Lastige ouders? Ik heb een gastouderkindje en ouders zijn erg materialistisch en klagen heel veel over geld. Willen misschien wel misschien niet stoppen met werken, alles is zo duur, blabla maar ondertussen zelf wel allerlei hele luxe en dure dingen in huis. Maar naar mij toe echt veel zeuren en mopperen over wat ze zelf moeten betalen aan de opvang etc.. Ik vind dit best lastig en weet niet goed wat ik er mee moet! Want.. Ik doe echt erg hard mijn best om hun kindje goed op te vangen, ze krijgt veel aandacht en is ook het enige kindje wat ik heb op de dagen dat ik haar opvang. Het is zeker niet het makkelijkste kindje, mijn jongste is echt de halve dag wakker van haar gehuil(ze huilt haarzelf in slaap en wil de hele dag gedragen worden anders is het brullen.. Nou ja, krijsen is misschien een betere omschrijving..) en ik vind het best zwaar. Maar toch doe ik het met alle liefde en houd ik bewust haar dagen rustig, anders is het echt te veel voor haar. Nou ze zijn daar wel dankbaar voor geloof ik maar echt duidelijk is het me niet. Wat ik vooral mee krijg is het gemopper. En ik vraag al niet veel en verdien er echt weinig van, moet er extra bij werken op mijn oude werk om rond te komen. Ik voel me dan aangevallen én ik ben natuurlijk hun boekhouder niet én met al dat gedoe over wel niet werken ben ik dus onzeker van mijn inkomen. Ik probeer het om te buigen tijdens een gesprek, over andere dingen beginnen, maar ze beginnen er steeds weer over! Als we even bellen over iets voor het meisje dan wordt het altijd een half uur of langer(tot ik ze afkap..) met gezeur Ik heb er zo ook eigenlijk geen lol meer in. Wat moet ik hier nou mee!? Wil ze trouwens ook niet echt aanvallen ofzo want het is verre familie.. Ideeën? GOB als intermediair inschakelen is trouwens geen optie want die zijn ontzettend laks, heb ik niks aan. Als we overstappen naar een ander krijgen we een boete. Hebben jullie wel eens een kindje weggestuurd? Waarom en hoe ging dit?? Hoop dat er iemand tips heeft of ervaringen met mij wil delen. Liefs, Appelflap.
Enige tip: houd het contact gewoon zakelijk ipv rol als psychiater! Wat moet ze dan allemaal doorgeven dat ze je belt? Laat het voortaan per e-mail doen ipv telefonisch, neem niet op als ze belt. Zeg als ze het kind op komt halen dat je zo weg moet/eten gaat/weet ik veel maar houd het kort geef haar niet de ruimte om zolang te blijven hangen. Wat betreft onzekerheid inkomen: ouders kunnen zomaar beslissen om ineens op te zeggen. Soms met een goede reden, soms om een flut reden. Maar die onzerheid heb je altijd (maar in een "gewone" baan ook. Wat betreft het kind: heel simpel haar steeds dragen gaat niet (hoe oud is ze? mijn zoontje heeft deze fases ook gehad, maar helaas pindakaas mama heeft meer te doen). Iedereen wakker huilen omdat ze huilt voor het in slaap vallen, dat kan niet (hoelang huilt ze dan/hoe vaak slaapt ze per dag dan?/ doet ze dat thuis ook? Want dat ze jouw kind wakker huilt is 1 maar als je nog een kind erbij krijgt dan zullen die ouders er niet gelukkig mee zijn. Ik zou het ook niet waarderen als ik mijn kind bij jou zijn brengen en hij kan niet slapen omdat een ander gastkind de boel wakker houdt. ik zou het eerst eens zo proberen en verder met het ene oor in het andere oor uit. Opzeggen kan altijd nog, zeker als je niet vol zit En geen andere gastkinderen is ook niet echt een pre.
Maar hoe moet ik het dan doen met wakkerkrijsen?? Wat kan ik daar anders aan doen? Reageer zo even verder mijn oudste even voorlezen en in bed leggen!
Yolanthe Enige tip: houd het contact gewoon zakelijk ipv rol als psychiater! Wat moet ze dan allemaal doorgeven dat ze je belt? Laat het voortaan per e-mail doen ipv telefonisch, neem niet op als ze belt. Zeg als ze het kind op komt halen dat je zo weg moet/eten gaat/weet ik veel maar houd het kort geef haar niet de ruimte om zolang te blijven hangen. Ja precies, overdragen en met een "smoes" afkappen.. Hoe lang is normaal voor overdracht? En 's ochtends? Wat betreft onzekerheid inkomen: ouders kunnen zomaar beslissen om ineens op te zeggen. Soms met een goede reden, soms om een flut reden. Maar die onzerheid heb je altijd (maar in een "gewone" baan ook. Dat is zo, bij mijn oude werk heb ik gelukkig een vast contract dus geen onzekerheid. Maargoed, dat snap ik wel. Maar daar hoeft ze toch niet de hele tijd over door te gaan? Wat betreft het kind: heel simpel haar steeds dragen gaat niet (hoe oud is ze? mijn zoontje heeft deze fases ook gehad, maar helaas pindakaas mama heeft meer te doen). Iedereen wakker huilen omdat ze huilt voor het in slaap vallen, dat kan niet (hoelang huilt ze dan/hoe vaak slaapt ze per dag dan?/ doet ze dat thuis ook? Want dat ze jouw kind wakker huilt is 1 maar als je nog een kind erbij krijgt dan zullen die ouders er niet gelukkig mee zijn. Ze is dus 5 maanden. Ze is ongeveer 1 á 1:30 uur wakker en huilt in haar wakker tijd de helft v/d tijd tot een kwartier(uitzondering..). Dan gaat ze slapen, slaapt nog vrij veel. Is dan ook echt op trouwens.. Dan huilt ze van 10 minuten tot soms een half uur. Haar er uit halen is geen optie, dan is ze compleet overstuur en huilt ze echt de rest van de dag(TENZIJ ik de hele dag met haar rondsjouw..). En dat ze mijn kind wakker huilt vind ik verschrikkelijk, ik ben echt op na zo'n dag én mijn kindje slaapt als hij overdags slecht slaapt snachts ook slecht. Maar ik weet ook echt niet wat ik anders moet.. Ik heb ouders verschillende malen aangeraden om naar een kinderarts te vragen ivm verschillende klachten maar dit doen ze niet. Het is een prikkelbaar kindje maar mijn adviezen daar over worden ook in de wind geslagen. Ik zou het ook niet waarderen als ik mijn kind bij jou zijn brengen en hij kan niet slapen omdat een ander gastkind de boel wakker houdt. Ik kan het ook niet waarderen, erg lastig.. ik zou het eerst eens zo proberen en verder met het ene oor in het andere oor uit. Opzeggen kan altijd nog, zeker als je niet vol zit En geen andere gastkinderen is ook niet echt een pre. Hoe bedoel je? Voor haar wel, ze heeft echt baat bij de rust hier. Ga ook bijna niet weg of wandelen met haar, meiske schrikt en huilt al als mijn moeder binnenkomt met mijn oudste bijvoorbeeld.. Dan huilt ze zich compleet overstuur tot ik haar troost..
Kan je haar niet bij je dragen met een draagdoek? Dan heb je in ieder geval je handen vrij en is ze misschien ook rustiger of minder schrikkerig als je wel de deur even uitgaat.. Toen ikzelf overigens als gastouder werkte (in het huis van de ouders en kindjes) dan was ik 5 minuten nadat ze thuiskwamen wel de deur uit hoor. Even kort vertellen of alles goed gegaan was en verder hield ik overdag een schriftje bij met wat we precies gedaan hadden (konden ze dat zelf nalezen).
Draagdoek zie ik niet zo zitten, ik heb tijdens mijn vorige zwangerschap hele ernstige BI gehad en hoop dit zo lang mogelijk tegen te houden nu. Dus til weinig en voorzichtig.. 5 minuten ja!? Moeder/vader of beide plakken hier altijd zo een half uur!!
Pff moeilijk hoor zo`n kleintje dat niet lekker in d`r velletje zit, zielig. Wat ik bedoelde is als er geen andere kinderen zijn (alleen je eigen kind? je oudste is bij oma?) het lastig is om nieuwe oppaskinderen te vinden.
Kun je haar niet ergens laten slapen, waar ze de rest niet wakker maakt? Baby's laat ik hier altijd zo lang mogelijk in de kinderwagen in de woonkamer slapen, dan hoef je niet steeds naar boven en maken ze de rest niet wakker. Ook heb ik een veer aan het plafond met een maxicosi eraan, waar ze in kunnen schommelen, als het net spitsuur is met de rest. Het kindje is nu 5 maanden en op die leeftijd kan er natuurlijk nog wel een heleboel veranderen. Als je er midden in zit lijkt het alsof het altijd zo blijft, maar over een paar maanden is alles weer heel anders. Veel kindjes huilen minder als ze zelf dingen kunnen. Met onrustige baby's ga ik juist wel wandelen, liefst in de kinderwagen met de kap erop, maar als ik alleen ben en mijn grote dochters er niet zijn om een wagen te duwen, in de bolderkar in de cosi met het zonnekapje erop (ook als de zon niet schijnt). Juist het gehobbel en de buitenlucht werkt meestal wel goed en zo niet, dan ben je er in elk geval zelf even lekker uit. Voor wat betreft de ouders, ik denk dat je voor jezelf gewoon duidelijk moet hebben dat je goed voor het kindje zorgt en je een goede gastouder bent en daardoor gewoon je tarief meer dan waard bent. Dat zij zeuren is vervelend, maar onterecht, want ze mogen wel blij zijn met de opvang die ze hebben, dat vind je niet gauw, zoveel één op één aandacht voor een kindje. Het klinkt een beetje alsof je heel erg je best doet om je aan te passen aan de vraagouders. Het werkt beter om gewoon jouw ding neer te zetten, als dit is wat ik bied, zo gaan dingen hier en dat is waar ik voor sta. Daar hangt een prijskaartje aan, take it or leave it. Het is jouw opvang, die jij op jouw manier invult (natuurlijk kunnen ze hun wensen kenbaar maeken en houd je daar binnen je mogelijkheden rekening mee) en daar moeten ze het mee doen. Het kan dan twee kanten op. Of ze accepteren dat (gebeurt meestal) of ze gaan op zoek naar wat anders, maar ja, als je ze anders toch zelf wilt opzeggen is er dan ook geen man overboord en dan zullen ze er ook erg snel achter komen dat het ergens anders zeker niet beter is , want een KDV en de meeste gastouders hebben meedere kindjes en gaan ook niet de hele dag met een baby rondlopen. Nou ja hopelijk kun je er wat mee, succes!
Wat een reacties weer! Super!! Sorry voor het late reageren, zit midden in mijn werkweekeinde!! Zo weer aan de bak! @ Yolanthe Ja ze doet het 'smorgens en 'savond en ik krijg er ook echt een punthoofd van. Volgens mij hoorde het ook niet echt zo, maar nu ik lees dat anderen hier ook gewoon korter in zijn ga ik dit ook doen. En zonder smoes, gewoon overdragen, dan ga ik haar gewoon dr jasje en muts aandoen en in de maxicosi zetten. Dan maar een beetje bot ben er wel klaar mee zo. We hebben al een schriftje trouwens, ben altijd vrij uitgebreid dus ze kan alles gewoon teruglezen. Ik ga hun ook melden dan de overdracht ook in de tijd zit als ze het nog presteert om te blijven plakken. Dan maar hard.. Moeders zegt dat ze niet veel met haar rondloopt maar geloof het niet zo. Altijd als ze hier komt, brengen of halen, of met gesprekken met GOB, heeft ze haar de hele tijd op de arm en is ze aan het hopsen en wiegen en vermaken. Dus ben bang dat ze er bij mij gewoon aan moet wennen dat ze zelf in de box of op de grond moet kunnen liggen. Ze vertelde(moeders) dat kindlief zo graag tv kijkt dus volgens mij hebben ze, als ze op de grond of in de wipper ligt, de tv aan zodat ze het kan zien. Dat ga ik dus echt niet doen.. Mijn oudste is idd bij opa en oma. Wij hebben ivm zijn problematieken(is een droppie hoor, niet naar voor de gokindjes maar hij loopt echt achter op sociaal emotioneel gebied) gekozen voor een school verder weg. Bij opa en oma in de buurt. En die brengen en halen met alle liefde, volgens mij krijg ik ruzie als ik hem dichterbij op school wil dan valt hun daginvulling weg.. Zooo lief Maargoed, andere GOkindjes word zoiezo moeilijk nu, ben net zwanger maar heb al zo'n buik dat ze het binnenkort echt wel zien. Denk niet dat ouders dan voor mij kiezen, dan zit je met verlof ed. @Towser Kun je haar niet ergens laten slapen, waar ze de rest niet wakker maakt? Baby's laat ik hier altijd zo lang mogelijk in de kinderwagen in de woonkamer slapen, dan hoef je niet steeds naar boven en maken ze de rest niet wakker. Ik denk dat ik dit idd maar ga doen, dan maar in de reiswieg. Kan haar in de reiswieg in de box gaan leggen denk ik, daar speelt mijn ukje niet meer in. Ga het maar gewoon proberen volgende week!! Ook heb ik een veer aan het plafond met een maxicosi eraan, waar ze in kunnen schommelen, als het net spitsuur is met de rest. Het kindje is nu 5 maanden en op die leeftijd kan er natuurlijk nog wel een heleboel veranderen. Als je er midden in zit lijkt het alsof het altijd zo blijft, maar over een paar maanden is alles weer heel anders. Veel kindjes huilen minder als ze zelf dingen kunnen. Dit is zeker zo, zie ik ook wel naar uit! Whahah erg hé. Maar het zal idd wel loslopen. Alleen nu zo lastig he. Met onrustige baby's ga ik juist wel wandelen, liefst in de kinderwagen met de kap erop, maar als ik alleen ben en mijn grote dochters er niet zijn om een wagen te duwen, in de bolderkar in de cosi met het zonnekapje erop (ook als de zon niet schijnt). Juist het gehobbel en de buitenlucht werkt meestal wel goed en zo niet, dan ben je er in elk geval zelf even lekker uit. Ja precies maar hier liggen de slaapritmes omdat ze mijn mannetje wakker krijst dus momenteel om en om. Dus ze zijn bijna niet samen wakker. En ik ga mijn mannetje er niet voor uit bed halen dan kan ik mijn lol op.. Misschien als ze beneden slaapt dat het dan wel wat meer naast elkaar gaat lopen en het wel kan! Voor wat betreft de ouders, ik denk dat je voor jezelf gewoon duidelijk moet hebben dat je goed voor het kindje zorgt en je een goede gastouder bent en daardoor gewoon je tarief meer dan waard bent. Dat zij zeuren is vervelend, maar onterecht, want ze mogen wel blij zijn met de opvang die ze hebben, dat vind je niet gauw, zoveel één op één aandacht voor een kindje. Het klinkt een beetje alsof je heel erg je best doet om je aan te passen aan de vraagouders. Het werkt beter om gewoon jouw ding neer te zetten, als dit is wat ik bied, zo gaan dingen hier en dat is waar ik voor sta. Daar hangt een prijskaartje aan, take it or leave it. Het is jouw opvang, die jij op jouw manier invult (natuurlijk kunnen ze hun wensen kenbaar maeken en houd je daar binnen je mogelijkheden rekening mee) en daar moeten ze het mee doen. Het kan dan twee kanten op. Of ze accepteren dat (gebeurt meestal) of ze gaan op zoek naar wat anders, maar ja, als je ze anders toch zelf wilt opzeggen is er dan ook geen man overboord en dan zullen ze er ook erg snel achter komen dat het ergens anders zeker niet beter is , want een KDV en de meeste gastouders hebben meedere kindjes en gaan ook niet de hele dag met een baby rondlopen. Ja daar heb je denk ik ook zeker gelijk in, ze hebben er wel mazzel mee denk ik. Ik ga ook te veel mee als ik dit zo lees, ga ik niet meer doen. Ik ga ook gewoon wat harder zijn, ik zorg echt goed voor hun meisje en als ze het anders willen moeten ze maar een ander gaan zoeken. En ik denk niet dat ze snel zo'n rustig plekje voor haar vinden als het hier is. Hoef niet eens grote zoon van school te halen oid dus kan volledig haar ritme volgen.. Nou ja hopelijk kun je er wat mee, succes! Zeker! Zal volgende week melden hoe het ging!
Nou het "gezeik" is alleen maar erger geworden. Zucht.. Ik ben veelste lief geweest met als gevolg dat ik gewoon word genaaid waar ik bij sta. Kan het verhaal hier niet kwijt ivm herkenbaarheid anders was ik uitgebreider geweest. Ik zal, als er updates zijn, jullie op de hoogte houden. Iedereen iig bedankt voor het meedenken. PS Als er gastouders zijn die prive een paar vragen willen beantwoorden zou je dan even willen pben?
jeetje meis kan je niet helpen want ben geen gastouder maar heb alles doorgelezen ook de tips van anderen en denk dat hun wel gelijk hebben dat je veel te makkelijk bent.. en wat die overdracht betreft snap dat je daar niet elke keer op zit te wachten, het verdient waarschijnlijk al niet zo denderend en als je dan elke dag ook nog een uur extra kwijt bent aan hun gezeur en alles wat ze kwijt moeten (zo komt het over dat het vooral gezeur is om van alles) mogen ze die ook wel afrekenen.. waarschijnlijk ben jij blij als de tijd erop zit door de omstandigheden en dan word je niet happy met nog een uur tijd die niet eens betaald word.. ben wel benieuwd wat er nu is voorgevallen dat het gezeur nog erger geworden is.. leest de moeder hier mee dat je zegt ivm herkenbaarheid?
Hey Ik herken je verhaal wel een beetje. Ik ben zelf ook gastouder van een kleintje van 5 maanden die de hele dag door huilt, tenzij je haar op schoot houdt. Het probleem is: ik heb daarnaast nog 4 kinderen in huis en die hebben OOK aandacht nodig. Dus: dan laat ik haar maar huilen. Ze huilt zichzelf ook in slaap dus leg ik haar op de zolderkamer in een apart bedje. Die kamer is goed geïsoleerd, dus daar horen de anderen niet al te veel van. Tja, het kan niet anders, anders heb ik er straks 5 aan het jengelen. Ik vind het ook erg lastig. Wat moet ik er nou mee? Ze moet toch leren om ook zichzelf te vermaken, in de box of de wipstoel ofzo? Maar goed, ik kan er 1 dag in de week ook niet echt wat aan veranderen. Dus die ene dag moet ze maar wat meer huilen. Ik vind het ook heel zielig. Maar de ouders kiezen er toch zelf voor om te werken en haar bij mij te brengen? Ze weten dat er nog 4 andere kinderen zijn en dat ik niet de hele dag met haar kan zitten en ik zeg ze ook eerlijk dat ze dan de halve dag huilt. Maar je moet er wel tegen kunnen. Soms wordt ik er ook erg chagrijnig van. Maar het is gelukkig maar 1 dag.
@appelflap: ik heb je een pbtje gestuurd! @Tetje: en als je dat kindje bij je houdt in een draagdoek? Mijn zoontje was ook een "lastige baby" en die hield ik bij me in een draagdoek. Dan was hij stil omdat hij bij me kon zijn en de andere kinderen kregen alle aandacht. Ik kon er alles mee nml! Kindje halve dag laten huilen omdat jij er geen tijd voor hebt vind ik nml erg zielig en van zo`n uk kun je ook niet verwachten dat ze zichzelf vermaken en bezig houden.
Ik sluit me ook aan.. Op een zolderkamertje laten huilen omdat je geen tijd hebt??? Moet je bij mijn kind doen zeg. Vaak kiezen ouders voor een go, omdat er kleine groepjes zijn... Schrik hiervan dat dit gebeurt. Toch fijn dat mijn kinderen op een kdv zitten met gediplomeerde leidsters(die ook elkaar helpen en in de gaten houden)
Die te beroerd zijn om luiers te verschonen, kinderen laten besmeuren met vies wc papier. Nog minder tijd hebben om 1 op 1 contact te hebben omdat ze veel meer kinderen in de groep hebben. Bravo, lang leve het kdv, maar zij zijn in ieder geval WEL gediplomeerd! Gastouder word je ook niet zomaar hoor! Tjonge jonge wat een domme reactie zeg!
@apelflap Ik heb geen adviezen voor je. ik ben geen gastouder en heb geen gastouder. Ik breek even in op de opmerking naar kdv toe. Te beroerd zijn om luiers te verschonen ben ik het absoluut niet mee eens. ik heb mijn zoontje nog nooit met een hele volle luier aangetroffen en op de daglijst kan ik zien dat ze hem vaker verschonen als ikzelf thuis en wat betreft dat besmeren met vies wc papier dat klinkt als een broodje aap verhaal. kinderen zullen vast wel eens wat uithalen thuis maar ook op een kdv. Ik zou niet blij zijn als moeder als ze met kindje maar laten huilen niet door het kdv maar ook niet door een gastouder. ook niet als het maar 1 dag per week is. Als ouder maar ook als gastouder en als kdv heb je de plicht om het kindje te troosten en te helpen om een ritme te vinden of dat nu voor 1 dag 4 dagen of de hele week is. Ik breek weer uit
Hey, Nou, langer dan 10 minuten laat ik haar daar niet huilen. Ik heb ontdekt dat ze na een paar minuten altijd in slaap valt. In een draagdoek is niet erg handig, omdat ik met de andere ook druk ben met tillen, op schoot, bukken etc. Nu zit ik vaak met alle kids samen op de grond en dan om de beurt op schoot. Zo kan ik de kleine blijven vermaken, omdat ik er steeds naast zit. Ook huilt ze nu een stuk minder.