaring over mijn standpunt over jongeren, omdat sommigen het raar vinden dat een jongeren anders werden beoordeeld als een volwassenen, en sommigen vonden dat er negatief werd gepraat over jongeren, ik bedoel het niet negatief.... is alleen mijn boodschap, maar ik vind jongeren niet gauw zielijg.... en ik vind het een teken aan de wand als een jongere ind huilend thuiskomt omdat hij/zij niet genoeg heeft gekregen..... Ik vind het gewoon niet respectvol ook naar jongeren toe dat ze langs de deur moet leuren om geld... niemand wil graag bedelen toch? het geeft mij een slecht gevoel en ik wil daar niet aan meewerken.... het is niet zozeer dat ik die persoon het niet gun....maar ze moeten gewoon elke maand een goed loon hebben zonder daar om te moeten bedelen langs de deuren... als ik geef houd ik dit systeem in stand, dat wil ik niet.... dat dan sneu is voor die bezorgers, het zij zo, maar ik leg het ze niet uit, dus wrs vinden ze mij zo'n vrek die niks geeft......
Aan een beloningssysteem zitten wel degelijk ook nadelen.... vaak als je assertief bent goed kunt netwerken en je goed kunt profileren krijg je je beloning, kun je dat niet, maar werk je wel hard en goed krijg je dat niet...... dus helemaal eerlijk is dat systeem ook niet, maar.... er is geen dienstverlenender beroep dan werken in de zorg.... wij krijgen die beloning niet hoor.... en in de buisnesssfeer waar je het dan wel krijgt krijg je de beloning ook van de werkgever toch?
Als de bezorger(s) van de folders zich hier meld zal ik er eens een functioneringsgesprekje van maken! Wij hebben alleen in begin oktober op een normale manier de folders bezorgd gekregen. De rest van het jaar of niet of pas op woensdag ( mag nog net) of donderdag. Ik heb dus ook wel meerdere keren geklaagd. Maar ik denk niet dat we de bezorger hier aan de deur zien. de krantenbezorger kan wel rekenen op een bonus, moet hij wel aan de deur komen.