net zwanger en een week antibiotica gebruikt

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Elynada, 6 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elynada

Elynada Bekend lid

12 jan 2011
    502
    0
    0
    België
    hallo

we hebben net ontdekt dat ik terug zwanger ben. Het is een behoorlijke verrassing voor ons, was dus niet echt gepland. ¨Probleem is nu dat ik net tijdens het begin van de zwangerschap al, zware antibiotica (Proflox) heb moeten nemen voor een keelontsteking. Ik vermoed dat ik zo'n 6 weken ver ben. Nu staat er in de bijsluiter dat je het niet mag nemen in de zwangerschap. Opzoekingen op internet toont dat er nog geen gekende kinderen met afwijkingen zijn geboren maar dat bij dierproeven er wel gewrichtsproblemen kunnen zijn bij de geboren diertjes. Daarom dus dat het afgeraden wordt tijdens zwangerschap. Ik heb reeds mijn arts gecontacteerd en hij vond ook niets terug die al op afwijkingen wijst. Volgens hem zou het vooral later id zwangerschap eventueel een probleem kunnen zijn maar zoals al gezegd, er zijn geen gekende gevallen. Nu is mijn man helemaal niet enthousiast en is het voor hem redelijk duidelijk: het kindje weghalen want hij wil geen gehandicapt. Ik kan hem maar moeilijk overtuigen dat het inderdaad wel zo in de bijsluiter staat maar dat het eerder uit voorzorgen lijkt dan dat het effectief al aangewezen problemen heeft gegeven. Helaas heeft hij daar geen oren naar. Ik weet niet goed wat ik nu nog moet doen of zeggen eerlijk gezegd. Het is ook niet echt het ideale tijdstip, we zijn aan het bouwen en het kindje wordt wsl in april geboren, een maand voor we verhuizen... Ook begint hij dan over het financiële aspect, dat we ons blauw gaan betalen aan opvang en zo. Ik wil het uiteraard houden, maar als blijkt dat het idd gehandicapt zou zijn, zou ik ook wel twee keer nadenken. Maar om nu al direct nee te gaan zeggen en over het laten weghalen te spreken... Ben eigenlijk ontzettend teleurgesteld in hem. Het is idd niet gepland en komt om het slechts mogelijke moment, maar om direct nee te zeggen en al te overwegen een leventje te vernietigen... Pfff zo ken ik hem niet. Daarbij hij heeft makkelijk praten; eens naar de dokter gaan en het laten wegnemen... Ja zo werkt het wel niet he. Weet niet goed meer wat te denken of ze voelen. Durf zelfs niet blij te zijn... :(

2. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.576
    113
    wanneer heb je de ab gehad. Als dit 6 weken geleden was dan was je officieel nog niet zwanger en de eerste weken is er ook nog een bloedcontact omdat het vruchtje nog aan het innestelen en leeft op de dooierzak. Pas als de placenta is aangelegd geef je stoffen via bloed door.
    Volgens mij is er dus helemaal niets aan de hand zelfs al zou de ab wel gevaarlijk zijn wanneer je al langer zwanger was.

Wel vreselijk dat je man zo reageerd. Hij is volgens mij flink in paniek.
    Zou samen met de huisarts gaan praten en niet meer op internet kijken.

Veel sterkte en gefeliciteerd met je zwangerschap!

3. Elynada

Elynada Bekend lid

12 jan 2011
    502
    0
    0
    België
    Ik ben nu 17 dagen echt zwanger. Weet zelfs wanneer het gebeurd is want was toen idd niet zo veilig maar was 3 dagen voor ik ongesteld moest worden... Zo zie je maar dat je daar beter ook niet op vertrouwd :( Ben altijd zoooo regelmatig, vind het zo bizar. Officieel is het dus 7 weken nu. En heb de AB vorige week en week daarvoor genomen! Grrrr had echt totaal geen vermoeden aangezien ik ook totaal niets van symptomen heb buiten het uitblijven van de maandstonden. Vorige keer was ik van dag 1 al kotsmisselijk en veranderende pijnlijke borsten en buikpijn enz. Nu niets van dit alles.

4. eva33

eva33 Actief lid

23 dec 2011
    361
    0
    0
    NULL
    NULL
    Snap dat je bent geschrokken!

De reactie van je man vind ik ook heftig. Weghalen terwijl je geen idee hebt of er uberhaupt iets mis is met de kleine! Een abortus/ curettage is ook niet zonder risico s. Daarnaast zit je met het emotionele aspect. En wie zegt jullie dat je daarna weer zwanger (kunt) worden?

Als er tijdens de 12/20 weken echo blijkt dat de kleine niet levens vatbaar is of zo heftig gehandicapt dat jullie daar niet mee om kunnen gaan vind ik wat anders, maar nu al die beslissing nemen?

De practische zaken zijn voor mij persoonlijk echt geen reden, kindje worden ook gelukkig in niet geschilderde huizen tussen de verhuisdozen. ;)

Sterkte in elk geval!

5. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Ik zou die beslissing echt niet durven nemen op de gok dat je kindje iets zou mankeren.

En ze kunnen bij de 12/20 weken echo toch nader onderzoek doen ?

6. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.217
    16.579
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik heb even gelezen op internet en daar staat toch duidelijk in de gebruiksaanwijzing om dit middel NIET te gebruiken tijdens zwangerschap en in de periode van BV.Ook staat er wanneer er wens is tot zwangerschap dit middel NIET te gebruiken en evt over te stappen op een ander veilig middel.

Er is idd weinig bekend over de infecten maar er staat wel in vermeld dat het ook niet mag worden gebruikt door personen jonger dan 16 jaar ivm vertraagde groei en botontwikkeling.

Wat een lastige situatie.Ik heb eenmaal in de praktijk meegemaakt dat een zwangere dame Doxycycline had gebruikt omdat ze niet wist dat ze zwanger was.Dit is ook een middel wat echt niet mag worden gebruikt tijdens zwangerschap omdat dit wel bewezen is dat het schadelijk is.Zover ik weet is ze toen bevallen van een zoontje maar hoe dat verder is gegaan weet ik niet want dat middel schijnt effect te hebben op de aanmaak van botten en tanden en dat is natuurlijk iets wat niet direct te zien is bij de geboorte.

Ik wil je veel sterkte toewensen in deze lastige situatie.

7. kleintje84

kleintje84 Fanatiek lid

11 jun 2008
    1.910
    0
    0
    Verzorgende i.g.
    Beverwijk
    Ik heb 2 zware antibiotica-kuren geslikt terwijl ik
    pril zwanger was. Uiteraard zonder dat ik dit wist.
    profloxacine en metronidazol.
    Dit ivm PID (ontsteking van baarmoeder/eierstokken/eileiders)
    Ook deze antibiotica mocht niet gebruikt worden bij zwangerschap etc.

31 dec. waren de kuren afgelopen, en 3 jan. testte ik positief.

gelijk de huisarts gebeld omdat ik me ernstig zorgen maakte over de invloed van de antibiotica op het vruchtje.
    Maar omdat ik nog zo pril zwanger was, had de antibiotica geen effect op het vruchtje.
    ik ben nu 36 weken zwanger, en ons meisje is helemaal gezond.

Ik zou van het positieve uitgaan.
    En omdat je waarschijnlijk ook nog maar pril zwanger bent,
    is het risico op aandoeningen door de antibiotica nihiel.
    Dat is wat mijn huisarts mij vertelde.

Ik zou anders even een afspraak maken bij de h.a.

8. kleintje84

kleintje84 Fanatiek lid

11 jun 2008
    1.910
    0
    0
    Verzorgende i.g.
    Beverwijk
    In die eerste weken van de zwangerschap is er ook nog geen bloedcontact tussen jou en de baby.
    De placenta is dan nog niet gemaakt.

Volgens mij is dit tot de 6e week van je zwangerschap.
    Dan kan je kindje tot die tijd, dus ook geen antibiotica
    hebben gekregen via jouw bloed.

9. Elynada

Elynada Bekend lid

12 jan 2011
    502
    0
    0
    België
    Ik heb al contact gehad met de huisdokter en een gynaecoloog. Het zou blijkbaar geen kwaad kunnen. Er zijn nog geen gekende gevallen waarbij er idd een afwijking vastgesteld is.

Wat manlief betreft, een hele week wilde hij er niets vanaf weten. Uiteindelijk een gesprek gehad waarbij ik duidelijk gemaakt heb er niet voor open te staan om het weg te halen. Hij heeft het nu ook geaccepteerd en is er nu ook positiever mee bezig.

10. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Bij antibiotika schrijven ze altijd dat het niet te gebruiken bij zwanger en bv maar niet elke bestaanddeel ervan schadelijk kan zijn. Het hangt dus sterk af van welke ab het zijn.
    Gyn en huisarts kunnen het weten denk ik. Risico is er altijd ondat in 5ek ontstaan bloedverband en juist in 5-6-7wk de brlaangrijkate organen worden gevormd. Het beste is overleggen welke afwijkingen kan die ab veroorzakken en kijken in kalender op de week waarop je het hag gebruikt welke ogranen toen waren gevormd. Zo bijvoorbeeld nierafwijking en nier vorming op 5wk etc...
    De kans bestaat dus jij en je partner moeten ervoor ook voorbereid eb eens zijn...
    Persoonlijk snap ik je partner ook ik zou zelf ook geen risico nemen.. Misschien afwachten tot termijn echo en onderzoek en dan beslissen..

Deel Deze Pagina