Kindje van 10 alleen thuis

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Masa, 12 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Masa

Masa Bekend lid

1 jul 2014
    574
    2
    18
    Een buurtkindje van 10 is een paar keer per week alleen thuis want haar ouders moeten werken. Haar moeder is 7:30 al weg haar vader weet ik niet. Vermoed iets later dan moeders. Vanaf dan is ze dus alleen thuis. 16:00 komt haar moeder thuis en 18:00 haar vader en rond de lunch komt haar oma even langs om samen te eten.

Ze zit me de hele dag te "stalken" met berichtjes of ze hier mag spelen maar ik heb al 6 kindjes (ben gastouder) en kan haar er niet altijd bij hebben. (wil ik ook niet altijd) En wanneer ik nee zeg blijft ze excuses bedenken en discussies aangaan via de whatsapp tot ik niet meer reageer en dan komt ze de tuin in lopen. Ik heb haar moeder al aangesproken dat ik dit erg vervelend vind en ze zou er met haar over praten.

Maar komop ze is 10!!! Dit kan toch niet of ligt dit nu aan mij? Ik ben erg vrij, mijn dochter is 7 en mag ook wel eens tijdens de boodschappen thuis blijven, ze mag van mij zelfs alleen naar de winkel maar ik vind dit echt te ver gaan en weet niet goed wat ik hiermee moet...

De moeder van dat kindje en ik vinden elkaar niet zo aardig (zacht gezegd) en de moeder is geen kindervriend. Dochter moet altijd buiten spelen er kan zelden iemand bij hun spelen etc. etc. Waar ze uithangt maakt de moeder niet heel erg uit, soms zie ik haar helemaal bij het winkelcentrum. Ze heeft een telefoon dus ik neem aan dat ze in contact met haar moeder staat wanneer ze daar is (andere kant van het dorp) maar verder doen ze zelden dingen samen. Ze is enig kind dus ook geen broertjes of zusjes om mee te spelen.

Wat moet ik hier in godsnaam mee aan?

2. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier zou dat op zich ook prima kunnen bij onze oudste: dat is 45 minuutjes (of nog minder als papa later weggaat) totdat ze naar school gaat, tussen de middag is oma er en uit school zou het dan een halfuur-driekwartier zijn ofzo? Het zou onze keuze niet zijn, maar het zou prima eens kunnen.. Zo is onze oudste wel eens uit school op woensdagmiddag een 1-1,5 uur alleen geweest omdat de middelste dan direct door naar zwemmen moest. De oudste ging dan zelf een broodje eten en dan heerlijk thuis rommelen met LEGO of rustig een filmpje kijken of boek lezen.

Ik snap echter wel heel goed dat het enorm vervelend is als je constant 'lastig gevallen' wordt. Lijkt mij ook duidelijk een teken dat het kind het niet leuk vind zoals het nu gaat en ze gezelschap zoekt. Maar ik zou even afwachten hoe het nu gaat lopen, nu je haar moeder hebt aangesproken.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.825
    113
    Is ze de hele dag thuis? Of alleen voor en na school?

Een hele dag vind ik inderdaad wat jong (niet vreselijk trouwens), maar een middag na school zou ik prima vinden.

4. Masa

Masa Bekend lid

1 jul 2014
    574
    2
    18
    Ze heeft geen school het is hier al zomervakantie (midden NL). Ze is dus van de ochtend uiterlijk 8:00 tot 12:00 dan komt oma lunchen en daarna is ze weer alleen tot 16:00.

5. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Waarom moet je haar op de app hebben?

Zou dat op de eerste plaats veranderen. Dan kan ze je niet meer berichten.

Ten tweede, staat je tuindeur open? Zo ja, op slot lijkt me beter ook ivm de oppaskinderen. Zo nee, hoe kan ze dan binnenkomen? Ik zou het niet op prijs stellen om oppas te moeten spelen terwijl de ouders daarop besparen en lekker geld aan het verdienen zijn. Maar daarnaast kan het meisje er niks aan dien dat ze alleen gelaten wordt. Misschien voelt ze zich eenzaam als ze geen broers, zussen noch ander aanspraak heeft (behalve oma even).

Maar ik zou niet van andermans probleem mijn probleem maken.

6. Masa

Masa Bekend lid

1 jul 2014
    574
    2
    18
    1. Ik heb haar niet op de App, ze heeft mijn nummer ergens vandaan. Wellicht van haar moeder of mijn dochter of een ander buurmeisje dat af en toe bij mij in de opvang zit maar niet van mij.

2. Onze tuindeur staat altijd open mijn kinderen en oppaskinderen kunnen daardoor lekker in de tuin en speeltuin naast het huis spelen. Niemand gaat bij ons via de voordeur want dat is te gehorig en er slapen kleine kindjes boven. Wanneer er kinderen in de tuin spelen die te jong zijn zit ik erbij. Die spelen geen seconde zonder toezicht.

Ik stel het ook niet op prijs dat ze dit doet maar toch kan ik het niet helpen dat ik me schuldig voel over de hele situatie. Ik ben gewoon thuis en ze leunt zo op mij dat als haar iets overkomt ik me rot voel omdat ik haar afgewezen heb... Weet niet of ik daarmee zou kunnen leven...

7. Masa

Masa Bekend lid

1 jul 2014
    574
    2
    18
    Is het echt normaal dat een kindje van 10 zo lang alleen thuis gelaten word? Periodes van 4 uur en 3 uur op 1 dag?

8. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    In het geval van dit kind kan het kennelijk niet als ze jou continu appt en bij jou wil spelen etc. Maar ik denk niet dat jij dit kan oplossen voor haar. Jij kan misschien wel duidelijker aangeven dat ze echt niet bij jou kan komen overdag, omdat jij gewoon druk bent. Ik zou appjes van haar gaan negeren, of bv 1x reageren en daarna de rest van de dag niet meer. Als ze toch achterom komt, weer wegsturen. Zit niks anders op, ben ik bang... Wel heel sneu voor haar dat ze zo alleen is!

9. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.822
    113
    Nee, dat is extreem. Op schooldagen kan ik het me nog voorstellen. Dan zijn het een paar uurtjes, maar nu in de vakantie is het extreem.

10. Masa

Masa Bekend lid

1 jul 2014
    574
    2
    18
    Dat doe ik nu, ik reageer wel meer dan 1 keer maar lang niet op alles wat ze appt en stuur haar idd een keer of 3 per dag weg uit de tuin maar stel dat haar wat overkomt? Ik zou niet met mezelf kunnen leven denk ik... En dan komt er een soort woede boven van de ouder die mij dit schuldgevoel indirect geeft... Want ik vermoed dat ze het nummer van haar moeder heeft gekregen voor noodgevallen alleen dan zonder overleg...

11. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    En blokkeren op de app? Mij zou t ontzettend aan t hart gaan maar het zou me ook irriteren. En anders oma aanspreken of ze misschien niet langer kan of t kind mee wilt nemen?

12. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Idd, oma aanspreken kan ook nog?

Ik snap je gevoel hoor...

13. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ergens vind ik het wel sneu. Het kind krijgt waarschijnlijk thuis ook geen aandacht en moet nog alleen zijn ook. Ze zoekt gezelschap en aansluiting en aandacht. Ik snap dat je er gek van wordt, omdat je al met oppaskindjes zit. Als het niet via de moeder lukt, dan wellicht via de oma proberen inderdaad? En ik zou het meisje en de moeder zelf ook duidelijke instructies geven op welke dagen/tijden ze wel en niet welkom is. Zo kun je haar ook wijzen op die dagen/tijden als ze onverwacht voor de deur staat.

14. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    heb je dan geen slot op je poort deur?
    ik vind het ook niet normaal dat een kind van 10 de hele dag alleen gelaten wordt.
    dat oma even komt lunchen stelt eigenlijk niet zoveel voor.
    zou idd ook de moeder duidelijk maken dat ze gewoon niet elke dag zoveel langs kan komen.
    het is natuurlijk echt heel sneu dat ze zolang alleen zit.
    en het is ook uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de ouders dat ze niet steeds bij je aan komt kloppen en je bestookt met appjes.
    een kind van die leeftijd kan prima eventjes alleen zijn af en toe maar nogmaals zoals jij beschrijft vind ik niet kunnen en is ook niet goed voor het kind

15. Masa

Masa Bekend lid

1 jul 2014
    574
    2
    18
    Het schijnt dat ik niet de enige ouder ben met dit probleem. Ze heeft om 9:00 al bij een ander huis staan aan bonken en zo een kindje wakker gemaakt die haar slaap hard nodig had. Was de moeder ook niet heel blij mee... Zo zullen er vast nog meer buren zijn die er last van hebben. Gister was ze ook alleen, zal me morgen benieuwen of dr ouders dan wel thuis zijn.

16. RoBiJe

RoBiJe Niet meer actief

Ik zou haar sowieso blokkeren op de app, en haar meteen wegsturen zodra ze je tuin in komt. Heel lullig, maar jij bent niet haar oppas. Ik snap je gevoel heel goed, maar anders kom je er nooit vanaf.

17. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Wat sneu voor het meisje!
    Het gaat richting verwaarlozing zoals jij het beschrijft, als dat echt zo erg is wat jij vertelt dan zou ik er wat mee doen. Kind voelt zich niet prettig/veilig alleen thuis en jij vindt haar irritant ( kan me best iets bij voorstellen hoor!) terwijl ze aandacht zoekt.

Weten ze het op school? Bespreek het eens met je bemiddelingsmederwerkster anders. Zou er wel iets mee doen nml.

18. Bubbels1985

Bubbels1985 Actief lid

13 sep 2012
    207
    1
    18
    Ik zou om advies vragen bij Veilig Thuis want dit lijkt me verwaarlozing. Een kind van basisschool leeftijd kan best (afhankelijk van het kind) even een tijdje alleen zijn maar zeker niet zulke periodes en ook niet iedere dag.

19. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Wat een samenleving zeg...

Moeten we niet met z'n allen gewoon een beetje op elkaar letten?
    En als we dit soort zaken constateren er iets mee doen?
    Stel je voor dat jij altijd alleen gelaten word, iedereen je maar irritant vind, je negeert en je wegstuurt...?
    En je ouders dat thuis ook nog eens doen en je dus eigenlijk altijd alleen bent en niemand hebt...

Ts ik zou hier ergens een melding van maken...

20. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Dit inderdaad. Het kind blokkeren vind ik wel ver gaan; het is de verantwoordelijkheid van de ouders om opvang te regelen, het kindje zelf kan er ook niks aan doen. Het zal voor haar al vervelend genoeg zijn!

Deel Deze Pagina