Een vriendin van me liet mij gister weten dat haar dochters krentenbaard hebben. Bij haar oudste was alles wel ingedroogd maar de jongste was nog besmettelijk. De kinderen hebben dat op vakantie gekregen vorige week. Aankomend weekend houdt zij haar verjaardag maar ik zit nu te twijfelen of ik wel moet gaan. Ik wil eerlijk gezegd niet dat mijn kinderen het ook krijgen met onze vakantie in het verschiet. Ik weet dat zij sowieso niet mega hygiënisch is (hoeft ook niet overdreven) maar ik denk dat zij nu ook weinig maatregelen heeft genomen mbt tot speelgoed schoon houden, handjes wassen e.d. Ik heb verder weinig verstand van krentenbaard dus vroeg me af wat nu wijsheid is? Wel of niet gaan? Vrijdag even vragen hoe het ervoor staat? Maar goed, dan ben ik eerlijk gezegd nog bang dat mijn kinderen het via het speelgoed ofzo krijgen Of valt dat wel mee? Geen idee.
Het is wel besmettelijk. Dus handdoeken moeten extra heet gewassen worden en de hygiene van de handen is ook erg belangrijk. Het is wel goed te behandelen. Hoe het zit met speelgoed weet ik niet. Nooit wat over gehoord/gelezen.
hier ook een tijdje geleden eentje met krentenbaard, ha vertelde dat het geen zin heeft om extra schoon te maken of te wassen, alleen zoals je normaal doet. De besmetting heeft meestal al plaats gevonden voor de blaasjes te zien zijn.
Ja maar daar gaat het dus om. Kindjes krabben toch aan die blaasjes en pakken daarna moeiteloos speelgoed op. Dan zit het vocht van een blaasje daar toch ook aan?
Door krabben en peuteren krijgt men de bacteriën aan de vingers en kan dan gemakkelijk zichzelf op andere plaatsen of andere personen besmetten. Besmetting vindt plaats door direct contact. Via rechtstreekse aanraking of via bijvoorbeeld speelgoed raken ook andere kinderen besmet. Dit kan ook via kleding of handdoeken plaatsvinden. Hygiëne is een goede manier om verspreiding te voorkomen, vaak handen wassen wordt aangeraden. Zolang de blaasjes vocht afscheiden, blijft de patiënt besmettelijk. De incubatieperiode is 1 tot 3 dagen. De beste remedie tegen krentenbaard is niet aan de blaasjes krabben, wat door de soms optredende jeuk een probleem kan zijn. Om de jeuk te verminderen kan zinkzalf (zinkoxide) op de aangedane plekken helpen, wat als bijkomend voordeel heeft dat de blaasjes sneller indrogen. Krentenbaard geneest met het indrogen doorgaans vanzelf. De genezing wordt sterk bespoedigd door het lokaal aanbrengen van (een crème of zalf met) antibiotica. Meestal zal de huisarts in eerste instantie een crème met b.v. fusidinezuur of tetracycline voorschrijven waarmee het besmettingsgevaar binnen 48 uur is verdwenen. Kinderen met krentenbaard kunnen zodoende 48 uur na behandeling weer naar school, behalve wanneer ze er ziek en hangerig van zijn. De zalf werkt het beste als de blaasjes of wondjes open zijn en de werkzame stof dus bij de bacteriën kan komen. Het is daarom van groot belang de dunne huid op de blaren te verwijderen voor het aanbrengen van de zalf; op plaatsen waar de huid dun is kan dit het gemakkelijkst door er een keer krachtig over te wrijven met een ruw, vochtig washandje. Dit is in het algemeen nauwelijks pijnlijk. Op voetzolen etc. waar de blaarhuid dik is zal er met schaar en pincet gewerkt moeten worden. Als een zalf met fusidinezuur of tetracycline niet voldoende helpt kan een zalf met mupirocine worden voorgeschreven. Soms wordt ook een zalf op hormonale basis voorgeschreven zoals hydrocortison. Bij uitgebreide gevallen kan eventueel (ook) een kuur met orale antibiotica zoals flucloxacilline worden gegeven, maar omdat bij een zorgvuldige plaatselijke behandeling met zalf genezing meestal snel optreedt is dit zeker geen eerste keus. Wanneer flucloxacilline geen of onvoldoende resultaat geeft dan kan amoxicilline worden voorgeschreven. Dit antibioticum kan zelfstandig worden voorgeschreven of in combinatie met clavulaanzuur. Deze combinatie wordt ook wel augmentin genoemd. Het clavulaanzuur dekt een 2e groep bacteriën en daardoor is dit een breedspectrumantibioticium. Het gebruik van desinfecterende middelen zoals chloorhexidine en povidonjood is duidelijk minder effectief dan antibiotica, zoals ook uit onderzoek gebleken is[3]. bron:wikipedia
het is heel besmettelijk je mag nooit je kind daar bij laten mits het goed is ingedroogt maar niet als er nog wondjes zijn of open plekjes hier mogen dan de kindjes absoluut niet naar schooltje
krentebaard is zeer besmettelijk, ik zou echt niet heen gaan.. heb zelf krentebaard gehad en vond het verschrikkelijk!
je mag je kind daar nooit bijlaten vind ik schromelijk overdreven, tis geen dodelijke ziekte hoor... Wat je zegt over het krabben klopt, maar dan blijf je dus bezig. Op het kdv waar ik werkte mochten de kids ook gewoon komen mits het afgeplakt werd, maar dan krabben kindjes nog. Bovendien raad de ha afplakken af omdat het de huid nog meer beschadigd.