vanmorgen hing er op de deur van school aangeplakt dat er krentenbaard heerst en dat kindjes met krentenbaard pas weer op school mogen komen nadat er 48 uur antibioticazalf is gesmeerd. Nu had mijn zoontje van het weekend al 1 rode puist boven zijn lip. Het zag er uit als een gewone puist met een wit kopje. Ik dacht dat het kwam van teveel chocopasta eten ofzo... maar nu vanmiddag was de puist een beetje open gegaan en zat er een klein korstje op en zag ik nog een kleiner rood puistje onder zijn mond. Op zich best normaal en ik zou me er ook helemaal niks van aangetrokken hebben.. ware het niet dat dat papier over krentenbaard op de schooldeur was geplakt... Nou hebben mijn man en ik in principe morgen een lange werkdag waarbij we zoonlief om vroeg bij de bso afdroppen en pas laat weer ophalen... Wat zal ik doen? Aan de ene kant wil ik niet op voorhand voor 1,5 puist een dag vrij nemen of oppas regelen als ik niet weet of het krentenbaard is of niet... En de huisarts zal toch ook niet meteen voor ieder rood vlekje antibioticazalf gaan verstrekken? Maar ik vind het ook sneu als mijn zoontje er morgen opmerkingen over krijgt, of het in de loop van de dag ineens erger wordt... of hij zich niet lekker voelt. En onze huisarts is alleen in de ochtend te bellen, dus ik moet morgenochtend beslissen wat ik doe. Wat zouden jullie doen?
Uhhhh, krentenbaard is uiterst besmettelijk, dat zal je wel weten. Als hij normaliter geen koortslip oid krijgt kan je er wel van uit gaan dat het krentenbaard is. Hier hebben we het 4 x meegemaakt in 4 maanden, elke keer hetzelfde plekje wat weer aangestoken werd door bacteriën vanuit de neus en keel. Twee tubes verder en een hoop wassen werden we er gek van en met ab kuur lijkt het nu over. Het begint met een rode puist, die gaat open en het vocht er van verspreid zich dan naar een andere plek. Ik zou dus een afspraak maken morgenochtend om uit te sluiten wat het is en het zalfje gaan ophalen. Zeker als je niet wil dat binnen de kortste keren zijn hele lijf vol zit. Ik zou dus niet zo over andere mensen inzitten maar meer om zijn gezondheid. En tenslotte kan je het zelf ook van hem krijgen dus elke dag het bedlinnen op 60 graden en je handen en handdoeken steeds goed wassen. Veel succes
dank je voor je snelle reactie! Maar het ziet er niet uit als een koortslip, het is meer een puist op de "gewone" huid tussen zijn bovenlip en zn neus. Op zich heeft hij wel vaker een puist daar.. daarom twijfel ik zo om meteen groot alarm te slaan
Je moet gewoon wachten tot morgenochtend. Dan zie je het meteen. Als het niet groter is of een extra randje er omheen heeft is dat het misschien niet. Bij ons zoontje was het 's avonds eerst een lichtroze vlek met een wit puntje en 's ochtends meteen een open natte donkerrode plek met gelige korst. De uitbreiding gaat dus normaliter best snel. Maar goed, mijn zoontje slaapt op zijn buik dus beweegt zijn kin ook over het laken de hele nacht. Dan verspreid het dus snel over het gezicht. Als je denkt dat het morgenochtend meevalt kan je ook met een watje met betadine er op deppen. Of een beetje insmeren met zinkzalf. Dat helpt ook goed.
Als je morgen denkt dat het mee valt ga je gewoon naar je werk en zeg je tegen de vso/bso dat het een gewone pukkel lijkt te zijn. Als het erger wordt kunnen ze je toch altijd nog bellen?
ja je hebt gelijk! Ik moet toch echt morgenochtend even afwachten... Maar "fijn" om te weten dat het normaliter best snel gaat en we in principe morgenochtend ook zouden moeten weten waar we aan toe zijn! Mijn man en ik hebben soms van die lekkere discussies om 6:30 of het nou wel of niet verantwoord is om te gaan werken, het kan maar duidelijk zijn
Ja de puistjes zitten er nog... Ze zijn niet groter geworden maar ook niet kleiner Het zal wel geen krentenbaard zijn dan... Of anders een heel milde variant. Hij was vandaag ook weer helemaal vrolijk, gister was hij moe en hangerig... Dus de wereld zag er vandaag weer heel anders uit. Bedankt voor je tips!