Ik zelf heb bloedgroep O negatief en mijn man is A positief Wat nu bij een 2e kind?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Laurake, 12 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Laurake

Laurake Actief lid

22 mrt 2011
    245
    0
    0
    bediende/opticien/mama/vrouw
    belgië/Riemst
    Hallo,Ik zelf ben dus van bloedgroep O en mijn resusfactor is negatief en bij mijn man is dat A positief.Mijn zoon zen bloedgroep weet ik eigenlijk niet,hebben ze me int ziekenhuis nooit gezegd.Ik weet ook niet of ik na de bevalling een D inhectie heb gekregen? :-SWat moet er dan gebeuren als we binnen 2 jaar terug aan een 2e kindje gaan beginnen?Moet ik,mijn man en onze zoon alle 3 ons bloed laten trekken en alles laten bepalen?Moeten we al maatregelen op voorhand treffen of kan dat ook nog als ik al zwanger ben of is dat te gevaarlijk?Ik hoop dat je mijn vraag kan beantwoorden.

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

het bloed van je zoon is wel degelijk onderzocht na je bevalling, er is wat bloed uit de navelstreng genomen, waarschijnlijk heeft hij rhesusfactor negatief, omdat je schrijft dat je na de bevalling geen injectie hebt gehad.
    Je hoeft nu niets te doen. Er is geen risico aan een volgende zwangerschap. In je volgende zwangerschap zal weer bloed afgenomen worden bij jou, in het begin rond 10 weken en bij 30 weken nog een keer. Bij 30 weken krijg je ook weer de standaardinjectie met antistoffen. En na je bevalling wordt weer bloed uit de navelstreng genomen om de rhesusfactor van je kindje te bepalen. Is die positief dan krijg je dan nog een keer een injectie met antistoffen.

Mirjam

3. Laurake

Laurake Actief lid

22 mrt 2011
    245
    0
    0
    bediende/opticien/mama/vrouw
    belgië/Riemst
    hallo,Ik weet niemeer goed wat er allemaal is gebeurd bij en na de bevalling,alles was zo hectisch en paniekerig dus ik weet er eerlijk gezegd niet meer goed of ik extra pril heb gekregen of niet?Daarom dak de vraag stelde ivm een 2e kindje.Dus dat is niet zo dat ik van het moment dat ik zwanger word direct antistoffen ga aanmaken en daardoor mijn ongeboren kindje ziek maar ofzo?Kheb al vanalles gehoord van mensen en online dak het allemaal niemeer weet!groetjes

4. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Laurake,

nee hoor, dat is dus allemaal getackeld bij de vorige zwangerschap. Je bent bij 30 weken onderzocht en hebt voor de zekerheid zo'n prik gehad met een stofje dat eventuele antistofjes tegen een positief kindje vangt. En na de bevalling is er navelstrengbloed afgenomen en als blijkt dat het kindje positief is, krijg je voor alle zekerheid nog eens zo'n spuit. Maak je dus niet druk hoor. Je kunt gewoon zwanger gaan worden en niemand hoeft zich te laten testen! In de zwangerschap wordt je gewoon weer extra goed gecontroleerd op antistofjes.

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina