Hoi meiden, Ik was vanmorgen met mijn dochter van 2 op het KDV en heb direct rechtsomkeerd gemaakt. Bleek nl dat er 2 kinderen met krentenbaard daar waren. Het is dat het ik het toevallig opving, er hing nl nergens iets op. Toen ik doorvroeg of die kinderen wel gebracht mochten worden hebben ze het nagevraagd en kreeg ik te horen als ze onder behandeling bij de HA waren van wel. De moeder had de jongen afgegeven met de opmerking aan de leidsters dat ze zich maar vaker de handen moesten wassen... net alsof een kindje van 1 zich niets in de mond doet, niet snottert etc etc. Ik heb nl ook nog een kindje van 11 weken en op advies van mijn huisarts heb ik mijn oudste dus weggehouden. Ze gaat nl maar 1 dag in de week vandaar dat ik hoop dat ze niet besmet is. Toen mijn oudste vorig jaar de waterpokken had heb ik haar ook weggehouden totdat ze waren ingedroogd. Ik heb haar toen 10 dagen niet kunnen zien omdat ik hoogzwanger was en zelf de pokken niet had gehad. Die had ze toen ook op het KDV opgelopen. Ik weet dat je er niet van gevrijwaard blijft maar ik vind dit ook wel erg makkelijk gedacht van die moeders! Daarnaast zag ik dus dat een van de andere kindjes mijn dochter op haar gezicht sloeg. Ik heb dit al een tijdje geleden gevraagd aan de leidsters omdat mijn dochter altijd zei 'X' auwahh/pijn en dan wees ze naar haar gezicht toen deden ze net alsof dat niet vaak voorkwam. Toen ik het vandaag dus kenbaar had gemaakt omdat mijn dochter aan het huilen was draaide ik me juist om en toen zag ik het desbetreffende kindje weer een ander kind slaan. Ik heb toen geroepen naar het kindje 'LAAT DAT' en toen trok hij zijn handje in om nog eens te slaan. Ik wil morgen contact opnemen met het KDV om deze zaken toch eens goed te bespreken. Ik wil dat ze in ieder geval de ouders hier wel van in kennis stellen. Dat je het niet helemaal kan uitsluiten oke... maar ze hoeven geen kinderen gaan teroriseren. NIet dat mijn dochter straks haar zusje ook gaat slaan omdat ze denkt dat het normaal is!
Ik zou dat inderdaad ook bespreekbaar maken. Bij mijn jochie zijn oude groep zat er ook een baldadig jochie. Ze zijn toen met de hele groep gaan werken aan "netjes omgaan met elkaar". Netjes sorry zeggen als je iets verkeerds doet (bij oudsten zeggen, jonge peuters gaven een aai), en ook de "slachtoffer" die moesten zeggen dat ze dat niet wilden en de leiding aanspreken na een keer. Heeft daar heel goed gewerkt. Krentenbaard is ook wel een nare om mee te laten lopen. Makkelijk van de ouders. Het is toch wel besmettelijk, en kun je meerdere keren krijgen. Anders dan waterpokken. Maar echt schadelijk is het dan weer niet.. Maar ik zou ook mijn kindje thuisgehouden hebben.. Waterpokken lieten ze wel gewoon komen op ons KDV, omdat de besmetting vaak toch al gedaan was voordat de pokken zichtbaar waren. En omdat ze dat toch eens moeten doorlopen, dat is eenmalig en dan zijn ze er vanaf. Mijn jochie heeft 2 waterpok-golven overleefd zonder iets te krijgen. uiteindelijk kreeg hij het een keer dat juist niemand op het KDV het had, en ook niet gekregen heeft. Gek genoeg.. Maar als je zelf inderdaad de pokken niet hebt gehad, moet je wel oppassen. Ik denk niet dat je dat helemaal op het KDV kunt afschuiven, aangezien het al besmettelijk is voordat je het ziet..
Jeetje wat apart! Dat kindje wat slaat is idd iets waar ze wel mee aan het werk moeten maar vooral iets waar ze open over moeten comminuceren. Het kan toch niet dat je meisje een klap krijgt en jij dit niet hoort!? Dat mag volgens mij niet eens. Verder hebben ze als het goed is een ziekteprotocol. Bij ons op het KDV mogen ze ook niet komen met ontstoken oogjes, denk al helemaal niet met krentenbaard. Maar je kan dit als het goed is gewoon opvragen en inzien, zou ik vooral eens doen als ik jou was. Pedagogisch beleid t.a.v. kindjes die elkaar slaan etc. ook even doorspitten. Mocht je er dan achterkomen dat ze dit beleid niet navolgen en je bent echt ontevreden kan je melding maken bij de GGD. Misschien is het een idee om eerst eens dat beleid door te nemen, dan een gesprekje aan te knopen op het kdv. Dan even aankijken(ondertussen wel even oriënteren op andere kdv's, volgens mij voel jij je hier niet heel lekker bij of ik moet je verhaal verkeerd interpreteren) en is er nog niks gebeurt kan je haar er zo weghalen(zonder termijn, ze zijn als ze hun eigen beleid niet volgen in gebreken!!), GGD inlichten en naar een ander KDV toe.
Ik ga morgen ook een gesprek aan met de hoofdleidster van de groep. Het groepje is nu ook samen met een ander groepje omdat de eigenlijke leidster al een tijd ziek is (wordt ook niet gecommuniceerd). Ik vind het wel erg dat ze er niet echt iets mee doen, heb dat een paar weken geleden al bij 2 leidsters maar die deden net alsof dat nooit gebeurde... tja dat kan eens met stoeien. Oke... Maar als mijn dochtertje iedere keer thuis komt met X auwahha/pijn en wijst naar haar wang dan denk ik? Zou ze dat nu verzinnen? Blijkbaar niet dus. Ik heb het vandaag op 10 minuten tijd 2 keer zien gebeuren en het is niet zo dat de leidsters (3) opstonden en naar het kindje toeliepen om hem erop te wijzen. Was meer zo van... hey niet doen. Tja, als mijn meisje iedere keer iets doet wat ik liever niet heb dan ga ik daarover met haar praten. Het punt is nl dat mijn oudste over een maand naar een ander groepje gaat en mijn jongste van 10 weken dan in dat groepje komt. Die kan zich helemaal niet weren. Extra pijnlijk is dat het kindje het zoontje van mijn collega is. Ik wil het in eerste instantie dus via de leiding proberen of ze er extra op willen letten en dat daar ook terugkoppeling op komt als ze het bespreken met de ouders. Ik zou het nl wel fijn vinden als mijn kinderen zoiets zouden doen zodat ik er zelf ook beter op kan letten. Kan natuurlijk dat de ouders in dit geval het wel al weten. Als dat zo is, dan zal ik ze daar nog zelf op aanspreken. Mijn dochterje is nl niet zo van het voor zichzelf opkomen (net als ikzelf) en dat moet ze dan wel maar leren cq dat zal ik dan wel wat meer gaan stimuleren. Vind het wel moeilijk zeg. Wat betreft de krentenbaard: ze loopt nu natuurlijk risico dat ze geinfecteerd is, maar als ik haar de hele dag daar laat loopt ze nog meer risico. Plus dat mijn jongste dan ook weer risico loopt en ze zich dan onderling ook weer kunnen aansteken en mij en mijn man ook. Het is niet zo van 1 keer en dan heb je dat gehad. En over de waterpokken: ik geef het KDV ook niet de schuld daarvan, ook niet nu met de krentenbaard. Het is natuurlijk zo dat je ze daar meer blootsteld aan zulke ziektes maar daar doe je dan niets aan. Sommige ouders hebben dan ook geen keuze in opvang om ze dan thuis te houden. Ik zit nu zelf nog thuis ivm zwangerschapsverlof en had/heb die keuze nu wel dus dan doe ik dat ook. Ze zullen het toch wel ooit eens krijgen. Vind alleen dat het KDV op zulke zaken wat sneller kan reageren want 1 van die leidsters (die als laatste binnenkwam toen de andere kinderen er allang waren) wist dat het jongetje ziek was, die andere 2 niet. Datzelfde was toen met de waterpokken zo. Ze wisten allemaal dat ik zwanger was, je moet er niet vanuit gaan dat iedereen die al heeft gehad (5% van de bevolking krijgt die gewoon niet en loopt dan risico, in dit geval mijn ongeboren kind dus ook). Ik heb toen halsoverkop nog een vaccin moeten halen om mijn ongeboren kindje te beschermen en daarnaast mijn dochtertje 10 dagen uit huis moeten plaatsen om zodoende de besmetting voor mij te verkleinen. We waren toen ook nog eens aan het verbouwen dus geen keuken enzo dus het was erg handig! Ik vind het KDV daar soms wel een beetje laks in, maar ja... dan moet ik er dus ook maar wat van zeggen (ga ik dus morgen doen .
Mijn jochie was ook niet weerbaar. Daardoor was de dubbele aanpak bij ons KDV erg fijn. De dader aanpakken, maar ook de weerbaarheid oefenen. Misschien kun je die insteek ook bij KDV aangeven? Dat ze die 2 het goede voorbeeld geven/helpen met conflict oplossen? Dat moeten ze toch allebei leren, op hun eigen manier? Is even intensief voor de leiding, maar daarna hebben ze het wel makkelijker.. Hier hing bij een epidemie (waterpokken, 5e/6e ziekte) altijd een briefje op de deur. Misschien wel laat, maar dan kun je in ieder geval nog rechtsomkeert maken..
Goed idee wat betreft die dubbele aanpak Wat betreft die epidemie... dat deden ze dus ook nadat ik daar vragen over had gesteld. Toen ik vervolgens vroeg waar ik eigenlijk op moest letten kon de leidster het me niet vertellen en heeft het briefje van de deur moeten halen. Dus erg veel vertrouwen heb ik daar dan ook niet in. De vaste leidsters van het groepje en haar oude groepje daar heb ik dus ECHT geen klagen over.. .maar die vervangsters... dus wel.
Nou... ik heb de stoute schoenen aangetrokken en juist gebeld met het KDV. In eerste instantie om een gesprek aan te vragen (moest ik nl toch ivm plaatsing van mijn jongste dochter). Toen begon de desbetreffende leidster erover of ik mijn dag van vandaag nog wilde ruilen met een andere dag. Toen heb ik eea kenbaar gemaakt en uitgesproken. De kinderen met krentenbaard waren allebei naar de dokter geweest maar men liep idd wel kans op besmetting echter dat wisten we al. Het andere kindje was bekend en dit was ook al met de ouders besproken, zij waren echter gedurende de tijd dat hij op het KDV is verantwoordelijk en normaliter (het is dat ik er vandaag zelf was en dat mijn dochter dus naar mij toekwam) troosten ze eerst het kindje en dan spreken ze vervolgens het andere kindje erop aan. Het wil juist zijn dat vandaag naast 1 vaste leidster ook 2 vervangsters daar waren, die wisten nog niet zo van zijn kuren. Normaal zijn ze daar dus strenger op en proberen ze hem te laten zien dat hij kindjes pijn doet. Blijkbaar heeft pasgeleden mijn dochter hem ook een keer geduwd toen hij weer bezig was zei ze. Ze praatte het totaal niet goed maar zei wel dat het moeilijk was om dit 123 weg te krijgen, kan ook in iemand zitten. Ik heb gezegd dat ik het fijn vind om te weten dat de ouders het in ieder geval weten (stel het komt eens ter sprake) maar heb wel gezegd dat als ik in de gaten krijg dat dit toch vaker blijft gebeuren ik mijn dochter wel zal stimuleren om hem bijv terug te duwen of zo. De leidster zei echter ook dat mijn dochtertje heel zachtaardig is en ze nog nooit iemand echt moedwillig pijn had gedaan. Heb ook aangegeven dat ik dit voor mijn oudste nog tot daarentoe vind maar dat ik het beangstiger vind voor mijn jongste. De tijd zal het dus leren. Heb morgen nog een gesprek ivm plaatsing dus wellicht komt het nog ter sprake. Bedankt voor jullie tips!
Misschien een beetje mosterd na de maaltijd maar ik werk op een kdv. Wij hebben bij ons deze regels omtrent krentebaard. Als het plekje onder de kleding zit en afgeplakt kan worden mag een kind komen. Als dit niet het geval is wordt het geweerd totdat alle plekjes zijn ingedroogd. Bij waterpokken mag een kind ook pas komen als alles ingedroogd is. De ggd schrijft in de mappen dat kinderen hierom niet geweerd hoeven te worden maar wij hebben dus als stichting daar andere beleidsregels om. Hoe is het verder gegaan?
Op de morgen dat dit speelde was er best wel onduidelijkheid, tenminste zoals het op mij overkwam. Er kwamen dus 2 kindjes die dit hadden. Ik wist in eerste instantie niet eens wat het was dus toen ik dat vroeg aan een van de vervangsters (de hoofdleidster was er toen nog niet) toen moest die zelf op een lijstje gaan kijken dus toen had ik voor mezelf de keuze al gemaakt. Blijkbaar achteraf waren beide plekjes in behandeling en of onder de kleren of al ingedroogd maar het ging zich mij ook om het principe. Met de waterpokken toendertijd (ik was toen 25 weken zwanger van nr 2) bleek dat die heersten op het groepje. Tessa is toen de eerste week gegaan toen dit ging heersen en de 2e week toen ik na iets vertellen met een leidster wegliep zag ik bij toeval een plekje bij een kindje; ik had het blaadje dat op de deur hing over het hoofd gezien. Toen zei de leidster oh ja, dat heerst inderdaad maar dat maakt dan voor Tessa niets meer uit, die kan nu dan toch al besmet zijn van de vorige week. Bleek idd ook zo te zijn, de dag erna had ze al vlekjes. Ik heb toen in allerijl 2 gezinnen opgebeld waar we op bezoek waren geweest met pasgeboren kindjes. Die hebben gelukkig niets opgelopen. Ik heb mijn dochter toen 10 dagen niet mogen zien omdat ik het zelf niet heb gehad en dus in quarantine moest. Ik heb haar toen die tijd bij mijn ouders laten slapen. Ik heb toen zelfs nog een anti vacin moeten krijgen die ik per taxi uit het midden van het land heb moeten bestellen bij een apotheek. Dit is via het ziekenhuis geregeld. Er heerste heel veel onduidelijkheid en uiteindelijk is het goedgekomen. Maar stel dat ik veel korter zwanger was geweest had het consequenties voor de baby kunnen hebben. Er werd toen heel laconiek gedaan toen ik zei... maar ik ben toch zwanger. Ik ben van mening (en dat heb ik ze ook gezegd) dat ze even hadden kunnen bellen. Ik heb ze daarna ook de info van de gynecoloog met het advies van het RIVM gegeven en hun gevraagd daar toch wat meer over na te denken. Maar wat de krentebaard nu dus betreft, ze heeft nog nergens last van Ik weet ook dat je door ze naar het KDV te laten gaan hun meer bloodsteld maar het gaat zich er vaak om hoe iets gebracht wordt. Ik heb dit de hoofdleidster ook gezegd toen ik de dag erna een gesprek met haar had oa hierover. (ik had dit gesprek aangevraagd).