Onze zoon is 2 weken en krijgt fulltime borstvoeding. Heb de eerste paar dagen al borstontsteking gehad, oorzaak onbekend want volgens de Kraamverzorgster en verloskundige dronk de kleine goed. Twee keer gesproken met lactatiedeskundige. Leegkolven was t advies en clusteren de 2e keer. Heb nu t gevoel dat de voeding weer op gang is, m'n borsten voelen weer zwaarder. Maar de kleine drinkt maar kort. De 1 zegt, dat maakt niet uit. De ander heeft t over teveel productie waardoor de kleine te weinig voedzame melk krijgt. Dan moet ik weer 1 borst geven. Dan toch maar 2. Met afkolven om de 1e melk weg te krijgen voor de voeding. Of afkolven na de voeding om de borst leeg te krijgen. Of helemaal niet kolven om vraag rn aanbod zo goed mogelijk te krijgen. Wisselvoeden omdat hij steeds met 10 minuten klaar is en in slaap valt. Dan toch maar weer de borst leegdrinken.. Pff allemaal mensen die er verstand van hebben, maar geen eenduidig advies. Ik voed nu maar op verzoek wat meneer wil, zonder af te kolven. Probeer 2 borsten maar als dat niet lukt, dan niet. Ik hoop alleen dat hij wel echt voldoende voeding binnen krijgt!! Hij groeit wel, maar dat kon ook op de voormelk waar minder in zit maar toch te weinig voeding geeft.. Lastig hoor dat borstvoeding geven.. Ervaren jullie dat ook zo?
haha ja mensen weten het allemaal goed goed te vertellen Ben er dus ook maar mee begonnen om het het ene oor in en het andere oor uit te laten gaan en het gewoon te doen hoe het voor ons werkt Mijn dochter wilde bijvoorbeeld de eerste 3 maanden de hele avond aan mijn borst `drinken` en dat werd door vele raadgevers zwaar afgewezen maarrrr heb toch volgehouden en het is over gegaan Liefs
Probeer het zoveel mogelijk op gevoel te doen. Als je kleine maar kort drinkt maar goed plast, tevreden is en groeit, prima! Het is belangrijk dat hij in elk geval 1 borst goed leeg drinkt. Als hij snel in slaap valt, kun je dan verschonen en 'm weer de borst aanbieden. Als de 1e goed 'leeg' is, dus goed soepel aan voelt, kun je de 2e borst aanbieden. Anders bied je gewoon de 1e weer aan. Beter 1 borst goed leeg dan 2 half. Kolven is niet nodig als je kleine goed drinkt en je voldoende productie hebt. Behalve dan bij een dreigende borstontsteking, als je kleine het niet weg gedronken krijgt, je dan proberen goed leeg te kolven. Ik heb bij de oudste op dag 11 een borstontsteking gehad, kleine dronk ook prima. Daarna niet weer gehad. Wat betreft voldoende binnen krijgen, goede plasluiers en een tevreden baby vertellen je dat je kleine voldoende binnen krijgt. Probeer wel overdag om de 2 a 3 uur te voeden, nu even goed investeren, dan heb je daar straks profijt van. Bij veel voormelk krijg je groenige poepluiers en vaak ook krampjes. Gele poepluiers, vaak met witte stukjes (onverteerde eiwitten) zie je bij voldoende voeding(stoffen).
Ik lees mee, ik vind het ook zo moeilijk!! Ik heb al geprobeerd 20-30 minuten één borst, 30 minuten ene borst en dan de tweede totdat de kleine genoeg heeft (maar die lijkt een bodemloze put, hij wilt altijd wel) en vandaag de tip van iedere borst 10 minuten geprobeerd maar ik heb het idee dat hij daar echt niet genoeg aan heeft... Vaak geeft hij aan voldoende te hebben, hij laat los en gaat er lekker rustig bij liggen en dan leg ik hem over mijn schouder om te boeren, met als gevolg dat hij weer helemaal "wakker" is en dan wil hij ineens meer. Moet ik dan verder gaan, of is het dan meer een gewoonte voor hem en dat hij wil tutteren?
Bedankt voor de tip! Dat van dat groene en gele poep wist ik niet! Fijn dat we daar op kunnen letten. En ik probeer m nu de borst goed te laten leegdrinken. Best moeilijk, soms lijken ze bij t begin al leeg. Of zou dat ook zo zijn? Hij drinkt wel en ook met een straaltje melk, dus er zit wel wat in. Alleen voelen ze slap. Om de 2/3 uur voeden moet dat dan ook als de kleine slaapt nog? Hij is soms gewoon veel te slaperig om te drinken..