wie heeft ervaring met krentenbaard? bij mijn dochter op school heerst momenteel weer krentenbaard. de school onderneemt er niet veel tegen, de ene huisarts hier in het dorp zegt kinderen gewoon naar school (met vochtige blaasjes en al) de andere zegt thuis houden... mijn dochter heeft momenteel nog niks, maar ik hou haar thuis. de school neemt geen standpunt in en dat vind ik erg slordig. maar nu wat anders, wat voor consequenties heeft het voor de zwangere. ik lees alleen maar dat er niet veel over bekend is, maar wie heeft hier ervaring mee. hoe lang duurt zoiets? groetjes sim (best wel bezorgd op het moment...)
Ik weet (als juf) dat het heel besmettelijk is. Als het bij ons op school heerst worden die lokalen waar die kinderen zitten extra gepoetst met Dettol (dacht ik) Het vocht in de blaasjes is de besmettingshaard. Ik dacht dat het niet gevaarlijk is als je zwanger bent. Ik zou het voor alle zekerheid even aan je VK navragen. Groetjes, Nikki F
Er zijn hier al meerdere topics over geweest mischien kun je even zoeken ? Wel super slecht van school hoor dat ze niets doen. Als je je kind wel laat gaat kun je ervan uit gaan dat die het ook krijgt. Het is n.m. super besmettelijk.
KRENTENBAARD of IMPETIGO Veroorzaker: Krentenbaard of impetigo is een oppervlakkige infectie van de huid. Het is zeer besmettelijk en wordt veroorzaakt door bacteriën. Meestal is dit de stafylokok (80%), streptokok (10 %), soms beide verwekkers (10%). Streptokokken kunnen ook roodvonk veroorzaken. Meestal is de huid van te voren kapot gekrabd doordat het kind last heeft van eczeem of van een muggenbult. Verschijnselen: De infectie zit meestal in het gezicht rond de neus of mond, maar kan zich ook op andere plaatsen voordoen. De aandoening begint met een blaasje, dat openbarst en waarop een honinggele korst ontstaat. De plekken breiden zich uit, zodat het lijkt alsof het kind een "baard van krenten" heeft. Besmetting: Het vocht uit de blaasjes is zeer besmettelijk totdat de blaasjes zijn ingedroogd. Besmetting vindt plaats via besmette handen; het kind kan ook zichzelf op andere plaatsen een nieuwe infectie bezorgen door zich te krabben of door aan de korstjes te pulken. De bacterie kan zich ook verspreiden via kleine, in de lucht zwevende vochtdruppeltjes uit de neus en de mond van het kind. Kinderen met krentenbaard zijn, als ze niet behandeld worden, besmettelijk gedurende 10-21 dagen, of totdat de blaasjes zijn ingedroogd. In minder ernstige gevallen wordt met huidzalf behandeld. Na aanvang van behandeling met antibiotica is de patiënt na 48 uur niet meer besmettelijk. De duur van de ziekte is afhankelijk van de behandeling. Weerstand tegen de ziekte Vooral kinderen zijn gevoelig voor deze infectie omdat hun weerstand nog niet zo goed is als die van een volwassene. Ook het gedrag van kinderen bevordert de ontstekingen: veel contact met elkaar, minder goede handhygiëne. Advies school / buitenschoolse opvang, kinderdagverblijf en peuterspeelzaal: Het kind via de opvoeders naar de huisarts sturen voor behandeling. Door de behandeling zal de besmettelijkheid snel verminderen. Vanuit medisch oogpunt is er geen reden om kinderen thuis te houden. Andere gezonde kinderen kunnen namelijk drager van dezelfde bacterie zijn zonder ziek te worden en de bacterie verspreiden. Het is daarom zinloos kinderen met krentenbaard van school of kindercentrum te weren. Het blijft de verantwoordelijkheid van de ouders een kind dat echt ziek is, b.v. een kind met koorts, thuis te houden. Ook hoeven (ouders van) kinderen met verminderde weerstand die in de dezelfde groep zitten niet gewaarschuwd of uit de groep geweerd te worden. Het afdekken van de krentenbaard wordt afgeraden, als het niet echt nodig is. Onder het verband kan door broei uitbreiding van de krentenbaard optreden. Er kan dus een tegengesteld effect mee bereikt worden. In de praktijk kunnen er argumenten zijn om toch af te dekken, b.v. (ingezalfde) krentenbaard kan vies zijn of omdat kinderen frequent krabben aan de krentenbaard. Als toch tot afdekken wordt overgegaan is het advies dit met een luchtig verband te doen en zo kort mogelijk. Alles waar het kind mee in contact is geweest goed schoon maken met een gewoon reinigingsmiddel. Extra aandacht besteden aan persoonlijke hygiëne (handen wassen, nagels kortgeknipt houden, krabben vermijden). Zwangerschap Er zijn geen bijzondere maatregelen nodig.
ja die topics heb ik inderdaad gelezen. mijn dochter heeft sowieso verminderde weerstand door haar suikerziekte. en ik vind het gewoon zo jammer van onze school dat er geen maatregelen worden getroffen. geen eens een nieuwsbrief oid, terwijl bepaalde kinderen er al meer dan 10 weken mee lopen (een paar weken voor de zomervakantie..) als er bijv. luizen zijn krijgen we direct bericht, worden de luizenc.s.i. weer ingeschakeld, terwijl ik dat vrij onschuldig iets vind. er word jammer genoeg bij ons op school nogal lakoniek over gedaan...
Mijn beide kinderen van net 3 en net 1,5 hebben het in de hete julimaand gehad. Het was verschrikkelijK, hun hele lichaam zat eronder. Van de dokter eerste leo-zalf, hielp niets. Wel heb ik de kinderen toen thuisgehouden van de creche. Een week later zater ze er nog helemaal onder (vlekken van wel 20cm doorsnee) en kregen we van een invalarts antibiotica. Daarna las ik opd ecreche een papiertje die ze toen hebben opgehangen over een "besmettelijke ziekte". Bleek achteraf al een possje rond te gaan, maar ja, zij siten ook niet wath het was. Ik en mijn kinderen nu helaas wel. Op de creche stond op het papiertje dat zieke kinderen met deze plekken dringen werden verzocht om thuis te blijven. Saskia
kijk dat komt al heel anders over dan het briefje wat wij vandaag hebben meegekregen... " het heeft te maken met de aard van de besmetting en de hoeveelheid kinderen die het betreft. kinderen met krentenbaard kunnen dus gewoon naar school gaan. algemene hygiëne als handen wassen met desinfecterende zeep is van belang om versprieidng tegen te gaan en kinderen met besmettingsverschijnselen moeten worden behandeld door de huisarts. in gevallen waar het jonge kinderen betreft (gr1-2) met veel open wondjes, of als er in een groep veel krentenbaard voor komt, dan adviseren we u om de kinderen thuis te houden tot de blaasjes zijn opgedroogd. dit zal u in voorkomende gevallen door de leerkracht van uw kind worden meegedeeld. " en daarom houd ik mijn dochter die nu nog nergens last van heeft thuis.... echt jammer zo'n school die geen standpunt durft te nemen, ben er echt hellig om nu! alle moeders op school zijn het met me eens, hebben een grote mond, maar ik sta nu alleen op een eilandje een punt te maken
Jij houdt de kinderen die nog nergens last van hebben thuis, terwijl de aangestoken kinderen op school zitten? Een omgekeerde wereld lijkt me! Te gek voor woorden! Saskia
precies, maar er wordt zo lakoniek over gedaan! één kindje loopt er al bijna 10 weken mee, en is er nog niet van af! ik moet er toch niet aan denken dat mijn dochter er over 10 weken mee loopt en ik sta op het punt te bevallen. heb ook informatie opgevraagd (kraamzorg etc) als mijn dochter dit heeft wordt geadviseerd om het kind dat besmet is uit huis te hebben tijdens de kraamtijd! je kunt er namelijk nog meer infecties mee oplopen omdat je weerstand verzwakt is. krentenbaard is na 20 weken zwanger tot zover bekend niet schadelijk voor de baby. maar wat doen al die antibiotica kuren die je moet volgen als je er wel last van krijgt! en voor mijn dochter zit ik er anders ook niet op te wachten
Op mijn werk hebben we de regel dat het kind die besmet is 24 of 48 uur anti-biotica moet slikken voordat het weer terug mag komen. Ik ben er niet helemaal zeker van hoelang een kind dat moet slikken. In onze map staat dat je trouwens het besmette kind niet hoeft te weren! Vandaar dat jouw school waarschijnlijk geen actie ondernomen heeft. Het is en blijft een lelijke infectie. Maar er kan niks gebeuren als er geen huid-huid contact is. Dus heel voorzichtig zijn. Gr
Bij ons was het een antibiotica kuur van 7 dagen. En zeker een nare ziekte. Onze oudste van net 3, heeft het er nu 2 maanden later nog over: geen bultjes? Dan naar de dokter, druppels, bultjes weg. Heeft nu wel groot ontzag voro brandnetels. Saskia
het is niet helemaal waar dat het alleen door huid-op-huid contact verspeid word: info van de ggd: "mensen kunnen ook indirect besmet raken. veel mensen dragen de bacterie in de neus of keel namelijk bij zich zonder zelf ziek te zijn. de bacterie kan verspreid worden door hoesten en niezen.. maak speelgoed dat in de mond gestopt kan worden goed schoon, probeer te voorkomen dat het kind aan de plekken gaat krabben. leerkrachten moeten elke keer als ze met speelgoed in aanraking zijn geweest hun handen met desinfecterende zeep wassen"
tis gewoon simpelweg een rottig iets, en pas niet meer besmettelijk als de blaasjes geheel opgedroogd zijn, toevallig heeft mijn nichtje van 2 het nog niet zo heel erg lang gehad, en moet zeggen ziet er niet echt lekker uit, en kan me dan ook heel goed voorstellen dat als zoiets heerst op school je je kind thuis houd...ik denk dat ik hetzelfde zou doen hoor, zelfde als met luizen als ik merk of hoor dat ze er zouden zijn komen die van mij ff niet meer op school....
ja, vooral als er niks tegen gedaan word. nu ben ik net gebeld door de directeur...ik moet donderdagochtend bij hem komen....hij was heel kort en heb nu echt het gevoel dat ik op het matje geroepen word.... bah, voel me er echt rot onder....
vorige week hebben wij ook zo`n brief gehad van school , want het schijnt hier ook te heersen. de school verwacht dus wel dat de ouders er wat aan doen, huisarts, en dat de blaasjes afgedekt worden. de kinderen zijn wel welkom op school. jammer dat bij jou de school er zo slordig mee omgaat. mischien kan je met meerdere ouders aangeven dat je het hier niet mee eens bent?
Misschien strijk ik een aantal van jullie tegen de haren in..... in principe kan de school niets aan krentebaard doen, het is een besmettelijke bacteriele infectie, waar de school uberhaupt niet verantwoordelijk voor gehouden kan worden. Ik snap ook niet waarom je je kind daarvoor thuis houdt. Uiteraard begrijp ik je bezorgdheid maarja... een bacteriele infectie het kan ook elke keer terugkomen he. Moet je kinderen dan overal voor thuis houden? Ik heb vroeger als 12-jarige kinkhoest gehad , doordat het DKTP- vaccin verminderd werkzaam was, maar mijn moeder stuurde mij gewoon naar school, ook al was ik ontzettend ziek. Ik ben er niet minder van geworden hoor. School moet uiteraard wel een goed advies of suggestie aan de hand doen met dit soort toestanden.
@ jingels, ik zal mijn bezorgdheid een beetje toelichten. mijn dochter heeft suikerziekte, is extra gevoelig en exceem-ig aangelegd, heeft minder weerstand daardoor. als zij krentenbaard zou oplopen omdat de hygiene die nodig is als er krentenbaard heerst niet wordt nagestreefd en door laksigheid van de ouders die kinderen hebben met krentenbaard, heeft zij eerder kans op koorts bij krentenbaard, waardoor ze weer hoge en lage bloedsuikers krijgt. ik weet niet of je iets weet van type 1 diabetes (bij kinderen), maar naast alle nare gevoelens die kinderen krijgen bij hoge en lage suikers zijn de consequenties niet zuinig. het feit dat ze bij luizen zo'n ophef maken en bij dit niet kan ik me erg kwaad om maken. voor een kind zonder suikerziekte is dit ook geen pretje, maar daar moeten die ouders maar voor strijden, want ik kom natuurlijk voor mijn eigen kind op in de eerste plaats. er is een jongentje die vanaf de zomervakantie voortdurend antibioticakuren heeft gehad waardoor zijn tanden nu blijvend zijn beschadigd. en dan denk ik, dit door laksigheid van de school. ze zouden dit virus od kunnen uitbannen door de kinderen die besmet zijn thuis te houden, want zo blijven we er mee zitten. en loopt al meer dan 3 maanden op onze school en dan kan ik me nu ergeren. ik wil hier niet mee zitten in mijn kraamtijd, want wat ik gehoord heb van een kraamverzorgster zijn de consequenties niet mis. en bovendien wil ik mijn dochter bij me hebben tegen die tijd...
Toevallig weet ik wel iets van DB-1 want ik ben zelf apothekersassistent. Het feit dat krentenbaard een bacteriele infectie is, heeft niets met hygiene te maken, bacterien in de blote lucht en op de huid zijn nu eenmaal moeilijk te bestrijden als er geen klachten te bekennen zijn.... Maar goed neemt niet weg, dat ik het heel vervelend voor je vindt. Ik denk alleen dat je kind thuis houden geen optie is, als ze buiten speelt met vriendjes of vriendinnetjes kan ze het ook krijgen. Als jij met haar in de stad loopt en je komt een bekende of onbekende tegen die je per ongeluk aan raakt kan je het ook krijgen dat is nou eenmaal zo met die bacterien.
tuurlijk kan je kind het ook krijgen van buitenspelen als iemand daarmee besmet is, maar als je maar even kunt zorgen dat je kind het niet krijgt tja waarom zou je het dan laten?? als het hier op school zou heersen zou ik ze toch echt thuishouden hoor misschien niet nodig omdat het verder een "onschuldig"iets is maar toch...als de mijne besmet raakt op school waarom dan de kinderen hier in straat aan laten steken?? nee ik zou kiezen voor thuishouden maar dat is natuurlijk ieder voor zich