Nalatigheid consultatiebureau

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lavita, 9 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lavita

Lavita Bekend lid

23 aug 2016
    909
    953
    93
    Laat ik voorop stellen dat ik verder niks te klagen heb over het consultatiebureau hier in het dorp. Ik ben altijd tevreden geweest en herken de negatieve verhalen over het “consternatiebureau” totaal niet. Maar nu het volgende;

Vanmiddag werd ik gebeld door de verpleegkundige van het consultatiebureau met een niet goed te volgen verhaal over de vaccinaties van mijn dochtertje van bijna 4 en dat er dingen waren misgegaan. Ze hadden telefoon gehad van het rivm. Omdat ik geen chocola kon maken van het verhaal van de verpleegkundige, heb ik zelf contact opgenomen met het rivm. Wat blijkt? Mijn dochtertje heeft veel te vroeg haar eerste DKTP-vaccin gehad (jonger dan 4 weken) waardoor de basisimmuniteit niet of niet voldoende opgebouwd is. Waar ik dacht dat mijn dochtertje optimaal beschermd zou zijn, blijkt dit niet het geval. De letterlijke woorden van de medewerker van het rivm waren: ‘We kunnen niet garanderen dat uw kind voldoende beschermd is. Omdat het natuurlijk niet de bedoeling is dat uw kind ziek wordt, raad ik u aan om een extra vaccinatie te halen.’ Enigszins verbijsterd vroeg ik daarom: ‘Houdt dit in dat mijn dochtertje de afgelopen 4 jaar nooit optimaal beschermd is geweest?’ Hier werd voorzichtig bevestigend op gereageerd. De medewerker vertelde me dat ze in februari 2016 het consultatiebureau hier al op hebben gewezen (mijn dochtertje was toen 3 maanden) en ze was verbaasd dat het consultatiebureau hier nooit wat mee gedaan heeft. Ik als moeder ben niet alleen verbaasd maar ook kwaad. In mijn beleving had mijn dochtertje alle vaccins gehad en was ze optimaal beschermd. Ik voel me belazerd nu dit niet zo blijkt te zijn. Stel dat ze wat had opgelopen? Godzijdank is dat niet gebeurd, maar wat dan? Ik merk dat ik het er niet bij wil laten zitten. In mijn ogen is behoorlijk nalatig van het consultatiebureau. Zou ik hier iets mee kunnen?

2. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.650
    27.301
    113
    Vrouw
    O wow...wat slecht!

Ik zou eerst gesprek aangaan met consultatiebureau en bij geen bevredigende reactie (als in: sorry dat we deze fout hebben gemaakt), officiële klacht indienen.

3. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.739
    113
    Ik zou met ze in gesprek gaan en vragen hoe dit heeft kunnen gebeuren. Maar heel eerlijk vind ik dat je zelf ook wel wat verantwoording mag nemen. Als je je een beetje had ingelezen, had je zelf geweten dat ze je kind te vroeg wilden vaccineren en kon je daar op dat moment vragen over stellen/ actie op ondernemen.

momwithcamera en bozoe vinden dit leuk.
  4. Lavita

Lavita Bekend lid

23 aug 2016
    909
    953
    93
    Ik heb gevraagd waarom ze dit zo vroeg deden. Volgens het consultatiebureau was er een uitbraak van kinkhoest en was het daarom belangrijk om mijn dochtertje meteen bij het eerst bezoek te vaccineren.

5. Lavita

Lavita Bekend lid

23 aug 2016
    909
    953
    93
    Ik heb over 2 weken een afspraak voor die extra vaccinatie. Ik ga ze dan inderdaad even goed aan de tand voelen.

GroeneBomen vindt dit leuk.
  6. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Ehm, misschien een stomme vraag, maar waarom is de immuniteit dan niet optimaal?
    Is het immuunsysteem met 3 weken zo anders dan met 8 weken?
    Volgens mij is @merah thuis in deze materie?

7. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Het is slordig inderdaad en ze zijn nalatig geweest door het niet duidelijk over te brengen, maar het is in het begin al mis gegaan.
    Ik snap inderdaad dat ze de inenting eerder wilden geven i.v.m. een kinkhoest uitbraak, wellicht toen even om meer info moeten vragen.
    Maar goed ik snap het ook niet zo goed, het is volgens mij het belangrijkste dat je de vaccinaties voldoende herhaalt.
    Onze dochter is sinds kort begonnen met opnieuw vaccineren en begint net als elke jonge baby met 3x DKTP achter elkaar, elke maand 1. Dat principe is hetzelfde op wel moment je ook begint met inenten. Kan het RIVM je niet uitleggen hoe dat dan precies zit?
    Tot nu toe hebben zij ons (nou ja consultatiebureau belt meestal met ze) met alle vragen rondom vaccineren van onze dochter goed kunnen helpen.
    Hier is het voorstel van het RIVM om de BMR vaccinatie pas over 18 maanden te geven, maar zowel de consultatiebureau arts als ikzelf zouden hem liever eerder geven, dus die vraag loopt nu ook. Aangezien de mazelen nog best vaak uitbreken vind ik het fijn als ze die vaccinatie ook binnenkort zal krijgen, dus hopelijk kunnen we hem ergens tussen plannen, maar moest dan ook gekeken worden naar de immuniteit want anders zou 'ie later herhaalt moeten worden geloof ik.
    Je moet als ouders echt alert zijn en altijd navragen als je twijfelt, zeker wanneer er wordt afgeweken van het reguliere programma. Het belang van je eigen kindje staat voorop.

8. Lavita

Lavita Bekend lid

23 aug 2016
    909
    953
    93
    @Roos12 @Olifantje1991 Het rivm geeft aan dat tussen de 6 en 9 weken het immuunsysteem van een baby goed werkt om vaccins te kunnen geven. In uitzonderlijke gevallen mag het iets eerder (zoals bij uitbraak kinkhoest), maar beslist niet eerder dan 4 weken omdat het immuunsysteem dan nog niet in die mate functioneert dat het ook daadwerkelijk op de juiste manier een vaccin kan verwerken. Wordt de prik eerder dan 4 weken gegeven, dan staat het gelijk aan het niet geven van het eerste vaccin.

9. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Het is niet zoals het hoort maar waar gewerkt wordt worden ook fouten gemaakt en het is ook je eigen verantwoordelijkheid geweest. Ik had mijn kind bij een kinkhoest uitbraak niet eerder laten enten. Dan maar wat voorzichtiger met openbare plaatsen met veel mensen. Maar goed dat is achteraf praten. In theorie zou je kindje mogelijk onvoldoende beschermd zijn maar ik denk dat het wel mee zal vallen, ze heeft recent ook weer een booster gekregen, om helemaal, zeker te zijn zou ik hem nog een keer laten zetten maar om nu een officiële klacht in te dienen lijkt me niet nodig.

10. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou hem nog een keer laten zetten als dat het advies is, ze erop wijzen dat ze een fout hebben gemaakt die gevolgen had kunnen hebben en dat ze ervoor moeten zorgen dat het niet nog eens gebeurt. Meer zou ik niet doen.

sillies en momwithcamera vinden dit leuk.
  11. Lavita

Lavita Bekend lid

23 aug 2016
    909
    953
    93
    Die booster werkt dus niet als ze daarvoor niet op de juiste manier de andere prikken van deze serie heeft gehad.
    En met eigen verantwoordelijkheid ben ik het niet eens. Ik heb mijn kind niet blind laten vaccineren. Ik heb informatie opgevraagd bij de arts destijds en uit niks bleek dat ik mijn twijfels moest hebben bij de werkzaamheid van het vaccin wanneer het eerder zou worden gegeven. Ze weten al sinds februari 2016! dat die hele eerste prik voor niks is geweest, maar kennelijk vonden ze het niet nodig om mij daarover te informeren.

12. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dan zou ik gewoon de extra prik laten zetten. Dan weet je het zeker. Je kunt het dan vergelijken met een uitgestelde vaccinatie. Dat ze niks hebben gemeld is zeker slordig, ik vrees dat het er tussendoor is geschoten. Ik kan me niet voorstellen dat dit moedwillig verzwegen is,

13. Lavita

Lavita Bekend lid

23 aug 2016
    909
    953
    93
    Ja, die extra prik krijgt ze over twee weken. Vraag ik me wel af of die booster van 4 jaar dan ook weer overnieuw moet.
    Nee, dat kan ik me ook niet voorstellen. Dat zou wel heel slecht zijn. Het zal er inderdaad tussendoor geschoten zijn.

14. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dat zou ik dan even navragen hoe dat dan zit. Misschien zijn er op internet schema’s te vinden bij uitgestelde vaccinaties. Ingewikkeld allemaal ;)

15. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Ik ben pas na het eerste jaar met vaccineren begonnen en mijn dochter heeft nu met 12 en 14 maanden dktp gehad en ze krijgt er nog 1 met 20 maanden. Zij krijgt er dus maar 3 ipv 4 en is voldoende beschermd voor dktp/hib/hep B. En ik geef alleen met 9 jaar nog een keer dktp en bmr (beiden dan ook verspreid).

16. Lavita

Lavita Bekend lid

23 aug 2016
    909
    953
    93
    Ja, ingewikkelde materie, zo is mij inmiddels duidelijk.

17. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.959
    15.002
    113
    Hier ook iets ander programma door 2 verhuizingen en dossiertransfers. In geval van twijfel gewoon iets van GGD bellen en vragen hoe zij er over denken wat de beste koers te varen is ten opzichte van deze inentingen en de gewenste optimale bescherming. Er is altijd wel iemand te vinden met optimale kennis van afwijkende vaccinaties waar je de eerste vraag, desnoods per e-mail neer kan leggen, het consultatiebureau zou ik hierzelf niet mee vertrouwen maar mijn consultatiebureau is een Complex Bureau (had ik je nog geen complex, krijg je t wel van ze).

Hier vandaag de nieuwe meningokokken (wy) laten bijzetten. Die had zij nog net niet gekregen dus nu alsnog (wordt december 3). Kost je 63 euro maar goed, ik ga niet wachten op t rijksvaccinatieprogramma.

18. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Ik snap de reacties niet zo goed waar gesteld wordt dat je zelf alerter had moeten zijn. Het is echt niet voor iedereen mogelijk om zelf uit te zoeken hoe alles rondom vaccineren zit. Je hebt de aanwijzingen van de professionals opgevolgd en dat zou in principe genoeg moeten zijn. Ik zou het consultatiebureau vragen om uit te zoeken hoe dit mis kon gaan, zodat er in ieder geval iets van geleerd wordt. Lijkt mij toch zeer onwenselijk als aanwijzingen van het RIVM niet opgevolgd worden.

Ukkie1, SAARC, Riverdale87 en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Lavita

Lavita Bekend lid

23 aug 2016
    909
    953
    93
    Die reacties snap ik inderdaad ook niet. Ik neem aan dat een professional weet waar hij het over heeft. Natuurlijk is informatie vragen nooit verkeerd, en dit heb ik ook gedaan, maar als ik alles na moet trekken wat zo iemand mij vertelt, dan kan ik beter zelf een studie starten.

chrystel73 vindt dit leuk.
  20. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Wat ik het meest kwalijk vind in dit verhaal is dat het c-bureau informatie heeft achtergehouden. Of dat slordigheid, bewust of onbewust is, in alle gevallen is het nalatig. Ik zou dus zeker een klacht indienen!

Lafayette en SAARC vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina