wij hebben wel degelijk last van de crisis aangezien mijn man vorige week zijn baan is kwijt geraakt. Net een huis gekocht en ons tweede kindje is onderweg. Toen wij de offerte e.d van het huis rond hadden was er nog geen sprake van een crisis en zeker niet op zijn werk. Wij konden pas geleden pas passeren en we zaten toen wel midden in de crisis,maar je geeft ook niet zomaar je huis op met als gevolg dat je met een schuld blijft zitten. De ww uitkering lijkt nog wat als je het over 70 procent hebt maar het gaat over het sv loon en arbeidskortingen krijg je niet uiteraard, waardoor er zo weinig overblijft dat we zelfs niet in ons oude huurhuis hadden kunnen blijven zitten. Gelukkig heeft mijn man wel binnen een week een baan gevonden waardoor we nog uit de ww blijven,maar dat is een half jaar contract (met wel kans op verlenging ) en het betaald wel minder omdat hij van een volcontinu baan nu in de dag loopt. Mijn man heeft natuurlijk wel de baan aangenomen maar als hij er na een half jaar uitligt en wel in de ww komt dat wordt er gekeken naar het laatste jaar salaris en daar het gemiddelde van,wat dus betekent nog minder ww. Ik kan dus best begrijpen dat mensen met een baan, die verantwoordelijk zijn voor huisje,boompje,beestje niet ineens een veel minder betaalde baan aan gaan nemen als dat nog niet hoeft ( pas na een jaar ww ) aangezien ze dan misschien ook nog niet eens goed rond kunnen komen en ze op het moment van baanverlies (want iedereen weet dat er bijna geen vaste aanstellingen meer gegeven worden ) ook nog minder ww krijgen waardoor er bv wel een bord in de tuin van hun huis kan met te koop erop. Het is dus niet altijd een kwestie van willen,maar ook weleens van risico's overwegen en gokken dat de economie weer aantrekt en je wel weer een baan vindt in dezelfde salarisgroep. Misschien dat mensen zich daar eens bewust van kunnen worden voordat er gezegd wordt dat er altijd werk is als je maar wil. Oh ja nog als toevoeging, het is niet zo dat een minder betaalde baan aangevuld wordt door een ww uikering want deze vervalt gewoon als je voor hetzelfde aantal uren werk heb gevonden als dat je had. Als je voor minder uren werkt dan wordt het aangevuld en blijf je in het arbeidsproces,wat ik wel goed vind. Ik heb wel het idee dat bedrijven de crisis gebruiken om tekorten van de jaren ervoor nu recht te trekken. Groetjes MB2005.
schrijf ik je een heel verhaal terug post tie gewoon niet. Anyway wat ik wilde zeggen is je hebt gelijk,mensen verklaren je voor gek als je over die dingen praat maar kom op man menig persoon die zich erin verdiept heeft kan om heel veel dingen gewoon niet heen.De wereldleiders kunnen ons wijs maken wat ze willen hoor ik weet niet of iemand dat beseft.Kijk ik geloof niet alles wat me voorgeschoteld word dat zeker niet.Maar kom op mensen om te denken dat dit over 2 jaartjes voorbij is nee dat niet.In deze wereld draait het alleen om wie er het meeste macht heeft en het meeste uit kan halen en het draait echt niet om ons burgers hoor wij zijn gewoon maar schaapjes in de wei
sistabigbones Waar haal je die wijsheid vandaan? Je kunt het wel allemaal roepen, maar waar baseer jij je informatie op?
Ik heb reageerde op esin der berichtje over de freemasons . Mischien leg ik het niet goed uit maar ik bedoel eigenlijk niet alleen de kredietcrisis hier in nederland maar over de hele wereld.En als je een beetje oplet gaat de wereld een heel stuk achter uit de laaste tijd.De crisis word niet veroorzaakt door de burgers hoor maar door de wereldleiders das toch niet zomaar wat roepen maar gewoon logisch nadenken.Kijk en met esin had ik het gewoon over een van de vele theorien en de freemasons is daar eentje van en ik vind hem een van de meest geloofwaardigste. En kom op man zie jij ergens een land in de wereld waar het wel om de burgers draait en niet om wat hun regering het beste vind voor de burgers in plaats van te kijken wat het land echt nodig heeft om vooruit te komen nu ik kan er geen eentje opnoemen op dit moment
Wij merken gelukkig niets van de crisis.. Mijn kerel zit gebeiteld bij de mariniers en ik zit op een goedlopend verzekeringskantoor waar nog 1 bij moet. Ik vind de reacties wat betreft "er is genoeg werk" ook erg kortzichtig. Opzich is er genoeg werk als je zo om je heen kijkt, alleen willen de werkgevers altijd iemand die beter, jonger en goedkoper is met zoveel mogelijk ervaring en diploma's. Deze banen liggen vaak in een andere sector dan waar zij zijn ontslagen (bv bouw). Ik hoop voor deze mensen dat deze door Den Haag veroorzaakte crisis snel wordt opgelost. Hier zullen wij burgers wel weer voor moeten opdraaien..
lijken mij 2 discussies in 1 topic te worden. Freemasons = vrijmetselaars, is dat niet een of andere groepering die zich al lang geleden van iets heeft afgescheiden? Ik heb me er niet in verdiept hoor. Maar goed. Democratie = regering wordt gekozen als zijnde volksvertegenwoordiging. Niet eens met de regering --> anders stemmen. Het effect van een regering op bijvoorbeeld de normale handel etc. is zo gering, dat ik niet zo geloof in een conspiracy theory. Wel dat consumenten nu bang zijn, vertrouwen kwijt --> minder bestedingen --> minder winst bedrijven --> ontslagen --> minder bestedingen...en zo gaat de cirkel door. de maatregelen die nu getroffen wordne, om de bestedingen te laten toenemen, dat idee vind ik wel goed. Jammer dat er geen maatregelen zijn genoemd die de huizenmarkt weer verder helpen...
Ja ik vind dat je gelijk hebt ik had het even met een meid over iets anders maar das ook een anders verhaal ik bedoel eigenlijk meer wat er met de wereld aan de hand is en dat is eigenlijk wel een andere discussie my bad
in de rubrieken van de kranten waar voor een maand of 3 a 4 geleden nog 30 advertenties stonden staan er nu maar 5 of max 9. Het wordt degelijk minder. En in de zorg willen ze werklozen neerzetten omdatdat goedkoper is, niet nadenkend dat het kwaliteit ook slechter is. Laten ze gewoon wat duurdere met diploma`s nemen, een paar stagaires omdat die haast niks kosten en je bent klaar, dan ben je net zo duur uit als een paar ongeschoolde aan te nemen.
my god wat doen sommige van jullie domme uitspraken zeg! Echt van dat verjaardaggebrabbel. Als je er geen last van heb, mooi voor je! hartstikke gefeliciteerd! Ik heb er ook weinig last van. Maar ik heb wel mijn ogen open en zie om me heen veel persoonlijke drama's. Doe niet zo kortzichtig zeg, jammer voor je dat je kredietcrisis moe bent. We zitten overigens al in een recessie en als je economie hebt gehad weet je wat dat betekend. Haha heeft de overheid bedacht, het zal wel...
Werklozen in de zorg neerzetten zoals zij dat willen is helemaal niet goedkoper aangezien zij ook gewoon een diploma moeten halen. Dus als het puntje bij het paaltje komt zijn ze net zo duur uit. Een paar stagaires is ook geen oplossing aangezien deze veel tijd en begeleiding kosten (wat overigens wel zijn vruchten afwerpt op den duur), uiteindelijk kost dit ook geld. Dus ook flauwekul.
het is wel goedkoper, want als je iemand aanneemt die al zoveel maanden in de ww zit, worden de eerste 6 maanden de helft van het loon vergoedt en de volgende zoveel maanden een kwart. In die tijd kan je iemand mooi een niveau 2 opleiding laten doen (bbl). Zou mooi zijn als meer bedrijven dit zouden oppakken. En over de vacatures in winkels; dat vraagt ook een bepaald niveau hoor. Ik zie om me heen (in mijn werk) veel mensen met een mbo niveau 1 niveau of lager die werkloos worden, en dan ook echt allemaal! De mensen die in de metaal werkten, bouw en productiewerk. En uitzendkrachten uiteraard. Die mensen kunnen echt niet in een winkel werken, dat moet die winkel niet willen ook... Je hoeft idd geen gerichte opleiding te hebben, maar wel een bepaald niveau. En je kunt wel een niveau 4 opleiding willen doen, maar als je het niet kan?
Famke: *applaus* Euhm...waarom zouden winkels geen mensen uit de bouw moeten willen? Zijn alle mensen in de bouw 'domme krachten'met een laag nivo dan? Dát vind ik op mijn beurt weer enorm kortzichtig hoor. Ik werk zelf niet in de bouw, mn partner ook niet dus ik reageer echt niet vanuit een 'ik-voel-me-aangesproken/aangevallen'situatie, maar wat een uitspraak is dat! Ik kén wel mensen uit de bouw, mn ex werkte in de bouw (wat een zak was dat) en een oom van me ook <- En die mensen zijn echt niet dommer dan de gemiddelde kassiere of verkoopmedewerker hoor! (ik kocht laatst schoentjes voor mn dochter. Deze gingen kapot, ik ging terug naar de winkel en mocht ze ruilen. Ze waren er niet meer in de juiste maat..zegt dat meisje: Oh maar dan neemt u toch een maat groter? paar extra sokken erbij en klaar toch? <- lekker advies in een schoenenzaak voor een kind van anderhalf wat net kan lopen! Erg 'slim') Niet alle verkoopmedewerkers zijn godzijdank zó dom, maar gelukkig zijn ook niet alle bouwvakkers dom. Toevallig ooit gekozen voor de bouw..mn ex wilde ook best detailhandel doen en mn oom is nu bezig met een MKB opleiding omdat ie een eigen zaak wil beginnen. Goed, veel tekst om duidelijk te maken dat ik t onzin vindt dat metaalbewerkers of bouwvakkers oid te dom zouden zijn om in een winkel te werken. Punt twee. Mijn vriend komt uit rotterdam. Daar was hij kok. Hij is hierheen (friesland) verhuisd en heeft anderhalf jaar lang gezocht naar een baan. Na een half jaar issie inderdaad uitzendwerk gaan doen. Af en toe in een kantine staan, af en toe ergens op een feest cateren en andere dagen stond ie in een fabroiek vissen te ontleden. ook heeft ie weken gewerkt van meer dan 40 uut achter de lopende band dozen in elkaar te vouwen..Maar zelfs dát werk was allemaal tijdelijk. Een vaste baan vinden leek onmogelijk. Uiteindelijk na anderhalf jaar erin 'gerold' Maar met mazzel. Hij heeft wel op sollicitatiegesprekken gezeten waar ze meer dan 400 brieven hadden gehad! Wél was dit al vóór de kredietcrisis. Mijn moeder (nu 56) is onlangs dr baan kwijtgeraakt omdat de winkel waar zij werkte failliet ging. Heeft ze 20 jaar gewerkt..En nu? Er zijn hier verdomd weinig winkels waar ze een zitten te springen op een vrouw van 56 zonder diploma's hoor. En ik? ik zoek al maanden om een andere baan voor redelijk wat uren (28 Plus) in de zorg hier in de buurt...Nou, die zijn er echt niet! En als ze er al zijn heb ik telkens minimaal 50 tegenkandidaten..Immers, heel veel zorginstellingen gaan óók failliet en knikkeren hun personeel eruit. Kom bij mij dus niet aanzetten met : er is werk zat als je maar wilt, ik vind dat een erg rechtse en ongefundeerde uitspraak die totaal los van de werkelijkheid staat. daarnaast denk ik dat er heel veel verschillen per provincie/ regio en opleidingsnivo zijn. In het westen knikkeren ze alle bouwvakkers e.d. eruit/ Hier zoeken ze ze weer. In de stad zoveel vacatures? ja voor bankbewerkjer of lasser, maar geen zorg, horeca of winkelpersoneel hoor.. Dus mensen, denk even na voordat je maar wat roept
niva ik refereede aan de mensen met een mbo niveau 1 of lager... En ik heb dat niveau niet en mijn partner ook niet Maar mijn leerlingen wel, en dus ook ex leerlingen die nu koos werkeloos op de bank zitten. Ze kunnen 1 ding, bijvoorbeeld metselen. Of stratenmaken, of lassen. En dat hebben ze geleerd in 3 jaar ongeveer, soms langer. Die school je niet even om. Om zo'n reactie in een schoenenwinkel zou ik ook niet blij zijn, maar ik ben heel selectief in waar ik schoenen koop voor mijn dochter. Mijn reactie was echt niet kortzichtig, want ik weet heel goed waar ik over praat. Ik denk juist dat heel veel mensen niet weten hoe zwak mensen zijn die geen opleiding of diploma hebben. Het is geen zaak van willen voor die mensen! (en ja er zijn genoeg mensen die wel kunnen maar niet willen, maar over die groep heb ik het niet)
famke, dat is idd de doelgroep waar je als hoge ropgeleidde tegenop moet boksen in de zorg..de lager geschoolde mensen zijn stukken goedkoper en worden steeds meer en meer ingezet //Inderdaad niks ten nadele van lager geschoolde mensen, wél van de visie op zorg ?
dat is in het onderwijs ook zo. Als er een collega (docent) weg gaat, krijg je daar een asstistent voor terug. Nog even en dan zijn docenten er alleen nog om het beleid uit te zetten, lekkere kwaliteit....
@Niva: Ik ben het helemaal met je eens dat de uitspraak: er is werk zat als je maar wilt, echt onzin is! Mijn vriend zit al 8 maanden thuis. Heeft de ervaring en de ambitie om verder te leren. Is 28 dus ook niet "oud". Hij heeft zelfs bij de Mc donald en de IKEA gesolliciteerd.... Bij iedere sollicitatie moet hij vertellen dat hij de ziekte van Crohn heeft... Hoppa daar is de volgende afwijzing weer.... Nu is hij uit de ziektewet gegooid en moet hij de WW in. Om radeloos van te worden! Over 6 weken krijgt hij met geluk pas weer geld en een baan vinden moet hij toch helemaal zelf doen! Sorry voor het ego berichtje... Groetjes, Sam
En weet je uiteindelijk is het helemaal niet goedkoper omdat door slechte observatie soms de zorg nog complexer en duurder wordt doordat mensen bijvoorbeeld onnodig moeten worden opgenomen doordat symptomen van ziekten niet herkend worden, ontwikkeling van decubitus etc. Ja visie op de zorg.. Met alle respect maar worden werknemers van niveau 2 daarin opgeleid? Hebben ze de visie? Weten ze uberhaupt wat het is? Overigens vind ikook niet dat je dit van deze werknemers kunt verwachten...