Waaaaaaah! Paar dagen terug kreeg ik een appje van mijn Teamleidster. Haar vriendin moest de cavia's wegdoen omdat het echt niet meer ging met de hond. (Trust me, she tried!!) Ik heb een onwijze soft-spot voor dit soort gevallen dus ik zat al op het puntje van de bank om te roepen "kom maar! Breng maar!". Alleen vriendlief niet... boehoehoe! Tot overmaat van ramp mistte ik al onwijs "mijn beestjes" want ons konijn is een paar weken terug overleden. Ach, respectabele leeftijd van 9 dus gek was het niet. maar t was mijn beestje en knuffeltje.. en nu? Nu zegt vriendlief vanmorgen vroeg ineens heel lief 'schat ik moet je iets opbiechten. Heb in je telefoon gekeken en ik heb iets heel ergs gedaan.' Heb niks te verbergen dus zijn geintje viel in het water. De biecht bleek er na een kwartier doorvragen om te draaien dat hij het nummer van mijn teamleidster heeft gebeld en als verrassing de caviaatjes heeft laten reserveren. Hij is ze nu halen, als zijnde mijn verjaardagskadootje Ik ben zo bliiiiijjjjj!!!! Liefste verjaardagskadootje ooit!Ik dacht echt dat hij ze pertinent niet in huis wilde!! Heb zelfs al met teamleidster meegedacht voor een ander huisje, ze speelde het spelletje gewoon mee! Het was gewoon een act en ik ben zoooooook blij!! Whiiiieeeeejjjj! Het aaibaarheidsgehalte is weer in evenwicht in huis! (Vriendlief is reptielen/insecten fan. Vandaar ) T zijn er twee en officieel heten ze knabbel en babbel maar gekke suggesties zijn welkom!
mijn cavia's heetten, (de moeder) lilly, (de vader) bruce lee, en hun dochter, didi. ze zijn nu allemaal overleden, na normale leeftijd voor cavia's te hebben bereikt.
Kwal, om je zo om de tuin te leiden. Hij heeft wel een dikke knuffel van je verdiend, hoor. Haha Enkele suggesties voor namen, Kijk eens op deze site? De Grote Cavia-website - Namenlijst Ik zou persoonlijk voor Sherlock en Watson gaan.
Lief van je vriend! Mijn mannetje wilde ook nooit meer huisdieren (hond en kat had ik al voor ik hem leerde kennen maar daar moest het dan wel bij blijven). Inmiddels zijn we een konijn, hamster en vissen rijker haha. Ik had vroeger een cavia en die heette Floris, en later nog 2 en die heette cavie en sammo (maar die namen waren bedacht door mijn nichtje van toen 3). Ik zou de namen door je zoontje laten bedenken. Hebben wij bij de vissen gedaan (dochter was toen 26 maanden) en die heten bruin en oranje Toch heel origineel?
Tadaaaaa! We hadden inmiddels al heel wat gekke duo-namen bedacht maar zodra ik ze in het echt zag wist ik het gelijk. Mag ik jullie voorstellen aan........ *tromgeroffel* Stoffer en Blik (For obvious reasons!) Hier nog in stress en verhuis modus, zal in de loop van de week wel een beetje bijtrekken. Het zijn wel dotjes hoor! Net in hun mooie en vertrouwde hok gezet en spontaan waren ze al aan het rond scharrelen. Doken niet eens meteen een verstop plekkie in. (Sorry voor de hernia's... krijg de fotoos niet gedraaid )
Wat super lief!!! Zullen we ruilen van vriend? Ik ben vandaag jarig en heb net een bosje bloemen gehad . Had een huisdier gevraagd...
Nou, even een gekke vraag. Vind het een beetje gek om er een nieuw topic voor te openen. Ze zijn hier nu twee daagjes dus, en in die twee dagen ontdek ik het een en ander. Zo heeft de kortharige (Blik genoemd ) weinig problemen behalve een klein kaal plekje achter een van zijn oren. De langharige (Stoffer ) daarentegen heeft een aantal dingen waar ik mijn wenkbrauwen bij optrek. Vriendlief vertelde al dat de vrouw waar hij ze ophaalde een beetje een typetje 'komt allemaal wel goed joh, lekker rustig aan, makkelijk doen, nooit een stapje harder' leek te zijn. Gek genoeg verbaasde me dat niet. De nageltjes? Veel te lang. Langharige cavia? Leuk, maar je ziet toch zelf ook dat de vacht aan de achterkant compleet geklit zit en er gewoon poepjes in vast blijven zitten? Tanden? te lang, ze kauwt dus wat scheef. De caafjes zijn overduidelijk nog een beetje schrikkerig, ik laat ze dus nog eventjes rustig wennen en spendeer 'savonds een dik uur voor het hok door met ze te babbelen en een beetje voorzichtig wat stukjes groente op mijn hand te houden. Ben bewust bezig met het vertrouwen winnen en op hun gemak stellen. Maar nu mijn vragen. Ga ik de vacht goed kortknippen? Heeft een langharige cavia überhaubt last van de haren? Zitten ook voor haar koppie en zat daarstraks een plukkie in haar bekkie. Lijkt mij niet handig natuurlijk.. Nageltjes ga ik natuurlijk knippen, die zijn zo lang dat het pootje scheef staat Het valt niet direct op vanwege de lange haren maar toen ik ze vandaag in de ren zette zag ik het gelijk... Mensen met ervaring?
lange haren cavia's kunnen daar goed tegen, alleen je moet ze inderdaad wel onderhouden. Wat je nu zou kunnen doen is kijken of je de klitten er zachtjes uitgekamd krijgt, annders wordt het wegknippen. En dan proberen m regelmatig even te kammen zodat je de klitten een beetje voor blijft. als je wil en t mooier vind kun je t rond zn koppie ook wat korter knippen, maar dat hoeft niet. Ze weten er wel raad mee verder Nagelknippen is goed! Kijk wel even hoe ze dan haar pootje daarna neerzet. Kan paar daagjes duren maar hopelijk ze ze dan weer recht. Tanden zou ik even bij een dierenarts naar laten kijken hoe en wat.
kale plekjes kunnen eventueel van de stress zijn, gaat wel weer over dan. Maar mocht je dat ook niet vertrouwen of het worden grotere plekken ook ff langs de dierenarts
Kale plekken kunnen ook schurft zijn, helaas krijgen cavia's dat nog al eens. Het haar bij het hoofdje kun je eventueel wegknippen, ik zou dat met een effileer schaar doen, dan krijg je niet van die echte rechte, of scheve, stukken vacht. De kont kun je eerst even los weken, wat lauwwarm water en d'r bips erin. En dan met je vingers proberen dit los te wriemelen. Anders knippen, doe dat dan wel samen. Met de nagels moet je goed kijken naar het leven. Bij dieren wiens nagels te lang niet geknipt zijn kan het leven langer zijn, het leven groeit dan verder door. Evt bloedstop spray of bloedstop poeder gebruiken als je toch per ongeluk mis knipt De tanden horen ze zelf af te slijten, je kunt evt een knaagsteen nemen al ben ik hier geen fan van, beter is gewoon biks en groente. Bel anders de dierenarts even betreft het slijpen of knippen van de tanden. Slijpen is beter dus dat zou fijner zijn En vitamine c! Weet niet of je cavia voer koopt waar het al in zit? De meeste cavia's zijn dol op de vitamine c tabletten van roter, 1 per dag is genoeg