Nav klimaatmars: wat doe of laat je voor het milieu?

Discussie in 'De lounge' gestart door Annemeis, 10 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.188
    823
    113
    Hoi,

Ben niet op zoek naar een discussie maar op zoek naar tips:
    Wat doen en laten jullie voor het milieu?

Wij zijn gaan minderen met kleding kopen en dat bevalt heel goed! Kleding wordt bewuster gekocht: al bijna een jaar geen miskopen meer gedaan! Alle kleding wordt ook echt gedragen en meerder sets gecombineerd. Goed voor milieu en portemonnee!

Minder vlees eten bevalt ook erg goed! 2x per week geen vlees en de andere dagen minder gram per persoon. We eten gevarieerder en zijn creatiever met eten. Koken is weer een stuk leuker geworden.

Al zon 4 jaar niet gevlogen, binnenkort gaan we toch weer een keer vliegen, heb er best moeite mee, daarna maar weer zo lang mogelijk niet vliegen....

Nog op zoek naar andere manieren die goed zijn voor het milieu en ook leuk/interessant/creatief zijn: wat doen jullie?

2. tuc

tuc Niet meer actief

#2 tuc, 10 mrt 2019
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 mrt 2019
    Zoveel mogelijk groen vervoeren, dus lopen of fietsen.
    Veel tweedehands kopen en minimaliseren.
    Bewust inkopen.
    Minder vlees eten, in hoeveelheden en sowieso niet dagelijks.
    Afval scheiden.
    Eerst een extra trui dan de verwarming hoger.
    Geen eten weggooien, we vriezen in wat over is en eten dat op een later moment.

qwerty123, Zoe123, Evanesco en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. MaritS

MaritS Actief lid

5 dec 2015
    469
    398
    63
    Eet geen vlees en zuivel (meer om dierenleed maar milieu is mooi meegenomen), ik ga met openbaar vervoer naar werk en ik bestel geen onnodige dingen of te goedkope kleding uit China.

Evanesco vindt dit leuk.
  4. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.669
    5.707
    113
    - ik fiets zo veel mogelijk, ook met slechter weer.
    - Ons heeft een nieuwe cv en 11 zonnepanelen. Is goed geïsoleerd. Ons hele huis heeft tado's dus verwarmd elke kamer individueel. Badkamet staat uit voor die 10 min dat ik er im sta in de avomd. Onze slaapkamer en van dochter staat eigenlijk altijd op 18 graden.
    - Afval scheiden
    - Online bootschappen wat bij oms enorm werkt tegen verspilling van eten. Wat over is vries ik in. Zelfs bijv geraspte kaas. Kan prima op de lasagna bijv.
    - Geen kleren kopen voor het hebben maar puur omdat het nodig is
    - De kachel geen standje hoger maar met een vest en dekentje op de bank.
    - 2dehands geen probleem. Ook verkoop ik zelf veel online of gratis af te halen.

Daarnaast vliegen wij wel 1 x per jaar en dagelijks vlees.

cowgirl80 vindt dit leuk.
  5. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.998
    6.748
    113
    zuid-holland zuid
    Ik ben vegetarier, binnen onze stad doe ik alles met de bakfiets, naar het werk met de trein, geen vliegvakanties, kleding probeer ik steeds meer op te letten... afval scheiden ook natuurlijk.
    Jammer is wel dat mijn man voor zijn werk vreselijk veel autokilometers maakt en ook meerdere keren per jaar moet vliegen :rolleyes:

6. tuc

tuc Niet meer actief

En als toevoeging: in tegenstelling tot meneer Baudet, geloof ik zeker wel dat alle beetjes helpen. Sterker nog, ik denk dat we veel verder komen als elke wereldbewoner iets kleins doet voor het milieu dan wanneer sommigen helemaal krom liggen voor het milieu en anderen niks doen.

littlemunchkin, MaMa, Mar76 en 5 anderen vinden dit leuk.
  7. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Geen vliegvakanties
    Afval scheiden
    Vaak de fiets pakken
    Weinig vlees per persoon deden we al, maar ik wil nu ook minder vaak per week vlees gaan eten.
    Bijna alle verlichting op LED. (Nog een aantal spotjes op halogeen, maar die zijn niet om te zetten)
    Slimme thermostaat.

8. SophieSoHappy

SophieSoHappy Bekend lid

18 apr 2016
    696
    631
    93
    Vrouw
    - Wij eten minder vlees, en als we vlees eten dan met minimaal 1 beter leven ster (maar dat is meer voor de dieren).
    - We scheiden afval zoveel mogelijk (dat scheelt in onze gemeente ook meteen een hoop centen omdat papier, groen, glas en plastic gratis wordt opgehaald in de straat)
    - Overal in huis proberen we energie te besparen, dus LED verlichting en eigenlijk alleen de verwarming aan in de woonkamer, we vinden het lekker als de slaapkamer lekker fris is. Als de baby er is doen we daar de verwarming ook wel een beetje openzetten. De ketel is zelflerend dus dat warmte element gaat aan op tijden dat wij schijnbaar meestal warm water pakken.
    - Bij het koken, kook ik het water eerst in de waterkoker en dan gooi ik het in de pan. Waterkoker heeft een veel hoger rendement als het water verwarmen op het fornuis. Het is dus sneller en kost minder energie :)

9. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.784
    1.580
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik ben recent verhuisd naar een energieneutrale woning,alleen jammer dat er 16 zonnepanelen in storing zijn.Ik kook op inductie,LED verlichting overal ,wtw op laagste stand ,2 wasjes per week.Weinig vlees eten ,auto heb ik niet.Met kleding doe ik jaren,ik koop alleen als het verkleurd of kapot is behalve voor mijn zoon.Afval scheiden natuurlijk.
    De waterbesparende douchekop heb ik wel de deur uitgedaan,er kwam zo weinig uit dat ik stond te bibberen van de kou en er veel langer over deed om mijn haar te wassen!Averechts effect dus!
    Mijn tuin ga ik ook bewust groen houden,gras ,planten,weinig tegels.Dit is ook goed voor het millieu ,denk aan afwatering,vogels en insecten.

10. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.814
    5.951
    113
    Vrouw
    Bovenstaande.
    En ik probeer zoveel mogelijk biologisch vlees te kopen. Aanbieding of afgeprijsd (AH 35%) vries ik in.
    Beplanting in de tuin, veel voor bijen en vlinders.

En inderdaad, verbeter de wereld begin bij jezelf.
    Als we allemaal naar elkaar blijven wijzen dan staan we sowieso stil.

tuc vindt dit leuk.
  11. snoes79

snoes79 Fanatiek lid

9 jun 2014
    1.312
    1.192
    113
    We hebben de verwarming alleen aan als we thuis zijn, en dan op 19 graden. En niet in de slaapkamers.
    Als ik shampoo of conditioner in mijn haren doe onder de douche, doe ik het water even uit.
    Geen lampen aan onnodig.
    Veel op de fiets proberen, al hebben we wel twee auto’s voor het werk nodig.
    Vliegen bijna nooit.
    Sorteer afval.
    Eet wel vlees en bananen, maar geen avocado’s. Probeer groente en fruit toch het meest lokaal te kopen. Eet ook nu geen aardbeien of zo.
    Tuin is groen en ik plant altijd ook bloemetjes voor de bijtjes

12. Neilia

Neilia Niet meer actief

Afval scheiden
    En de fiets pakken als dat mogelijk is.

13. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Klimaat is heel wat anders dan milieu.

Wat je goed zou kunnen den voor het klimaat is tegels uit de tuin en groen erin, bij voorkeur bomen, maar dat kan niet altijd, maar struiken wel.
    Groen van planten/struiken nemen CO2 op.

Afval is geen klimaatprobleem maar een milieuprobleem. Al is zorgen dat je zo min mogelijk afval hebt uiteindelijk wel weer beter voor het milieu omdat er o.a. minder plastic hoeft te worden aangemaakt uit het restproduct van olie.

Verder vind ik dat we al heel goed bezig zijn in Nederland qua milieu en klimaat.
    Maar dat wij van het gas af moeten etc?
    Een vriendin van mij verhuisd naar Portugal en laat daar een huis bouwen. Tja, sinds 2018 MOETEN alle nieuw te bouwen huizen daar AAN het gas. Zij kan dus niet bouwen omdat er geen gasleiding naar haar perceel loopt.
    En Portugal is dus wel een EU land... HOE KAN DIT?????

En kom vooral niet in de buurt van het Ruhrgebied met alle bruinkool....
    Nee, zolang er nog landen zijn die de wereld naar de knoppen helpen (Rusland, China, Amerika, of nagenoeg een heel continent, Afrika) en totaal niks aanpassen...
    In Amerika rijden de SUV's daar gemiddeld 1 op 6, daar hoef je hier niet mee aan te komen, maar zuinigere auto's daar ook niet.

Nee, we zijn prima bezig hier, maar Prutte wil het beste jongetje uit de klas zijn om straks een mooie functie te krijgen bij de EU, waar hij veel voor moet rijden/vliegen.

Nee, ik scheid mijn afval goed, ik probeer zo min mogelijk artikelen met verpakking te kopen, ik heb een moestuin, dus veel verse groentes zonder verpakking en zonder verdelgingsmiddelen.

Helaas ken ik ook mensen die de batterijen nog gewoon in de restcontainer gooien, evenals glas en papier..... zo jammer.

Yellowsun en Chillin vinden dit leuk.
  14. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.814
    5.951
    113
    Vrouw
    Helaas, dit is een groot misverstand.

Wij doen het namelijk helemaal niet zo goed in Nederland!
    Ergo...we doen het juist slecht en bungelen onderaan in Europa.
    Mark Rutte is een VVD’er, roept heel veel, maar uiteindelijk hebben we al een enorme achterstand en
    zullen de VVD belangen (auto, bedrijfsleven) voorrang krijgen.

https://nos.nl/artikel/2252503-klimaatdoel-is-haalbaar-maar-nederland-zit-nu-nog-in-europese-achterhoede.html

https://www.ftm.nl/artikelen/nederland-vraagt-europa-om-ambitieus-klimaatbeleid-maar-vergeet-naar-zichzelf-te-kijken?share=1

Rozemarijn33 vindt dit leuk.
  15. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    #15 xxmoixx, 10 mrt 2019
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2019
    - We proberen zo min mogelijk de verwarming te gebruiken. Zitten vaak op de studeerkamer en hebben dan een fleecedeken + klein elektrisch kacheltje. Verwarming gaat in huis eigenlijk alleen aan met bezoek.
    - Vaatwasser en wasmachine op eco.
    - Schoenen en kleding niet te veel kopen + afdragen en anders naar een goed doel.
    - Afval zo precies mogelijk scheiden.
    - Zoveel mogelijk fietsen naar werk en de winkel.
    - Geen onnodige lampen aan.
    - Zoveel mogelijk biologisch vlees en eieren kopen.
    - Plastic zakjes vervangen door bakjes bv broodtrommels, bakjes om kaas etc in te bewaren.
    - Geen onnodige boodschappen doen en/of eten weggooien. Dan eet je maar een x restjes als lunch of een kleinere portie avondeten (pak ik er wel een cracker bij).
    - edit; we proberen regelmatig vegatarisch te eten (3x per week denk ik)

Wat ik nog wil:
    - vaker linnen zakjes mee om groente in te doen ipv plastic van de super.
    - korter douchen (in de winter douche ik langer dan nodig is)
    - erop letten dan meer van de producten die wij gebruiken biologisch zijn/ ecologisch verantwoord zijn.
    - droger iets minder vaak gebruiken.
    - minder houdbaar eten op voorraad, laatst een hele vuilniszak (van 3 jaar) weggegooid. Dat gaan we dus niet meer doen.

16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Precies!

Daarom doe ik zoveel mogelijk met de fiets. Nu hebben mijn man en ik wel het geluk dat we allebei op fietsafstand van ons werk wonen. (Hoewel, dat is niet alleen maar geluk, maar ook een keuze.)
    We scheiden afval altijd netjes, hebben een tuin met behoorlijk wat groen erin (ook veel bij-vriendelijke planten). Ik strijk nooit :D da’s ook echt een flinke besparing.

Met name mijn oudste zoon en ik eten nog maar heel weinig vlees. In principe maar 2x per week.
    We hebben inmiddels zonnepanelen, al zou dat wat betreft CO2 eigenlijk niet uit moeten maken omdat we al volledig groene stroom afnamen. We hebben overal led-lampen inzitten, ondanks die groene stroom & nu zonne-energie wil ik niet nodeloos energie verbruiken.
    Wat ik nog wel moet doen, in ieder geval voor volgende winter, is radiatorfolie aanbrengen. Scheelt ook weer iets en het is maar een kleine investering.

Er staan ook nog een aantal grotere investeringen op ons verlanglijstje, maar daar moet eerst weer voor gespaard worden. We hebben een huis uit begin jaren 90 met ‘ouderwets’ dubbelglas. Op termijn wil ik daar wel moderne HR-dubbel of trippel glas in. Ook denk ik dat er qua isolatie (m.n. spouw en vloer) nog wel wat te verbeteren valt. Daarna kunnen we eens gaan kijken voor een warmtepomp, maar het duurt denk ik toch nog wel 5 tot 10 jaar voordat ons huis voldoende geïsoleerd is. Ik hoop eigenlijk dat er dan een beter alternatief voor de warmtepomp is.

Onze auto is nu 10 jaar oud (benzine) en die rijden we nog op. Ik hoop dat ie het nog minstens 2 jaar volhoudt. Dan kunnen we daarna kijken voor elektrisch, hybride of waterstof. Maar even zien hoe die ontwikkelingen gaan.

Er zijn ook dingen die ik nu al wel beter zou willen / kunnen / moeten doen, maar die ik nog lastig vind. Bijvoorbeeld minder & korter douchen, helemaal geen vlees en eieren meer eten. (Eieren met name vanwege dierenwelzijn, denk aan de haantjes). Maar je kunt ook niet alles in 1 keer veranderen. Althans, mij lukt dat niet. Ineens stoppen met vlees eten was voor mij een brug te ver. Maaik merk wel dat ik nu door steeds iets verder te minderen toch al een heel eind gekomen ben. Dus uiteindelijk komen we er wel. En tot die tijd ben ik wel van ‘alle beetjes helpen’.

tuc vindt dit leuk.
  17. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.239
    16.605
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Lichten uit als we niet thuis zijn, kinderen vergeten nogal eens hun lichten uit te doen wanneer ze naar school gaan , zo zonde.

Kleding kopen we eigenlijk al jaren enkel wanneer het echt nodig is , dus geen kasten meer vol met allerlei zooi die ongedragen naar zolder gaat.

Zoveel mogelijk met de fiets

Verwarming enkel aan als we thuis zijn, boven nooit aan, enkel in de douche

Zonnepanelen

Niet langer dan 10 minuten douchen per persoon

De droger zo min mogelijk gebruiken

Afval scheiden

18. Rozemarijn33

Rozemarijn33 Niet meer actief

#18 Rozemarijn33, 10 mrt 2019
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 mrt 2019
    Kleding doen we zelf jaren mee. We kopen en krijgen veel tweedehands, ik maak veel zelf en let dan op waar de stof vandaan komt (liefst in Europa gedrukt bijv) en koop eigenlijk alleen biologisch katoen of andere verantwoorde stoffen. Als we nieuw kopen dan van een duurzaam merk.

Afval scheiden uiteraard, maar we hebben bijv ook een compostbak in de tuin waar al het groenafval in gaat.

We zijn pas verhuisd naar een klein huurhuis met grote tuin. Ik ben hier een minivoedselbos in aan het aanleggen. Fruitbomen en planten, meerjarige planten die eetbaar zijn, en/of goed zijn voor insecten etc. De hele tuin wordt groen, en daarbij ook rekening houdend met de kinderen. Zorgen voor uitdaging voor hun, zodat ze leren over planten en dieren maar ook bijv. lekker kunnen schommelen.

We koken op inductie. En hebben de verwarming alleen in de woonkamer aan. Omdat we heel klein wonen met binnenkort 6, (70m2) kost ons dat maar heel weinig ook.

Ik doe mee aan een moestuin project hier in de wijk. Heb samen met een vriendin een stukje grond en daar verbouwen we in de zomer veel van onze eigen eenjarige groenten. Tevens is dit een buurtproject en helpen we bijv. vluchtelingen met de Nederlandse taal en zetten we projecten op voor de scholen in de wijk.

We letten op plastic. Gaan op zaterdag met stoffen tasjes naar de markt. Ik bak mijn eigen brood en koop daarvoor grote papieren zakken meel. Scheelt enorm aan plastic zakjes!

Gooien geen eten weg.

Eten zo goed als vegetarisch. (Eten 1x in de maand nog een gerecht waar een beetje vlees in zit)

We hebben geen auto (en ook geen rijbewijs) doen alles met de fiets, lopend, en met de trein.

We vliegen nooit meer. Laatste keer was 12 jaar geleden.

Kopen geen overbodige spullen, en kijken eerst voor tweedehands. Ik kom nooit in de Action of dat soort winkels en kom zelden in de verleiding iets te kopen omdat ik dat op dat moment zo leuk vind. Ik maak een lijstje met dingen die ik graag wil/ die we nodig hebben. Staat iets er langere tijd op, dan kijken we dus eerst of we het tweedehands kunnen kopen.

We hebben wasbare luiers gebruikt bij de kinderen en doen dat voor nr 4 ook. Ik gebruik wasbaar maandverband.

We hebben geen wasdroger, magnetron of andere apparaten die veel energie gebruiken.

Gebruiken zo veel mogelijk natuurlijke schoonmaakmiddelen en hebben naast tandpasta, blok shampoo en handzeep eigenlijk geen verzorgingsproducten. In de zomer alleen een deo poeder die ook op natuurlijke basis is. En zonnebrandcreme nog.

En zo nog wel wat dingen. Onze grootste “klimaatzonde” is denk ik dat we bijna 4 kinderen hebben. Dat is natuurlijk niet zo best...

cowgirl80 vindt dit leuk.
  19. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @goblins er gaat in Afrika heel wat mis op het gebied van natuur en milieu. Maar het is zéker niet het continent met de grootste CO2-uitstoot!

Wat betreft dat gas; dat NL van het gas moet, heeft niet zozeer met CO2-uitstoot te maken hoor. Sterker nog, je kunt beter gas stoken dan kolen of hout. Maar we gebruiken in Nederland gas uit Groningen en vanwege de ellende daar, moet de gaskraan steeds verder dicht en zul je dus steeds meer over moeten op andere bronnen. We zouden natuurlijk ook gas kunnen importeren uit andere landen. Maar dan kijk je al gauw naar Rusland en andere landen die onder Russische invloed staan. Je kunt je afvragen of je voor een eerste levensbehoefte afhankelijk wilt zijn van Rusland. Bovendien is dat een ander soort gas. Dan zou dus alsnog iedereen een andere cv ketel moeten, want onze ketels zijn gemaakt voor laagcalorisch gas uit Groningen en niet voor het hoogcalorische gas dat je in de meeste andere aardgasvelden (buiten NL) vindt.
    Als je dan toch aan een grote ombouwoperatie moet gaan beginnen, kun je dus net zo goed als land gaan investeren in duurzame energie, in plaats van jezelf afhankelijk te maken van (dubieuze) andere landen.

Ik weet niet hoe de situatie in Portugal is. Maar als ze daar gas gaan gebruiken als vervanger voor brandstoffen die veel vervuilender zijn, zijn ze dus wel degelijk bezig hun CO2-uitstoot te verminderen. Al zou ik dan liever zien dat ze zonnepanelen neerkwakken en elektrisch gaan koken. Maar zonnepanelen zorgen wel voor veel pieken en dalen in de stroomvoorziening. Misschien kan hun elektriciteitsnet dat niet aan? Nogmaals, ik ken Portugal niet zo goed. Maar je kunt niet zomaar zeggen dat ze daar verkeerd bezig zijn door huizen op gas aan te sluiten.

citroenrasp, Mar76, Zoe123 en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik zoek steeds meer alternatieven voor plastic producten. Zoals zeep en boterhamzakjes bijv.

We gebruiken wasbare luiers billendoekjes en maandverband

Vliegen niet

En we eten een groot deel wild. Geschoten door mn man.

Deel Deze Pagina