Krentenbaard, kinderen thuishouden of niet?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door EdN, 8 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.691
    3.472
    113
    Bij mijn jongste zoontje in de klas heerst krentenbaard. Het RIVM, en dus ook de school, hanteert als richtlijn dat kinderen die besmet zijn gewoon naar school kunnen, omdat er ook voor er duidelijke klachten zijn al besmettingsgevaar is. Ik vind dat altijd zo’n non-argument. Hoe meer tijd een besmettelijk kindje rond andere kinderen doorbrengt, hoe groter het risico op besmetting logischerwijs wordt. Als mijn kind gisteren nog niet besmet is, zou ik het ontzettend waarderen als dat morgen dan niet alsnog zou gebeuren. Ik zou mijn kind dus altijd thuis houden als het besmet is, puur omdat ik niet zou willen dat hij anderen ook besmet. Ik ben benieuwd hoe anderen hier in staan. Houden jullie je kind thuis bij zeer besmettelijke, maar relatief onschuldige ziekten?
     
  2. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Bij mijn dochter vorige week krentenbaard op haar pols ontdekt. 1 plek van ter grootte van een euromunt. Ze is wel naar school gegaan maar ik dekte de plek wel af met een eilandpleister zodat ze niemand kon besmetten en heb haar niet laten zwemmen.
    Je hebt het over besmettelijke maar zeer onschuldige ziekte, hou jij je kind thuis bij verkoudheden? (Buiten corona om).
    Edit. Met waterpokken heb ik zoon wel thuis gehouden, en met dingen als spugen/diaree ook al was het 1x in de ochtend hield ik hem ook altijd thuis tot het 2 dagen goed ging. Ik weet hoe panisch ik zelf voor buikgriep ben en hoe besmettelijk het is dus daar wil ik een ander absoluut niet mee opzadelen.
     
  3. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    Nee ik hou de kinderen niet thuis, de besmetting is dan al geweest, vaak bij kinderziekten ect. Dus ook als je je kind thuis houd kan het alsnog na 2 dagen uitbreken.
     
  4. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    Hier was het in begint van 't jaar in het zwembad... Toen dacht ik hmm.. Gelukkig duurt het een week voordat hij weet moet... Maar na drie dagen kreeg hij dus al een plekje, wat groter en groter werd.. Was dus al besmet hiermee.. Ik ben van mening dat je dat gewoon niet voorkomt.
     
  5. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    20 procent schijnt sowieso de verantwoordelijke bacterie in de neus mee te dragen.

    Dus weren van een kind waarbij de krentenbaard besmetting bedekt is met kleding, is sowieso discutabel.

    Dat gezegd hebbende, mijn zoon moest vorig jaar naar de dermatoloog omdat de huisarts zijn besmetting niet onder controle kreeg en hij durfde amper nog te lopen door de pijn. Onze zomervakantie was echt verpest. We hadden de pech dat de besmetting bovenop de wondjes van de eikenprocessierups kwam.
     
  6. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.691
    3.472
    113
    Nee, daar heb je een goed punt, dat doe ik (buiten Corona om) inderdaad niet. Ik dacht met besmettelijke, relatief onschuldige ziektes meer aan dingen als krentenbaard en waterpokken. Verkoudheden zijn zo’n doorgaans proces in de winter, daar is geen beginnen aan :)
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  7. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Hier heerst het ook in de klas. Heb geen moment gedacht haar thuis te houden. Zou dat eigenlijk mogen?
    Bij luizen houd ik dr ook niet thuis..
     
  8. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.691
    3.472
    113
    Ik bedoel: hou je je kind thuis als het besmet is. Dus om te voorkomen dat het andere kinderen besmet.
     
  9. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.544
    3.780
    113
    Overijssel
    Mijn zoon heeft vanaf zijn 2e jaar regelmatig kleine plekjes krentenbaard rond zijn mond ( was erg gevoelig omdat hij vaak ietwat nat was rond de mond,nog net niet kwijlen) en ook als de weerstand weer wat lager was.
    Laatste jaar gaat het gelukkig goed maar bij elk minuscuul klein rood plekje sta ik al met de speciale zalf klaar.
    Bij de opvang mocht hij komen als hij 12/24 uur van te voren met die zalf was behandeld omdat er natuurlijk ook baby’s op de groep zaten en nu ik doe hem gewoon naar school.
    Maar goed, ik zit er natuurlijk bovenop en herken het meteen. En als ik het mis heb kan ik zien doordat de zalf dan een grotere rode plek veroorzaakt. Hij weet inmiddels ook dat hij dan er niet aan mag zitten en niet met andere kinderen mag knuffelen.
    Heb 1x zwemles afgezegd omdat hij een behoorlijke plek ineens kreeg en dat vindt ik er ook niet fris uitzien.
    Oh, en hij krijgt van mij ook nog gewoon een kus en knuffel en heb zelf nooit wat gekregen.
     
  10. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier bij krentenbaard zsm zalf geregeld en gaan smeren, maar niet thuis gehouden. Met waterpokken bleef de oudste wel thuis (zat toen op de psz) vooral omdat ze er ook gewoon echt ziek van was - ze mocht wel komen.

    Met overgeven/diarree hou ik ze altijd wel thuis, ik heb er echt een hekel aan als een ouder komt met;’Jaa, vannacht wel overgegeven, maar vanmorgen weer fit, dus ze kan prima naar school!’ - noro is bv zooo besmettelijk, hier dus dan sowieso 1 hele dag thuis en ze moeten weer goede eetlust hebben.
     
    Wen86 vindt dit leuk.
  11. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Haha volgens mij was ik moe:oops:
    Luizen zou ik doen zolang het niet behandeld is, dat is geloof ik protocol op school. Andere besmettelijke dingen als krentenbaard niet als ze zalf zou hebben en er geen last van heeft en het afgeplakt kan worden.. toen ze waterpokken had is ze naar de go geweest..
     
  12. Antje77

    Antje77 Fanatiek lid

    10 mrt 2009
    4.205
    149
    63
    Krentenbaard heerst hier ieder jaar op school, einde zomer. Het is nu voor het eerst dat mijn kinderen ( 9 en 11) krentenbaard hebben. Ze hebben het niet eens op school opgelopen. Veel dragen deze bacterie bij zich in keel en neus zonder er ziek van te zijn.
    Dochter heeft ( tijdens de vakantie) vermoedelijk een keelontsteking gehad, door deze bacterie en zo ook de krentenbaard opgelopen.
    Zij had een hevige uitbraak en als ik haar niet naar school had laten gaan, had ze de eerste 1.5 week van school gelijk gemist. Tevens zou ze nu dan weer thuis moeten blijven omdat ze nu opnieuw een plekje heeft.

    Nadat dochter eindelijk eraf was, na 2 kuren, kreeg mijn zoon een plekje. Nu heeft hij een kuur en begint het te genezen. Ook hij is gewoon naar school gegaan met elke dag een trui i.p.v. shirt omdat het in zijn elleboogholte zit.
     
  13. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Mijn dochter had heel vaak krentenbaard. Wij brachten haar naar school zodra we 24 uur crème smeerden. We hadden dat op voorraad liggen. Na 24 uur is het niet langer besmettelijk, dus zou niet weten waarom ze niet naar school zou kunnen.
     
  14. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.657
    21.162
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Nee, dan zou ik niet thuis houden, met krentenbaard. Mn baas ziet me al aankomen dat ik daarvoor vrij wil vragen ofzo. Besmettelijk zijn ze dan toch al geweest. Afdekken, smeren en hup naar school.
     
  15. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Hier mag je ze ook pas brengen na 24 uur fucidine smeren. Mijn oudste was er nogal gevoelig voor, Ik hield een klein tubetje op voorraad, dan kon de 24 uur meteen in gaan.
     
  16. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.691
    3.472
    113
    Brengen na 24 uur smeren vind ik ook heel redelijk en ik merk dat ik er een beetje van baal dat dat het advies van school uit niet is. Natuurlijk zit er ook wel een hoop verschil tussen ergens een afdekbaar plekje en ernstigere gevallen, maar juist in die laatste gevallen vind ik het wel zo sociaal om dan even te wachten met naar school gaan.
     

Deel Deze Pagina