Kreeg jij eigen weeën na het breken van de vliezen? (Inleiding)

Discussie in 'De bevalling' gestart door Doublemom, 1 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissXray

MissXray Niet meer actief

Hier eind van de middag thuis de vliezen laten breken door de verloskundige met exact 39 weken. Dit in overleg met de gyn waar ik de volgende ochtend ingeleid zou worden. Ik had al 3 cm ontsluiting.

Eerste bevalling was begonnen met het breken van de vliezen en zo op gang gekomen dus de vk mocht het bij deze bevalling ook proberen. Gebeurde er niets, dan zou ik me de volgende ochtend toch al moeten melden. Mijn eerste bevalling was dus geen inleiding, maar spontaan gebroken vliezen.

Drie uur na het breken van de vliezen door de verloskundige had ik onze baby in de armen. De weeën begonnen dus direct.

2. sunshine1981

sunshine1981 Actief lid

21 okt 2015
    257
    60
    28
    Vrouw
    Hier ook meteen weeën, maar ik ben wel kort voor het inleiden gestript, waardoor er al het e.e.a. begonnen was en ik een paar cm ontsluiting had. Na het breken van de vliezen kwam alles mega snel op gang en ben ik 2.5 uur later al bevallen :)

3. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Nee.

3e was een ballon inleiding net 38+2.
    In de nacht 3 cm gekregen door de ballon.
    Contr

4. NonnieMa

NonnieMa Actief lid

23 jun 2015
    363
    296
    63
    Hier bij mijn eerste alleen een ballonnetje gehad en toen kwam het spontaan op gang. Toen het stagneerde zijn ook de vliezen gebroken en zette het meteen door. Ik heb dus geen wee opwekkers gehad, maar dit was wel met 42 weken...

5. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    1e braken mijn vliezen spontaan (38 weken) en iets van 6 uur later weeën en 11 uur daarna is zoon geboren. (inc 12 minuten persen)
    2e ingeleid met 38 weken. Na 1 tablet konden ze in principe mijn vliezen breken maar voor mijn comfort wilden ze toch nog een tablet geven dus gedaan. 4 uur erna braken ze mijn vliezen (met 3 cm ontsluiting) en direct kwam de boel op gang. 1 uur en 18 minuten waarvan 9 minuten persen was ze er.

6. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.227
    4.457
    113
    Vrouw
    Op dinsdag ochtend een ballon, die viel er om 23.00 uit. Toen ze de volgende ochtend kwamen checken zat ik op 5cm ontsluiting. Na het breken van de vliezen namen de weeën toe, uiteindelijk 10cm ontsluiting en 2 uur persen zonder resultaat. Helaas had onze dochter blijkbaar nog besloten een halve slag om haar as te draaien (sterrenkijker), waardoor haar nekje de draai door het bekken niet kon maken. Uiteindelijk kwam ze met een spoedkeisersnee ter wereld.

7. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Spreek af hoe lang je lichaam de tijd krijgt om zelf weeen te maken. Anders vinden zij het na 2u wel welletjes en rekende jij op 24u.

Hier bij de tweede ook gewacht na ballon en vliezen breken. Mocht ivm medische dingen maar een aantal uur wachten op de eerste wee. Ondanks de vroege termijn (37+0) kwamen er weeen. Helaas na 4u waren de weeen nog niet sterk genoeg en kwam mijn vaste verpleegkundige vertellen dat ze niet sterk genoeg waren en vroeg ze (soort overleg haha eigenlijk wel een mededeling) of er voorzichtig wat opwekkers bij konden.
    Spreek ook af dat ze opwekkers extra voorzichtig worden ingezet zodat je lijf de kans krijgt mee te werken (hier ging het infuus binnen 2u ook weer uit namelijk)

Hoe later je in je termijn zit hoe beter je lijf het schijnt op te pakken. Ook het feit dat het niet je eerste bevalling is helpt mee.

Volgens mij had ik gevonden dat 90% van de dames met een tweede kind waarbij met 39+0 de vliezen werden gebroken dat die binnen 24u bevielen. Zoiets. Maar je gyn/vk kan daar vast meer over vertellen

8. Doublemom

Doublemom Fanatiek lid

5 mrt 2012
    1.410
    1.190
    113
    Bedankt voor je uitgebreide reactie! Het ziekenhuis houdt inderdaad 2 uur afwachten aan en dat vind ik prima. Wel een goeie om ook wensen aan te geven ten aanzien van het rustig aan opstarten van evt opwekkers. Het ziekenhuis waar ik ga bevallen is heel erg van de gedachte ‘dit is iets wat je lijf in principe zelf kan, dus we willen niet teveel ingrijpen’ en dat vind ik vooraf al een hele fijne gedachte!

1981Mama vindt dit leuk.
  9. Wizzy5

Wizzy5 Bekend lid

27 mrt 2019
    803
    957
    93
    Vrouw
    Hier 5x ingeleid.
    Alleen de 3e keer had ik weeën van mijzelf, maar was niet voldoende, dus werd doorgeleid.
    Heb 2x spontaan gebroken vliezen gehad, maar geen weeën helaas.

10. MamavanHayden

MamavanHayden Fanatiek lid

11 dec 2014
    2.259
    1.994
    113
    Vrouw
    Ik kwam de avond voor de inleiding voor een ballon, was niet nodig had al 3 cm.
    Volgende ochtend terug.
    Na 't prikken van de vliezen kwamen de weeën binnen 5 min al op gang.
    Wel meteen met maar 1/1.5 min er tussen.

11. mxm

mxm Fanatiek lid

28 mrt 2018
    2.906
    2.400
    113
    Vrouw
    Ik had van tevoren al 2 dagen wat weeën gehad. Nadat m'n vliezen braken werd dit wat heftiger en zette het goed door.

12. Doublemom

Doublemom Fanatiek lid

5 mrt 2012
    1.410
    1.190
    113
    Ik lig as we speak met een ballon. Ben benieuwd hoe het morgen gaat!

mxm vindt dit leuk.
  13. mxm

mxm Fanatiek lid

28 mrt 2018
    2.906
    2.400
    113
    Vrouw
    Spannend! Zet ‘m op!!

14. blessings

blessings Fanatiek lid

7 dec 2015
    1.079
    1.538
    113
    Vrouw
    Ik vraag me af waarom je maar zo kort mag wachten op de weeen na het breken van de vliezen. Als je vliezen spontaan breken, mag je het 24 uur afwachten en daarna wordt je pas ingeleid. Is het risico op infectie soms groter als de vliezen gebroken worden, ipv dat ze spontaan breken?

Mijn 2 bevallingen begonnen namelijk beide met spontaan gebroken vliezen. Bij de eerste begonnen de weeen pas 19 uur nadat mn vliezen gebroken waren. En dat was helemaal prima. Ben in het zh bevallen omdat ik dat zelf wilde, maar hoefde geen extra controles of opwekkers ofzo. Ik mocht het gewoon 24u afwachten.
    Uiteindelijk ben ik pas bevallen na 37 uur gebroken vliezen. Dat was wel wat lang, waardoor ik wel een nachtje moest blijven voor de zekerheid.

Bij mn 2e duurde het nadat mn vliezen spontaan braken 15 uur voordat de weeen begonnen. En ben toen thuis bevallen. In totaal 19 uur tussen gebroken vliezen en geboorte. Dat was helemaal prima dus mocht lekker thuis blijven.

Maar met dit in mn hoofd zou ik 2 uur wachten dus veel te kort vinden! Het duurde bij mij veel langer voordat de weeen begonnen, maar uiteindelijk dus wel gewoon kunnen bevallen zonder opwekkers ofzo.

15. Lisalisalisa

Lisalisalisa Bekend lid

21 feb 2016
    703
    426
    63
    Vrouw
    Opvoeder
    Aalst, België
    Bij mijn zus braken de vliezen in de nacht van woe op do.
    En ze werd na 24u+- ingeleid.

Haar dochtertje werd op vrijdag om 20u geboren.

Hier hebben ze mijn vliezen gebroken terwijl ik al weeën had en al veel ontsluiting :) dus zelf kan ik niet meepraten :)

16. Noxe

Noxe Fanatiek lid

30 jun 2018
    1.715
    1.761
    113
    Vrouw
    Succes!

Bij mijn jongste werden mijn vliezen gebroken door de verloskundige, dit was om middernacht precies (die ochtend erna zou ik ingeleid worden, maar ik had toen al ietsje ontsluiting en hele lichte weeen, maar deze zetten niet door). Direct daarna kreeg ik weeen, en heftige ook! Drie uur later was mijn zoon er.

Bij mijn oudste braken mijn vliezen spontaan, en kwamen de weeen pas 5 uur later op gang, maar ook gelijk heftig.

17. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Ik denk misschien omdat de meesten niet zomaar ingeleid worden? Misschien dat de kans complicaties dan wat groter zijn dan als je vliezen wel spontaan breken.
    Meestal breken ze de vliezen s ochtends zodat de kans dat je overdag bevalt groter is waardoor er genoeg personeel aanwezig is (is mij deze week verteld).

blessings vindt dit leuk.
  18. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    En??

19. Mila1988

Mila1988 Bekend lid

19 feb 2020
    989
    587
    93
    Vrouw
    Kreeg s avonds een ballon. Dat deed wel zijn werking maar daar is het ook mee gezegd.

Volgende ochtend vliezen gebroken. Gebeurde verder niks dus eindigde helaas aan de opwekkers die steeds opgehoogd werden.

20. Kippetje33

14 dec 2020
    98
    103
    33
    Vrouw
    Precies dit is ook mijn ervaring! Zeker als je van jezelf al wat ontsluiting hebt en je zwangerschap is 'voldragen', dan zou ik zeker melden dat de opwekkers niet te hoog moeten worden gezet aan het begin!!

Ik kreeg afgelopen juni mijn eerste kindje met 40+2 weken. Had al 3cm ontsluiting toen ik me om 6u30 's ochtends in het ziekenhuis meldde voor inleiding, vanwege te hoge bloeddruk. Was aantal keer gestript, maar bevalling kwam niet op gang. Om 7uur werden vliezen gebroken. Begon al vrij snel daarna rugpijn te krijgen. Ze gingen echter toch de weeenopwekkers aanzetten rond 08u30, omdat ze wilden 'dat de baby tijdens de dagdienst geboren zou worden'. Dit waren de letterlijke woorden. Gaf niet echt een lekker gevoel, maar ok, wist ik veel. Nadat 'ie was aangezet namen de (rug)weeen enorm snel toe. Rond 11u wilden ze hem weer ophogen, maar ik wilde dat pertinent niet! VK zag weinig weeenactiviteit op de monitor en dacht dat ik me aanstelde ofzo. Maar ze bleef er een tijdje bij zitten en concludeerde toen toch ook dat de weeen wel serieus waren. En maar goed ook dat de opwekkers niet opgehoogd waren, want rond 11u45 had ik al volledige ontsluiting en om 12u19 was onze dochter er. Best heel snel voor een eerste baby dacht ik zo!

Dit is btw meer voor andere dames die dit topic lezen, want als het goed is is @Doublemom al lang en breed bevallen en lekker aan het genieten van de kleine ♥

Deel Deze Pagina